Rozhovor: Lukáš Kubiš priamo z Olympiády v Tokiu - príprava, pocity a sny

Rozhovor: Lukáš Kubiš priamo z Olympiády v Tokiu - príprava, pocity a sny

Ako sa Lukáš pripravoval na olympiádu, čo bicykel a strava pred takto významnými pretekmi? Ako veľmi iná je táto olympiáda? Čo robiť, keď chce mladý pretekár dokázať to, čo Lukáš?

Lukáš Kubiš je profesionálny cyklista tímu Dukla Banská Bystrica, pochádza z Detvianskej Huty, ale dnes väčšinu času trávi v Banskej Bystrici, alebo lepšie povedané, stále je niekde na cestách po pretekoch. Dnes byť profesionálny cyklista znamená, že človek žije takpovediac "v kufri", je stále zbalený a niekam cestuje.



Lukáš dostal výnimočnú príležitosť štartovať na Olympijských hrách v Tokiu, o čom snívajú mnohí športovci celý život, jemu sa to podarilo vo veku 21 rokov. Na štarte je vlastne takmer úplne najmladší. Lukáš bol ako náhradník v nominácii na olympiádu, ak by sa niečo neočakávané stalo Petrovi alebo Jurajovi Saganovi, ktorí boli nominovaní priamo. A ako vieme, Peter po pádoch na TDF musel ísť až na operáciu kolena, takže osud to zariadil tak, že Slovensko na Olympijských hrách Tokio 2020 konaných v roku 2021 reprezentujú Juraj Sagan a Lukáš Kubiš.



My sme sa kvôli rozhovoru spojili deň pred štartom v piatok o 14h nášho času, v Tokiu bolo už 21h, chalani mali po poslednej porade a chystali sa na finálne prípravy. Po rozhovore si Lukáš utekal pripnúť čísla na “kožu” (dres), ťažšia úloha je v takýto večer zaspať.

V rozhovore sa dočítate:


  • ako Lukáš upravil tréning pred olympiádou
  • všetko o jeho biku, prevody, obutie, hmotnosť a iné detaily
  • čo zvykne pred pretekmi jedávať
  • akú majú taktiku na preteky
  • v čom je ubytovanie v Tokiu iné
  • aký režim platí pre športovcov
  • čo by mali a nemali robiť mladí jazdci, ak chcú byť raz profíci
  • aké má cyklistické sny a kam by to chcel dotiahnuť

Ahoj Lukáš, v prvom rade ti ďakujem, že si si v “hodine dvanástej” našiel pre našich čitateľov čas, vážime si to a oplatíme ti to fandením počas televízneho prenosu v sobotu. Začnime všeobecne, dnes je cyklistika o špecializácii, ty sa vidíš ako šprintér, klasikár alebo časovkár?
Som mladý a ešte sa nechcem škatuľkovať. Ale mám rád šprinty, v nich sa viem poriadne zabaviť. Ale viem prejsť aj kopce a zajazdiť časovku, ak treba.



Myslíš čistokrvný šprintér?
Ako som povedal, viem prejsť aj kopce, takže skôr klasikár, alebo taký odolnejší šprintér.

Prečo si myslíš, že vybrali teba namiesto Petra Sagana? Si vhodný typ na trať do Tokia, alebo rozhoduje aktuálna forma?
Myslím, že aktuálna forma a posledné výsledky rozhodli.

Na štarte bude asi 120 pretekárov, ty si skoro najmladší. Máš tam nejakého obľúbenca, na koho sa tešíš?
Nemám nikoho takého. Ja aj tak väčšinu štartového poľa z našich pretekov nepoznám, viem ako každý, kto je Pogačar a podobne.

