Test: Výkon, displej, odolnosť – predné svetlo Ravemen PR1600

Test: Výkon, displej, odolnosť – predné svetlo Ravemen PR1600

Aké sú výhody lepšieho predného svetla a na aké detaily sa treba zamerať pri kúpe a používaní? Hodí sa Ravemen PR1600 aj na serióznejšie nočné výpravy?

Prvé lepšie predné svetlo som si kupoval na horak, lebo ma kamoš zavolal na nočnú jazdu, že je to super a bude sa mi to páčiť. A aj sa tak stalo. Nočné jazdenie po poliach, lesoch a lúkach ma chytilo. Postupne som získal skúsenosti s jazdou po tme, v rukách sa mi vystriedalo viacero rôzne koncipovaných a výkonných svetiel od rôznych výrobcov. Posledné roky používam svetlá, ktoré sa svojím vyhotovením a cenou veľmi podobajú testovanému Ravemen PR1600, tak sa mi porovnávalo dobre.

Zopár tipov k nočnému jazdeniu som zhrnul aj vo videu a v článku som opísal svoju najdlhšiu večernú výpravu.



Aké svetlo potrebujem?


Čo ma veľmi prekvapilo, je štandard odolnosti IPX88. Svetlo totiž môžete ponoriť aj do vody.
Veľmi záleží od toho, akému jazdeniu sa chceme venovať, v akom náročnom teréne, ako dlhé budú výjazdy a ako často na ne chceme chodiť? Faktory, ktoré tiež ovplyvňujú výkon svetla a batérie, sú počasie, voda a mráz. Takže iné svetlo sa hodí na cestný bicykel a iné do lesa. Je rozdiel, či niekto chce ísť na hodinu po poliach a lúkach, alebo to má byť seriózne mtb-čko dlhé aj niekoľko hodín. Úplne iná kapitola sú potom expedičné svetlá, kde sa riešia a sledujú úplne iné veci a samozrejmá je potom zásadne vyššia cena.


S cenovkou okolo 150 €


Svoje jazdenie by som opísal ako kombináciu ľahších a stredne náročných terénov, najradšej som v lese, ale tým, že bývam v Trnave, jazdím veľa aj po okolitých poliach. Čo sa týka dĺžky jázd, väčšinou si vystačím s 2 hodinami svietenia, ale raz za čas chodíme aj na dlhšie, to potrebujeme aspoň 5 hodín slušného výkonu.



Nejazdím v mrazoch, neriešim dobíjanie svetla za jazdy, nepúšťam sa do extrémneho terénu. A na toto všetko sa mne a mojim parťákom osvedčili dvoj-ledkové svetlá s výkonom cez 1 000 lúmenov. Preferujeme uchytenie na riadidlá a pocitu istoty zásadne prispieva ukazovateľ zostávajúceho času svietenia. Dalo by sa jazdiť aj s lacnejším svetlom, svoje výhody má aj uchytenie na prilbe, ale my sme si veľmi zvykli na ten displej.

Značka Ravemen


Značku som doteraz nepoznal, tak som pozrel ich stránku a zistil som, že je to špecialista na osvetlenie cyklistov z Číny. Prekvapilo ma, že na webe sa dá nájsť veľa recenzií od prestížnych bikových magazínov a s touto PR1600 dokonca získali aj ocenenie. Je dobre, že majú zastúpenie už aj u nás a ich svetlá nám prinášajú ďalšieho hráča pri výbere.



Čo objavíte v balení


Okrem svetla tam nájdete diaľkové wifi ovládanie, držiak na okrúhle riadidlá a k nemu gumičky v dvoch hrúbkach na priemer 31, 8 alebo 35 mm, nabíjací USB-C kábel, batériu do ovládača a imbus.



Telo a spracovanie


Telo svetla je vyrobené z hliníka a celkovo pôsobí veľmi pevne. Spája sa malými skrutkami a vyzerá robustne. Čo ma veľmi prekvapilo, je štandard odolnosti IPX88. Svetlo totiž môžete ponoriť aj do vody. Konkurencia má na tejto stupnici len odolnosť voči silno špliechajúcej vode. Ak porovnávam Ravemen a svetlo, čo mám doma (Fenix BC30R), tak mi chýba nad optikou malý „šilt”, ktorý zabraňuje oslepovaniu pri jazde zo sedla, ak som nahnutý nad riadidlá. Ravemen je menšie, asi o 10 g ľahšie, no na nosenie na prilbe je to už dosť. Dajte vedieť, aké ťažké svetlo je ešte pohodlné pre krk.



