Test: Castelli Premio Black – skutočný high-end pre epické výjazdy

Test: Castelli Premio Black – skutočný high-end pre epické výjazdy

Poznáte spojenie menej je viac? Presne podľa neho sa v Castelli pozreli na všetky aspekty cyklistických nohavíc určených na dlhé hodiny v sedle a horúce dni.

Hneď dopredu upozorňujem, že dnes sa budeme baviť o skutočne prémiovom produkte, ktorý to má navyše ešte aj v názve. Myslím, že na správne pochopenie sa treba dopredu naladiť na danú vlnu, pretože segment „cutting edge“, prípadne ultralight technológií je veľmi špecifický. Dalo by sa to prirovnať k dobrému ementálu, kde rovnako platíte aj za „vzduch“. Pri cyklistických veciach ide rovnako so snižujúcou sa hmotnosťou väčšinou cena prudko nahor a to aj v rámci doplnkov, resp. oblečenia.

Prišiel čierny balíček


Celý príbeh začal, keď mi koncom apríla prišiel „prísne tajný“ balíček priamo od Castelli. V ňom potom krásne zabalené nohavice aj s knižkou, pričom zmyslom bolo mať ich dobre otestované ešte pred tým, než padne embargo, na ktorom si Taliani vždy potrpia .



Lenže u nás bola stále ešte zima na letné veci a potom som sa zase "vysypal" a bol nejaký čas „nepojazdný“. A nechcel som dávať vonku postrehy bez toho, aby novinka nemala za sebou poriadny soľný kúpeľ a hodiny v sedle. Veď práve tam smeruje zameranie – majú to byť najkomfortnejšie nohavice na tie najepickejšie výjazdy . Veru samé „naj“, no pri high-end s tým treba rátať. Oficiálne predstavenie mi teda ušlo, no medzitým už ubehlo množstvo kilometrov, výškových metrov a hodín v sedle a prišiel správny čas...

Menej je viac


Niektorí si možno ešte pamätajú môj článok z minulého roku, kde sa predstavila novinka v kolekcii, model Superleggera, určený pre tie najhorúcejšie dni. Tým hlavným je materiál, ktorý je u Castelli doslova prelomový a na jeho základe je postavený aj nový model Premio. Len v skratke objasním, o čo ide. Ak máte nohavice, sú väčšinou z množstva panelov, kedy má každý iné vlastnosti, teda hrúbku, elasticitu atď. Tie sú následne spojené švami do celku. Ale v tomto prípade sú jednotlivé požadované vlastnosti (hrúbka, kompresia atď.) priamo „votkané“ do látky. K tomu sa pridá lycra a dostanete materiál označený ako „stretch-woven“. Výsledkom je potom minimum švov a nohavice tak tvorí len niekoľko komponentov. Presne podľa hesla „less is more“, alebo po slovensky – menej je viac. Tým v podstate nadväzujem na úvod.



Látka je rovnako špecifická v tom, že oveľa menej drží vlhkosť. Keď máte nohavice v ruke, doslova šuštia. To znamená, že materiál oveľa menej naťahuje vlhkosť a rozdiel okamžite cítiť. Možno poznáte,...dlho šliapete do kopca, poriadne teplo a dusno, dáte ruku na zadok a ten je komplet prepotený. Po čase sú nohavice na vás trochu „rozgajdané“ a akoby vyťahané vplyvom vlhkosti. Podobný pocit je pri materiáli od Castelli iný, vlhkosť sa toľko nehromadí, čo doslova cítiť. V spomínanom článku o modeli Superleggera nájdete aj „ponorný test“, pričom rozdiel v hmotnosti bol v komplet mokrom stave až 135 g...vzhľadom na celkovú hmotnosť nohavíc, myslím, celkom dosť.



V čom sú iné?


Ale poďme späť k novinke Premio. Čo ich odlišuje, je dôraz na väčšiu výdrž a komfort. S tým je spojená aj o niečo vyššia miera kompresie a celková odolnosť materiálu. Rovnako sú prepracované traky a ich usadenie, čomu napomáha aj taký detail, ako je pevný štítok. Vďaka nemu sa traky nepretáčajú a sú dokonale na svojom mieste.



Keď už sme pri detailoch, na konci nenájdete žiadny lem ani nič podobné. Opäť je materiál spravený tak, aby dokolane sedel na svojom mieste a dobre držal napríklad aj návleky.



Už vyššie som naznačil napríklad o niečo vyššiu mieru kompresie, ktorá sa hodí práve pri dlhých výjazdoch a vďaka nej aj všetko drží na svojom mieste – mám na mysli najmä výstelku (vložku). Tu nájdete najvyššie prevedenie Progetto X? Air Seamless. Novšie modely majú povrch ešte o niečo jemnejší a príjemnejší. Čo je rovnako zmenou, Castelli nohavice profiluje ako univerzálne...teda mali by zniesť aj gravel, či nástrahy MTB. A rovno dodám, že v ponuke je aj špecifický dámsky model.

Vlastné skúsenosti


Jedno je teória, potom máme prax. Hneď uvediem, že pri výške 196 cm a hmotnosti okolo 85-87 kg mi vždy sedí v rámci nohavíc veľkosť XXL. Prvé obliekanie je vždy zvláštne, predsa len človek ide na všetko opatrnejšie...veď čo keby tie technológie sklamali . Netreba sa obávať, prvotný pocit je vždy iný, najmä v prípade väčšej kompresie. Ale všetko sa v pohode natiahlo aj v rámci trakov a po chvíli nohavice na mne pocitovo doslova zmizli. Nemajú v podstate žiadne švy, no aj tak dokonale kopírujú telo a jedno do akej pozície sa „usadíte“.

