Test: Tatze MC-FLY - kvalita a odolnosť nadovšetko

Táto rakúska značka pochádzajúca z Tirolska sa zameriava na kvalitné, dlhotrvajúce a plne servisovateľné pedále. Ako si poradili v dlhodobom teste?

Tento rok som hľadal na trhu nové nášľapné pedále. Najprv ma to ťahalo po odporúčaniach k pedálom od konkurencie a keďže som dovtedy mal vyskúšané iba „šľahačky", bol som na vážkach. No nakoniec, keď som videl na vlastné oči pedále Tatze, tak ma hneď presvedčili svojím solídnym spracovaním a jednoducho z nich cítiť kvalitu. Preto som sa im rozhodol dať šancu a skúsiť SPD systém.


Určenie a vlastnosti

Uhol uvoľnenia 12° je tak akurát a nemal som nikdy problém sa z pedálu vypnúť.
Pedále sú určené na enduro a trail jazdenie. Ja zvyknem často meniť medzi flat a nášľapmi podľa toho, či idem napr. do Kálnice, blbnúť s kamošmi na skoky alebo do blata, kde jazdím flaty kvôli lepšej technike. Alebo či idem jazdiť enduro a rozbitý terén, kde viem oceniť kontrolu, ktorú ponúkajú nášľapy. Mám rád, keď mám na pedáloch istú možnosť pohybu a to Tatze ponúka. Konkrétne sa bavíme o 5° možného pohybu do strán.

Ďalšou dôležitou vlastnosťou je dostatočne veľký kontakt s pedálom. Nemám rád, keď mám pocit, že stojím iba na zapínaní a na pedáloch „plávam". Potrebujem cítiť oporu a tento nárok mám pravdepodobne z flatov, kde som si dlho vyberal dostatočne veľký pedál na moju 48ku nohu. Existujú aj väčšie nášľapy, no nemám pocit, že by som ich už potreboval. Tatze sú široké 67 mm, dlhé 56 mm a 13 mm vysoké. Vzdialenosť od vonkajšej strany kľuky do stredu pedálu je 55 mm.


Noha mi pekne drží a to aj vďaka možnosti nastaviť si silu odopínania od 4-12 Nm. Celý pocit som si vyladil štyrmi pinmi na každej strane. Uhol uvoľnenia 12° je tak akurát a nemal som nikdy problém sa z pedálu vypnúť. Pri montovaní na bicykel nebude mať problém ani menej zručný človek, keďže každý pedál je označený podľa toho, na akú kľuku patrí. Teda left - ľavá a right - pravá. Nakoniec by som tu spomenul hmotnosť. Výrobca uvádza 354 g. Ja som navážil 365 g s pinmi.


Maturita pri nastavovaní

Ako som písal, jazdil som predtým iba šľahače a zo začiatku som myslel, že pedále hodím do koša. Prvotné nadšenie z kvalitného spracovania opadlo, keď som pedále nahodil, vymenil kufre na topánkach a ani za toho pána som sa nemohol do pedálov zacvaknúť. Pochyboval som o svojej súdnosti a či sedím na bicykli prvýkrát. Najprv som si myslel, že to bude SPD systémom, ktorý som dovtedy nikdy nepoužil, tak si vravím, že dám tomu šancu, chce to len cvik.


Konečne, podarilo sa mi zacvaknúť obe nohy a nastal druhý problém.
Noha drží na pedáloch dobre, platforma ma nijako cez topánku netlačí a nemám pocit, že by som na nich „plával".
Ako sa vycvaknem? Veď to nejde. Horko ťažko sa mi to podarilo, mal som pocit, že sa mi noha zlomí v členku a vravím si, že niečo nemôže byť správne. To predsa nemôže ísť tak ťažko. No a veru ani nejde. Problém je, že ako asi každý chlap, nečítam návody a keby som to spravil, zistil by som, že sa dá nastaviť spomínaná tuhosť odopínania, ktorá bola nastavená na maximálnych 12 Nm. To je podľa mňa ozaj extrém a okamžite som skrutku povolil a nastavil najmenšiu silu. Hmmmm, no ide to ľahšie, no stále to je nejaké divné a nekonzistentné. Chvíľu rozmýšľam, vyzúvam topánku, skúšam prikladať a zisťujem, že piny sú príliš vysunuté.

Z flatov som zvyknutý piny mať čo najvyššie, aby sa „zahryzli" do podrážky čo najlepšie. Tu treba zvoliť iný postup, najprv nastaviť tuhosť zapínania a následne doladiť pinmi pre ten správny kontakt. Nuž, moja chyba. Odkedy som si takto pedále nastavil, nemusel som ani raz prestavovať.


Ako jazdia správne nastavené pedále?

