Čím starši, tým viac enduro
Až do roku 2016 som sa odhodlával a odolával kúpe poriadnej MTB „mašinky". Dovtedy jazdené všetky povrchy na crossových strojoch, ktorých som od roku 2002 do roku 2016 zjazdil 5 kusov, od Demy až po Cannondale.
Ešte predtým to bol starý Favorit jazdený aj po gravel povrchu, t.j. viac nepojazdný ako áno, no a niekde medzitým, okolo roku 2000, to bol prvý dotyk s horským bikom, za tuším 5 000 korún. HT s pevnou vidlou, ohnutou kolmo na zem asi pri 3. výjazde, po vyletení z „pseudotrailu" s trojnásobným oplieskaním hlavy, vtedy ešte bez prilby. Pravdepodobne táto skúsenosť s obavou, že dopadnem podobne, prípadne horšie, mi v podvedomí potláčala túžbu po vlastnení fulla. Až pád v roku 2015 na MTB pretekoch na crossovom biku ma priviedol k tomu, aby som zmenil sen na realitu.Prvý „fullík" po dlhom váhaní
Po mesiacoch dôkladného výberu zvíťazil trailový Camber od Specialized so zdvihmi 120/120. Krstným menom „Tank". Odjazdil so mnou 4 roky plné blata, prachu, snehu a ľadu, podržal ma v nespočetnom množstve kritických situácií. Celkovo dal okolo 18 000 km a chvíľami slúžil aj manželke. Za ten čas bolo na ňom menené takmer všetko, okrem kolies. Až keď mu praskla zadná stavba, tak po jej zozváraní som sa úvodom minulej sezóny rozhodol, že musí preč. Výmenu mi síce po neustálom servisovaní odporúčali parťáci už po dvoch rokoch od zakúpenia, ale mne ten stroj tak prirástol k srdcu, že som sa ho nechcel vzdať ani za nič. No predsa len ta prasklina rámu bola cez čiaru.Bolo to v máji minulého roku. A skúste si v bežiacej sezóne vybrať stroj, špeciálne, keď máte okrajovú veľkosť z horného konca veľkostného spektra. Nič podobné tanku sa nenašlo, tak výber padol na hybridný xc – trailový model od Meridy na zdvihoch 120/100. Aj keď som bol veľmi skeptický voči výberu, dal som mu šancu. V 1. rade šok z posedu, je to nejaké pretekárske, žiadne pohodlie. Hlavový uhol v kombinácii s užšími plášťami s agresívnejším dezénom mi nedovolili „žehliť" prekážky ako na starom tanku.
Núdzový výber náhrady
Nový stroj, vlastným menom „Valec", ale vďaka xc geometrii lietal. Hneď prvá skúšobná 70 km jazda a ja som sa po úvodnom 10 km oťukaní púšťal dolu rýchlejšie ako na tanku. Samozrejme na hladkých trailoch. Ale keď prišlo na korenisté pasáže, tam si bolo treba dávať oveľa väčší pozor. Opatrnejší jazdný štýl. Priechodnosť XCčka v ťažkom teréne mi začala viac a viac vadiť.Až do momentu, keď som sa v máji tohto roku ocitol náhodou kvôli istej záležitosti s cestným Trekom v “treklande“ a spýtal sa, či nejakým zázrakom nemajú Fuel EX 7 alebo ešte lepšie 8. A ich systém „vypľul odpoveď, ze XL veľkosť Fuel EX 8čky za 2 týždne v Holandsku. Aby to nevyzeralo tak, že to bol „hurá" systém, pridávam jeden dôležitý fakt. Pred rokom pri zháňaní fulla som na danom biku (model 2020) v XLku sedel, ale nebol na predaj, bol to „firemný” stroj predavača. A pri tom posede som si povedal: "toto, keď budem „veľký", tak si kúpim." Vtedy som ešte netušil, že narastiem už o rok .
Láska na prvý posed
Doma som dostal na výmenu zelenú a nakoniec za necelé dva týždne som dal s manželkou slávnostnú 1. jazdu na „Medveďovi". Tak či tak, toto bol najrýchlejšie kúpený bike v mojom živote. Moje dojmy za dva mesiace a 1 000 km v teréne sú vysmiate. Druh vysnívaného biku v mojej stajni nesklamal. Ani napriek šoku, že mi bol dodaný ako odporcovi bezduší z fleku bez duší. Napriek tomu má ten stroj dušu – charizmu. Ale ako som si pri predchádzajúcom stroji zvykol na jednoplacku, teraz som sa rovnako rýchlo stotožnil s bezdušami, ktoré aj tak fúkam nad odporúčanú mieru. Medveď ma rýchlosť Valca a priechodnosť tanku, ba ešte väčšiu. Mohutné kolesá s drsným dezénom 2,6 vpredu a 2,4 vzadu spolu so zdvihmi 140 mm foxky vpredu a 130 mm zdvihu zadnej stavby z neho robia takmer endurko mašinu, na ktorú sa môžem maximálne spoľahnúť.Doslova krochkám blahom už pri nasadaní – predné koleso niekde ďaleko v priestore. Pri pohľade na hlavový uhol prekážky odskakujú samé. Toto som na XCčku nemal, tam som napriek zdvihu 120 riadne cítil odpor prekážok, nežehlilo to. Toto nielen žehlí ale „mangľuje" súčasne. Áno, stihol ma síce už aj zhodiť, ale to bola moja chyba, Medveď je v tom nevinne. Bol som jeho neomylnosťou tak nadšený, že som ho na jednom šutrovom zjazde nechal ísť samého, no vysvetlil mi, že spolupráca je potrebná. Poučka na začiatku, tak snáď ďalšie „tigre" nebudú.
Dokonalosť v číslach
Kľudne nech parťáci „hejtujú", že ten stroj v BA podmienkach nevyužijem, ale mne ide o pocit z jazdy. A takú radosť som na XCčku nikdy nezažíval. Hliník s 15 kg šliape hore, ako keby bol 10 kg karbón, akýkoľvek výšľap dávam na ňom rýchlejšie ako na predchádzajúcich fulloch. Dolu si valí, ani čo by mal zdvihy 160. K tomu 150 mm teleskopka, vs. dovtedajšia 120, dáva ešte väčšiu istotu v zjazde. Mohutný 200 mm kotúč vpredu spolu s 4-piestovými brzdami zastavia v momente. Doteraz vždy len 2 piesty mi postačovali, ale po prechode na mocnejšiu brzdnú silu slabšie nikdy viac. Celkovo cesta, ktorú som jazdil cca 50:50, šla bokom, už je z nej ledva 30 % času stráveného jazdením.Samozrejme, každý druh biku je o prioritách jazdca. Istotne s Medveďom nevyhrám bedňu, ale za tú radosť to stojí. Ak váhate pri výbere fulla, verím, že toto porovnanie pomohlo.
Komentáre Zobraziť komentáre (79)