Moja top trojka produktov, ktoré mi zlepšili výjazdy

Moja top trojka produktov, ktoré mi zlepšili výjazdy

V živote bikera je veľmi dôležité vedieť obhájiť každý nákup, aj keď sa na prvý pohľad môže jednať o zbytočnosť a v domácnosti sa objaví viac otázok, ako by bolo treba.

Túto sezónu som sa opäť vylepšeniam nevyhol a toto sú moje top 3 z pohľadu komfortu a bezpečnosti. Tie sa obhajujú ľahšie ako „gramárina” a možno vás inšpirujem k fajn vianočnému darčeku.

Zlepšenie podpory chodidla


Ploché a dlhé chodidlá, nešťastná to kombinácia. Tretry nosím vo veľkosti 50, pri týchto „plutvách" už býva zvykom, že sú aj o niečo širšie a majú viac priestoru smerom hore od prstov a priehlavku. Toto vo výsledku spôsobuje, že noha nedrží úplne pevne v tretre a pri pedálovaní má vôľu smerom nahor. V bežnom živote nosím ortopedické vložky, ktoré som mal vyrobené na mieru, tie však z dôvodu použitých materiálov nie sú práve vhodné pre použitie na šport. Klasické placaté vložky Shimano mi spôsobovali okrem spomínanej vôle aj kŕče na spodnej časti chodidla. Formototo, čo? Formthotics, napíšem to zakaždým zle a skúste si to vôbec vysloviť, nadľudský výkon. Je to značka, ktorá vyrába vložky pre rôzne športy, ja som siahol po cyklovložkách.



Svoje uplatnenie si u mňa našli aj pri turistike a príležitostnom behu. V ponuke sú dve verzie, hrubšie Dual používam počas obdobia, kedy nosím tenké ponožky a tenké Single, keď sa ochladí a v topánke potrebujem priestor na hrubšie ponožky. Proces pri nákupe je o niečo zložitejší ako pri bežných vložkách. Na predajni vám vložky zohrejú špeciálnym prístrojom, aby sa prispôsobili na vaše chodidlo. Hlavne si nezabudnite vziať svoje tretry, ja som na to zabudol a museli sme improvizovať. Podrobne celý proces rozoberal Cepooo s dovozcom pre danú značku vo videu.

Vložky nenasakujú vodu a vo výsledku ich stačí pretrieť, ak sa vám do tretry dostane hlina. Životnosť sa javí zatiaľ pozitívne, aj keď pri draní na horáku dostávajú poriadne zabrať a nejaké náznaky opotrebenia tam už sú. Lepšia opora nohy má samozrejme za následok aj lepší prenos sily a najmä ten pocit poriadne tlačiť na pedál s pevnou nohou je úplne iný ako pri klasických vložkách, ktoré nemajú žiadnu podporu klenby a noha vám tam len leží ako rozliata kaša. S tým je spojená aj ďalšia výhoda, nakoľko podopreté chodidlo je kratšie a ak máte problém kúpiť obuv najmä na turistiku, tak tenká vložka single vám zabezpečí pár milimetrov k dobru.



Zlepšenie zraku


Nie tak dávno bol publikovaný článok o dioptrických korekciách pre aktívne zameraných ľudí, nebudem sa teda rozpisovať, čo a ako. Ak vás to zaujíma, tak určite prelúskajte aj diskusiu, padlo tam mnoho dobrých odporúčaní. Ja mam pomerne nízke dioptrie a mimo práce na počítači som fungoval úplne bez okuliarov. Postupom času mi ale začali chýbať pri šoférovaní za zhoršených podmienok, šere alebo úplnej tme. To bola konečná.

Pred dvoma rokmi som začal jazdiť na bicykli aj v práve vyššie popísaných podmienkach a nosil som klasické okuliare, až som ich raz stratil za dažďa na hrádzi, keď som ich asi nesprávne v zimných rukaviciach zastrčil do zadného vrecka. Táto situácia ma konečne dokopala k premeraniu zraku a zabezpečeniu novej optiky. Následne som si skonzultoval možnosti a rozhodol som aj pre športové okuliare s fotochromatickými sklami a dioptrickými vložkami, ktoré mi vyrobili v rovnakej predajni ako nové okuliare.



A poviem vám, nosiť dioptrie aj za bežného dňa v lese je úplná paráda, zrazu som videl to, čo bolo predtým len zhluk farieb a predmetov, celkom jasne. S lepším zrakom ide ruka v ruke aj možnosť jazdiť rýchlejšie pri rovnakej miere rizika, ak ste zameraný na športovú jazdu, tak ďalej neváhajte. Pred kúpou som sa obával zahmlievania vnútorných skiel, tak som vybral okuliare, ktoré majú vetracie otvory a kým nezastavím, tak fungujú perfektne. Po zastavení je lepšie ich dať dolu a potom opätovne nasadiť po rozbehu. Jazdu bez korekcie zraku si už ani neviem predstaviť, rozdiel je naozaj extrémny. Ako príjemný bonus pri tomto modeli je aj možnosť výmeny skiel a dajú sa teda používať aj na jazdu v noci.