Montáž


S takýmto svetlom budem jazdiť 99 % na horáku, takže držiak na klasické okrúhle riadidlá mi stačí a o ďalších možnostiach píšem na záver. Počítať musím s cyklopočítačom, preto svetlo nie je úplne v strede, ale to nevadí. Ak by sa svetlo upínalo ešte viacej z uhla, tak konkurencia má držiak, ktorý umožňuje uchytené svetlo natočiť pár stupňov do strán, tu je to len jedna poloha.

Držiak môže na biku ostať


Objímka držiaku je na inmbus, preto pre manipuláciu treba vyťahovať kľúč. Konkurencia ho má na otočné koliesko, takže sa zaťahuje len rukou. Takáto drobnosť je dôležitá. Ak chcete so svetlom často manipulovať, koliesko je lepší systém na dotiahnutie objímky v teréne, ak by sa náhodou svetlo posunulo, netreba hľadať multikľúč.



Na druhú stranu, tým že Ravemen má len skrutku, objímka je menej robustná a pokojne by som tam ten držiak nechal na celú sezónu, vôbec nezavadzia. Inak imbus nedoťahujem úplne, pri páde je lepšie, keď sa pohne celý držiak, ako keby sa úplne dotiahnutý zlomil. Pri jazde svetlo neklesá a pekne drží, opatrne sa dá upraviť jeho sklon rukou, netreba zakaždým povoľovať skrutku.

Diaľkové ovládanie


Veľký benefit svetla Ravemen je bezkáblové diaľkové ovládanie, ktorým sa svetlo zapína a prepínajú sa režimy. Doteraz som používal len ovládanie s káblom a to sa určite horšie montuje na riadidlá. Kábel treba nešikovne zapájať, už bez toho má môj full horak káblov dosť. Bezdrôtové ovládanie musí byť napájané, na to slúži okrúhla  batéria 2032. Koľko vydrží som nezistil, ešte sa mi nevybila, ale počítam, že to bude veľa. Diaľkové má dosah 1 m, so svetlom komunikuje bezchybne, dá sa ním aj na začiatku hneď zapnúť, netreba nič párovať. V návode som čítal, že ak je svetlo vypnuté viac ako 3 dni, tak ho treba naštartovať ručne.



Pri manipulácii s ovládaním ma hnevalo to, že tlačidlo prepínania režimov je nepomerne menšie oproti tomu druhému, ktoré prepína svietenie jednej alebo oboch lediek a horšie sa v rukaviciach hľadalo. Pri častom prepínaní sa môže ovládanie na riadidlách točiť, aj keď má z druhej strany suchého zipsu pogumovanie. Vyriešilo sa to, keď som ho umiestnil na grip.

Tým, že je diaľkové malé, môže sa ľahko stratiť. Ak by sa to stalo pri káblovej verzii, netreba nové ovládanie párovať. No aj tu prináša Ravemen riešenie. V návode píšu, že nový kus sa dá so svetlom spárovať doma, takže riešenie straty je ľahké. Prečo o tom hovorím? Možno každému nenapadne, že diaľkové ovládanie nie je univerzálne, to by potom na spoločnom výjazde jeden ovládač prepínal viacero svetiel v dosahu .



Ovládanie svetla


Svetlo sa dá používať a ovládať aj bez diaľkového, sú tam dve tlačidlá, jedno slúži na prepínanie režimov a druhé na prepínanie medzi diaľkovými svetlami a stretávačkami. Ravemen to nazvali ROAD biking a MOUNTAIN biking, viac o tom v časti o režimoch. Príjemný a užitočný detail je tzv. Emergency režim sa na svetle aktivuje menším tlačidlo. Keď sa podrží 0,3 s, svetlo sa prepne do najsilnejšieho režimu, čo je výborné, ak si pri jazde chcete rýchlo na niečo posvietiť.

