Žibrid v Súľovských vrchoch – okruh plný prekvapení

Sú majestátne kopce, ktoré na prvý pohľad zaujmú a lákajú. No a potom sú kopce, či výlety, ktoré možno nie sú tak nápadné, ale vo výsledku máte množstvo prekvapení.

Do podobnej charakteristiky podľa mňa patrí práve Žibrid. So svojou výškou 867 m n. m. je druhým najvyšším v rámci Súľovských vrchov. Zospodu si ho v podstate ani nevšimnete, najmä zo strany od Rajeckých Teplíc, resp. Zbyňova, kde sme začínali. Už prvé prekvapenie poskytne skalná ihla a útvary ponúkajúce parádny výhľad na Malú Fatru.

Pokračujte ďalej a narazíte na niečo veľmi zaujímavé. Skalný útvar s príznačným názvom Budzogáň. Ten vznikol eróznou činnosťou vody po dlhé storočia, čo je presné, ale trochu „suché“. Možno sa vám bude viac páčiť legenda: „Teda v minulosti na tomto svahu rástol Hromodub. Jedného dňa okolo neho prechádzal obor, a keďže mu chýbal budzogáň, tak si povedal, že si z toho Hromodubu vyrobí nejaký. Ako si tak vyrezával svoj nástroj, nevšimol si, že z neho vyteká miazga a prilepil sa ňou o zem. Keď to zistil, tak sa veľmi nahneval a z celej sily ho zapichol do zeme a preklial ho a z budzogáňa sa stala skala, ktorá tam stojí dodnes.„

Čo ma na ňom tiež zaujalo, boli tam nacvakané expresky v previse, kto by si chcel „zabúchať“ po ceste nahor.

Ideme ďalej a po naozaj krásnom hrebeni sa postupne blížime k vrcholu. Najmä teraz na jeseň to tam bude hrať farbami a postupne budete naberať výškové metre.

Ďalšie prekvapenie ukrýva vrchol, ku ktorému vedie krátky výšvih, nechýbajú ani retiazky. Zrazu sa ocitnete na skale, s nádherným výhľadom na Veľký Maním, či Javorníky. A to všetko na asi 5 kilometroch.

Zostup je potom do sedla Patúch, ktoré cyklisti určite veľmi dobre poznajú, najmä tí, čo ešte stihli zažiť Súľovský maratón...ach, ako mi chýba táto akcia.

Potom už pekne na pohodu po cyklotrase ukončíte okruh, ktorý má dokopy asi 10 km zo Zbyňova. Za mňa skvelý tip na túru, keď nechcete byť vonku dlho, či máte menej času, alebo aj s deťmi, lebo sa stále čosi deje a je čo kukať. A rovnako vďaka orientácii slnka sa hodí neskôr poobede, z vrcholu vidieť priamo na západ. Ale nezostaneme len pri fotkách a popise, my sme predsa multimediálni a nižšie nájdete aj videjko.

Veľmi podobný charakter túry má rovnako aj tá, ktorá vedie na najvyšši vrch Súľovských vrchov, Veľký Manín. Tam zase máte po ceste 2 jaskyne, Manínsku tiesňavu, či Kostolecký dóm. No a tento výlet máme už rovnako zmapovaný s peknými zábermi od Adama. Zase tá moja radosť, keď sa ten obsah tvorí a na seba postupne nadväzuje. Tak užívajte jeseň...

Zhrnutie

• Názov: Žibrid
  • Lokalita: Súľovské vrchy
  • Obmedzenie: celoročná túra
  • Obtiažnosť: 2/5
  • Trvanie: 2-3 hod
  • Parametre: 10 km/600 výškových metrov
  • Typ: okruh, výhľad, skalný budzogáň
  • Možnosť parkovania/spoje: dá sa v pohode zaparkovať v Zbyňove, tam stojí aj Rajecká Anča alebo autobus