Zlepšenie prehľadu


Počas cestných výjazdov som zvykol nosiť kvalitnú blikačku s denným režimom aj počas jasného dňa, aj preto bol tento nákup mierne zložitejší na obhájenie u samého seba. Reč je o Varia cyklo-radar od výrobcu Garmin, ktorý sa stáva veľmi obľúbenou pomôckou najmä u cestných cyklistov. V princípe máte okrem zadného blikania v dispozícii aj prehľad o aktuálnej situácii za vami priamo pod nosom. Je samozrejme potrebné použiť kompatibilnú zobrazovaciu jednotku na riadidlá, či už cyklopočítač alebo mobil. Zariadenie funguje aj so značkou Wahoo a teda, nie je viazané na použitie len s Garmin zariadeniami, palec hore. Okrem farebného upozornenia na obrazovke podľa aktuálnej rýchlosti objektu, ktorý sa ku vám približuje, vie aj aktivovať rýchlejšie blikanie, ak auto porušuje MPR, nefunguje to ale 100-percentne.



Samotný výrobca samozrejme nedeklaruje neomylnosť zariadenia a preto je dôležité sa vždy presvedčiť pri zmene smeru jazdy, či je to bezpečné. Povrch radaru je náchylný na poškodenie a v návode je odporúčanie umývať ho pod tečúcou vodou, preto som si ho oblepil priesvitnou fóliou na rám, ktorú môžem veselo pretierať aj počas jazdy, keď povrch pokryjú nečistoty od zadného kolesa. Na funkčnosť táto vychytávka nemá žiaden vplyv. Ak jazdíte v skupine, tak sa viete napojiť na jedno zariadenie a budete mať prehľad všetci, či sa za vami niekto rúti.



Pre mňa je najväčší benefit pri jazde vo vetre, ktorého tu v okolí Bratislavy máme požehnane a autá teda nie je veľakrát počuť vopred a môže sa ľahko stať, že vás prejazd okolo prekvapí. Takto sa zobrazí bodka na obrazovke, prípadne zaznie pípnutie a hneď viem, že na ceste nie som sám. A ak náhodou idem ďalej od krajnice, ako je nevyhnutné, tak sa môžem pekne uhnúť vopred, ak to situácia dovoľuje. Radar vás teda pocitovo nezrýchli ako predošlé dva produkty ale určite vám poskytne prehľad o tom, čo sa deje za vaším zadným kolesom.



Otázky ako kúpiť? nekúpiť? naozaj to potrebuješ? ma najviac potrápili pri poslednom produkte, najmä pri pohľade na jeho cenovku. Navyše bez hmatateľného výsledku okrem vyššej hmotnosti v porovnaní s predošlým svetlom. Naopak pri prvých dvoch je rozdiel v jazde naozaj citeľný už na prvý pohľad, či zášľap. Bezpečnosti na cestách ale nie je nikdy dosť, aj keby mala byť len pocitová. Práve preto som sa rozhodol, že pôjdem aj do Radaru a pri každom výjazde vnímam jeho pridanú hodnotu, ktorá mi pri sledovaní recenzií na YouTube unikala. Nad akou vecou ste vy uvažovali dlho a nakoniec si bez nej neviete predstaviť vaše výjazdy? Dajte vedieť v diskusii, prípadne sa čokoľvek spýtajte k hore spomenutým produktom a rád vám odpoviem.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up49thumb_down comments 53 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Superior XP 969 – môj prvý poriadny bike a 4,5 sezóny s ním

Superior XP 969 – môj prvý poriadny bike a 4,5 sezóny s ním

Rozmýšľal som, ako nazvať tento článok, ktorý som si pripravil. Viem, že je mnoho oveľa lepších bikov. Každý máme iný rozpočet, pre niekoho je dobrý bike za pár stovák, u niekoho hranica začína na pár tisícoch.
Rady záchranára a bikera Jožiho - 1. časť: Hypertermia

Rady záchranára a bikera Jožiho - 1. časť: Hypertermia

V sérii „Rady záchranára a bikera Jožiho“ vám priblížime zdravotné riziká pri bikovaní a to či už v závislosti od aktuálnych klimatických podmienok, alebo všeobecné nástrahy jazdy na bicykli.
Test: Gripy Ergon GA3 - ako málo stačí ku komfortu

Test: Gripy Ergon GA3 - ako málo stačí ku komfortu

Anatomicky tvarované gripy som mal zaškatuľkované ako „tie trekkingové”, ktoré patria na bicykle s kapsičkami a nosičmi. Ortodoxne som odmietal rohy.
keyboard_arrow_up