Nájdi v sebe bikera!

Nájdi v sebe bikera!

Dnešný svet je plný ľahko dostupných informácií a cyklistika nie je výnimkou. Všetko o servise, gramážach, wattoch a ďalších veciach nájdete na pár klikov.

V tomto článku však nič z toho potrebovať nebudeš. Zameriava sa na to, ako s jazdou začať, nie ako sa stať profíkom... veď to má predsa ešte svoj čas.

Menej je niekedy viac


Možno by si sa rád vrhol na cyklistiku a hľadáš svoju inšpiráciu, či ten správny balans medzi prácou, rodinou a šliapaním do pedálov. Na internete sa dnes nachádza plno rád, ako všetko vyvážiť, aký stroj je pre teba najlepší, na čo sa zamerať pri kúpe, čo určite robiť a čo určite nerobiť. Tieto informácie majú dobrý zámer, keďže ide o množstvo ľudí, ktorí čo-to už v sedle zažili. Určite ich preto neignoruj, nezabúdaj však, že ak sa nimi presýtiš, môže to mať presne opačný efekt než ten motivačný.

Áno, o cyklistike, či už cestnej alebo horskej, sa dá rozprávať hodiny, ba dokonca od stovkyFhorak ľudí dostaneš pokojne aj protichodné tipy a triky. Nepotrebuješ však každý deň lúskať 20 článkov o tom, ako máš čo zlepšiť. Sám nakoniec zistíš, že teória a prax sú v mnohých prípadoch dve celkom odlišné veci. Je to ako s nákupnou taškou – čím viac do nej naraz naložíš, tým väčšia je šanca, že sa roztrhne. Ak si teda nový jazdec, alebo začínaš po veľmi dlhej dobe, tak si nové informácie dávkuj minimálne zo začiatku veľmi pomaly.



Ako ale začať?


Nuž, toto je otázka, ktorá môže mať mnoho vstupných premenných a ešte viac tých výstupných. Podstatou je veci zjednodušiť, mať v nich však úplne jasno. Jednou z hlavných priorít začiatkov tvojho nového hobby je položiť si jasnú otázku – prečo? Dôvodov môže byť mnoho – zdravší život, zhadzovanie kíl, zmena životného štýlu, skúšanie niečoho nového. Nie je dôležité, či ich máš viac alebo len jeden. Musíš sa však uistiť, že sú dostatočne silné na to, aby ťa dokázali do sedla dostať pravidelne. Môžeš odpovedať aj „len tak“. Je to síce jednoduchá odpoveď, no do dlhodobého súladu medzi tebou a bikom určite nestačí. Nebudem ti tu dnes písať o tom, čo by malo byť tvojou odpoveďou, radšej ti napíšem, ako som sa dostal k tej svojej.

Staronová láska


Ako dieťa som bol športovo aktívny. Venoval som sa kombinácii dvoch športov, ktoré podľa viacerých štúdií patria medzi najprospešnejšie pre ľudské telo. Okrem cyklistiky som totiž mnoho času trávil aj v bazéne, keďže som hrával vodné pólo na klubovej úrovni. Potom však prišiel zvrat v podobe puberty, a tak ma začali lákať iné veci ako napríklad muzika. Šport sa mi postupne vzďaľoval a hoci mi nikdy nebol úplne cudzí, na bike som nesadol dlhé roky. Prišlo štúdium na vysokej, práca a ďalšie veci, ktoré celý proces ešte viac komplikovali.

Po naozaj veľmi dlhej dobe to však prišlo – sedavé zamestnanie si vyžiadalo obeť v podobe pribúdajúcich kíl... a že ich nebolo málo. Meriam približne 170 cm, no keď som sa pred niekoľkými mesiacmi postavil na váhu, ukázala mi krutú realitu – stokilového chlapa. Nikdy som si nemyslel, že moja hmotnosť niekedy dosiahne trojciferné číslo. Preto som sa rozhodol konať. Zaobstaral som si starší, no spoľahlivý bicykel a šup do kopcov. Keďže som odrástol prevažne na horskej cyklistike, voľba bola jasná. Nepatrím medzi ľudí, ktorí by chápali rozpory medzi „horákmi a žiletkármi", ale preferujem lesy pred asfaltom. Iste, podpichovačky medzi cestnými a horskými cyklistami beriem, ale ak prechádzajú do nevraživosti, tak sa len plieskam po čele. To je však téma na inokedy.

