Zdroj: Ján Melicher

Dali ste svoje dieťa na cyklistiku, ale hodia sa vám rady ohľadne jeho výbavy? Aký bicykel a doplnky treba a čo je naopak zbytočné?

Či už ste rodič, ktorý by svoje dieťa rád viedol k cyklistike alebo hocikto iný, komu sa tento šport zapáčil, no neviete si rady s tým, kde začať a do čoho investovať, tento článok je pre vás ako stvorený. Venujem sa v ňom hlavne cestnej cyklistike, mnohé rady sú však užitočné pre všetky odvetvia.

Zdroj: Ján Melicher
Asi by som mala začať tým, že zo začiatku netreba žiadne karbónové "delo" na elektrike, zaplatiť osobného trénera a hnať 10-ročné dieťa na dennodenné tréningy. Najdôležitejšie je, aby ho to bavilo. Bez toho ho cyklistika dlho neudrží. Ja som už odmalička chodievala s otcom na výlety na bicykli, pozerali sme spolu preteky v telke a občas sme aj vycestovali a pozreli si nejaké naživo. Lásku k tomuto športu som si vybudovala úplne prirodzene a nikto ma k tomu nikdy netlačil a nenútil. Vo svojom okolí som však vždy videla množstvo rodičov, čo sa rozhodli, že by doma chceli druhého Sagana. Dieťa to ani až tak nebavilo a nezaujímalo, no keď už ho tí rodičia dovliekli niekam na tréning, tak to nejak odjazdilo a malo pokoj. To vydrží možno kategóriu či dve, keď však zrazu začnú byť preteky dlhšie a ťažšie, už to prestane byť také ľahké a to je zväčša aj bod, kedy príde jazdeniu koniec.


Doma v skrini tak zostanú 3 bicykle, 2 páry karbónových kolies, valce a bohviekoľko všelijakých dresov, nohavíc a iných "prkotín". Preto sa netreba zo začiatku hnať a skupovať všetko, čo sa dá. Aj napriek tomu sú však veci, bez ktorých to nejde a ktoré jednoducho treba.


Bicykel

Ako som už spomínala, bicykel stačí úplne základný. Veľa detí začína na cyklokrosových bicykloch, je to lacnejšie a "zabijete tým 2 muchy jednou ranou". Na jeseň, keď začne kros, prehodíte plášte a kazetu, a hotovo. Ak však cyklokros jazdiť neplánujete, tak samozrejme choďte rovno do cestného bicykla. V každom prípade by však mal byť bicykel dobre funkčný a nie nejaká polorozpadnutá haraburda, no nemusí byť ani nový.

Lásku k tomuto športu som si vybudovala úplne prirodzene a nikto ma k tomu nikdy netlačil a nenútil.

Deti rýchlo rastú a tak na bazároch nájdete "milión" sotva jazdených bicyklíkov v dobrom stave. Nový bicykel vie byť potom takou malou motiváciou. Ja som začínala na hliníkovom bicykli s Tiagrou, bol síce pekný, no keď som okolo seba videla všetkých na karbóne, chcela som upgrade. A tak mi otec povedal, že ak mu ukážem, že sa cyklistike chcem naozaj venovať, uvidí, čo sa bude dať robiť. No a asi po roku poctivého tréningu som si nový bicykel naozaj vybicyklovala. Iné je potom už motivovať dieťa na cyklistiku napríklad kúpou nového počítača, mobilu alebo tenisiek. To sa už skôr vypomstí, ako oplatí .