Displej ukazuje reálne zostávajúci čas, dá sa na to spoľahnúť.
Po pustení tlačidla sa vráti režim, ktorý tam bol pred tým. Pri diaľkovom ovládaní je to vyriešené inak, tam stačí len kliknúť na väčšie tlačidlo a prepne sa celý režim na maximálne svietenie. Nevýhodou je, že potom treba manuálne hľadať pôvodný slabší režim. Niektoré značky maximálny režim obmedzujú napr. na 20 sekúnd, aby sa svetlo neprehrialo, tu je limitom len batéria a naplno vie svietiť vyše hodiny.



Displej je istota


Svetlá bez displeja majú väčšinou nejaké diódky a ich zhasínaním sa dá odhadnúť, koľko energie ostáva. Pre serióznejšie jazdenie je presné vyčíslenie zostávajúceho času v konkrétnom režime kľúčové. Osobne by som sa tohto vzdával len ťažko. Ravemen má trochu menší displej ako konkurent, ktorý som používal, ale úplne to postačuje.

Svietiaca kontrolka tiež znázorňuje, či svietia stretávačky alebo diaľkové. Testovanému svetlu chýba na displeji označenie režimu, ktorý je zvolený, takže len prepínaním biker zistí, čo má pustené. To má konkurent lepšie.



Dve oči a každé iné


Rozdelenie režimov som už spomínal vyššie. V praxi to znamená, že pri ROAD svieti len jedna led dióda, ktorá má aj odlišnú optiku. Prispôsobuje sa tomu, aby sa ostatní neoslňovali. Táto téma je čoraz aktuálnejšia pri pohybe v premávke, pretože svetlá sú stále výkonnejšie a už aj cyklisti si musia na to dávať pozor. Pri režime MOUNTAIN sa pripojí aj ďalšia ledka. Tá má číre sklo a svieti do diaľky. Okrem toho lepšie dopadá svetlo aj do všetkých stranách, keďže sa svetelný lúč špeciálne nesmeruje. Hodí sa to najmä v lese, kde môžu z každej strany trčať haluze a podobne.



Nielen na plné...


Ešte by som zdôraznil, že keď budete pozerať tabuľku s predpokladanou výdržou v jednotlivých režimoch, netreba počítať len s jazdou so svetlom na plné „pecky". Ja to robím tak, že keď idem do strmého kopca, mám tam slabší výkon a šetrím batériu, silný režim dám do zjazdu a zlého terénu. Nerobím to len kvôli výdrži, lebo mojím cieľom nie je v lese jazdiť ako za bieleho dňa, ale naopak, chcem svietiť len toľko, koľko potrebujem pre svoju bezpečnosť a hneď, ako to ide, stlmím a vychutnávam si špeciálnu atmosféru noci .



Režimy a výdrž


Aký režim používať záleží na teréne, tme a očiach človeka. Ja na poliach používam ROAD režimy, na veľmi strmé kopce stačí aj Eco, v lese dávam diaľkové MOUNTAIN a do rýchlych zjazdov najsilnejší režim. Dobrou správou je, že displej ukazuje reálne zostávajúci čas, dá sa na to spoľahnúť a ešte na konci batéria poteší aj desiatkami minút navyše.

Trochu čísel. Oproti konkurencii má Ravemen top režim 1 600 lúmenov, ktorý vydrží až hodinu. Svetlo, čo som používal doteraz, má síce 1 800 lm, ale len na 20 sekúnd. Potom má klasický, bežný režim s „len” 1 000 lm na 2 hod. Pre porovnanie Ravemen má druhý najsilnejší režim 800 lm, ktorý vydrží 2:40 hod. Ďalšie údaje nájdete v tabuľke a ako som spomínal, môžete sa na tie čísla spoľahnúť.



Ktoré svetlo svieti lepšie?


Veľký rozdiel v svetlách, čo používam, nie je. Ravemen vydrží o kúsok dlhšie, má aj lepšiu batériu s 6 000 mAh v porovnaní s 5 200 mAh. Voľným okom počas jazdy som si všimol, že Ravemen má domodra sfarbené svetlo, to druhé je skôr žlté. Keď som zastavil a porovnal top režimy, všimol som si, že Ravemen svieti viac do diaľky a lepšie osvetlí okolie. Musel som si však na to spraviť fotky a dať si ich vedľa seba. Rozdiely sú malé.

