Kubínska hoľa – jazdenie pre všetky kategórie alebo kopce, výhľady aj traily

Tento rok sa na Kubínskej holi otvoril nový bikepark, vďaka ktorému si môžete vytvoriť zaujímavú kombináciu jazdenia...tak trochu v rámci moderného trendu „downcountry".

Ako to už býva, Kubínska Hoľa nie je od Žiliny ďaleko (len 60 km), no aj tak sem v podstate nechodím. Dôvod ako vždy neviem povedať, keď mám čas, ťahajú ma lokálne terény za domom, zrazu je zima a sneh a točím do Vrátnej . Na Kubínke som bol naposledy práve v zime na skialpoch, snáď 8 rokov dozadu. Ale odvtedy sa veľa vecí zmenilo, no najmä sa tento rok otvoril nový bikepark.

Podobný trend má podľa mňa zmysel, kedy sa lyžiarske stredisko využije celoročne, navyše na zjazdovke, resp. v jej tesnom okolí nejaké kopanie a úpravy terénu už prírode nevadia. No a keďže preteky skončili, prišiel čas zase na výlety, s ktorými je spojená aj návšteva iných lokalít. Paradoxne, keby nemám kameru, možno mávnem rukou nad cestovaním autom a zase „brúsim" domáce chodníčky .

Hneď na úvod dodám, že mojím cieľom nebolo detailne mapovať a popísať traily, osobne sa mi páči kombinácia, že si vyšliapnem na fajný kopec za vlastné a odmenou je zábavná cesta nadol. Na lanovke s bikom som bol asi raz v živote, takže sa nejdem hrať na „bikeparkového“ experta. Ale jej využitie vám potom otvára kopec možností, ako si užiť poriadny deň jazdenia aj vtedy, ak šliapanie do kopca veľmi nemusíte, prípadne idete s rodinou a pod. V mojom vlastnom „štýle“ si potom vytvorím trasu, ktorú nájdete v detailnom videu a pod ním ešte pridám menší fotoreport.

Mapku a GPX nájdete tu, prípadne na Strave.

Fotoreport

Zrejme málokto, kto zaparkuje na parkovisku, sa potom otočí a spustí dole do Kubína . Cieľom je sedlo Príslop, kam sa dostanem cez rôzne bočné cestičky a odtiaľ sa bude útočiť na vrchol. No a podľa chuti si ešte pridám jeden výšľap, pre zmenu priamo od parkoviska k chate a trailom...samozrejme, nakoniec chuť bola, keď sa pekne vytiahlo a nikde ani noha.

Ale ešte predtým nesmie chýbať káva, ja si nosím pri podobných výletoch takú „policajnú“ verziu v termoske – teda prekvapkávanú cez filter. A celkom zábavným „úletom" je naša personalizovaná MTBIKER káva .

Rovnako u nás na shope nájdete aj Cepovu kávu, Talianovu alebo Showroom. Každá má iné zloženie, je kvalitná a jej kúpou rovnako podporujete MTBIKER...samozrejme, základom je trochu sranda a nadhľad.

Poďme ale späť do Kubína. Trasu som si pekne „vyklikal“ v plánovači na Strave, ale nabudúce sa poučím a práve okolie mesta si spravím presnejšie. Predsa len tu je najviac križovatiek a odbočiek, trochu sa motkám, takže si nakoniec pridávam nejaké výškové metre, ale zase sa komplet vyhnem autám. Jednoducho, treba sa hýbať smerom na Oravský Podzámok.

Ale až k nemu nejdem, cyklotrasa sa potom stočí už finálne do kopcov. Ani som nevedel, že je tu aj ďalšia lanovka, teda Ski Park Racibor. Od neho už pôjdete obklopený lesom a začnete naberať metre. Trasa na jeseň má svoje čaro, no a rovnako bude dobrá po daždi...podklad je stále kamenistý, žiadne blato. Rozhodne ma zaujala ceduľa „Wellness" na strome, ak zídete k potoku, môžete sa otužovať, vraj je to „in“...sú tam schodíky a hlbšia voda .

Ak vynechám traily na Kubínke, trasa bude výborná aj na gravel, či rodinný výlet. Veľkú časť tvoria podobné cestičky.

Smerom na Príslop je aj prírodná „občerstvovacia“ zóna, na ňom nájdete potom aj reštauráciu. No a Príslop je určite známy aj cestným cyklistom, smerom z Oravského Podzámku sa jedná o pekné stúpanie. Smerom z Námestova je to kopec tak trochu na „morál“, pretože cesta stúpa rovno hore, navyše žiadne stromy a keď vám fúkne oproti, zabudnite na KOMy . Ak som spomínal vyššie kávu a podporu MTBIKER, snažíme sa aj my zase pomôcť v rámci komunity, napríklad podporou značenia a jeho udržiavania.

