Osamelý vlk, či člen stáda?

Možno sa v cyklistike len zabehávaš a už si si položil otázku, či bude lepšie jazdiť sám, alebo s niekým. Aj keď jednoznačná odpoveď neexistuje, dozvieš sa, aké sú výhody jedného, či druhého spôsobu jazdy. A aj to, prečo by si mal skúsiť oba...

Keď sa dá, miešaj

Je to jednoducho tak. Pokiaľ máš možnosť jazdiť v skupine, alebo aspoň s jedným ďalším človekom, tak neváhaj. Je fajn začať trebárs s kamarátom, kolegom z práce, alebo susedom. Jednoducho s ľuďmi, s ktorými sa poznáš. Pokojne raz s jedným, inokedy s niekým iným a možno časom zistíš, že by z vás mohla byť pokojne aj väčšia partička.


Občas je na druhej strane dobré si prečistiť hlavu úplne sám. Žiadne kompromisy, len to, čo chceš ty. Záleží však aj od tvojej povahy, ako veľmi sa ti takýto osamotený tréning vyplatí. Prečo práve od povahy? No tak si to teda rozoberme na drobné...


Zvládnem to sám... či?

Povaha cyklistu je naozaj podstatný faktor. To, že trénuješ sám, pre teba môže znamenať absolútne terno, čo sa týka posunu vpred, no môže to byť aj nočná mora. Niekto si do hlavy nastaví jasné ciele a už sa ich nepustí, pokiaľ nie sú naplnené a niekto iný ich bez podnetov od ďalšieho človeka jednoducho nezvládne. Asi si rozumieme. Aby to však nebolo celkom nejednoznačné, „nehádž flintu do žita" (či bike do pivnice). Trénovanie osamote má svoje plusy aj mínusy, rozhodne by si si ho nemal odpustiť. Z vlastnej skúsenosti ti ponúkam pár dôvodov, prečo by si mal jazdiť občas bez kohokoľvek, okrem seba:

  • jazdíš trasou, ktorou chceš
  • držíš si svoje tempo, pauzičky sú len na tebe
  • pokiaľ si nadšenec do fotenia prírody, či pamiatok, nikoho tým nezdržuješ, či neotravuješ a skvelú snímku môžeš hľadať aj na dvadsať pokusov
  • si sám so svojimi myšlienkami, vďaka čomu máš svoju osobnú psychohygienu
  • málokedy preceníš svoje schopnosti, lebo sa s nikým v daný moment nepotrebuješ porovnávať
  • keď si povieš “toto dnes nedám“, tak sa proste otočíš a ideš inam. Platí to však aj opačne s prekážkami, ktoré “dnes určite dáš“
  • nikto ťa nespomaľuje a ty nespomaľuješ iných

Iste existuje mnoho ďalších vecí, ktoré sa dajú spomenúť. Ďalšie ti určite niekto pridá
do komentárov, lebo všetky len tak z rukáva nevysypem. No to je na cyklistike to krásne – vždy sa nájde niekto, od koho sa dozvieš niečo nové.


Jazda osamote však má aj svoje nevýhody. Každý skúsenejší jazdec ti o nich povie svoje, opäť ti ponúkam výber z toho môjho “odžitého“:

  • v technických veciach môžeš robiť chyby, no ani o tom nevieš, pretože ťa nikto neupozorní
  • každá nerovnosť, každý koreň, či prasklina na ceste čaká len na tvoje kolesá a nikto ťa na tieto prekážky neupozorní, je to všetko na tebe
  • spadneš a je „po tebe" – samozrejme nie doslova, ale pokiaľ jazdíš sám, nemôžeš si dovoliť preceniť svoje sily (obzvlášť na slabo frekventovaných miestach). Pokiaľ si spôsobíš úraz, ktorý bude spojený napríklad so stratou vedomia, pomoc bude isto pomalšia, než s parťákom poruke
  • sada na defekt, imbus, mobil, montpáky, plášť naviac, mini pumpa, či bombička, to sú veci, ktoré si nemôžeš dovoliť nechať doma, inak riskuješ nepríjemný zážitok

Poďme spolu lietať

Text známej piesne, no taktiež tá správna formulka, pokiaľ chceš jazdiť s niekým ďalším. Aj tréningy s ďalšími ľuďmi majú svoje výhody, či zápory, v každom prípade, pokiaľ si ako začiatočník ešte nezažil skupinovú jazdu, je čas to napraviť. Začal by som však zľahka, a to buď malou skupinou dvoch-troch známych, alebo pokojne väčšou grupou, ale takou, ktorá má “výletnejšie“ tempo. Aj keď máš možno dobré športové návyky a zvládol by si aj väčšiu „nálož", skupinová jazda má svoje špecifiká, na ktoré je dobré si zvykať od začiatku. Tieto špecifiká sú podstatnejšie ako to, či budeš podávať fantastické výkony hneď na prvú.

Skupina ťa učí veľa zaujímavých vecí, pretože sa skladá z rôznych typov jazdcov. Má to svoje čaro, aj svoje prekliatie, pretože čím sa skupina zväčšuje, tým sa silnejšie prejavuje rozdelenie skupiny do takýchto typov. To sú jednoduché základy psychológie. Pokiaľ má skupina napr. 10 členov, pravdepodobne v nej nájdeš aspoň jedného vtipkára, čo baví celú výpravu. Nájdeš v nej človeka, čo to celé berie veľmi vážne, plánovača trás (spolu s turistickými krásami, pri ktorých sa “určite musíte zastaviť“), blázna do wattov, či gramov, ale aj ľudí, ktorí ťa čo-to naučia o technike jazdy.