Nabíjanie


Aj tu platia klasické zásady pre nabíjanie. Čím výkonnejšiu nabíjačku použijeme, tým viac batérii škodíme. Mne sa najrýchlejšie z 0 na 100 % podarilo nabiť na 1:45 hod, ale až potom som si všimol, že výkon nabíjačky z tabletu je nad odporúčanú hodnotu. Pri 1,8 A nabíjačke to trvá asi 3,5 hod, alebo keď vezmem malú nabíjačku z iPhonu, svetlo sa pekne nabije cez noc. Dôležitý detail, nabíja sa už moderným USB-C, to znamená, že je to rýchlejšie a vstup lepšie odoláva nečistotám.



Extra vychytávky


Okrem wifi diaľkového má Ravemen super možnosť, že funguje ako powerbanka, na zadnej strane má klasický USB-B výstup. Za 30 min. mi iPhone nabilo z 50 na 76 %. Dobrá vec pre krízové situácie. Svetlo si vie „cucnúť" aj z powerbanky, počas jazdy môže byť ňou napájané, vtedy sú obmedzené niektoré top režimy. Ak je vypnuté, powerbanka ho klasicky nabíja.



Mne sa páčilo aj dostupné príslušenstvo k svetlu. Na webe majú držiak na prilbu alebo s uškom ako má GoPro, viete tak svetlo zavesiť na držiaky, čo máte ku kamere. Výrobca myslel aj na karbónové riadidlá s gumeným držiakom, čo nie je na MTBIKER shope, dopytovať sa dá na podpore.



Komu takéto svetlo?


Ak jazdíte podobne ako ja, tak svetlo je mierne naddimenzované pre takéto používanie a znesie aj viac. Na stránke ho má výrobca v kategórii trail jazdenia. Hodiť sa môže aj v prípade, že chcete poriadne svetlo na jazdy na cesťáku. Ak jazdíte na dlhšie trasy mimo civilizácie ako bikepacker, svetlo poslúži aj ako powerbanka. Keď padnete pri hľadaní nocľahu do potoka, svetlo to prežije .



Hodí sa aj pri commutingu, pri dennom dochádzaní do práce alebo školy, kapacita batérie znamená, že nie ste otrok každodenného nabíjania. Šikovné je, že držiak sa priskrutkuje a preto sa nedá len tak rukou zobrať. Po zamknutí bicykla stačí svetlo vytiahnuť a odniesť so sebou, netreba odpájať diaľkové s káblom. V oboch prípadoch je pomocníkom režim ROAD, stretávacími svetlami neoslepujete protiidúce autá a chodcov. Jediné, čo mi tu chýbalo, je svetelný klaksón, že by sa dalo bliknúť vodičovi oproti, keď sa zabudne on .

Model Ravemen PR1600 nájdete aj s ďalším popisom na shope, prípadne má značka aj ďalšie modely svietidiel.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up36thumb_down comments 29 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Svetlá ako priorita pre celoročné jazdenie PR článok

Svetlá ako priorita pre celoročné jazdenie

Radi by ste jazdili celoročne? Vtedy sa zrejme nevyhnete ani jazde v noci, či v zhoršených podmienkach. Preto sme pre vás vybrali 8 svetiel, z ktorých si vyberie naozaj každý.
Test: Knog Blinder Road 600- predné svetlo pre všetky typy bicyklov

Test: Knog Blinder Road 600- predné svetlo pre všetky typy bicyklov

Jeden z kľúčových faktorov bezpečnosti na cestách i v lesoch je dobré osvetlenie cyklistu. Pozrime sa na predné svetlo od značky Knog.
Test: Veľký test svetiel - vneste trochu svetla do vašich výjazdov!

Test: Veľký test svetiel - vneste trochu svetla do vašich výjazdov!

Ponuka svetiel na nočné jazdenie je poriadne široká. Neraz sa človek doslova stráca v rôznych výkonoch, vlastnostiach a režimoch. Ako a podľa čoho teda vybrať?
keyboard_arrow_up