Potom sa už stočím smerom na Kubínsku hoľu a popod hradbu hôr postupne stúpam. Je to v podstate ešte trochu hore-dole, no keď sa pripojím na cestu k chate, už sa ide len hore a brúsim tie najľahšie prevody. Ale všetko sa dá pekne vyšliapať, na chate zatiaľ nestojím a široká poľná cesta traverzuje zjazdovku až na vrchol. Hneď doplním, že po tejto cesta jazdia napríklad kolobežky, prípadne sa jedná o trasu pre cyklistov, ktorí sa zvrchu púšťajú a nechcú ísť po zjazdovom traile. Takže dávajte pozor a držte sa pri kraji.

Ako naberám metre, začínajú panorámy, najviac do oka bije neďaleký Veľký Choč. Hore už potom klasika, nejaké to selfíčko a tak .

Čo ma ale najviac zaujalo - pri tom, ako sa vystupuje z lanovky, je mapa, rovnako vidím šípky s cyklotrasami, ktoré patria akoby pod samotný bikepark. No a hlavne ma zaujme červená, ktorá vedie po hrebeni až na spomínaný Príslop a v klasickom značení cyklotrás (napr. na Mapy.cz) nebola. Teda môžete sa vyviesť, dať si hrebeň a potom ako som šiel ja sa zase vrátiť a „buchnúť" flow trail, ktorý začína na medzistanici, čo je vlastne kúsok od chaty. Rovnako trasa, akou som šiel na vrchol Kubínskej, patrí pod bikepark a klasické „C“ tu nenájdete.

Idem sa pozrieť ešte kúsok vyššie, kde je aj meteorologická stanica. No a zrazu som na Minčole, teda na kopci s rovnakým názvom, ako je u nás v Lúčanskej Malej Fatre. Z neho máme už rovnako spracovaný výlet na kanáli MTHIKER. Nájdete tu aj menší „billboard“ s popisom okolitých kopcov .

Cestu nadol si rovnako môžete zvoliť podľa chuti...buď teda hrebeňovka, ako som písal vyššie, prípadne sa spustíte po tej širokej zvážnici a pôjdete buď smerom k chate, alebo k medzistanici. No a práve tam začína dlhý, viac ako 5 kilometrový flow trail označený ako „Super Mix“. Názov je zvolený v zmysle, že si na ňom pojazdí každý...ako XC „chrt", tak aj endurista. Ale ja som ešte stále na úplnom vrchole a chcem sa dole pustiť po zjazdovom traile. Práve na ňom sa konali aj nedávne MSR v zjazde a zaujíma ma, ako vlastne taká trať vyzerala.

Asi trojica doslova „kolmých“ úsekov nadol ma prinúti dať si „track walk“ . Jemne mazľavé blato, vymleté rigole, nikde ani noha...takže volím pekne istotu a niekedy možno prídem skúsiť. Ale na Ghoste a so sedlovkou EightPins, ktorá sa dá zaraziť až úplne dole . Aspoň mám predstavu, ako vyzerá DH trail a nechem vedieť, ako vyzerá také Val di Sole. Potom už si dávam Super Mix flow trail. Vidno, že porebujem chvíľu zvyk, predsa len podobné veci vôbec nejazdím, teda najmä klopky, vlny a pod. ale aspoň mám motiváciu vyjsť ešte raz hore...

Pri aute doplním vodu, dám si dúšok samého seba a idem znovu hore, tentoraz ale priamo z parkoviska k chate, čo je pekných 400 m prevýšenia s priemerom okolo 6,6 %. Najskôr asfalt, ktorý sa postupne mení na šotolinu, pekne ubieha, navyše tým, ako je slnko už nižie, sú dlhé tiene...šliapanie do kopca má niečo do seba .

O to viac sa teším, ako si dám na chate niečo dobré. Opäť nikde ani noha, samozrejme je pracovný týždeň ale ešte nedávno boli všade hordy v rámci prázdnin. Keď tak sedím a čakám na jedlo, udrie mi do očí vlajka, v pozadí Choč...hovorím si, že viac slovenské to už nemôže byť. Teda možno namiesto kávy do ruky borovička a pivo .

Najlepšie, že po jedle, kávičke a oddychu čaká už len zjazd priamo k autu po traile. Slnko už je opäť nižšie a svetlo je fakt výborné. A hlavne cítim rozdiel v druhej jazde, všetko je istejšie, klopky idú oveľa lepšie, už nemám zo seba pocit, že som ako drevený. Za 10 a pol minúty som opäť dole, keď človek poctivo pumpuje a pracuje telom, aby držal rýchlosť, vážne dobrý „workout“ .

Nakoniec sadám do auta vysmiaty ako lečo, boli výškové metre, boli zjazdy, boli výhľady. Veď na 60 km som si doprial 1 900 výškových. Ako neraz vravím, tieto výlety robím ako ukážku prostredia, rozhodne nemusíte ísť rovnakú trasu. Vďaka lanovke a stredisku si viete spraviť peknú kombináciu výletu a jazdenia, rovnako sa tu zabaví aj rodinka, nechýbajú ďalšie formy zábavky ako kolobežky, či „zipline“. Všetky informácie nájdete na stránkach strediska. Len dodám, že teraz na jeseň už lanovka funguje len cez víkend, čo sa ale mení aj podľa situácie, počasia alebo aktuálnych obmedzení.