Test: VORTEX kliešte pre lanká a bowdeny do tvojej dielne

Solídny kus CrV ocele, ktorý ti v domácej dielni poslúži po dlhé roky. Ako dôkaz sme ho podrobili poctivému testu.

Všetci, ktorí sa radi staráme o servis svojho bicykla sami, vieme, že naplniť svoju dieľňu dostatočným množstvom náradia je veľmi tažké. Kliešte na lanká a bowdeny nepatria k náradiu, ktoré musí mať doma každý. Ak si však rád upgraduješ svoj „cukrík” novými funkčnými ozdobami sám - radenie, ovládanie teleskopickej sedlovky, lock-out vidlice a tlmiča či mechanické brzdy - takéto kliešte sa rozhodne hodia. Skúšať skracovať bowdeny obyčajnými „cvikačkami” je ako za trest.


Nová značka

Pomerne mladá značka na slovenskom trhu cyklistických doplnkov Vortex sa špecializuje na alternatívy k originálnym komponentom a ponúka lanká, bowdeny a koncovky na ne, držiaky na fľaše, brzdové platničky a špalíky atď. Práve platničky boli mojím prvým kontaktom s touto značkou, keď nahradili dovtedy používané, no nedostupné od iného výrobcu. Značka zaujme najmä výborným pomerom ceny a kvality.


Keď chytíš do ruky oceľ

Spracovaním a tvarom výrobca stavil na starú klasiku, ktorú poznáme z dielní našich otcov a dedov . Pred pár rokmi som sa stretol s týmto typom klieští aj v cyklistickom servise. „Old school" pocit umocňuje aj materiál, z ktorého sú kliešte vyrobené - tvrdá, nástrojová, chróm-vanádová oceľ. Od prvej chvíle pôsobia kliešte v ruke surovým, tuhým a pevným dojmom. Pogumovanie rukovätí tiež navodzuje pevný a trvácny dojem.


Strihanie, „cvikanie" a skracovanie

Robustné kliešte, ktoré sa uživia v domácich podmienkach na dlhé roky.

Od klieští tohto typu každý očakáva hlavne jedno, aby dobre strihali. Vortex túto požiadavku spĺňa, kliešte strihajú spoľahlivo a presne. Po cviknutí sa lanká nerozpletajú ani nestrapkajú, aj keď výnimočne sa stalo aj to. Možno za to mohla iba moja technika. S istotou odstrihnú aj bowden, no treba použiť trochu väčšiu silu. A tá mierna deformácia či sploštenie, ktoré na bowdene vznikne, je pri tomto úkone bežné a očakávané.

Tento sploštený odstrihnutý bowden sa však dá vyrovnať pomocou špeciálne tvarovaných drážok pre finálnu úpravu skracovaných častí. Nachádza sa smerom k ruke od hlavného kĺbu. Drážky sú dve, väčšia na spomínané bowdeny a tá s menším priemerom poslúži na stlačenie a zafixovanie koncovky lanka.


Skutočná záťaž

Kliešte som testoval niekoľko týždňov, keď som si uvedomil, že za ten čas som ich doma použil iba zopárkrát, a to je dosť málo na to, aby sa ich vlastnosti naplno prejavili. Preto som kliešte priniesol kolegom do servisu a poprosil som ich, aby ich ešte niekoľko týždňov používali.


Po tomto zaťažení som sa pustil do svojrázneho preskúšania formou strihania skracovania a opätovného strihania rôznych laniek a bowdenov. Strihal som lanká a bowdeny, radiace aj brzdové, mäkšie aj tvrdšie. Kliešte v mojom osobnom teste obstáli a aj po týchto cca 200 strihaniach skracovali lanká aj bowdeny bez známok opotrebovania a bez citeľnej straty ostrosti.

Pri strihaní brzdových bowdenov býva zvykom, že po odstrihnutí kliešte zatlačia navinutú oceľovú výstuž do stredu rezu, a tá následne zavadzia pri zavádzaní lanka do bowdenu. Toto sa pri teste stávalo aj mne, no pomer vydarených a nevydarených strihov zahral výrazne v prospech tých vydarených. Pri spomínaných nevydarených pokusoch mi na kliešťoch chýbal taký ten malý tŕň, ihla alebo hrot, ak chcete, ktorý býva na takýchto kliešťoch a slúži k napraveniu, vyhladeniu diery v bowdene po odstrihnutí.


Držím, držíš, držíme

Pogumované ergonomické rukoväte plnia svoj účel a dá sa do nich „oprieť" dostatočnou silou, lenže tvarovo mi tak úplne nevyhovujú. Pri strihaní niektorých kusov sa mi v ruke málinko pošmykovali a musel som si ich prechytávať, čo mierne komplikuje prácu jednou rukou. Nebolo to však nič, čo by prekážalo ich účelu, postupne som si na ten úchop zvykol. Pri každodennom používaní v profi servise by som toto považoval za značnú nevýhodu, ktorú mi potvrdili aj odborníci. K strihaniu bowdenov by som ešte doplnil. Ak si chceš odstrihnúť bowden, musíš kliešte otvoriť na maximum, čo môže byť citeľnou nevýhodou pre mechanika s menšími rukami. Tu sa opäť dostávame k tvaru rukovätí. Mohli byť lepšie vytvarované.

Poistka proti nechcenému otvoreniu umiestnená na ľavej strane je trošku ďaleko, viac by vyhovovala ľavákom. S mojou dosť veľkou rukou som na ňu však bez problémov palcom pravej ruky dosiahol.


Plus

  • výborná cena vo svojej kategórii
  • masívne, pevné
  • ideálne pre hobby dielňu

Mínus

  • ergonómia rukovätí
  • ťažšie dosiahnuteľná poistka
  • dizajn

Pre koho sú vhodné

Robustné kliešte sa uživia v domácich podmienkach na dlhé roky najmä vďaka už spomínanej CrV oceli, ktorá svoju ostrosť počas testu nestratila. Šraub, ktorý spája kliešte v kĺbe, nepovolil a aj keby áno, viete ho ľahko dotiahnuť a zakontrovať matkou pomocou 13 mm vidlicového kľúča. Výrobok podľa mňa spĺňa očakávania a aj svojou cenu do 13 € plní účel v hobby dielni. Škoda len tých nie najlepšie tvarovaných rukovätí.

Zadovážiť si toto náradie viete napr. aj na tomto odkaze.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: Michelin Wild AM2 Competition line – plášte s veľkým potenciálom
S Michelinom som nemal pred testom žiadne skúsenosti. Očakávania však boli veľmi veľké. Z každej strany som počúval na výrobcu iba chválu – a už viem, že prečo.
Test: Cycplus AS2 Pro – malý-veľký pomocník
Viete si predstaviť, že by ste na výjazd namiesto pumpy vozili so sebou akumulátorový kompresor? Asi nie. Popravde, donedávna som na tom bol podobne.
Test: Náradie Lezyne Pocket Torque Drive – vreckový „momenťák“ vždy poruke
Utiahnutie skrutiek na predpísaný moment je veľmi dôležité, obzvlášť pri karbónových a gramárskych komponentoch. Čo však spraviť, keď treba niečo opraviť alebo dotiahnuť na výjazde?
keyboard_arrow_up