Čo sa už samotného bicykla týka, niečo, na čo si treba dávať pozor, je správna veľkosť aj posed. Ak si sami neveríte správne posed nastaviť, ideálnou možnosťou je profesionálny Bikefitting, ktorý vám spravia aj v MTBIKER centre Hrádok alebo už aj v Bratislave. Pre úplných začiatočníkov však stačí aj poradiť sa s nejakým trénerom, či niekým iným so skúsenosťami. Ten na to pozrie odborným pohľadom a aký-taký posed nastaví aj odoka. Ak už naozaj nikoho takého nepoznáte, dá sa to aj doma podľa videí.  Veľmi dôležité je určite aj neprestreliť alebo nepodceniť veľkosť bicykla. Priveľký rám sa dá väčšinou riešiť krátkym predstavcom a posunutím sedla dopredu, no nie vždy to je ideálne. Široké riadítka môžu byť tiež nepohodlné. Ja som po rokoch jazdenia priveľkých 44 prešla na 37 a táto zmena mi veľmi prospela.


Na čo treba myslieť, ak sa chcete vydať na preteky Slovenského pohára, sú obmedzené prevody. Na cestných pretekoch kategórie Mini až Juniori nesmú používať obyčajnú kazetu, majú obmedzený najťažší prevod, ktorý smú používať. Toto sa meria pred každou časovkou a aj na pretekoch jednotlivcov či kritériách, ak sa jazdec dobre umiestnil. No a ak sa aj vyhnete oficiálnemu meraniu, tak v balíku si to vždy niekto všimne, pretože rozdiel medzi 16-zubovým a 11-zubovým pastorkom vidí aj "slepý". Podotknúť by som mala ešte to, že prevody nestačí len zablokovať. S tým vás na štart tiež nepustia, nepovolené pastorky musíte demontovať. Predtým, ako si takúto kazetu kúpite, sa určite popýtajte vašich známych, ktorých deti tiež jazdili. Väčšina bude ešte mať doma určite odloženú takúto kazetu bez využitia. A keď vaše dieťa prejde do vyššej kategórie, vždy sa nájde niekto, kto si s vami takúto kazetu vymení za tú starú. Väčšina mládežníckych trénerov ich má doma plnú krabicu.


Kúpiť sa oplatí aj viac ako jeden pár kolies a to hlavne kvôli pretekom. V prípade defektu jednoducho prehodíte koleso, pretože ak by ste mali meniť defekt, balíku môžete dať zbohom. Netreba však žiadne karbóny na vysokých ráfikoch. Na začiatok stačia úplne základné kolesá. A netreba to ani prehnať a nakúpiť milión párov, tie budú akurát sedieť v skrini. Ono v ideálnom prípade ani ten jeden náhradný pár vyťahovať nebudete musieť.


Doplnky k bicyklu

Každý bicykel by mal byť vybavený kapsičkou s náhradnou dušou, montpákami a pumpičkou. Aj keď si nejaký drobec defekt nevymení sám, keďže na stiahnutie plášťa treba aspoň nejakú silu, určite ich treba nosiť. Časom sa to určite naučí a nebude sa musieť spoliehať na ostatných.


Okrem toho je veľmi dôležitý „tachometer”. Či už začnete úplne základným, ktorý meria čas a vzdialenosť alebo rovno investujete do GPS cyklopočítača, je na vás. To, ako vie byť GPS cyklopočítač užitočný aj u mládežníkov, som už písala v samostatnom článku, možno vám s rozhodnutím pomôže . Aspoň taký základný by ste však určite kúpiť mali, či už kvôli zapisovaniu do tréningového denníka alebo na sledovanie si kilometrov na tréningoch. Užitočný je aj pre úplných začiatočníkov, ktorí ešte nemajú taký cit pre rýchlosť a môžu mať na špici tendenciu zrýchľovať alebo spomaľovať. Mňa, keď som bola menšia, vždy veľmi motivovalo, keď som prešla veľa kilometrov. Tachometer som si vždy sledovala a strašne sa tešila z toho, koľko som prešla alebo ako rýchlo som išla.