Sám som sa k cyklistike dostal po veľmi dlhých rokoch pauzy. Môj opätovný skok do sveta jazdenia je zatiaľ čerstvý, no keďže som v mladosti okúsil aj súťažné jazdenie a klubové tréningy, niektoré veci sa mi do môjho reštartu ľahšie aplikovali. Či už jazdíš v malej, alebo väčšej skupine, na tieto veci sa radšej priprav, môžu sa ti zapáčiť, alebo ich raz za čas budeš musieť prehltnúť:

  • v skupine sa často drží tempo, ktoré “vyhovuje“ každému, resp. tempo, ktoré každý zvláda. V zabehnutejšej skupine sa naopak ľudia, ktorí chcú trochu zvýšiť obrátky, odtrhávajú od ostatných a je to v poriadku. Neznamená to, že musíš zabrať aj ty, pokiaľ sa na to necítiš. A dobrá skupina to rešpektuje.
  • v skupine sa musíš pripraviť na občasné podpichovanie, ak si citlivejšia povaha, možno ti to úplne nesadne, avšak ako v každom kolektíve, aj v skupine cyklistov je podpichovanie určitým znakom toho, že do nej patríš. Všetko má však svoju mieru.
  • skupina znamená skúsenosti, pretože nikto v nej nejazdí rovnako dlhú dobu, rovnakým spôsobom, či na rovnakom stroji. Vďaka tomu sa ti otvárajú možnosti na obrovskú škálu, z ktorej môžeš ako menej zdatný jazdec čerpať.
  • často sa stretneš s “hecovačkami“, ktoré ti majú pomôcť zvládnuť určité prekážky.

Ide o dôležitú funkciu skupiny, avšak nezabúdaj, že svoje schopnosti dokážeš najlepšie odhadnúť len ty sám. Prekonať prvotný rešpekt voči zjazdu, skoku, či čomukoľvek inému je samozrejmou funkciou skupiny, zodpovednosť za seba je ale len na tebe.


Hľadanie je dnes malina

Trénovanie osamote má svoje plusy aj mínusy, rozhodne by si si ho nemal odpustiť.
Internet je super vec. Rýchly prístup k informáciám ti porieši kopu vecí. Výnimkou nie sú ani sociálne siete. Dnes už má takmer každé mesto, či dokonca väčšia dedinka na najznámejších sociálnych sieťach vytvorenú vlastnú skupinu, v ktorej komunikujú jej občania. Pýtajú sa na dostupnosť služieb v meste, pochvália sa úrodou ovocia, či kvetov, alebo sa zaujímajú o všeobecné dianie v okolí. Pokiaľ nemáš v kruhu priateľov nadšencov cyklistiky, dobrým začiatkom je príspevok v podobných všeobecných skupinách. Nezabudni spomenúť, aký typ výjazdov ťa láka a ako veľmi “skúsenú“ skupinku pre seba hľadáš. Ver mi, ozve sa ti hneď niekoľko ľudí. V tom je krása cyklistickej komunity celoplošne.

V neposlednom rade ti internet ponúka možnosť odsledovať si viacero akcií, ktoré sú pre začínajúcich, ale aj pokročilých jazdcov, ktorí hľadajú nové možnosti, či ľudí ako stvorené. Už túto sobotu ťa čaká akcia, ktorá je na tvorenie nových známostí ako stvorená. Pohodičkové tempo jazdy, žiadna súťaž, len pár skvelých nadšencov cyklistiky, ktorí si prídu oddýchnuť, vychutnať kúsok prírody a spoznať nových ľudí. Aj keď už bol za poslednú dobu niekoľkokrát spomenutý, má to svoj dôvod.


Ide o výnimočnú akciu, ktorú by si práve z dôvodu hľadania nových kontaktov a cyklo-socializácie iste nemal vynechať. Pokiaľ máš teda čas a chuť, pridaj sa k ďalším nadšencom a vychutnaj si MTBIKER Častovský cyklookruh. Registráciu už stihneš len priamo na mieste, to by ťa však nemalo odradiť. Tak neváhaj a ber bicykel! 
report_problem Našiel si v texte chybu?
mgrkovacs 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Čo ma naučila minulá sezóna

Čo ma naučila minulá sezóna

Do pretekov máme ešte ďaleko, no možno ideálny čas pozrieť sa ešte späť a trochu sa poučiť na mojom príklade.
Sezóna 2023 – opäť v niečom iná

Sezóna 2023 – opäť v niečom iná

Rekordný nájazd kilometrov, spoznávanie nových miest, zoznámenie sa s cesťákom, ale aj nepríjemný pád. Aj taká bola moja uplynulá sezóna.
Čo sa dá zažiť pri zimnom jazdení v Tatrách?

Čo sa dá zažiť pri zimnom jazdení v Tatrách?

Glevo, zima a bike – to je kombinácia, ktorá ide k sebe. Kde momentálne najčastejšie jazdím, čo ma zima naučila a ako sa pripraviť na zimné jazdenie?
keyboard_arrow_up