Novinka: Bezdrôtový systém RockShox - začala nová éra odpruženia?
Máme bezdrôtové radenie, máme teleskopické sedlovky bez káblov. A teraz prišiel čas, aby si svoje miesto našiel bezdrôtový a rovnako automatický systém odpruženia s názvom Flight Attendant .
Keď sa mi dostali pod ruku bezdrôtové komponenty z radu AXS, teda radenie Eagle AXS a sedlovka Reverb AXS, postupom času mi napadlo, že bezdrôtová verzia odpruženia je len otázkou krátkeho času. Fungujú totiž tak spoľahlivo, že mi to prišlo ako jediné logické vyústenie a možnosť zbaviť nadobro bicykel všetkých káblov...teda okrem bŕzd, kam si zrejme nikto tak skoro ešte netrúfne. Čo mi prišlo ako najväčší problém z hľadiska konštrukcie, je práve umiestnenie batérií, vyladenie systému pre potreby rôznych štýlov jazdy a univerzálnosť použitia, s čím si ale RockShox poradil. No a výsledkom je systém nazvaný ako Flight Attendant.Hneď na úvod dodám, že som ho nejazdil, ani nemal v ruke, takže článok nie je žiadny test, ani pokus o zhodnotenie jeho funkcie, či odborné predstavenie všetkých funkcií. Skôr ukážka technológie, jej možností, vplyv môjho názoru a rovnako dôsledkov, ktoré tento krok prináša/prinesie v budúcnosti. A ako inak, rovnako máte možnosť sa potom vyjadriť v diskusii, čo si myslíte.
Prečo sa toľko neujali iné riešenia?
Ešte doplním, že schopnosť elektronického ovládania odpruženia a rovnako jeho schopnosť prispôsbiť aktuálne nastavenie terénu, nie je žiadna horúca novinka. RockShox už v minulosti spolupracoval so značkou bicyklov Lapierre pri vývoji systému označeného ako „EI system“. Novšou verziou na podobnú tému bol potom systém „Live Valve“ od FOX. Prečo sa tieto systémy veľmi neuchytili a nevidieť ich často na tých najdrahších mašinách? Zrejme tým najväčším dôvodom sú káble. Všetky systémy potrebujú pre svoju funkciu viacero komponentov (senzory vpredu a vzadu, riadiacia jednotka) a tie spolu komunikovali len cez káble. A s nimi je, ako vieme, otrava. Navyše bicykle museli byť špecificky pripravené na montáž podobného systému, na vedenie spomínaných káblov, či na uchytenie batérií. No a to je druhý hlavný dôvod ich malého rozšírenia, ak nerátam samozrejme cenu.V čom je RockShox iný?
Zrejme si hneď kladiete otázku, v čom je teraz zásadný rozdiel. Prvým je, že sa celý systém krásne integruje do rodiny AXS, využíva jej silné stránky, najmä teda overenú bezdrôtovú komunikáciu a nepotrebuje žiadny kábel ani špeciálne úchyty – jedine musí byť v ráme miesto na výrazne väčší tlmič.Hneď dodám svoju osobnú skúsenosť, kedy po sezóne nemôžem povedať na AXS ani jedno krivé slovo – ani raz sa mi nestalo, že by niečo nefungovalo, či už pri radení, alebo pri sedlovke. Stačí si postrážiť batérie, ktoré sú okrem iného rovnaké u všetkých komponentov a novinka v odpružení nie je výnimkou. Samostatný test a dlhodobé zhodnotenie chcem (ako som už neraz písal) spraviť v zime, ale jedno hneď doplním – rozhodne sa netreba báť, že človek bude len nabíjať. Realita je vážne „user friendly“.
