Jazdenie za veľkou mlákou

Jazdenie za veľkou mlákou

Nie, nebojte sa, nebude to po anglicky. Mal som možnosť splniť si svoj kanadský sen a rád by som sa s tým s vami trochu podelil...

V prvom rade by som sa rád predstavil. Volám sa Peter Marciňa, som bývalý reprezentant v zjazdovej cyklistike a odkedy som sa vrátil z kanadského Vancouveru, pracujem pre marketingové oddelenie MTBIKER. Tak to asi k predstaveniu stačilo, nastav si tlmenie a poďme na to.

Po ukončení štúdia na Univerzite v Bratislave a zavesení mojej pretekárskej kariéry na „klinec“, som si chcel splniť kanadský sen (kedy, keď nie teraz). Sníval som o tom od malička, dostať sa na tie veľké skoky, machom a papraďou obrastené traily a samozrejme legendárny Whistler Bike Park.



Začalo to celé takto...


Vylosovali ma v tzv ,,poole“, čo je niečo ako lotéria - dostal som víza, zbalil si veci a na zimu odletel do Kanady. Začiatky po príchode boli ťažké, veľké neznáme mesto, stále prší, je sychravo lebo „Raincouver“ a bol som tak trochu „lost in the BIG city“. Nejdem vás týmto zaťažovať, preskočme cez toto nepriaznivé obdobie a je tu jar. Spomeniem iba, že som tam zažil skvelú freeridovú zimu na lyžiach.

K tomu počasiu


V Kanade resp. vo Vancouveri sa dá bikovať skoro celý rok, keďže tam teplota neklesne v podstate pod nulu, no treba mať dobré oblečenie, najlepšie niečo od hasičov - 100 % dažďu odolné. Zato leto je tam dlhé, veľmi teplé a suché. Ja som si teda počkal na jar, vývozy autom a otvorenie bikeparkov. Mal som tu aj pretekárske plány ako Kanadský pohár, či Crankworx, no korona to celé zamietla.

Poďme na kúpu biku


Keďže som zjazdár a som v Kanade, nekúpim si predsa enduro, i keď jeho využitie je tam doslova neobmedzené. Tadá - predstavujem vám kanadskú high-end klasiku - Devinci Wilson Carbon. Bike je z roku 2018, no v super stave, tak ho beriem. Ja som vždy jazdil Lko, kvôli dlhšiemu rázvoru - lepšej stabilite na tratiach pri vysokých rýchlostiach. Toto je Mko, bude hravejší a pretekať na ňom aj tak vlastne nejdem. Hmotnosť biku je pod 16 kg, čo je super a veľkosť kolies 27,5 mi nevadí, pokiaľ nejde, ako vravím, o „raceovanie“. Setup ráfikov Chromag BA30 s jednými z najlepších nábojov, aké som jazdil - DT SWISS 350 je neskutočný a to som testoval Mavic. Tlmenie je od FOX, ktoré tam sériovo nie je, no prebehol upgrade...o to lepšie pre mňa. Vidlica FOX 40 Kashima 200 mm a tlmič FOX Float X2 factory, taktiež Kashima.

Kokpit je od Chromag - predstavec BZA/karbónové riadidlá BZA 780 mm, čo je pre mňa ideálna šírka, no bál som sa, že ich zlomím. Ja úplne neverím karbónovým riadidlám, po tom, čo som videl na pretekoch. Ešte z vecí, čo preferujem, sú nášľapné pedále Crankbrothers Mallet DH, ktoré som si tam dokúpil. Brzdy Sram Guide 4 piesty s 203 mm kotúčmi od Shimana nie sú to pravé orechové kombo, čo by som si ja kúpil, no prekvapivo vydržali všetko nad moje očakávania. Ďalšie veci beriem ako spotrebný materiál. Doplním kľuky Shimano Zee s Narrow Wide prevodníkom - jazdím bez napínaku a prehadzovačka Shimano Zee 9 speed. Tento drivetrain je taký dobrý pomer cena/výkon. Vydrží celkom „peklo“ a keď urazíte kľuky či prehadzovačku, až tak vás to nemrzí, ako X0 carbon.



