Chabenec (1 955 m n. m.)  z Magurky – konečne v okolí aj mimo Cyklonárez

Majestátny hrebeň Nízkych Tatier mimo „humbuk“ Chopku, výhľady na všetky strany, po ceste pivko a za odmenu halušky. Aj taký program vás čaká počas tejto túry...

Chata Magurka je jedným z príkladov, ako dokáže jedna „bláznivá“ a ešte k tomu zimná cyklistická akcia ukázať nové miesta, kam sa potom človek chce vrátiť aj mimo pretekov. V mojom prípade to bolo vždy za posledné roky len po snehu a s bikom v rámci Cyklonárezu, no konečne prišiel čas na letnú verziu a skutočné „vychutnanie“ si okolia so všetkým – teda dobrá túra, výhľady, halušky.
A rozhodne odporúčam so sebou na letné túry Colu, dokáže skutočné zázraky...
Samozrejme oblasť Nízkych Tatier mi nie je úplne cudzia, ale na 99 % z nich brázdim okolie Donovál a ani „chopkový“ v zime veľmi nie som – akosi mi už prekáža to množstvo ľudí a na môj vkus je tam veľký humbuk, možno už aj väčší ako na Štrbskom plese. No keď sme s Lenkou a mladým unikali pred horúčavami na chalupu a rozmýšľali, kam sa vybrať, hneď mi napadla práve Magurka ležiaca v podstate hneď pod hlavným hrebeňom. Hore to máte skutočne kúsok a preto je aj v zime veľmi populárna medzi ski-turistami.

Navyše hneď nad ňou je aj chata/útulňa Ďurková, kde sa môžete osviežiť, dať si oddych, prípadne sa schovať – najmä počas horúceho leta to môže prísť celkom vhod.

Za cieľ sme si vybrali vrchol Chabenec, ležiaci vo výške 1 955 m n.m., ktorý sa dá celkom pekne zakomponovať do okruhu. Pri dĺžke okolo 15 km s prevýšením 1 100 m tak máte poctivú a zábavnú túru, ktorá ale nebude celodenným „martýriom“, pričom vám budu dopriate top výhľady na všetky svetové strany a naše pohoria. Nižšie nájdete videjko z našej nedávnej túry a pod ním aj menší fotoreport. No a ešte raz sa ospravedlňujem, že vo videu často hovorím Chabanec. Občas si niečo „sadne“ na jazyk a človek to potom dookola komolí... možno poznáte.

Cesta do osady Magurka nie je žiadna hladká a široká diaľnica, skôr naopak. Najmä cez víkend treba byť trpezlivý, pretože na úzkej ceste sa nie je vždy možné ľahko vyhnúť. Ale môžete to spraviť aj tak, že necháte auto pri komplexe v osade Železnô a potom po turistickej značke prejdete na Magurku...samozrejme si pridáte pár km navyše.

V úvode ideme hore po modrej, potom sa odpojíme na žltú značku. Po dažďoch a v týchto horúčavách pripomínal úvod skôr prales...

Po ceste je veľa čučoriedok, Liptov je tiež domovom mackov a teda odporúčam si po ceste občas zapískať, zaspievať a pod.

V podstate tie hlavné výškové metre naberieme v stúpaní na hrebeň do sedla Zámotskej hole. Postupne sa vám bude krajina otvárať, za vami sa ukáže aj Veľký Choč. Z neho tu bol len nedávno tip na výlet.

Pôvodný plán bola pauza až na Ďurkovej, no mladý sa v aute vyspal a už mal „dlhú“ chvíľu, takže kempujeme v sedle.

Ak si myslíte, že táto túra s dieťaťom je dosť, čo tak párik idúci celú asi 750 km dlhú cestu SNP s 9 mesačným prírastkom. Dodám jedine "chapeau", mne by už po 2. dni asi poriadne chýbal bike.

Po hrebeni ešte rovnako naberiete pomerne dosť metrov, no čo ma vždy dostane, je jeho rozľahlosť. V zime si ho možno prejdeme na lyžiach pekne celý a sem-tam sa kdesi spustíme.

Ak chcete príjemný „pit-stop“, nevynechajte útulňu Ďurková. Síce si z hrebeňa zbehnete cca 100 výškových metrov, ale keď to vo vás zasyčí, nebudete ľutovať...

A náš mladý im to tam aj pokosil. Snáď z toho nebude nejaké „meme“.

Potom už môžete smelo zahájiť finálový „útok“ na vrchol.

Chabenec nie je z tejto strany hrebeňa nejako extra výrazný, no keď vyjdete hore, otvoria sa vám poriadne panorámy.

Cesta späť je rovnaká, teda po sedlo nad Ďurkovou. Odtiaľ sa už odpojíme na zelenú značku, kde rovnako odporúčam si občas pískať. Úzka kosodrevina, čučoriedky, tak aby neprišlo nejaké prekvapko. Ale pokoj, za ten čas, čo chodím po horách (peši, na biku) som nikdy nemal žiadny problém a rovno si zaklopem na drevo. Z veľkej časti idete ešte opäť po hrebeni, ktorý vás pekne oddiali od hlavného hrebeňa a masív Chabenca sa ukáže v trochu inom svetle. A rozhodne odporúčam so sebou na letné túry Colu, dokáže skutočné zázraky...

Sme na Liptove a čo iné si dať po túre, ako dobré halušky. Potom je ten deň zase o niečo krajší, veď to poznáte. Užite leto...

Zhrnutie

• Názov: Chabenec
  • Lokalita: Nízke Tatry, Magurka
  • Obtiažnosť: 3/5
  • Trvanie: 5-6 hod
  • Vhodné pre deti:  Áno, po ceste nie je v podstate žiadny exponovaný terén.
  • Parametre: 16 km/1 115 m prevýšenie
  • Typ: stredne dlhá túra ale s možnosťou občerstvenia a úkrytu na Ďurkovej cca v polovici