Na šľahačkách nič neriešite, len namontujete a idete, preto som mal chvíľu obavu, že som si silu vypínania nastavil veľmi tuho a v krízovej situácii nedokážem nohu vyhodiť. Preto som zo začiatku jazdil dosť opatrne, hľavne v mokrom a blatistom povrchu. Pár krízových situácií ma ale naučilo, že pedále som si nastavil dobre a nie je problém sa podvedome vypnúť. Noha drží na pedáloch dobre, platforma ma nijako cez topánku netlačí a nemám pocit, že by som na nich „plával".

Kufre som si zarazil čo najviac dozadu a takto mi to vyhovuje. Na čo som si chvíľu zvykal, bolo trošku iné zapínanie, no nie je to nič, čo by sa nedalo zautomatizovať po pár jazdách a ak ste už SPD jazdili, nebudete mať problém. S čím som mal ale párkrát problém, je blato v pedáloch. Nečistia sa najlepšie a keď sa mi tam natlačí blato, je zapínanie tažšie. Nikdy sa mi ale nestalo, že by som sa kvôli blatu nezapol. Pedále som testoval na rôznych trailoch. Skúsil som Kálnicu, Oko trails, Jasenskú, dlhé výšľapy, hrabanku, ujazdené traily, rozbité aj flowtraily, blato, dokonca aj jazdu na snehu a ľade.


Pedále by som zhodnotil asi takto. Ak ste naučený na nášľapy, určite vám vadiť nebudú. Ak ich dobre nastavíte, nebudete o nich ani vedieť. Pri pádoch mi bicykel nezostal pripnutý k nohám a uvoľnil sa, v krízových situáciach som nohu dokázal vyhodiť. Naviac som ich aj zanedbával a extra sa o ne nestaral. Točia sa stále pekne hladko ako na začiatku aj vďaka tomu, že výrobca kvalitne odizoloval ložiská. Jediné, čo sa zmenilo je, že už majú pár škrabancov. Našťastie ale majú dosť nízky profil, takže kamene ani korene nechytám pravidelne.


Pedále jazdím niekoľko mesiacov a moja podrážka na Five Ten Kestrel vyzerá žalostne. No posúďte sami. Piny pri vycvakávaní mi vydrali pekné ryhy. No je to asi daň za dobrý kontakt pri jazde. Možno som mal piny nechať trčať o čosi menej, takže toto môže byť „user error“.


Verdikt - SPD či šľahače?

Tu by som povedal, že mimo nešliapnete ani s jedným systémom. SPD a tým aj testované Tatze si viete prispôsobiť presne pre seba. Stačí k tomu multitool a chuť sa s nimi trošku pohrať. Za cenu na MTBIKER shope 148 € dostanete highend komponent, kvalita spracovania je výborná, odolá drsnému a nedbanlivému zaobchádzaniu.

Naviac, keby ste aj niečo pokazili, pedále sa dajú kompletne servisovať. Porovnávam s mojimi flat pedálmi od inej značky v rovnakej cenovej hladine, ktoré držia ako pribité, no po jednej sezóne odišli ložiská.


Plusy

  • kvalita spracovania
  • možnosť nastaviť si tuhosť vypínania
  • možnosť 5° pohybu do strán
  • piny, ktorými doladíte grip
  • plne servisovateľné
  • odolné voči poškodeniu a aj počasiu
  • dostatočne veľká kontaktná plocha

Mínusy

  • prvotné nastavenie je zdĺhavejšie
  • piny derú podrážku topánky rýchlejšie

Alternatívy

V ponuke pre tých, ktorým predsa len záleží na hmotnosti viac ako mne, je v ponuke aj drahší model s titánovou oskou. Tu sa však už bavíme o cene 209 € a je na každom, či mu tých ušetrených cca 50 g za to stojí. Prípadne pre toho, kto sa nechce vrhnúť naplno do sveta nášľapov, ale chcel by ich vyskúšať, sú v ponuke „polo“ nášľapy Tatze Two-Face za 158 €.

Kompletnú ponuku pedálov nájdete u nás na shope a vyberie si určite každý pre svoj štýl jazdy.

Zdroj fotografií: archív autora
Zdroj fotografií: archív autora
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
FeroT 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
Test: TATZE MC-AIR – poctivý kus železa na trail

Test: TATZE MC-AIR – poctivý kus železa na trail

Keď niekto povie poriadne flat pedále, už viem, čo si pod týmto pojmom predstaviť. TATZE MC-AIR nie sú tie najmenšie ani najľahšie, svoju dominanciu majú inde.
Enduro a trail výbava - odolnosť a bezpečnosť PR článok

Enduro a trail výbava - odolnosť a bezpečnosť

Jazda na trailoch či enduro má isté špecifiká. Drsný terén vyžaduje vyššiu odolnosť komponentov aj výbavy a nemenej podstatná je tiež bezpečnosť. Nechýba ti nič?
keyboard_arrow_up