Toto je moje ,,choose your weapon“ na ťažké traily, čo ma čakali. K tomuto biku chcem napísať ešte pár viet a dojmov. Pri pretekaní sme mali každý rok nový bike a vystriedal som veľa kvalitných značiek. Po tejto skúsenosti je pre mňa Devinci to najlepšie, čo som kedy jazdil. Je to spojenie dobrého, rýchleho, stabilného zjazdového biku a hravej freeridovej mašiny. To sa na veľa bicykloch nestávalo. Buď to bolo zjadzové ,,kladivo“, no neohrabané na hravých trailoch, alebo opačne. Wilson sa správal presne tak, ako som potreboval.

Ďalšia vec je, že bike je veľmi pevný a to, čo prežil bez zaváhania pri hmotnosti, akou disponuje, je veľké plus. Našli by sa komponenty, ktoré by som pomenil, no ja som to ho mal hlavne na jazdenie, a nie na „šperkovanie" pre Instagram. Ja mu dávam po XY bikoch, čo som mal, 9/10 bodov (posledný bod chýba iba preto, ak by som niekedy našiel niečo lepšie) . Santa Cruz pravdepodobne…



Tým, že som mal 2 roky jediný bike na všetko, od jazdenia do mesta, práce, obchodu, s kamošmi na enduro traily až po bikepark, maximálne som sa s ním zžil a stehná s kondíciou mu tiež ďakujú za 25-kilometrové výjazdy mestom.

Bike je vybratý, poďme na tie traily


Začalo to prvou nudnou jazdou cez Stanley park. Ďalší bol samozrejme známy NorthShore, je hneď za North Vancouverom a za pol hodinu som tam. Navštívil som tento dažďovo-lávkový prales, poprechádzal traily, no príliš ma neoslovili, ja lávky veľmi nemusím a je to skôr stále hore-dole ako dole. Samozrejme, je tam aj veľa dobrých trailov na rozjazdenie pred sezónou a na tréning, no v okoli Vancouveru využijete tak o 75 % viac enduro až na pár ilegálnych trailov a gapov, (BRUTUS gap, kde sa dostaneme). Ja som si dal „check" a idem hľadať ďalej. Postupne budeme pritvrdzovať.

Na trailforkse som našiel v tejto lokalite Mount Fromme, kde som chodil s endurákmi na traily ako Bobsled, pipeline a Expresso. Toto sa dalo, no stále je to na enduro. V okolí jednej hodiny autom od Vancouveru je veľa bikeareálov s vybudovanými oficiálnymi trailami od detských až po double diamonds, kde sa môžete vyviesť autami a jazdiť. Ja som prešiel napríklad Port Coquitlam alebo Maple Ridge. Videá z oboch lokalít:


Tu sa môžete vyblázniť a nikto vám nepovie, že sa nemôžete voziť po lese alebo vám nebude ničiť prekážky. Tu to funguje tak, že ak máte motorku, vozíte sa kde chcete, ak máte skidoo, tak jazdíte aj po ľadovcoch.



Sníval som o tom od malička, dostať sa na tie veľké skoky, machom a papraďou obrastené traily a samozrejme legendárny Whistler Bike Park.
No nič, poďme na ten legendárny bikepark a môj sen menom WHISTLER. Tuto sa bude dať využiť Devinci na 110 %. Lístok na deň stál okolo 85 dolárov, čo nie je vôbec zlé a tých tratí... Je to obrovský bikepark a aby si sa nestratil, pozri si predtým mapku a pár infošiek. Ja tu niečo základné napíšem. Bikepark sa delí na Whistler Village, odkiaľ sa dostaneš na Fitzsimmons, Garbanzo a Peak, plus druhú časť Creekside Village. Spolu je tu viac ako 70 tratí, no mňa zaujímajú iba tie zábavné, rýchle a ťažké . Pár si ich tu ukážeme. Každý z vás pozná A-line a B-line! B-line je viac easy, poďme na klasickú legendárnu A-line. Je to priemerne dlhá trať prevažne s lavicami, kde sa dá vyskákať do nemoty. Nazval by som to ako „kamošská-rozjazdievacia-video" trať, pretože každý je tu s kamošmi, točí videá a zabáva sa. Toto bola prvá trať, kde som sa vybral a vedel by som ju jazdiť celý deň dookola. Skoky sú priemerne veľké a rýchlosť vysoká, takže „enjoy level" je 10 z 10. Pripájam video, ako to tam vyzerýá spoza riadítok.



Dalším trailom, ktorý je na inej úrovni a je hodnotený ako najťažší v bikeparku, je Dirt Merchant. Je to A-line ale tak s 5x väčšími, resp. najväčšími skokmi v bikeparku a napája sa v polovici opať na A-line, takže dvojnásobná zábava. Keď som objavil toto, tak som začal chodiť do parku kvôli tejto trati a je to taký upgrade od A-line. Tiež pripájam pohlaď z prilby, ako som si to užil.



