Reportáž: Majstrovstvá Slovenska v short tracku - jedinečné podujatie v náročnom tempe

Minulú nedeľu som si strihol poriadne rýchle preteky, ktoré sa jazdili v rámci majstrovstiev Slovenska v MTB XCC.

Dejiskom podujatia bola obec Selce pri Banskej Bystrici, kde sa 12. septembra uskutočnila táto zaujímavá akcia. Ako to celé dopadlo, si prečítajte v nasledujúcom článku.

XCC (short track)

Ako to už z názvu vyplýva, ide o krátku, dynamickú disciplínu, ktorá sa jazdí v technicky náročnom teréne. Okruh spravidla meria 1 až 1,5 km. Preteky časovo trvajú len 20 až 25 minút, pričom cyklisti absolvujú v priemere päť až osem kôl.

Zdroj fotografie: Profimedia
V rámci svetového pohára sa XCC jazdí v piatok večer pred hlavnými nedeľnými pretekmi XCO (olympijské cross country). Na základe výsledkov short tracku sa následne určuje, kto obsadí prvé tri štartovné línie v hlavných pretekoch XCO. Okrem toho je táto disciplína veľmi atraktívna aj pre divákov, pretože počas celých pretekov je možné sledovať zaujímavé súboje jazdcov.

Na Slovensku je to tak

Je jasné, že slovenský pohár nemôžem porovnávať so svetovým, a tak tu máme svoj vlastný „SLOVAKSTYLE“. V rámci SVK seriálu sa jazdia väčšinou len hlavné preteky v XCO a short track sa zaraďuje do kalendára pretekov len príležitostne.

Majstrovstvá SR v XCC 2021

V aktuálnom roku sa uskutočnili len dve takéto podujatia. Obidve usporiadal klub CykloGlajza v dňoch 11. a 12. septembra. Jeden deň sa šlo podujatie ako slovenský pohár v XCC a druhý deň ako majstrovstvá SR.

Moje ambície

V poslednej dobe som mal od pretekov dosť dlhú pauzu, pretože mi rodinné udalosti (očakávanie nového člena rodiny) nedovolili ísť niekde na celodennú akciu, a tak som sa viac sústredil na tréning, v rámci ktorého som pravidelne simuloval aj pretekovú intenzitu.

Takýto tréning je efektívny, no preteky nikdy nenahradí, a tak som nemal vysoké ambície, pričom som bol sám zvedavý, ako v konkurencii obstojím.

Majstrovská trať a jej parametre

Okruh v Selciach meria 900 m a má prevýšenie 30 m. Pretekali sme na päť okruhov.

Štart je situovaný na miestnom futbalovom štadióne. Po absolvovaní 100 metrovej roviny v autovej zóne ihriska doslova vletíte do lievika, ktorý vedie na strmú a rozbitú lúku, kde sú spravené mnohé serpentíny.

Po absolvovaní tohto náročného výjazdu nasleduje prejazd depom po krátkej rovine, z ktorej strmým „padákom“ vhupnete do lesíka, kde sa nachádza pekná technická pasáž v podobe úzkeho zjazdu.

Zjazd je plný ostrých zákrut pomedzi stromy, ďalej sa tu nachádzajú korene, skoky, protisvahy a šikmé svahy. Táto pasáž sa jazdí rýchlo a je veľmi zábavná. Myslím si, že trať vyhovuje požiadavkám XCC pretekov, pretože hore kopcom si ho poriadne „bachnete“, no a v technickom zjazde nie je priestor na vydýchnutie, a tak je potrebné ísť stále naplno.

Kategória masters A

Mnohí z vás si pod kategóriou masters A predstavia náruživých „starkovcov", ktorí sa medzi sebou pretekajú hlava - nehlava. V rámci slovenského pohára v horskej i cestnej cyklistike je táto kategória stanovená pre mužov vo veku od 30 do 40 rokov, ktorí sa cyklistike nevenujú profesionálne. No aj napriek tomu je tu úroveň pretekárov vysoká, a ak tu chcete uspieť, je potrebné na sebe systematicky pracovať.

Priebeh pretekov

O 14.00 h nás začali radiť na štart, pričom všetky kategórie masters (A, B, C) sme štartovali naraz. Čakalo nás päť okruhov a poriadne rýchle preteky.

Keďže na tak krátky okruh sa nás vydalo cez 30 ľudí, bolo mi jasné, že hneď vznikne boj o pozície, preto som vedel, že štart musím mať perfektný. Na písknutie rozhodcovskej píšťalky ihneď reagujem, bleskovo nakopávam tretru na pedál a šprintujem „podlahu“.

Do terénu vchádzam na druhom mieste. Prvý okruh sa idú totálne bomby a ja sa radím na 3. miesto za Andreja Kubiša a Maťa Belka.

Ide sa mi super, a tak v treťom kole preskakujem aj Maťa, ktorý má zrejme slabší deň. S Andrejom zvyšujeme tempo, pričom sa za nami začala tvoriť diera.

Priebeh pretekov bol dynamický a rozstupy neboli až tak veľké, no napriek tomu sme si svoje pozície vedeli s prehľadom kontrolovať až do posledného kola. Posledný okruh sme si ešte „osolili“ a vyostrili sme už tak rýchle tempo.

V závere stúpania po lúke mal Andrej naviac a kúsok mi odskočil. V zjazde za ním valím na hrane svojich možností, no už nič nesťahujem, pretože on je v technike nedostihnuteľný. Do cieľa teda prichádzam na druhom mieste s mankom 11 sekúnd.

Na MTB bicykli nemám powermeter, no tempo bolo neskutočné. Hodnotu ANP mám na úrovni 172 tepov a v týchto pretekoch som šiel priemerne až 174 tepov, teda všetko v zóne VO2 Max, pričom som si ho poriadne „praskol“.

Hodnotenie

Majstrovstvá SR v Selciach uzavreli MTB cross country sezónu parádnym podujatím. Preteky sa mi veľmi páčili po každej stránke. Atmosféru dotvorilo aj krásne počasie, ktoré v ten deň panovalo. Zo svojej formy som bol milo prekvapený a naozaj som si dobre zajazdil. Bonusom a čerešničkou na torte celého dňa bola strieborná medaila, ktorú som tu získal.

Na záver by som rád poďakoval organizátorom, že aj napriek ťažkej dobe plnej opatrení pripravili pre nás tieto zaujímavé preteky. Športu zdar!