Ale späť k veci...tým, že už je vytvorená overená platforma, myslím, že v prípade systému Flight Attendant sa nebude jednať o „výstrel do tmy". Samozrejme vďaka cene, aktuálnej dostupnosti (nižšie v článku) atď sa bude stále ešte dlho jednať o chuťovku, no rovnako tomu bolo aj u radenia, keď sa prvýkrát objavilo. Pamätáte? No a už máme GX verziu...cena je stále pre väčšinu vysoká, ale už dokáže osloviť veľký počet bikerov, prípadne si bezdrôtovú prehadzovačku dajú ako najbližší „vysnívaný“ komponent.
Viac o vývoji, ktorý trval pomerne dlhý čas a základných vlastnostiach nájdete vo videu nižšie.
Ako to funguje?
Celý systém pozostáva z 3 komponentov. Vidlica, tlmič a senzor, ktorý sa umiestňuje do kľúk. Princíp fungovania je odlišný od spomínaného Live Valve od FOX.Tam bola prvotným cieľom maximálna efektivita, pričom systém sa „otvoril“, keď prišiel náraz od terénu, prípadne ste leteli vzduchom. Tu je princíp v podstate opačný, kedy cieľom je mať pruženie čo najviac aktívne (otvorené) a pritvrdiť ho len vtedy, keď treba – najmä vtedy, keď šliapete do pedálov. Práve z toho dôvodu je dôležitý aj senzor v kľukách.
Zrejme už poznáte osvedčené rozdelenie režimov v rámci odpruženia, ktorý je pre viaceré značky podobný – teda open, pedal, lock. Krajné polohy zrejme netreba rozpisovať, stredná je o akomsi kompromise, teda akoby jemne pritlmený režim, ktorý sa hodí, ak treba v náročnom teréne stále šliapať, prípadne mať oporu vo zdvihu.
Tieto režimy sú stále zachované a jazdec ich môže zvoliť v rámci manuálneho režimu – či už pomocou tlačidiel na riadiacej jednotke (vidlica), alebo pomocou diaľkového ovládača. Tu len doplním, že diaľkovým ovládaním je páčka, ktorá v sebe kombinuje práve ovládanie pruženia a tiež teleskopickej sedlovky Reverb AXS.
Takže na riaditkách nepribudne nič navyše a máte to isté, ako ste zvyknutý, len v bezdrôtovom prevedení. Zjednodušene povedané, je to akoby klasika s lankom, teda navolíte si manuálny režim a potom už si len prepínate počas jazdy...len bez lanka a bowdenu, ktorým, ako vieme, napríklad blato veľmi nevonia.
Tým hlavným je ale automatický režim, takže celok dokáže vyhodnocovať podnety od terénu (plus to, či šliapete alebo nie) a podľa toho prepínať medzi týmito režimami – každých 5 milisekúnd, teda 0,01 sekundy. Takže vy neriešite nič iné, len samotnú jazdu a všetko by malo ísť hladko ako po masle.
No a ešte je tu „fičúrka“, ktorá sa volá Override - je to akási rýchla skratka k vami preferovanému nastaveniu (napr. chcete mať z nejakého dôvodu stále režim pedal), ktorá ho vie okamžite nastaviť a následne späť prepnúť do automatického režimu. Výsledkom je, že máte automatický režim, no viete si ho stále prispôsobiť aj za jazdy a v akcii.
Aby všetkého nebolo málo, viete si ešte nastaviť tzv. Bias. Zjednodušene povedané, viete si vyladiť aj tú automatiku podľa toho, či preferujete viac aktívne pruženie alebo viac efektívne a to celkovo v 5 stupňoch, prípadne aj nezávisle pre vidlicu aj tlmič + možnosť nastavenia pomalej kompresie.
Rovnako dodám, že celý systém nefunguje tak, že všetko sa nastaví automaticky alebo vám systém dá nejaké odporúčanie. Tlaky, odskok, to všetko ostáva po starom a rozdiel je najmä v možnosti vyladenia a okamžitej zmeny v rámci režimov, ktoré si nadefinujete. K tomu slúži aplikácia v mobile a vzhľadom na všetky možnosti asi príde viac než vhod.