Náradie a starostlivosť o bicykel

Podstatné je aj nejaké to náradie. Utekať kvôli každej maličkosti do servisu je akurát strata času a peňazí. Veľa drobných problémov s bicyklom je vyriešiteľných aj doma, treba na ne len nejaké základné pomôcky. A ak ste úplný začiatočník a neviete, kde začať, výborným pomocníkom môže byť YouTube MTBIKER alebo YouTube MTBIKER shop.

Najzákladnejším kúskom náradia sú inbusáky. S tými sa na bicykli robí skoro všetko. Potrebné sú napríklad aj pri nastavovaní výšky sedla, výmene predstavca či priťahovaní pedálov. Od veci nie je ani mierka reťaze, je dôležitá na kontrolu jej stavu a práve ona vám povie, kedy je čas ju vymeniť. Ja osobne mením reťaz raz ročne, pri čom najazdím zhruba 8 000 kilometrov. Ak budete jazdiť menej, vydrží vám aj dlhšie, ak viac, treba si to ustrážiť.


S dobrým stavom reťaze súvisí aj jej čistota a spolu s ňou aj čistota kazety. Náš tréner vždy hovorí, že čistá reťaz je 30 % výkonu a určite to má niečo do seba. Na umývanie kazety si vystačíte aj so starou zubnou kefkou, no pri reťazi sa oplatí pozrieť si „práčku” na reťaz. Nie sú drahé a reťaz vyčistia kvalitnejšie ako vy s handrou. Čo sa týka čistiacich prípravkov, ja používam na rám a kolesá obyčajnú vodu s jarou, na reťaz a kazetu je však vhodný špeciálny čistič. To, ako si bicykel správne umyť, si môžete pozrieť vo video návode. Myslím si, že je super, keď sú deti vedené k tomu, aby sa o bicykel starali sami. Umývanie je asi tá najjednoduchšia vec, s ktorou môžu začať a zvládne to každý drobec, ktorý by možno nejaké zložitejšie mechanické úpravy sám akurát pokazil.


Spomenula by som nakoniec ešte tie najväčšie samozrejmosti. Ak by ste sa aj rozhodli, že všetky mechanické zákroky necháte na profesionálov, tieto veci jednoducho potrebujete. Nie sú to nič iné ako pumpa a mazanie na reťaz. V dnešnej dobe existuje "milión" rôznych druhov mazív, olejov a voskov, no asi tým najzákladnejším je obyčajný mazací olej. Bez toho ani na krok .


Tretry

Jednou z najdôležitejších, no asi aj najstrašidelnejších vecí, bez ktorých cestná cyklistika jednoducho nejde, sú tretry. Na prvý pohľad môžu pre začiatočníka pôsobiť ako smrtonosná pasca, no sú omnoho bezpečnejšie ako obyčajné tenisky. Jazdcovi umožňujú vyvinúť do pedálov čo najväčšiu silu bez toho, aby sa musel báť, že sa mu z hladkého pedála zošmykne noha. Pri pádoch alebo iných situáciách, kedy treba nohy z pedálov zložiť, je nesmierne jednoduché „vykopnúť" a tadá, vaše nohy sú znova voľné. Niektorým možno chvíľku trvá, kým si na ne zvyknú a treba aj správne nastaviť, ako silno sú pedále zatiahnuté, no ja som kvôli nim ešte asi nespadla. A po týždni jazdenia kvôli nim nespadnete ani vy.


Pri malých deťoch by som pred kupovaním úplne nových tretier odporučila prezrieť si dobre MTBIKER bazár, keďže deti stále rastú a nejaké sotva použité tretričky sa tam vždy nájdu. Dôležité je aj to, že tretry by mali dobre pasovať, rozhodne by nemali tlačiť, no nemali by byť ani priveľké. Spočiatku stačí kúpiť jedny "horákové" tretry, ktoré možno využiť ako na cestnom bicykli, tak aj na horskom a o čisto cestných rozmýšľať až neskôr.