V rámci prípravy ste sa určite oboznamovali s traťou. Čaká vás vyše 230 km, skoro 5 000 výškových metrov. Na dvestom kilometri je 6 km dlhý kopec s priemerom 10 %. Tam sa preteky rozhodnú?
V rámci porady sme si trať študovali, preberali sme možný priebeh pretekov. Ten kopec bude veľmi ťažký, niečo podobné máme aj v Banskej Bystrici, Šachtičky, posledné týždne som tam strávil veľa času. Už ma to tam ani niekedy nebavilo stále jazdiť, ale dúfam, že sa to odrazí na pripravenosti a v pretekoch to bude dobré.



Na olympíjskych pretekoch často nedokončí aj polovica štartového poľa. Máš na trati nejaký bod, že keď sa tam dostaneš, už budeš vedieť, že preteky sa ti podarí dokončiť?
Taký bod nemám, až keď budem za páskou, až vtedy tomu uverím.

Minulú olympiádu sa podarilo preteky dokončiť tvojmu kolegovi Patrikovi Tyborovi, čo bol veľký úspech. Trať a možno aj počasie v Tokiu sa v niečom podobá Brazílii, čakáš rovnako veľkú selekciu?
Časový limit je 12 minút, na trati bude viacero bodov, kde budú rozhodcovia stratu merať. Ak tam má jazdec viac, ako je tento stanovený čas, musí ísť dole, v pretekoch skončil.

Koľko času si mal na prípravu na olympiádu?
To, že idem do Tokia, som sa dozvedel asi týždeň a pol pred pretekmi. Ale keďže som bol ako náhradník stanovený už dlhšie, Jano Valach mi už týždne predtým hovoril, aby som bol pripravený, že stať sa môže čokoľvek. Takže sme tú prípravu šperkovali už dlhšie, aby som bol pripravený práve na zajtra.



Takže preto tie Šachtičky a tréningy v kopcoch?
Áno, dokonca som nemal štartovať na pretekoch v Bulharsku, ale tým, že tam boli kopce, tak som tam nakoniec išiel, bola to dobrá príprava. Verím, že sa to zajtra na pretekoch prejaví, forma je dobrá.

Keď máš takto preteky v sobotu, kedy ideš posledný ťažký tréning?
Posledný dlhší tréning bol v stredu, vo štvrtok len ľahko asi hodinku a dnes na rozjazdenie tiež asi hodinový tréning, ale aj nejaké aktivačné šprintíky.

Jazdci štartujú v reprezentačných dresoch, ale bicykle pôjdu svoje klubové. Čo budeš zajtra sedlať ty?
Jazdím Meridu Reacto na kolesách No Limited, obuté mám galusky Vredestein, šírka 25 mm. Celý bike aj s Garminom váži asi 7,1 kg.



Aké prevody pôjdeš zajtra?
Vpredu 54/39 a kazetu 11-30.

Na takto významné preteky dávaš nové komponenty, či naopak nechceš veľmi do toho zasahovať, keď to funguje?
Práveže ja som taký, že nechcem nič meniť, keď to je "sadnuté". Keď zložíš nový bicykel, tak to chvíľu trvá, kým si to všetko sadne. Ak treba niečo meniť, snažím sa to robiť predčasne a potom na tom najazdiť 300 - 500 km.

Z takých detailov mi napadá, jazdíte v galuskách kvôli defektom tmel na pretekoch?
To vôbec, v latexovej galuske to časom stvrdne, potom ti to spraví hrču na jednom mieste a koleso potom hádže.



Čo zvykneš raňajkovať pre pretekmi?
Zvyčajne sú to pomalé sacharidy. 2,5h pred štartom aj nejaké cestoviny, trošku vajec, potom ovsené vločky.

Takže ráno pomaličky "zobkáš"?
Áno, a hlavne nech je to pestré, aby mi to chutilo, aby aj hlava bola spokojná.

Čo máte pripravené na jedenie na preteky okrem klasických cyklistický doplnkov?
Máme pripravené rôzne veci, ryžové koláčiky na slano aj sladko, kľudne po 200 km šunkovú žemličku, mi to dobre neutralizuje chuť.

