Test: Castelli Premio Black – skutočný high-end pre epické výjazdy
Poznáte spojenie menej je viac? Presne podľa neho sa v Castelli pozreli na všetky aspekty cyklistických nohavíc určených na dlhé hodiny v sedle a horúce dni.
Hneď dopredu upozorňujem, že dnes sa budeme baviť o skutočne prémiovom produkte, ktorý to má navyše ešte aj v názve. Myslím, že na správne pochopenie sa treba dopredu naladiť na danú vlnu, pretože segment „cutting edge“, prípadne ultralight technológií je veľmi špecifický. Dalo by sa to prirovnať k dobrému ementálu, kde rovnako platíte aj za „vzduch“. Pri cyklistických veciach ide rovnako so snižujúcou sa hmotnosťou väčšinou cena prudko nahor a to aj v rámci doplnkov, resp. oblečenia.Prišiel čierny balíček
Celý príbeh začal, keď mi koncom apríla prišiel „prísne tajný“ balíček priamo od Castelli. V ňom potom krásne zabalené nohavice aj s knižkou, pričom zmyslom bolo mať ich dobre otestované ešte pred tým, než padne embargo, na ktorom si Taliani vždy potrpia .Lenže u nás bola stále ešte zima na letné veci a potom som sa zase "vysypal" a bol nejaký čas „nepojazdný“. A nechcel som dávať vonku postrehy bez toho, aby novinka nemala za sebou poriadny soľný kúpeľ a hodiny v sedle. Veď práve tam smeruje zameranie – majú to byť najkomfortnejšie nohavice na tie najepickejšie výjazdy . Veru samé „naj“, no pri high-end s tým treba rátať. Oficiálne predstavenie mi teda ušlo, no medzitým už ubehlo množstvo kilometrov, výškových metrov a hodín v sedle a prišiel správny čas...
Menej je viac
Niektorí si možno ešte pamätajú môj článok z minulého roku, kde sa predstavila novinka v kolekcii, model Superleggera, určený pre tie najhorúcejšie dni. Tým hlavným je materiál, ktorý je u Castelli doslova prelomový a na jeho základe je postavený aj nový model Premio. Len v skratke objasním, o čo ide. Ak máte nohavice, sú väčšinou z množstva panelov, kedy má každý iné vlastnosti, teda hrúbku, elasticitu atď. Tie sú následne spojené švami do celku. Ale v tomto prípade sú jednotlivé požadované vlastnosti (hrúbka, kompresia atď.) priamo „votkané“ do látky. K tomu sa pridá lycra a dostanete materiál označený ako „stretch-woven“. Výsledkom je potom minimum švov a nohavice tak tvorí len niekoľko komponentov. Presne podľa hesla „less is more“, alebo po slovensky – menej je viac. Tým v podstate nadväzujem na úvod.Látka je rovnako špecifická v tom, že oveľa menej drží vlhkosť. Keď máte nohavice v ruke, doslova šuštia. To znamená, že materiál oveľa menej naťahuje vlhkosť a rozdiel okamžite cítiť. Možno poznáte,...dlho šliapete do kopca, poriadne teplo a dusno, dáte ruku na zadok a ten je komplet prepotený. Po čase sú nohavice na vás trochu „rozgajdané“ a akoby vyťahané vplyvom vlhkosti. Podobný pocit je pri materiáli od Castelli iný, vlhkosť sa toľko nehromadí, čo doslova cítiť. V spomínanom článku o modeli Superleggera nájdete aj „ponorný test“, pričom rozdiel v hmotnosti bol v komplet mokrom stave až 135 g...vzhľadom na celkovú hmotnosť nohavíc, myslím, celkom dosť.
V čom sú iné?
Ale poďme späť k novinke Premio. Čo ich odlišuje, je dôraz na väčšiu výdrž a komfort. S tým je spojená aj o niečo vyššia miera kompresie a celková odolnosť materiálu. Rovnako sú prepracované traky a ich usadenie, čomu napomáha aj taký detail, ako je pevný štítok. Vďaka nemu sa traky nepretáčajú a sú dokonale na svojom mieste.Keď už sme pri detailoch, na konci nenájdete žiadny lem ani nič podobné. Opäť je materiál spravený tak, aby dokolane sedel na svojom mieste a dobre držal napríklad aj návleky.
Už vyššie som naznačil napríklad o niečo vyššiu mieru kompresie, ktorá sa hodí práve pri dlhých výjazdoch a vďaka nej aj všetko drží na svojom mieste – mám na mysli najmä výstelku (vložku). Tu nájdete najvyššie prevedenie Progetto X? Air Seamless. Novšie modely majú povrch ešte o niečo jemnejší a príjemnejší. Čo je rovnako zmenou, Castelli nohavice profiluje ako univerzálne...teda mali by zniesť aj gravel, či nástrahy MTB. A rovno dodám, že v ponuke je aj špecifický dámsky model.
