V okolí Poľany alebo trasa pod dohľadom nášho vulkánu

Sedlo pod Hrbom, Sihla, vodná nádrž Hrončok alebo Tlstý Javor. Pre mňa úplne neznáme miesta a bicykel je predsa ideálny prostriedok, ako ich spoznať.

Tento výlet bol pre mňa skutočne malým krokom do neznáma. Samozrejme nechcem nikoho uraziť, jednoducho vždy moje kroky smerovali niekam inam. Zrejme najbližšie danej lokalite v mojom prípade bol maratón Vlko Hron v roku 2018. Ale veď to určite poznáte...máte svoje obľúbené miesta a aby ste šli objaviť niečo nové mimo bydliska, väčšinou je potrebný určitý impulz, prípadne zhoda náhod a pod.

Nejako podobne vznikol aj tento výlet. Chcel som pozrieť nášho kamaráta Paľa Krnáča, inak dodávateľa napr. značky Castelli. Paľo sa okrem iného stará aj o Laskomerské traily v rámci združenia KoLesom. No na Laskomerských sme už boli s kamerou a pozerám oblasť na druhej strane rieky Hron. Pre mňa doslova "španielska dedina" a Paľo ma nasmeroval na dedinku Ľubietová a sedlo pod Hrbom. Potom ešte volám kamarátovi Aďovi Kubišovi, ktorý býva v okolí Detvy a ten mi spomína peknú Vydrovskú dolinu(oprava, je to Kamenistá dolina), Hrončok a Tlstý Javor.

Ako som už neraz spomínal, nepatrím medzi veľkých „prieskumníkov“ a väčšinou jazdím trasy, ktoré aspoň sčasti poznám. Výbornou pomôckou je samozrejme klasická mapa, ale tiež plánovač trasy na Strave, ktorý ukazuje okrem iného aj „heatmaps“. Teda trasy, ktoré sú cyklistami často používané a čím viac, tým je čiara hrubšia. Ešte raz opakujem, že sa v rámci výletov držím oficiálne povolených možností a určite miestni poznajú kopec chodníčkov a lepších alternatív . Spojím teda odrazové body, pričom vznikla trasa, ktorú vidíte nižšie.

Hneď dodám, že mne nevadia ani šotolinky a ľahký terén, najmä ak som v nových miestach, kedy dostáva prioritu najmä spoznávanie okolia. A veru bolo vidieť, že "do mesta prišiel nový šerif" . Vo videu som neraz trochu skomolil názvy, ktoré nemám ešte zaužívané. Teda aspoň vtedy, teraz už viem a Sihlu si rozhodne zapamätám . Všetko už potom vo videjku a nižšie ešte doplním fotoreport.

Mapku a GPX nájdete v sekcii naše výjazdy, prípadne v aplikácii STRAVA.

Ako prvé čakalo na zahriatie stúpanie do Sedla pod Hrbom, ktoré tvorilo aj najvyšší bod výletu – 1 087 m n.m. Po turistickom chodníku je neďaleko vrch Hrb, kde sa ocitnete v geografickom strede Slovenska.

Chata pod Hrbom nie je „vraj“ otvorená pre verejnosť, ale nezisťoval som detaily. Každopádne. ak by ste zomierali od smädu, myslím, že vám tam dovolia si niečo kúpiť a ľudí som tam videl tiež dosť .

Keďže sa tu dávno ťažila železná ruda, čo by to bolo za slovenskú banskú oblasť bez tajchu - vodná nádrž Hrončok.

Čo ma prekvapilo, bola poriadne dlhá Vydrovská dolina (oprava je to Kamenistá dolina). Keby boli okolo vyššie kopce, mal by som pocit, ako niekde v Alpách. Nech si ju idem pozrieť a cestu späť po hrebeni cez Tlstý Javor, mi poradil kamarát Andrej Kubiš od našej konkurencie. . Rozhodne odporúčam sem vyraziť aj na žiletke.

Hrebeň od Tlstého Javora je skutočná MTB „oddychovka“ pre všetky kategórie. Bude sa páčiť aj začiatočníkom, či rodinám a s trochou citu ideál aj pre gravel. Celý čas vám bude robiť potom dozor Poľana.

Horalka na výlety jednoducho patrí . Na jednej strane spomínaná Poľana, neskôr na druhej zase Nízke Tatry. Keby bola lepšia dohľadnosť, za nimi by bola ešte vyššia hradba v podobe tých Vysokých.

Ďalší pozostatok banskej činnosti...obrovská pec na Troch Vodách.

Výhoda je, že po ceste máte všade dosť studničiek. Najmä táto, kde boli hneď 2, pripomínala doslova oázu. Rozhodne odporúčam dočerpať sily a vodu, najmä, ak pôjdete späť do Sedla pod Hrbom - skutočne pekný kopec na konci výletu a ešte keď dobre zasvieti...

Zaparkoval som na fajnovom mieste naproti akémusi hospicu. Kúsok od cesty, potôčik, tieň stromov...dokonalé miesto. Až potom som si všimol, že hneď cez potok je zároveň aj prameň s „liečivou“ vodou. Vychutnať jedlo po dobrom výlete, na nezaplatenie. Aj keď sa jedná o jemne zlepené a studené špagety s tuniakovým šalátom .

V úvode som naznačil, že niekedy človek potrebuje určitý impulz, alebo zhodu náhod, aby sa dostal na úplne nové miesta. Verím, že tým impulzom môže byť pre vás podobné videjko/článok a výsledkom potom dobrý výjazd a hlavne zážitky...
Páči sa ti tento článok? thumb_up73thumb_down comments 16 komentárov report_problem