Aká bude nová sada Dura Ace R9200?

Zlé jazyky tvrdia, že japonskému výrobcovi Shimano uchádza vlak. Kým SRAM aj Campagnolo majú 12-rýchlostné cestné sady už dávno, Shimano zatiaľ potichu vyčkáva. Vďaka úniku fotiek na belgickom etapáku však vieme, čo sa chystá.

Vraví sa, že história sa opakuje. Článok o uniknutých fotkách novej Dura Ace sady v roku 2016 bol mojim prvým literárnym počinom na stránke MTBIKER. Päť rokov ubehlo ako voda a opäť je tu rovnaký scénar okolo pripravovanej novej generácie tejto ikonickej cestnej top sady. V tomto článku sa vám pokúsim priblížiť predikciu nových technológií na základe uniknutých fotiek a dokumentov z patentového úradu.


Pravdepodobné upgrady novej sady Dura Ace

  • prechod z 11 na 12 pastorkov
  • semi-bezdrátové radenie
  • robustnejšie páky
  • zmena dizajnu strmeňov
  • kľuky s duálnym meračom výkonu


Bolo nás jedenásť… Už nás bude dvanásť!

Najviditeľnejšou a jednoznačnou zmenou je prechod z 11-tich pastorkov na 12. Tu je zrejmá jednak snaha o dorovnanie konkurenčných značiek SRAM a Campagnolo, ako aj umožnenie plynulejšieho odstupňovania pri zachovaní obstojného rozsahu prevodov. K videniu je zatiaľ kazeta s rozsahom 11-30 zubov, ktorá by mala podľa predošlých informácií využívať nový štandard orecha. V minulosti sa objavila info, že nové kazety budú údajne spätne kompatibilné so starými HG orechmi (vďaka adaptéru), no opačne to platiť nebude. Či však Shimano neprehodnotilo túto taktiku a neadoptuje na cestné sady horský štandard Micro Spline, ktorý by umožňoval použitie kaziet s pastorkom od 10z, ostáva však stále neznámou.


Neznášate káble? Asi budete sklamaní...

Reč tentokrát nie je o mechanickej verzii sady, ktorá zatiaľ nebola zachytená žiadnym objektívom, ale o zbožných očakávaniach jazdcov, ktorí túžili po plne bezdrátovom vyhotovení, ako ponúka SRAM na sadách s prívlastkom AXS. Shimano je známe svojou konzervatívnosťou v oblasti technologického progresu a podľa obrázkov šaltra (bez viditeľnej batérie a prítomnosti káblika) to zatiaľ vyzerá na kombináciu bezdrátových pák, v ktorých sa bude nachádzať mincová batéria a šaltra s prešmykom napájaných z centrálnej batérie... Tie budú komunikovať s riadiacou jednotkou v ráme, ktorá bude s batériou a prehadzovačmi prepojená pomocou káblov, tak ako tomu bolo doteraz u všetkých Di2 sád. Vďaka zachovaniu tejto kabeláže môžete opäť očakávať výdrž batérie rádovo okolo 1 000 km a zároveň mať čistý kokpit bez nutnosti vedenia káblikov cez barany a predstavec.


Kľuky s agresívnym tvarom a duálnym powermetrom

Asi najvýraznejšou dizajnovou revíziou si prešli kľuky, ktoré pôsobia viac agresívnym dojmom, s väčším počtom prelisov a vykúkajúcimi telami meračov výkonu na oboch kľukách. Na ľavej kľuke je powermeter situovaný v oblasti stredovej osi, na pravej zasa vnútornej strany kľuky nad pedálom. Na uniknutých fotkách pravdepodobne nie sú finálne verzie prevodníkov, ale len pracovná verzia. Rovnako aj čiernočierna farebná verzia bez logovania nebude definitívna. Shimano ostane pravdepodobne verné hliníkovej zliatine a karbónové kľuky do novej generácie, ako už býva zvykom, nezaradí.


Páky na nepoznanie

Tí, čo ste mali možnosť jazdiť hydraulické Di2 páky starej Dury alebo Ultegry, určite viete, že do malých rúk padnú ako uliate. Toto sa však s najväčšou pravdepodobnosťou čoskoro zmení a na trh prídu páky, ktoré budú už od pohľadu väčšie s viac vystúpenými hornými koncami, pripomínajúce skôr páky gravel sady GRX. Gumové poťahy pák budú viac štrukturované, kvôli lepšiemu gripu. Bystré oko si okrem iného všimne aj viac “aero” tvar dualov, keďže aj v roku 2021 platí, že “aero is everything”. Väčšie budú aj tlačidlá preradzovania, ktoré budú pogumované. Podľa "šuškaníc" na zahraničných fórach je za nárastom veľkosti pák snaha o navýšenie brzdnej sily a konzistentnosti výkonu. Tvarovú zmenu zaznamenali aj brzdové strmene, ktoré používajú platničky s chladičmi.


Nechajme sa prekvapiť, ako to nakoniec dopadne

Hoci veľa vecí je zrejmých už na prvý pohľad, stále zostáva veľa otázok nezodpovedaných. Rúško tajomna zostáva aj nad pôvodne zamýšlaným (a neskôr zrušeným) nehlučným mechanizmom západiek orecha pod názvom scylence, ako aj nad tým, či bude Shimano v top sade naďalej ponúkať mechanickú verziu, ako aj ráfikové brzdy. Veľký otáznik visí aj nad novým štandardom orecha, ktorý je vysoko pravdepodobný. Otázkou je aj samotná dostupnosť, nakoľko trh s cyklokomponentami a farebnými kovmi zažíva búrlivé obdobie nedostatku. A možno Shimano prekvapí aj s niečím, čo vôbec nikto nečaká a zoberie tým konkurencii vietor z plachiet.


Nech už to bude akokoľvek, verím tomu, že Shimano s novou generáciou “Dury”, ktorá bola vždy etalónom precízneho radenia a nízkej hmotnosti, opäť príde s vynikajúco vyladenou sadou, ktorá znova posunie limity vo svojom segmente.

Zdroj fotografií: bikeradar.com
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Môj rok s elektronickou Ultegrou - všetko, čo potrebujete vedieť

Môj rok s elektronickou Ultegrou - všetko, čo potrebujete vedieť

Zoznámili sme sa na Vianoce 2021, úvod vzťahu bol intenzívny, elektróny lietali vzduchom a rovno prezradím, že to neskončilo len pri rozbaľovaní.
Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Veľa cyklistov to asi pozná. Príde nejaká nová vychytávka a nám sa už v hlave premieta, ako by sadla na náš milovaný stroj a aký by bol život s jednou obličkou...
Odkiaľ sa vzali názvy cestných sád Shimano

Odkiaľ sa vzali názvy cestných sád Shimano

Každý z nás pozná Tiagru, Ultegru či Dura-Ace. Odkiaľ však pochádzajú názvy, ktoré Shimano udeľuje svojim cestným sadám?
keyboard_arrow_up