Odpoveďou na otázku „prečo?“ pre mňa bolo, že nechcem umrieť v štyridsiatke na zástavu srdca. Drsná odpoveď, ale musel som čeliť krutej realite a dať si sám poriadnu facku. Našťastie zabrala a som na úspešnej ceste. Cieľ je ešte ďaleko, ale pravidelne hľadám impulz, ktorý ma na bike takmer vždy dostane. Medzičasom však okrem vnútornej motivácie prišla aj jedna vonkajšia, ktorá pre mňa bola tá najsilnejšia – manželka mi oznámila, že sa po prvýkrát stanem otcom. Dnes už podľa vyšetrení vieme, že čakáme dievčatko. Toto malé klbko šťastia tak pre mňa zostane doživotnou motiváciou – spraviť pre seba, svoj život a svoje telo čo najviac, aby som pre svoju dcéru bol na tomto svete čo najdlhšie.



Pekne postupne


Myslím tým naozaj postupne a naozaj všetko. Čohokoľvek sa tvoje hobby dotkne, dávkuj to s rozumom. Chceš schudnúť, tak meníš stravu? Pomaly nabehni na zmenu. To však neznamená, že po rokoch na nevyváženom jedálničku odrazu budeš jesť len klíčky a zavárané uhorky. Pamätaj si, že čím väčšie šoky tvoje telo dostane, či už v podobe stravy alebo tréningu, tým skôr sa adaptuje na extrémne výkyvy, ktoré predtým nezažilo. Po mesiaci intenzívneho cvičenia a kvalitnejšieho stravovania sa tak tvoja hmotnosť síce môže posunúť pokojne aj o 10 kíl, no ďalšie mesiace už ani ťuk (alebo ani tuk ).

Chceš to konečne rozbehnúť, ale nie si si istý, či to vydrží a tak sa obávaš investovať do nového bicykla? Tak vytiahni starý, daj ho trochu dokopy (prípadne ho daj vyservisovať) a hurá jazdiť. Po čase sám zistíš, či je to pre teba to pravé a či sa chceš posunúť o level vyššie. Ak nevlastníš žiadny bicykel, skús začať najskôr kúpou z bazáru, prípadne cez známych, ktorým leží nejaký už roky v pivnici. Mne osobne trvalo niekoľko mesiacov, kým som sa rozhodol pre zmenu z môjho (ešte stále súčasného) modelu Author A-Ray 2.0 (ročník 2009!) na niečo modernejšie. V dnešnej dobe, pri zníženej dostupnosti nových modelov si ušetríš kopu času. Aj keď sám čoskoro presedlávam už na moderný stroj, mesiace som si odmakal na 26-palcových kolesách a vôbec to neľutujem.



A čo takto oblečenie? Zapneš web a všade vidíš bikerov v dresoch za nemalé peniaze, navyše počítaš s tým, že to, čo má dotyčný na sebe, asi nebude jediný set, ktorý má v skrini. Kašli na to! Iste, postupom času začneš zisťovať, prečo dres od Castelli či Silvini môže stáť 150 € a raz do lepšej výbavy určite zainvestuješ. V začiatkoch sa však tráp len tým, či ti nebude veľmi chladno alebo príliš teplo. V pohode si na sedlo sadni v teplákoch, starých teniskách a vyblednutom tričku. Neskôr prídeš na to, že dlhšie výjazdy si zaslúžia odmenu v podobe nohavíc s vložkou, ale teraz sa nauč hlavne na tie výjazdy vyliezť.



