Cestní cyklisti v Bratislave sa dočkali - L’Etape Slovakia 2021

Dlhé roky veľká akcia pre cestných amatérov v hlavnom meste chýbala, preto ma potešila možnosť zajazdiť si v uliciach Bratislavy a okolí a to hneď v duchu Tour de France.

Horská cyklistika ponúka určite viacej vyžitia, ako tá cestná a to hlavne, čo sa týka amatérskych podujatí. Špeciálne si nepamätám žiadne väčšie cestné preteky alebo maratón, ktorý by sa konal v hlavnom meste. Keď nad tým rozmýšľam, najväčšia prekážka bude asi vybaviť všetky potrebné povolenia, určite sa cesty zatvárajú najťažšie práve v Bratislave. O to radšej som, že tento rok sa toto cestné pretekárske „sucho" pre hobíkov prerušilo a v nedeľu som sa spolu s asi 700 ďalšími cyklistami mohol postaviť na štart L’Etape Slovakia 2021.

Príprava a štart

Do prípravy môžem zahrnúť to, že som sa v sobotu po pretekoch v Kláštore pod Znievom rýchlo vrátil domov, pripravil som bicykel (dal som kazetu s 32kou), nabalil novú zásobu gélov a už som letel do Bratislavy na registráciu. Nechceli sme to nechávať na čas pred štartom, keďže bol plánovaný na 7:00 ráno, to by sme museli vyrážať z Trnavy veľmi skoro. V sobotu podvečer sme prišli do „dedinky” L’Etape pri Štrkoveckom jazere, všetko sme rýchlo vybavili, zázemie bolo na špičkovej úrovni. Rôzne akcie, aktivity, ponuka občerstvenia či cyklo materiálu. Paráda.

Trať

Na výber bola dlhá a krátka trať, takže si mohli vybrať viacerí. Detaily nájdete na stránke podujatia, prípadne mám nahratú jazdu aj v našich Výjazdoch, tam sú aj časy, watty, priemerka a segmenty. Dlhšia merala 117 km a vedená bola hlavne po asfaltových cestičkách v Malých Karpatoch. Keď som tam jazdil Výzvu 3000, ani som netušil, že sa mi znalosť týchto stúpaní bude hodiť práve na tomto podujatí. Preto, keď som videl v mapke stúpanie Strmina, už som si vedel dobre predstaviť, čo ma čaká.

Jazda

Tesne pred štartom bolo kopec parád, padli nejaké motivačné príhovory. Kto nie je zvyknutý na účasť na pretekoch, už aj bez tohto všetkého musel byť na štarte nervózny. A potom, ako zahrali hymnu, energia vo vzduchu by sa dala krájať. Pripravili to ozaj pekne. Na druhú stranu je dobré dopredu počítať, že nie každý má s jazdou v balíku skúsenosti a preto je potrebné byť ostražitý a radšej sa pohybovať vpredu. Špeciálne, keď úvod pretekov viedol v Bratislave so všetkými tými ostrovčekmi a koľajnicami.

Ostrý štart bol až za mestom, hneď sa tempo nakoplo, dôvodom bola aj bezpečnosť. Ak by sa išlo príliš pomaly, dopredu by sa tlačilo veľa jazdcov, čo by spôsobovalo ďalšie rizikové situácie. Prvá selekcia bola podľa očakávania na Strmine, ešte stále sme išli všetci spolu, dlhá aj krátka trať.

Nasledovala podľa mňa najnebezpečnejšia časť trate, lesný zjazd po úzkych cestičkách. Vo videu to je vidieť najlepšie, aj mne sa takmer podarilo natočiť pád, nechcem vedieť, čo sa dialo viacej vzadu, kde išli menej skúsení cyklisti. Snáď sú všetci OK. Ja som sa „usalašil" v druhej skupine, s kamošom Romanom sme boli dohodnutí, že to pôjdeme spolu a nebudeme na to tlačiť, už sme boli po pretekoch v sobotu. Cesta dobre ubiehala, chalani sa pekne na špici striedali a tým, že som všetky úseky na trati nepoznal, bavilo ma to o to viacej.

Plný zážitkov domov

Keď sme prechádzali cez Biely Kríž, už som vedel, že za chvíľu sme v cieli, ale ako rýchlo sme boli pod Kamzíkom, ma prekvapilo. Tam sme s Romanom nechali našich chalanov zo skupiny šprintovať o umiestnenie a my ruka v ruke sme prešli spoločne cez cieľ. Keď Romanovi povedali, že je v kategórii nad 40 r. druhý, boli sme príjemne prekvapení.

Veľa vecí bolo na prvom ročníku L’Etape Slovakia vysoko nadštandardných, na bežných pretekoch a maratónoch, na ktoré často cez rok chodím, si o nich môžeme nechať len snívať. Za toto klobúk dole. Iné veci by sa dali ešte dotiahnuť, spraviť lepšie, ale sú to len nejaké detaily, na ktorých sa dá ľahko zapracovať. Krátke hodnotenie robím aj vo videu, ak sa nejaké z tých drobností na rok zlepšia, druhý ročník môže katapultovať toto podujatie na najvyšší stupienok spomedzi všetkých cestných cyklistických amatérskych podujatí na Slovensku.