Cyklistika moja drahá

Pozor, tento článok nie je vhodný pre manželky a slabšie povahy!

Nedávno som sa bavil s kamarátom - bežcom, že momentálne pri behu pociťuje bolesť v kolene, a že sa v poslednej dobe počas neho necíti až tak dobre. Vravím mu, „mal by si prejsť na bike...“ na to mi pohotovo odpovedal – „to je drahé, takto stačí vymeniť botasky a ideš ďalej .

Je v tom dosť pravdy. Cyklistika je omnoho šetrnejší šport pre naše telo než beh, dokážeme si počas nej „naložiť" alebo sa zabaviť a zrelaxovať minimálne tak dobre, ako pri spomínanom behu. Jedna vec je však istá, s behom sa náklady jednoducho nedajú porovnávať. Zamysleli ste sa niekedy, pokiaľ by sme to chceli vyjadriť číselne, koľko nás tento náš koníček vlastne stojí? Hlavou mi prebehlo, že by stálo za to niečo také vypočítať, prípadne sa aspoň pokúsiť o presnejší odhad. Však platiť musíme mesačne za energie, nájmy, úvery a pod. Koľko nás teda stojí náš obľúbený koníček, v porovnaní s týmito nevyhnutnými nákladmi?


Príslušenstvo, výbava, komfort, množstvo,...

Komponenty, oblečenie, prilba, tretry, rukavice, prípadný nosič na auto, alebo doplnky stravy,... je toho tak veľa. Možno si to ani neuvedomujeme, keď všetko postupne zháňame kus po kuse. Niekomu stačí jeden cykloset, iný ich potrebuje niekoľko, niekto kupuje výlučne nové veci, iný sa uspokojí so second hand-om. Niekto ide na bike jedenkrát do týždňa, niekto každý deň. Je to veľmi individuálne, preto predpokladám, že rozdiely budú veľké.

U mňa sa pri niektorých položkách jedná o vec z druhej ruky, na druhej strane o väčšie množstvo náhradného oblečenia. Príklad: Keďže jazdím niekoľkokrát do týždňa, potrebujem viac setov oblečenia. Nebudem predsa chodiť stále v jednom alebo prať poloprázdnu práčku.
Žijeme len raz a treba podľa možností robiť to, čo nás baví a napĺňa...
Ďalším príkladom je servis. Ten, kto je šikovný a má dostatok času, vie na ňom pekne ušetriť. Ja môžem byť iba vďačný šikovnému kamarátovi, servicemanovi Adamovi (adam89), ktorý mi v tomto ohľade veľmi pomáha za „ľudové ceny“. Jednoducho nemám toľko času, drahého náradia a znalostí, aby som si všetky servisné úkony robil sám. A poviem vám, je ich počas roka viac než dosť.

Treba nad tým popremýšľať a nahodiť si vlastné čísla, prípadne si ešte doplniť iné položky, ktoré som neudal do tabuľky ja, určite som na nejaké zabudol. Pri mnohých veciach sa jedná iba o hrubý odhad. Kto by si pamätal, koľko každá vec stála, alebo sa nedá zakaždým vedieť, ako dlho ju budem používať. O presný výpočet na cent ale nejde, cieľom je odhad a zvedavosť. Prikladám sem teda moju jednoduchú tabuľku, nič prevratné nečakajte, ale funguje . Stačí si vytvoriť jej kópiu a spraviť si vlastnú kalkuláciu.

Ako ju treba vyplniť?

  • Možnosť č. 1: Povedzme, že máš doma dva bicykle. Jeden ťa stál 3 000 € a predpokladáš, alebo zo skúseností vieš, že ho budeš meniť o štyri roky, tzn. o 48 mesiacov. Druhý ťa vyšiel 2 000 € a plánuješ ho používať cca päť rokov, tzn. 60 mesiacov. Do tabuľky nahodíš: Cena 5 000 € (= 3 000 € + 2 000 €) a do druhej kolónky 54 mesiacov (= priemer z 48 a 60)
  • Možnosť č. 2: Pokiaľ chceš ešte presnejší prepočet a nechceš všetko priemerovať, tak si oba bicykle nahoď do tabuľky individuálne do dvoch riadkov. To isté platí pre ostatné položky, na ktoré ale bude táto tabuľka krátka, pretože neobsahuje toľko riadkov, aby pokryla všetku výbavu. Šikovnejší si ju ale vedia veľmi ľahko upraviť na neobmedzený počet riadkov .

Ako spomínam vyššie, mne o úplne presný prepočet na cent nešlo, tak som mnohé položky priemeroval do jedného riadku, metódou č. 1. Ešte nezabudnite do dvoch vrchných kolóniek zadať počet najazdených kilometrov a počet jázd za rok. Už každý musí vedieť sám za seba, koľko jazdí. Vyplnenie je jednoduché, zvládne to každý.


Sumár sumárov

Moje odhadované mesačné náklady sa zastavili na čísle 331 €. Cena za 1 km ma vyšla na 0,61 € a cena jedného výjazdu u mňa predstavuje 18,5 €. Veľa? Málo? Prekvapený? Podľa mňa aj celkom vysoké číslo, takže prekvapený a trošku aj zaskočený, nikdy som si nič také predtým neuvedomil. Na internete je možné nájsť nejaké výpočty, nikde som ale nenatrafil na takto komplexnú tabuľku. Vytvoril som si teda vlastnú a zohľadnil celú svoju výbavu, vrátane odhadovanej čiastky za servis, príslušenstvo a pod. Ako vidíte, v tabuľke je možné vidieť aj prepočet na 1 km, alebo jednu jazdu.

Túto vetu dopĺňam ako poslednú, hneď po tom, ako mi zobrazilo prepočet: Cieľom tejto kalkulácie nie je odradiť od cyklistiky. Aj keď nás to stojí nemalé prostriedky, treba si uvedomiť, že žijeme len raz a treba podľa možností robiť to, čo nás baví a napĺňa, nie pozerať na každú „korunu“.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Čo sa mi osvedčilo v posledných sezónach

Čo sa mi osvedčilo v posledných sezónach

Ktorú bundu do tatranských mrazov, alebo aká reťaz sa najviac oplatí? Na to, ale aj na iné moje odporúčania sa pozrieme v tomto článku.
Hardtail ako bicykel snov? Áno!

Hardtail ako bicykel snov? Áno!

Takmer každý cyklista má svoje predstavy o tom, ako by mal vyzerať jeho vysnívaný bicykel. Väčšina z nás ich má spojené s konkrétnym štýlom cyklistiky, ktorej sa venuje najviac.
Test: Sportful SUPERGIARA - v čučoriedkovej farbe chutí gravel lepšie

Test: Sportful SUPERGIARA - v čučoriedkovej farbe chutí gravel lepšie

Farebne zaujímavý letný set najmä na gravel a MTB ponúka viac, ako len pekný dizajn. Silnou stránkou je vložka nohavíc, horšie sú na tom kovové časti.
keyboard_arrow_up