A keďže sú určené na epické výjazdy, dočkali sa. Pekným príkladom bol náš výlet s Adamom na Oravu, ktorý ste videli aj detailne zdokumentovaný vo videu nižšie.



Takmer 8 hodín v sedle bol výborný test s jasným výsledkom – nohavice sa nepohli ani o milimeter. Ale čo sa mi páči zrejme najviac, je schopnosť, akou zvládajú termoreguláciu. Ako som spomínal, materiál „neťahá“ vodu a vlhkosť ide okamžite na povrch. Ale pritom „neprefukujú“, takže zvládnu veľký tepelný rozsah. Oceníte, ak začínate skoro ráno a je chladno, potom sa všetko zmení a na vás doslova pečie. Výsledkom aj daňou je fakt, že na materiáli oveľa rýchlejšie uvidíte soľné mapy. Ale ako tvrdia v Castelli, tie sú predsa „ozdobou“ poriadneho výkonu .



Iným príkladom bol výjazd na obľúbené Kasárne-Javorníky, ktoré okrem iného nájdete aj v našej sérii najkrajšie stúpania. Nebolo ideálne počasie, hore teplota okolo 5°C a v zjazde do Makova začalo pršať, neskôr liať. Vrch dokonale ochránila bunda Idro 2 (test) a spodok? Úplne v pohode, žiadny nepríjemný pocit mokrých nohavíc. Dávam Semeteš, v Bytči sa vytiahne a za okamih som suchý. Na pumpe dávam kávu a doprajem si ešte extra 50 km cez Domanižu, pretože sa jednoducho cítim komfortne a mám z nohavíc a ich vlastností radosť...myslím, že práve to sú situácie, kedy vám „materiál“ slúži a doslova motivuje pokračovať a vo výsledku máte skvelý, takmer 6 hodinový, výjazd a pritom takmer 3 hodiny v daždi alebo na mokrej ceste .



Aby bolo hneď jasné, vôbec netvrdím, že ich potrebujete, aby ste mohli jazdiť 200 km švih, prípadne zvládli prehánky. Opäť sa odkazujem na úvod, kedy sa bavíme o „chuťovke“ a v podobnom duchu a kontexte sa treba pozerať aj na veci, ktoré píšem.
Čo sa mi páči zrejme najviac, je schopnosť, akou zvládajú termoreguláciu.
Možno máte pocit, že akosi zabúdam na hlavné – výstelku. Lenže s verziou Progetto mám odjazdených toľko extrémnych akcií a maratónov, že už neviem, čo viac napísať a všetko je len o "nosení dreva do lesa". Ak neveríte mne, jazdci tímu INEOS sú ďalší dôkaz. Ak sa pýtate, prečo všetci v tíme nejazdia tieto nohavice, odpoveď je jednoduchá – logá. Na materiál sa ťažšie umiestňujú veľké nápisy sponzorov, no model Premio ste už mohli neraz vidieť v akcii u vybraných jazdcov.




Slabé stránky?


Možno máte pocit, že sa primárne bavíme len o cestnej cyklistike a výjazdy vyššie som využil ako dokonalý príklad. Ale nohavice som rovnako použil aj na MTB, no hneď si ujasnime jednu vec. V Castelli si určite pod MTB nepredstavujú, ako sa deriete kdesi cez kríky alebo vás konáre v zjazde „bičujú“ po stehnách. Materiál v pohode znesie nekonečné trenie (stehná/sedlo) ale je náchylný na zatrhnutie. To isté platí aj v prípade, že sa chcete kdesi posadiť na zem. No a potom tu máme pády, kde rovno dodám, že netuším, koľko znesú a rozhodne to nejdem testovať. Jeden poriadny mi už stačil .



A dostávame sa do finále, ktoré nám obstará cena. Tá je nastavená na 229 €, čo jasne definuje ich názov Premio. Zrejme sa ťažšie ospravedlňuje ako v prípade bundy, kedy cca rovnako stojí aj také celoročné Perfetto s odopínateľnými rukávmi, pričom máte v ruke skutočne dosť materiálu a „vychytávok“. Ale opäť sme pri paradoxe „menej je viac“, ktorý zrejme najlepšie vystihuje všetko ostatné.

Možno mávnete rukou a za danú cenu si doprajete hneď dvoje, prípadne troje iné, ale taktiež verím, že svojich fanúšikov si určite nájdu a nemusí sa jednať len o „developerov“ . Stačí, ak jazdíte skutočne veľa a občas si chcete spraviť radosť, tak prečo nie tam, kde to má v cyklistike z historického hľadiska svoj najväčší význam .
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up44thumb_down comments 23 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Cyklistické oblečenie Tactic - nohavice na hodiny jazdenia

Test: Cyklistické oblečenie Tactic - nohavice na hodiny jazdenia

Podarilo sa španielskej značke z Girony vyrobiť najlepšie nohavice, aké som jazdil? Čo môže byť lepšie na drese, keď stojí o tretinu viacej, ako lacnejší model?
Test: Briko E-ONE LED a REFLECTIVE - nielen na commuting

Test: Briko E-ONE LED a REFLECTIVE - nielen na commuting

Počul si niekedy o téme „commuting“? Pokiaľ nie, v skratke ti to vysvetlím. Jedná sa o druh jazdy na bicykli, pri ktorom sa človek presúva do práce, do školy či do mesta.
Test: Eleven Pegg Black - ľahké nohavice na bicykel

Test: Eleven Pegg Black - ľahké nohavice na bicykel

Značku Eleven som mal doteraz možnosť vyskúšať iba vo forme ponožiek, ktoré som si naozaj obľúbil. Budú však aj iné produkty od tejto firmy minimálne rovnako kvalitné?
keyboard_arrow_up