Novinka: Konečne nové cestné Shimano - Ultegra R8100 a Dura-Ace R9200

Novinka: Konečne nové cestné Shimano - Ultegra R8100 a Dura-Ace R9200

Za normálnych okolností by sme novú sadu od Shimana možno aj viacerí už jazdili, vzhľadom na meškanie sme sa dočkali až teraz. Čím nás Japonci potešili a prekvapili?

Bez dlhých úvodov poďme na vec, čakania už stačilo, chceme sa pozrieť na reálne prevedenie dvoch najvyšších cestných sád od Shimana. Pôvodne sa plánovalo, že novinky Shimano predstaví už na jar pri príležitosti výročia značky, my sme si tento čas krátili článkom o patentoch, ktoré mohli naznačovať finálne prevedenie, neskôr bolo vidieť neoznačené komponenty na bicykloch profíkov, keď sa novinka finálne testovala.



Nová Ultegra R8100


Väčšinu z nás bude zaujímať práve táto sada, ide o dostupnejšie prevedenie top modelu. V porovnaní s Dura-Ace ide o veľmi podobný produkt, dostávame rovnaké technológie v mierne ťažšom prevedení. Poďme sa na výpočet hlavných zmien a vylepšení pozrieť.

12 rýchlostí


Konečne cestná 12-pastorková kazeta, doteraz ju Japonci ponúkali len na MTB sady. Na rozdiel od SRAMU netvorí kazeta jeden kus, jej zloženie je podobné terajšiemu prevedeniu. Aktuálna je v ponuke verzia 11-30 a 11-34 zubov. Reťaze na 12-rýchlostné sady Shimano už nejaký čas používa na horákoch, super je, že budú sedieť aj na cestné sady. Zásadná informácia je, že novú kazetu nahodíte aj na jedenástkový orech.



Káblov sme sa úplne nezbavili


Semi-wireless preložíme ako? Skoro bezdrôtová? Čo u Američanov dobre funguje roky, Shimano ešte v plnom rozsahu nepoužil ani v najnovších sadách. Doteraz museli byť všetky komponenty spojené medzi sebou káblami, vrátane batérie, takto bola zabezpečená vzájomná komunikácia a prúdenie energie. Opakom je to, keď má každý komponent vlastnú batériu a komunikácia ide vzduchom, tak to má Sram. Pri novej Ultegre a Dure sme ostali niekde na polceste.

Nabíjanie a napájanie


Radiace páky majú vlastné batérie (gombíkové, výdrž až 2 roky) a vzduchom komunikujú s prehadzovačkou a prešmykačom, ktoré sú medzi sebou spojené káblom a majú externú spoločnú batériu. Takéto riešenie obhajuje Shimano tým, že „polovzduchové” radenie je rýchlejšie a nutnosť dobíjania nie je tak častná, odhadovaný priemerný dojazd je asi 1 000 km.



Ako som spomínal pri predstavovaní top modelu Pinarello Dogma F, nová sada už nemá klasickú riadiacu jednotku s diódou a funkčným tlačidlom, preto z rámu zmizla diera na jej osadenie. Namiesto toho sa dióda presunula na páky, pomocou svetielka bude sada s nami komunikovať.



Nabíjanie sa robí cez prehadzovačku, podľa obrázkov je vidieť, že sa zmenil aj port, takže stará nabíjačka nebude pasovať. Na zadnú prehadzovačku sa presunulo aj funkčné tlačidlo, ktoré bolo pôvodne na riadiacej jednotke a nájdeme tam aj signalizáciu stavu batérie. Ako bude teraz za jazdy fungovať jemné nastavovanie radenia? Bude potrebné počas šliapania stláčať tlačidlo na „šaltri”?

A ak spomínam to, čo zo sady vypadlo a už nebude treba, zbavili sme sa aj jednotky s označením WU, bez ktorej staré sady nekumunikovali s mobilnou appkou od Shimana alebo GPS cyklopočítačom, to je príjemná zmena tiež, teraz to je už štandardom.



Brzdy


Redizajnované sú páky, dostali niečo ako čiapočku, úchop by mohol byť na nich ešte pohodlnejší. Prepracovaný mechanizmus brzdových pák sa opäť inšpiroval svetom MTB, nájdeme tam technológiu Servowave. Ide o modulárny chod pák počas brzdenia, účinok narastá progresívne, v úvode ho vie jazdec citlivejšie dávkovať a na konci jeho nárast stúpne.



Každý kotúč sa časom pokriví, preto zbytočnému cinkaniu môže pomôcť o 10 % zväčšené miesto na kotúč medzi doštičkami. Brzdy by aj vďaka prepracovaným kotúčom, opäť MTB inšpirácia, mali byť celkovo tichšie, pasovať budú aj kotúče z horských sád, občas sme to tak vídali jazdiť profíkov. Zamakali aj na servisovaní bŕzd, celkovo by starostlivosť o hydraulické brzdy mala byť jednoduchšia a menej stresujúca.

A čo klasik?


Všetky zmeny, čo som doteraz menoval, sa týkali elektronického radenia a kotúčov. A čo milovníci klasiky? Tu mám dobrú aj zlú správu. Nová Ultegra má v ponuke aj klasické čeluste bŕzd, ale už nie je na výber mechanické radenie, či to je škoda, alebo nie, o tom som hovoril vo videu, kde som oba spôsoby radenia porovnával.

