Baraniarky a Kraviarske - na hrebeň Malej Fatry inak

Okrem klasickej „hrebeňovky“ ponúka Malá Fatra aj rôzne zaujímavé alternatívy a dnes si jednu takú ukážeme.

Keď sa povie Krivánska Malá Fatra, takmer každý si ako prvé predstaví hlavný hrebeň, prípadne jeho časť. Samozrejme mnohých láka jeho prechod, prípadne skrátená verzia z Vrátnej cez Snilovské sedlo a do Strečna. Ale určitú formu „hrebeňovky“ si viete spraviť aj inak a dokonca môžete vyraziť takmer z jedného bodu. No hlavne sa vám naskytnú menej tradičné pohľady na známe kopce a budete viac mimo „mainstream“.

Práve podobný výlet sme si s rodinkou pre vás pripravili a táto túra patrí s určitými „variáciami“ medzi naše obľúbené. Prípadne tvorí aj zaujímavú alternatívu, ako sa dostať ku Chate pod Chlebom. A rovnako vás čaká aj príjemná porcia výškových metrov. Nižšie nájdete fotoreport a rovnako videjko...

Začíname na Starom Dvore a stúpame do sedla Príslop. Kto by chcel, môže začať ešte skôr v Tiesňavách a pridať si k trase aj Sokolie. Z tohto kopca je podľa mna najkrajší pohľad na Veľký Rozsutec ale nechcel som si všetky pekné miesta prejsť naraz. Navyše s mladým na chrbte bude aj toto fajný tréning...

Keď už sme pri tréningu, zo sedla Príslop na Baraniarky vás čaká skutočný „workout“ a simulácia výpadov. Orientácia svahu je navyše taká, že je tu veľmi často aj mazľavé blato a palice sú naozaj výborný pomocník.

V celkom svižnom tempe sme do hodinky hore a otvorí sa nám majestátny výhľad. Len samotný výlet na Baraniarky (1 270 m n. m.) a späť je výborná alternatíva, keď máte málo času a idete napríklad neskôr poobede. Ste rýchlo hore a keďže vidíte ďaleko na západ, čaká vás potom divadlo a romantika pri západe slnka...

Z Baraniarok pokračujeme smerom na Kraviarske a čaká vás najzaujímavejšia časť výletu. Parádny chodníček, pred vami majestátna hradba hlavného hrebeňa.

Väčšinou to býva tak, že ak je po ceste na Baraniarky nejaké blato, tu je zase úplne sucho. Tým, že preliezate z jednej strany hrebeňa na druhú (východ a západ), máte doslova 2 svety. Len treba rátať, že cesta bude trvať o niečo dlhšie, pretože pôjdete stále hore/dole, ešte vás navyše čaká aj kopec Žitné. Medzitým sú ale výborné stanovištia na oddych s výhľadom na Veľký Rozsutec.

Rovnako mám veľmi rád aj časť trasy pred Kraviarskym. Celú hradbu hlavného hrebeňa máte doslova ako na dlani (táto foto je z minulého roku).

Navyše táto túra je výborná, aj keď padne nejaký ten sneh. Keďže sa jedná o hrebeň, vrchná časť býva väčšinou vyfúkaná a dá sa po nej pekne „cupitať".

Na Kraviarskom (1 361 m n. m.) budete mať už 1 000 výškových metrov a keď máte dosť, môžete zbehnúť do Vrátnej. V sedle pod Kraviarskym je rovnako výborné miesto na oddych v závetrí kosodreviny a my sme odtiaľ pokračovali do sedla Bublen.

V sedle Bublen sa napojíte na hlavný hrebeň tesne pod Pekelníkom. Z neho sa vám otvoria´zase iné výhľady.

My sme pokračovali na ten Veľký ale na Chatu pod Chlebom sme už nešli. Slnko je už akosi rýchle a dali sme si radšej pohodičku v závetrí kopca.

Ak by ste pokračovali ďalej po hrebeni cez Chleb, Stoh a nebodaj Veľký Rozsutec, máte celkom slušnú alternatívu klasickej hrebeňovky a skončíte v Štefanovej, kúsok odtiaľ, ako sme začínali.

My sme už zo Snilovského sedla pokračovali rovno nadol, čo je rovnako slušný tréning na nohy, a po ceste k autu. Ale zase o to viac si potom môže človek naložiť v kolibe.