Jednu vec si ale predsa len neodpusť – kvalitnú prilbu. Nič nie je podstatnejšie ako mať „kokos" v poriadnej škrupine. Neznamená to, že sa máš hneď pripraviť na stoeurový výdavok. Rozhodne však obchádzaj 10-20 € ponuky, ktoré sú typické pre veľké obchodné reťazce a s cyklistikou častokrát nemajú nič spoločné. Pre pokojné vzťahy nebudem menovať, no asi chápeš, že ide o tvoje bezpečie a miesto, v ktorom kupuješ kuracinku na sobotnú grilovačku, asi nie je tým, v ktorom by si mal hľadať ochranu lebky. V mojom prípade išlo o prilbu Kellys Razor ocean blue, ktorú môžeš vidieť na fotkách.



Prikázanie na záver – miluj bikera svojho!


Znie to možno zvláštne, ale je to tak – tvoje novoobjavené ja je biker ukrytý v tebe. Preto si pamätaj toto pravidlo a miluj to, čo si už vybudoval. Zahoď starosti z toho, že kamoš Jožo zajazdil o desať kilometrov dlhšiu trasu než ty. Sústreď sa na seba – za každý odkrútený kilometer si spomeň na to, že keby si nesedel v tej chvíli v sedle, pravdepodobne by si sedel doma pred telkou a len tak zabíjal čas (a tým možno aj sám seba).

Aj neúspechy, či horšie dni sú dôvodom na to, aby si sa motivoval – čo nešlo dnes, pôjde zajtra. Ten kopec, na ktorý si sa štvrťroka dozadu len z diaľky pozeral a vravel si „ani omylom“, je dnes pre teba rutina pri plánovaní trasy výjazdu. Nezabudni si preto každý krok vopred pripomínať. Nuž a tie väčšie kroky nezabudni aj patrične odmeniť. Ver mi, aj ten najväčší profík občas uletí a po dobrom výjazde či pretekoch príde „lazy day" v podobe hamburgeru či inej kalorickej odmeny. Je to úplne v poriadku a podľa mnohých výskumov dokonca až žiadané. Ale o športových výskumoch niekedy inokedy...



Na svojej ceste sa stretneš s rôznymi nástrahami, možno občas s frflaním tvojej polovičky, či nechuťou z vyčerpania z práce, alebo sa objaví každému dobre známy „deň blbec“. Nezabúdaj však, prečo si sa rozhodol jazdiť a občas si to pripomeň fotkami, či postavením sa na váhu, alebo jednoduchým pohľadom do zrkadla. Ten biker v tebe tam je, tak ho miluj, pestuj a nevzdávaj sa! A vôbec... dočítaj už tento článok a „švihaj" do sedla!

Mates
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up71thumb_down comments 31 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Členky mám na kašu, ale pokračujem. Robo zdolal 1000 míľ na bicykli.

Členky mám na kašu, ale pokračujem. Robo zdolal 1000 míľ na bicykli.

Vbehli sme do lesa. Bol tmavý, hustý, stratili sme cestu. Predierali sme sa malinčím a konármi. Zapadalo slnko, nevedeli sme sa odtiaľ dostať. Tu sa jeden potkol, tu zadrapol, nálada išla okamžite dole.
Osamelý vlk, či člen stáda?

Osamelý vlk, či člen stáda?

Možno sa v cyklistike len zabehávaš a už si si položil otázku, či bude lepšie jazdiť sám, alebo s niekým. Aj keď jednoznačná odpoveď neexistuje, dozvieš sa, aké sú výhody jedného, či druhého spôsobu jazdy. A aj to, prečo by si mal skúsiť oba...
Môj Gerlaching č. 3 - každý bol úplne iný

Môj Gerlaching č. 3 - každý bol úplne iný

Aké to je, keď si pri zdolávaní 2 655 výškových metrov neoddýchnete ani v zjazde, lebo idete po zábavnom, ale zároveň náročnom traile? Aké chyby som robil podľa bike inštruktora Tomáša?
keyboard_arrow_up