To ti verím, len na sladkých géloch by sa to zle išlo. Inak, koľko gélov na takto dlhých pretekoch sa dá priemerne zjesť?
Kľudne aj 20, ak ti raz dôjde, tak to už je potom vybavené.



Počasie je aké v Tokiu? Nerobí to tebe problémy?
Teplota je ako na Slovensku, cez 30 stupňov, len je vyššia vlhkosť. Ja som to nebadal ako nejakú veľkú zmenu.

Koľko ľudí sa tam o teba a Juraja stará?
Je tu s nami športový riaditeľ, masér, mechanik a aj doktora máme.

Si spomínal, že ste tesne po porade, akú máte taktiku? Máte jasne stanovené, na koho sa pôjde, či uvidíte podľa toho, kto bude mať aké nohy?
Uvidíme, ako sa nám pôjde, radi by sme sa ukázali aj v úniku, verím, že to celé dobre dopadne.

Čo by si bral radšej, keby si si mal vybrať? Že by si sa ukázal na začiatku v úniku, ukázal naše farby v TV prenose a nedokončil, alebo naopak, bez úniku ale s dokončenými pretekmi?
Tak na toto ti neviem odpovedať. Pekný je aj ten čas v televízii, ale dobré je aj spraviť nejaký výsledok. Uvidíme.

Na olympiáde sa nepoužívajú vysielačky, že?
V pretekoch s hromadným štartom sa nemôžu používať, až potom v časovke áno.



Poďme prebrať aj detaily, ako je napríklad ubytovanie. Ste v Japonsku, to je známe, že tam je veľa vecí pre nás Európanov zvláštnych. Máte tam tú ich špeciálnu toaletu s rôznymi nastaveniami?
Presne, máme tu ten futuristický záchod s miliónom možností.

Aký máte režim? Ste ubytovaní v olympijskej dedine?
My sme v cyklistickom kempe mimo dediny a režim máme taký, že každé ráno máme testovanie a z hotela ideme len na tréning, inak sa von nedostaneme.

Aj musíte vždy čakať na výsledky testov?
Iba na letisku pri vstupe, inak to funguje tak, že ráno im prinesieme sliny a na druhý deň sa dozvieme výsledky.



Takže tento rok je celá olympiáda ovplyvnená týmto. Žiadne spoznávanie okolia po odpretekaní si, žiadne zoznamovačky s inými športovcami alebo divácke návštevy ďalších športov?
Je to obmedzené všetko, rád by som si išiel pozrieť napríklad tie iné športy, ale nedá sa to. Po odpretekaní môžeme ísť naspäť do postele a tam môžeme ležať.

Ak toto číta nejaký mladý cyklista a inšpiroval si ho a on by chcel dosiahnuť to, čo ty, akú radu by si mu dal?
Hlavne makať na sebe. "Klapky" na oči a ísť si za svojím cieľom. Vytrvalo všetko robiť, ako sa má a ono sa to raz dostaví.



Pamätáš na svoj moment, keď si si povedal, že ideš do toho na 100%, že vsádzaš všetko na jednu kartu, že chceš byť profesionál?
Asi keď som odmaturoval, keď som sa rozhodoval, či ísť na výšku. Chcel som ísť na právo, takže to bolo veľké zvažovanie.

Takže Dukla nás pripravila už o jedného lekára (A. Cully prerušil štúdium medicíny) a teraz aj právnika.
Neviem, čo by bolo pre mňa lepšie, či právo alebo cyklistika. Na práve by to tak nebolelo.

Na aké svoje víťazstvo alebo úspech najradšej spomínaš?
Minulý rok na majstráku som bol tretí, to som prekvapil aj seba.



Ja som si ťa viacej začal všímať po minuloročnom Okolo Slovenska, tam som ťa videl priamo z vášho "mechaničáku" a išiel si strašné "bomby".
Mohlo to byť aj lepšie, aj do 20. miesta celkovo. Nebyť tej etapy do B. Bystrice, ale veď sme sa zase posunuli a tento rok by to aj do tej dvadsiatky mohlo vyjsť.