Prilba a okuliare

Niečo, čo býva veľmi podceňované, je dobrá prilba. Hlavu si na bicykli jednoducho treba chrániť a ak máte svoje dieťa v pláne púšťať na cesty, či do balíka, určite odporúčam investovať do kvalitnejšej a nie nejakej lacnej zo supermarketu. Vyzerajú možno na prvý pohľad rovnako, no jedna hlavu reálne ochráni a druhá nemusí.

Určite treba aj dobré okuliare. Tie nechránia len pred silným slnkom, no aj pred vetrom, muškami a rôznymi nečistotami, ktoré si cestu do očí za jazdy veľmi ľahko nájdu. Častou chybou sú lacné „fejky”, ktoré síce možno vyzerajú dobre, no ich kvalita je proti originálom omnoho nižšia. Pri pádoch tak môže prísť k nešťastiu, keď sa okuliare rozbijú na kúsky a spôsobia ešte väčšie zranenia.


Oblečenie

Určite treba kúpiť aj oblečenie vhodné na cyklistiku. Jazdenie v civile je mimo otázku. Keď si však už vyberáte špecifické oblečenie, treba si dať pozor na kvalitu. Kvalitné materiály oceníte nielen počas jazdy, no aj pre ich výdrž. Nejaké lacné kraťasy zo supermarketu sú nielen nepohodlné, no ešte sa aj po pár mesiacoch pravidelného jazdenia a prania vyťahajú a už dobre nesedia. Čo si budeme klamať, cyklo oblečenie dlhú životnosť mať nezvykne, či už to je spôsobené pádmi alebo proste častým jazdením, určité kúsky treba meniť pomaly každú sezónu. Ak ste si však kúpili niekde kraťasy a o mesiac sú už voľné, chyba je v kvalite. Ak však dieťa prihlásite do klubu, o starosť máte menej. Tam si buď dobré a vyskúšané oblečenie kúpite alebo časom nejaké tímové dostanete.


Toto sú podľa mňa asi tie najdôležitejšie a najnevyhnutnejšie veci, ktoré pre pretekárske začiatky treba. Dodala by som ešte, že najlepšie, čo môžete spraviť, ak chcete dieťa priviesť k cyklistike, je nájsť mládežnícky klub vo vašom okolí. Tam vám tréner so všetkým poradí a vaše dieťa sa dostane do kolektívu, kde sa naučí plno vecí.

Ak vám napadlo ešte niečo, bez čoho sa podľa vás malý začínajúci pretekár nezaobíde, určite mi to napíšte do komentárov! Na záver by som ešte povedala, že všetky tieto veci sú síce dôležité, no najdôležitejšie je, aby robil cyklistiku s radosťou a plnou motiváciou! Určite sa netreba od začiatku hnať za výsledkami a stresovať, všetko má svoj čas .

[Foto na úvode: Ján Melicher]

report_problem Našiel si v texte chybu?
a_filova 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Denník cyklistu - prekvapivé výsledky (2. časť)

Denník cyklistu - prekvapivé výsledky (2. časť)

Podarí sa mi získať titul majstra SR v časovke? Rozhodol som sa vyskúšať osobného trénera, hoci som ešte nikdy nejazdil podľa individuálneho tréningového plánu.
Denník cyklistu - stačí mesiac na prípravu? (1. časť)

Denník cyklistu - stačí mesiac na prípravu? (1. časť)

Podarí sa mi získať titul majstra SR v časovke? Rozhodol som sa vyskúšať osobného trénera, ešte nikdy som nejazdil podľa individuálneho tréningového plánu.
Paris-Roubaix Femmes – víťazstvo Kopeckej bez tímovej podpory

Paris-Roubaix Femmes – víťazstvo Kopeckej bez tímovej podpory

Ženské preteky Paris-Roubaix napísali svoju iba štvrtú kapitolu, no už teraz sú to jedny z najprestížnejších pretekov cyklistického kalendára.
keyboard_arrow_up