Test: TATZE CONTACT - ploché MTB pedále z Rakúska

Spoľahlivé ,,flatové” pedále od rakúskeho výrobcu, ktoré vás podržia v kontakte s vaším horským bicyklom. Vyvinuté a testované v poriadnych tirolských kopcoch.

Výberu pedálov na svoj bike viacerí nevenujú väčšiu pozornosť a vyberajú si podľa ceny, prípadne dizajnu. Pedále však poskytujú jazdcovi oporu pri zjazdoch v ťažkom teréne a sú tým najdôležitejším kontaktom jazdca s bicyklom, najmä v technickom teréne.


Takže do ich výberu by ste mali investovať nielen peniaze, ale aj čas. V tomto teste som za vás vyskúšal ploché MTB pedále TATZE CONTACT


Plne recyklovateľné balenie

Pedále prišli v papierovej krabici, ktorá obsahuje samotné pedále a malé plastové vrecko na dva náhradné piny a 2,5 mm imbusový klúč, ktorý slúži na pritiahnutie a uvoľnenie pinov. Separácia vzniknutého odpadu je v tomto prípade veľmi jednoduchá, aj tu vidno vizitku krajiny, z ktorej tento produkt pochádza.


Ultra Strong Composit pedal

Materiál, z ktorého je pedál vyrobený, sa na prvý pohľad ponáša na bežný plastový odliatok. No rakúska značka TATZE sa už na obale produktu chváli ultra pevným pedálom, perfektným kontaktom medzi bicyklom a jazdcom a maximálnou bezpečnosťou.


Skvelá hmotnosť

Kompozitný, vláknami vystužený plast umožňuje dosiahnuť hmotnosť 359 g (pri teste odvážených 367 g). Plastový skelet sa otáča okolo oceľovej osky s povrchovou úpravou, na ktorej je osadené zapuzdrené ložisko na vonkajšej strane, a guľôčkové na vnútornej. V tejto zostave si pedál trúfa na zaťaženie jazdcom do 140 kg. Ložiská pedálu sa okolo osky otáčajú hladko a pevne bez akýchkoľvek nežiaducich pohybov a zvukov. Jednou z vlastností, možno aj miernym nedostatkom tohto materiálu, je jeho menšia tvrdosť v porovnaní s kovovými materiálmi. Pedále nie sú mäkké a ani tak nepôsobia, skôr naopak, ale silné údery a nárazy od tvrdých predmetov zanechajú o niečo väčšiu a hlbšiu stopu ako na celokovových pedáloch. To je však iba vizuálna záležitosť a na funkcii pedála nijako neuberá.


Zaujímavý tvar

Konkávny tvar v smere kolmo na os pedálu účinne pomáha udržať podrážku na mieste. V praxi je telo pedála v strede a pozdĺž osky užšie ako na okrajoch vpredu a vzadu, čím sa akoby prispôsobuje podrážke v mierne prehnutom tvare. Tento tvar vytvára rozdielnu výšku/hrúbku pedálu, 15 - 17,5 mm (bez pinov).


Štvorec a 10 pinov

Na štvorcovej platforme s konkávnym tvarom a veľkosťou 105 x 105 mm je dostatok miesta pre oporu stredne veľkej topánky, ktorá sa môže zaprieť do 10 pinov vysokých 4 mm rozmiestnených po obvode plochy. Žiaľ, iba po obvode. Osobne mi tam chýba ešte aspoň jeden pin umiestnený bližšie k stredu, o ktorý by som sa mohol oprieť vo chvíľach, keď nestíham na pedál našliapnuť úplne komfortne. Vrchná a spodná plocha sú voči sebe vyosené a tým umožňujú montáž pinov z opačnej strany. Vzniknutá skosená predná hrana pedálu zas napomáha lepšiemu prejazdu pri kontakte pedálu s terénom a pri nárazoch o skaly a korene. Hlavy skrutiek pinov sú týmto zároveň chránené pred nárazmi kameňov a iného materiálu.


Užívateľská príručka

Pred montážou pedálov na kľuky určite nezabudnite natrieť závit na oske vhodnou vazelínou na závity, prípadne aspoň bežnou vazelínou, aby ste sa vyhli ,,zakusnutiu” závitu pri demontáži. Na kľuky sa pedále montujú 6 mm imbusovým kľúčom, iba tým a ničím iným. V servise pedálov nevidím veľkú vedu, pretože sa dajú jednoducho rozobrať 6 mm imbusom, tým istým ako pri montáži na kľuky a 8 mm nástrčkovým kľúčom, ktorým na maticu umiestnenú pohodlne blízko k okraju pedála bez ťažkostí dosiahnete.

Vďaka guličkovým ložiskám s hlbokou drážkou umiestneným na vnútornej strane pedálu, kde je zaťaženie najväčšie, predpokladám, že pedál dlhšiu dobu používania nebude vyžadovať servis väčší ako jednoduché vyčistenie a opätovné premazanie. Pred prvým výjazdom som piny ešte jemne pritiahol, keďže sa mi pri rozbaľovaní zdali slabo dotiahnuté. Možno zbytočne, možno ich vďaka tomu nestratím . Piny pôsobia ako bežné šrauby zafixované poistnou maticou, ktoré by mali byť poľahky dostupné v železiarstvach a špecializovaných obchodoch.


Moje pocity zo šliapania

Keď som dostal na test tieto pedále, potešil som sa, pretože v porovnaní s mojimi aktuálnymi pedálmi tieto vynikajú konkávnym tvarom a o pár milimetrov väčšou šírkou, a to sľubovalo lepší a istejší grip, ktorý sa počas testu ukazoval vo veľmi dobrom svetle. Za mňa je toto najsilnejšou stránkou pedálu. Telo pedálov, teda ich plocha, tvar a rozloženie pinov sa dobre snúbilo s podrážkou mojej topánky veľkosti 45. No trochu mi tu chýbali piny v strednej časti, ktoré však neboli potrebné, pokiaľ podrážka prekrývala celú plochu pedála. Počas testu pedále a chod ložísk plnili svoju úlohu, držali pevne a nevydávali žiadne zvuky. Hmotnosť 359 g je v mojom prípade malý posun vpred oproti mojim predchádzajúcim celokovovým pedálom s hmotnosťou cca 470 g.

Plusy:

  • Konkávny tvar
  • Hmotnosť
  • Ľahko servisovateľné

Mínusy:

  • Absencia pinov v strednej časti
  • Mäkší, na odreniny citlivý materiál


Cena pedálov TATZE CONTACT podľa oficiálnej stránky výrobcu je 79 € a sú v ponuke v jednom farebnom prevedení, v čiernej farbe s bielymi popismi značky, modelu a označením pravého a ľavého pedála aj na našom shope MTBIKER.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Match System v praxi - zacvakneš a jazdíš alebo len marketing?

Test: Match System v praxi - zacvakneš a jazdíš alebo len marketing?

Nášľapné pedále a správna obuv vedia v ťažkom teréne určite pomôcť. Ale iba vtedy, ak všetko funguje, ako má.
Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

Horská cyklistika sa delí na viacero disciplín – od bežného lesného/asfaltového jazdenia do kopcov až po extrémne náročné zjazdy. Ktoré disciplíny poznáme a ako sa volajú?
Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
keyboard_arrow_up