Len opakujem, že článok nerobím ako návod na použitie, skôr sa snažím objasniť, čo všetko so sebou tento systém prináša a kde je vlastne rozdiel oproti „klasike“.
Zatiaľ hlavne pre milovníkov gravity
S tým, ako bol RockShox Flight Attendant predstavený, je zatiaľ určený v podstate výhrade pre použitie v rámci gravity disciplín – vidlice Pike, Lyrik, Zeb a tlmič Super Deluxe.Aby ste mali jasno, jedná sa o komplet nové vidlice, tlmič a kľuky, ktoré sú samozrejme na vrchole súčasnej ponuky RockShox a tvoria samostatnú rodinu.
Nejedná sa teda o nejakú „nadstavbu“, ktorú si viete dokúpiť a primontovať na súčasné vidlice...aspoň zatiaľ. No a rovnako si nič z toho zatiaľ nemôžete kúpiť. Momentálne viete Flight Attendant nájsť len ako OEM v rámci bicyklov značiek Canyon, Specialized, YT a Trek. Takže frflanie na cenu, ktorá určite nebude nízka, zatiaľ odpadá.
Dôvod, prečo sa RS zameral najskôr na gravity, je podľa mňa hlavne v rámci hmotnosti – zatiaľ som nevyčítal, koľko systém spraví rozdiel oproti „klasike“. Predsa len s tým, ako sa stali štandardom a doslova nutnosťou teleskopky, vyššie zdvihy, širšie plášte atď, išla hore aj hmotnosť XC bikov. Ale nebude zrejme dlho trvať, kým príde na svet aj verzia pre rodinu SID, možno v nejakej „zjednodušenej“ podobe. Ale keďže ešte nikde neboli fotky Nina, ako jazdí niečo podobné (teda aspoň som ich nepostrehol), ešte si chvíľku počkáme.
Ak vám nerobí problém angličtina, prípadne chcete vidieť celý systém v akcii, či prvé dojmy, pozrite si zahraničné video nižšie.
Je to nová éra?
Tak a teraz nasleduje tradičná otázka...je to vôbec treba? Nefunguje súčasné odpruženie viac než dobre? Téma na skutočne dlhú debatu. Osobne mám napríklad vidlicu teraz v klasickom „manuálnom“ režime, teda páčku na korunke a som maximálne spokojný. V jednoduchosti je krása. Ale to isté som si myslel aj o radení, či teleskopke, než mi prišiel pod ruku bezdrôtový systém. Pritom najväčšou devízou je práve jednoduchosť, žiadne káble, nič nezavadzia, všetko chodí dokonale presne a bez námahy...jedno koľko blata je okolo.Akurát si treba občas skontrolovať batérie, no bikeri, ktorí po niečom takom túžia, majú jazdenie ako koníček a obetovať nejaký čas navyše nebude problém. Im nebude vadiť ani potrebná minútka pred výjazdom na kalibráciu systému.
Tiež sa na to treba pozerať v štýle, že sa jedná o „cutting edge“ technológiu vytvorenú pre top jazdcov. Ak napríklad top enduro jazdec „mastí" v plnom nasadení nejakú RZ, ocení okamžité prispôsobenie pruženia kľudne aj na každom metri trailu, pričom nemusí nič riešiť. Iný pohľad má zase hobby jazdec, kde systém bude smerovať hlavne na milovníkov top komponentov a nejaké racionálne zdôvodnenie netreba riešiť.
Osobne si myslím, že ešte nejaké tie roky sa bude jednať o „chuťovku“, až zrazu zistíme, že tých odpružení bez káblov okolo nás akosi pribudlo. Navyše mám dojem, že SRAM, pod ktorý teda patrí aj RS, rozhodne vie, ako svoje inovácie postupne dostať medzi masy – len si vezmite taký jednoprevodník.