Ak by si mohol vrátiť čas a zmeniť napríklad nejakú chybu v príprave, čo si robil a teraz už vieš, že sa to dalo robiť lepšie, čo by to bolo?
Nič by som neurobil inak, ak by som urobil, tak možno dnes ani nebicyklujem. Keby bolo keby… Čo sa má stať, to sa stane a všetko je tak, ako má byť.

Tak sa opýtam inak. Akú radu by si dal mladším pretekárom, čo by mohli robiť lepšie? Napríklad nemajú dosť veľký objem v tréningu, alebo sú málo odvážni na pretekoch a príliš špekulujú…?
Asi nič také, možno len, že by si mohli vážiť viacej veci, ktorých sa im dostáva. Teraz sa pre pretekárov situácia na Slovensku zlepšila, aj od zväzu je väčšia podpora.



Aké máš ďalšie plány so svojou kariérou? Kam by si sa chcel posunúť?
Mňa láka asi ako každého cyklistu z kontinentálneho tímu tá najvyššia liga. Takže treba poriadne výsledky a verím, že sa tam raz dostanem.

Máš aj agenta, ktorý by ti pomohol s takýmito vecami? Mávajú profíci na tvojej úrovni vlastne agentov?
Mávajú, ale to sú často také medové motúzy pod nos. Ja agenta nemám, ale mám svoju víziu a za tou si pôjdem.

Čo je tvoj cyklistický sen?
Samozrejme, sú to najväčšie preteky Tour de France, na štarte by chcel stáť asi každý cyklista.



Lukášovi ešte raz ďakujem, že si takto tesne pred pretekmi našiel na MTBIKER čas a v sobotu budem chalanom držať palce. Asi nie od úplného začiatku, keďže štart je o štvrtej ráno nášho času, ale záver si určite pozriem. Tak dúfam, že tam Lukáš alebo Juro ešte budú a že sa im podarí nejaký slušný výsledok.

Úprimne priznám, že mne stačí aj takýto krátky rozhovor a môj pohľad na pretekára, ktorého som dovtedy osobne nepoznal, sa zmení. Už to nie je anonymné meno vo výsledkovej listine, už je to konkrétny chalan so svojím príbehom, názormi a snom. O to viacej teraz budem Lukáša sledovať, keď dosiahne ďalší úspech, rád sa budem pýšiť tým, že som mal tú česť, robiť s ním rozhovor v začiatkoch jeho, dúfam, veľkej kariéry.

Štartovú listinu so zaujímavými štatistikami a po pretekoch aj kompletné výsledky nájdete na známej stránke procyclingstats.com.

Zdroj fotografií: archív L. Kubiš
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up44thumb_down comments 16 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozhovor: Andrej Špánik - človek s historickou zbierkou bicyklov

Rozhovor: Andrej Špánik - človek s historickou zbierkou bicyklov

Veľa toho nenajazdí, ale napriek tomu má bicykle za pár tisíc. Čo všetko má Andrej vo svojej historickej zbierke a ako sa k tomu dostal?
Cestní cyklisti v Bratislave sa dočkali - L’Etape Slovakia 2021

Cestní cyklisti v Bratislave sa dočkali - L’Etape Slovakia 2021

Dlhé roky veľká akcia pre cestných amatérov v hlavnom meste chýbala, preto ma potešila možnosť zajazdiť si v uliciach Bratislavy a okolí a to hneď v duchu Tour de France.
Video: Slovakman - tréning hobbíka play_arrow

Video: Slovakman - tréning hobbíka

Na akom bicykli začínal, ako sa dostal k triatlonu a hlavne ako sa pripravoval na svojho prvého Slovakmana, teda dlhý triatlon (3,8 km/180 km/42 km), sme vyspovedali hobbíka Tomáša Žlnaya z Piešťan.
keyboard_arrow_up