Vlastné skúsenosti
Jedno je teória, potom máme prax. Hneď uvediem, že pri výške 196 cm a hmotnosti okolo 85-87 kg mi vždy sedí v rámci nohavíc veľkosť XXL. Prvé obliekanie je vždy zvláštne, predsa len človek ide na všetko opatrnejšie...veď čo keby tie technológie sklamali . Netreba sa obávať, prvotný pocit je vždy iný, najmä v prípade väčšej kompresie. Ale všetko sa v pohode natiahlo aj v rámci trakov a po chvíli nohavice na mne pocitovo doslova zmizli. Nemajú v podstate žiadne švy, no aj tak dokonale kopírujú telo a jedno do akej pozície sa „usadíte“.A keďže sú určené na epické výjazdy, dočkali sa. Pekným príkladom bol náš výlet s Adamom na Oravu, ktorý ste videli aj detailne zdokumentovaný vo videu nižšie.
Takmer 8 hodín v sedle bol výborný test s jasným výsledkom – nohavice sa nepohli ani o milimeter. Ale čo sa mi páči zrejme najviac, je schopnosť, akou zvládajú termoreguláciu. Ako som spomínal, materiál „neťahá“ vodu a vlhkosť ide okamžite na povrch. Ale pritom „neprefukujú“, takže zvládnu veľký tepelný rozsah. Oceníte, ak začínate skoro ráno a je chladno, potom sa všetko zmení a na vás doslova pečie. Výsledkom aj daňou je fakt, že na materiáli oveľa rýchlejšie uvidíte soľné mapy. Ale ako tvrdia v Castelli, tie sú predsa „ozdobou“ poriadneho výkonu .
Iným príkladom bol výjazd na obľúbené Kasárne-Javorníky, ktoré okrem iného nájdete aj v našej sérii najkrajšie stúpania. Nebolo ideálne počasie, hore teplota okolo 5°C a v zjazde do Makova začalo pršať, neskôr liať. Vrch dokonale ochránila bunda Idro 2 (test) a spodok? Úplne v pohode, žiadny nepríjemný pocit mokrých nohavíc. Dávam Semeteš, v Bytči sa vytiahne a za okamih som suchý. Na pumpe dávam kávu a doprajem si ešte extra 50 km cez Domanižu, pretože sa jednoducho cítim komfortne a mám z nohavíc a ich vlastností radosť...myslím, že práve to sú situácie, kedy vám „materiál“ slúži a doslova motivuje pokračovať a vo výsledku máte skvelý, takmer 6 hodinový, výjazd a pritom takmer 3 hodiny v daždi alebo na mokrej ceste .
Aby bolo hneď jasné, vôbec netvrdím, že ich potrebujete, aby ste mohli jazdiť 200 km švih, prípadne zvládli prehánky. Opäť sa odkazujem na úvod, kedy sa bavíme o „chuťovke“ a v podobnom duchu a kontexte sa treba pozerať aj na veci, ktoré píšem.
Čo sa mi páči zrejme najviac, je schopnosť, akou zvládajú termoreguláciu.Možno máte pocit, že akosi zabúdam na hlavné – výstelku. Lenže s verziou Progetto mám odjazdených toľko extrémnych akcií a maratónov, že už neviem, čo viac napísať a všetko je len o "nosení dreva do lesa". Ak neveríte mne, jazdci tímu INEOS sú ďalší dôkaz. Ak sa pýtate, prečo všetci v tíme nejazdia tieto nohavice, odpoveď je jednoduchá – logá. Na materiál sa ťažšie umiestňujú veľké nápisy sponzorov, no model Premio ste už mohli neraz vidieť v akcii u vybraných jazdcov.
Slabé stránky?
Možno máte pocit, že sa primárne bavíme len o cestnej cyklistike a výjazdy vyššie som využil ako dokonalý príklad. Ale nohavice som rovnako použil aj na MTB, no hneď si ujasnime jednu vec. V Castelli si určite pod MTB nepredstavujú, ako sa deriete kdesi cez kríky alebo vás konáre v zjazde „bičujú“ po stehnách. Materiál v pohode znesie nekonečné trenie (stehná/sedlo) ale je náchylný na zatrhnutie. To isté platí aj v prípade, že sa chcete kdesi posadiť na zem. No a potom tu máme pády, kde rovno dodám, že netuším, koľko znesú a rozhodne to nejdem testovať. Jeden poriadny mi už stačil .A dostávame sa do finále, ktoré nám obstará cena. Tá je nastavená na 229 €, čo jasne definuje ich názov Premio. Zrejme sa ťažšie ospravedlňuje ako v prípade bundy, kedy cca rovnako stojí aj také celoročné Perfetto s odopínateľnými rukávmi, pričom máte v ruke skutočne dosť materiálu a „vychytávok“. Ale opäť sme pri paradoxe „menej je viac“, ktorý zrejme najlepšie vystihuje všetko ostatné.
Možno mávnete rukou a za danú cenu si doprajete hneď dvoje, prípadne troje iné, ale taktiež verím, že svojich fanúšikov si určite nájdu a nemusí sa jednať len o „developerov“ . Stačí, ak jazdíte skutočne veľa a občas si chcete spraviť radosť, tak prečo nie tam, kde to má v cyklistike z historického hľadiska svoj najväčší význam .