Kľuky a prevodníky


Kľuky dostali nový kabát, mne sa páči, dizajn je vec vkusu. Tmavší lak bude citlivý na škrabance, oproti Dure je Ultegra v jemne bledšom odtieni. V ponuke sú klasické prevedenia compact 50/34 a semi compact 52/36, vypadol variant 53/39. Zaujímavá možnosť pre „dupačov" bude 54/40, zatiaľ je dostupná len pri Dure. Zásadným vylepšením bude dostupnosť ich originál wattmetra, ktorý bol doteraz k dispozícii len pri kľukách Dura-Ace.



Karbónové kolesá už aj Ultegra


V našich končinách sa veľmi Shimano kolesá na cesťákoch nevozia, určite bola jedným z dôvodov cena, keďže karbónový model mali len v prevedení Dura-Ace. Teraz to rozšírili aj na sadu Ultegra, dostupná bude rôzna výška plášťových kolies (galuskové len Dura) pripravených na bezdušové prevedenie. Výška ráfika sa ľahko odvodí z názvu, v ponuke bude model C36, C50 a C60, ak chcete zostať pri 11tkovej kazete, tá bude na ne pasovať tiež.



Tak čo hovoríte na novú Ultegru? Mne sa páči aj to, že napriek extra pastorku je oproti predchodcovi nárast len asi 9 g. Pre prehľadnosť som vybral základné informácie, všetky detaily nájdete na stránkach Shimana. Dostupnosť nových sád je naplánovaná na október 2021, dúfam, že výpadok komponentov Shimano bol zapríčinený aj tým, že vyrábali tieto novinky a z kazety a kotúčov už nebude ďalej nedostatkový tovar.

Nová Dura-Ace R9200


Keďže som výpočet noviniek spravil pri Ultegre, pri Dure budem stručnejší. V skratke, za vyššiu cenu dostávate ľahšie materiály komponentov a celkovú úsporu asi 300 g, rovnaké technológie ako má Ultegra a viacej možností (prevodníky, dĺžky kľúk, časovka...).



Nová Dura je oproti starej ťažšia o 35 g, ale nezabúdajme na ten extra pastorok. Porovnávať hmotnosť s inými sadami nie je ľahké, záleží od voľby komponentov a počtu pastorkov, údaj 2 506 g by mal byť v porovnaní s konkurenciou najlepším číslom.

Aj tu mám dobrú správu pre zástancov klasických bŕzd, alebo jednoducho pre milovníkov gramárčenia, Dura ponúka aj jemne redizajnované klasické brzdy, ale žiadnych zásadných vylepšení sa nedočkali a sú v podstate rovnaké, ako na terajšej sade. Mechanické radenie v ponuke novej sady vypadlo.



Novinky v skratke


Ak by som to nejako sumarizoval, tak na predstavených novinkách sa mi páči:
  • 12-pastorková kazeta
  • prevodník 54/40, snáď čím skorej k dostaniu aj pri Ultegre
  • výdrž batérií
  • dizajn
  • kompatibilita s 11tkovým orechom
  • vyskúšané a fungujúce veci z MTB sád
  • vypustenie riadiacej jednotky
  • nabíjanie cez prehadzovačku
  • v základe komunikácia s mobilom a cyklopočítačom

Čo sa mi páči menej, alebo kde vidím priestor na zlepšenie:
  • ak si niekto sám skladá bike, tak nutnosť inštalovať káble medzi prešmykom, prehadzovačkou a batériou
  • na časovku by sa hodili kľuky 180 mm a prevodník 55/42
  • funkčné tlačidlo sa presunulo na zadnú prehadzovačku




Ja som úprimne nadšený hlavne z novej Ultegry, páči sa mi a už si ju predstavujem na svojom ďalšom bicykli. Teší ma, že už nebudem musieť ťahať káble z pák do riadiacej jednotky a zvedavý som na chod, účinok a nastavovanie kotúčových bŕzd. A ozaj, časopis 53x11 sa teraz musí premenovať na 54x11?

Zdroj fotografií: Shimano a Pinarello
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up36thumb_down comments 57 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Aká bude nová sada Dura Ace R9200?

Aká bude nová sada Dura Ace R9200?

Zlé jazyky tvrdia, že japonskému výrobcovi Shimano uchádza vlak. Kým SRAM aj Campagnolo majú 12-rýchlostné cestné sady už dávno, Shimano zatiaľ potichu vyčkáva. Vďaka úniku fotiek na belgickom etapáku však vieme, čo sa chystá.
Pinarello Dogma F - nový najlepší bicykel na svete

Pinarello Dogma F - nový najlepší bicykel na svete

Práve skončilo svetové embargo na nový top model značky Pinarello a vy sa môžete pozrieť na jeho vylepšenia medzi prvými na svete.
Okienko gramárčiny - ktorá cestná sada je najľahšia?

Okienko gramárčiny - ktorá cestná sada je najľahšia?

Ktorá zo značiek vyrába najľahšiu cestnú sadu? Je to Campagnolo, SRAM alebo Shimano? A čo rôzne prevedenia bŕzd, pastorkov a ich vplyv na hmotnosť?
keyboard_arrow_up