K najlepším trailom pre pokročilých, ktoré by som chcel spomenúť, sú: Freight train (veľmi dlhý trail podobný ako A-line so skokmi), Dirt Merchant, A-line a Canadian Open DH (súťažná zjazdová trať), Crank It up (modré bomby), angry pirate (DH), No joke a určite Miss Fire (podobné európskemu DH) plus Top of the World trail, ktorý je najvyššie položený (2 182 m n. m.) a najdlhší vo Whistleri (skoro 6 km). Toto je môj top výber z tých (DH a skokových trailov), ktoré som si obľúbil. Je tam samozrejme veľa illegal trailov a zábavy pre začiatočníkov ale i pro jazdcov.

Mne sa tam pomohol zorientovať kamoš, čo tam dlhšie žije a poznáme sa z pretekov. Aby som ale nezabudol, je tam veľa vymódených Čiňanov, ktorí vás budu brzdiť na trati a stažovať sa na vás, že ich obiehate na inside . Po jazdení si určite daj pivo a nasávaj tu originálnu atmosféru. Všetci sú ukecaní a „Whislife positive". Ešte rada, ktorú by som doplnil pre tých, čo tam budú prvýkrát. Pozor na Creekside Village. Vedie tam veľa tratí, no lanovka sa zatvára o hodinu skôr ako vo Whistleri, takže ak ti to nikto nepovie, budeš musieť prešliapať z jednej dediny do druhej po vlastných ako ja . Oooo a nezabudnite na najdlhšiu lanovku, ktorá spája dve pohoria na svete pod názvom Peak to Peak. Netýka sa to bikovania ale je to veľký zážitok, dobré je si zobrať plienky.



Teraz sa presunieme naspäť do Vanu na gap pod názvom BRUTUS smerom na lyžiarske stredisko Cypress. Je to postavený gap ponad cestu zo skaly. Ak by som mal opísať tento skok, tak nájazd je do zákruty a nevidno vôbec nič, pokiaľ nie ste na hrane odpalu. Dopad je celkom krátky, rozbity a prudký, takže patrí medzi technickejšie a tie na ,,morál“. Pred odchodom som si to chcel ,,poslať“, keďže som sa nestihol dostať na Train gap.

Zobral som so sebou fotografa a poďme to poslať lebo ,,Go BIG or stej doma“ haha. Prvýkrát rozbeh, zisťujem rýchlosť. Druhý rozbeh už vyzerá dobre. Rozdýchať sa a ,,send it“. Tu pripájam pár fotografií zo skoku. Tieto fotografie asi vystihujú ten kanadský bikový life. Devinci - kanadská príroda a veľké skoky. Video z telefónu v odkaze.



Na záver by som chcel povedať, že to bol popri jazdení a pretekaní ten najlepší bikový trip a splnený sen. Kanada je neskutočná krajina hlavne svojou prírodou a pre nás bikerov aj tou históriou gravity disciplín. Takže, ak váhaš alebo o tom premýšľaš, ja ti dám malú radu. Zbaľ sa a choď, plus mi pošli magnetku .
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up102thumb_down comments 15 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Jazdenie v Kanade - čo mi „darovala“ korona

Jazdenie v Kanade - čo mi „darovala“ korona

Tento rok sa mi podarilo dostať sa do kanadského Squamishu. Pôvodne kvôli štúdiu, no korona sa postarala o takmer dokonalé podmienky na nekonečné jazdenie.
Video: Bikepark Jasenská - ako vznikol bikepark z holej lúky? play_arrow

Video: Bikepark Jasenská - ako vznikol bikepark z holej lúky?

Bikeparky a trailcentrá zažívajú na Slovensku veľký rozmach vďaka cyklistom, ktorých baví na bicykli adrenalínová jazda dole kopcom. Ako náročné je niečo podobné vybudovať?
Na východe vyrástol nový flowtrail Hriešny - aspoň raz zhrešiť

Na východe vyrástol nový flowtrail Hriešny - aspoň raz zhrešiť

V posledných mesiacoch sa v Košiciach rozchýrila istá zvesť o dokončovaní nového trailu Hriešny (a to aj napriek blízkemu príchodu pápeža).
keyboard_arrow_up