Stredové zloženia a osky stredového zloženia

V dnešnej téme si spravíme stručný prehľad o používaných stredových zloženiach s hlavným zameraním na horskú cyklistiku. Tento prehľad je informatívny a nemal by sa vnímať ako hĺbkový prehľad o všetkých používaných stredových oskách dostupných na trhu.

Stredové zloženie je časťou pohonného systému bicykla. Vďaka vývoju sa na trh postupne dostalo niekoľko typov stredových zložení.
Pri starších modeloch bicyklov ešte z čias socializmu boli „naše“ Favoritky s klinkovou stredovou oskou. Tento spôsob spojenia kľúk a stredovej osky bol často poruchový, kajlíky /klinky/ sa často uvoľňovali a deformovali, čo malo za následok povoľovanie kľúk, vŕzganie a podobné neduhy. hehe Tento typ osky je v našom článku nepodstatný vzhľadom na to, že sa pri horských bicykloch nikdy nepoužíval.

Stredove zlozenia
Ďalšou a dodnes najčastejšie používanou kategóriou sú štvorhranné stredové osky. Používajú sa na bicykloch od základnej až po strednú triedu horských bicyklov. Stretnete sa s nimi na každom lacnejšom bicykli vo verzii s venčekovými guľôčkovými ložiskami alebo vo verzii so zapuzdrenou stredovou oskou.
V najzákladnejšej venčekovej verzii sa kľuka s oskou spája skrutkami alebo maticami podľa toho, ako je oska konštruovaná.

Stredove zlozenia
Rozumnejšou alternatívou je štvorhranná zapuzdrená stredová oska.

Stredove zlozenia
Výhodou je vyššia životnosť a teda menej častá a jednoduchšia údržba v porovnaní so stredom s venčekovými ložiskami. V prípade poškodenia /chytenia vôle v ložiskách/ sa jednoducho vymení celá zapuzdrená oska. Ďalšou výhodou zapuzdrenej osky je, že ložiská nemusíte, na rozdiel od tých venčekových, pravidelne premazávať a zriaďovať, keďže ložisko je dostatočne utesnené a nerozoberateľné.
Pri štvorhranných oskách, či už zapuzdrených alebo venčekových, sa môžete stretnúť s dvoma typmi štvorhranu – ide o normy JIS a ISO. Rozdiel medzi nimi je v úkosoch. Shimano skôr používa normu JIS. Pri výmene štvorhran stredovej osky si treba dávať pozor aj na správnu dĺžku osky. Pri vymieňaní osky treba použiť rovnakú dĺžku, ako mala pôvodná oska. Dôvod je jednoduchý. Iná dĺžka osky by vám spôsobila zmenu reťazovej linky, čo by sa prakticky prejavilo horším prehadzovaním z dôvodu zlého kríženia reťaze voči prevodníkom a pastorkom, prešmykač by nemusel korektne prehadzovať na prevodníky a extrémne kríženie reťaze by zároveň spôsobovalo rýchlejšie opotrebenie reťaze a celého pohonného systému.
Správna reťazová linka na horskom bicykli pri radení 3x9 by mala vyzerať tak, že pri zaradenom prevode druhý prevodník – piaty pastorok bude reťaz prechádzať priamo v línii voči prevodníku a pastorku.
POZOR! V prípade, že chcete starú osku na venčekoch vymeniť za zapuzdrený stred, neplatí pravidlo, že treba použiť rovnakú dĺžku osky, ako bola pôvodná. Zvyčajne treba o niečo kratšiu zapuzdrenú osku. V tomto prípade by som odporučil nechať radšej výmenu na špecializovaný servis.
Ďalším faktorom montáže správnej osky je šírka domčeka, čiže šírka stredovej rámovej trubky. Existujú dva typy. Šírka 68 alebo 73 mm. Platí, že ak má rám sedlovú rámovú trubku s väčším priemerom, stretnete sa s domčekom 73 mm. Šírku zistíte jednoduchým premeraním priamo na ráme posuvným meradlom /šublerou/.

Za zmienku stoja aj samotné misky a závity stredového zloženia. Štandardom sú dva typy a to BSA anglický závit rozmer 1,37x24 mm a ITA taliansky závit s rozmermi 36x24 mm. Dnes sa stretnete zvyčajne s BSA závitom. ITA závit sa ešte vyskytuje sem-tam na starších alebo cestných bicykloch.

Stredove zlozenia
Stredove zlozenia
Novšia alternatíva k štvorhranným oskám je systém Octalink vyvinutý spoločnosťou Shimano a uvedený na trh v roku 1997 na cestnej sade DuraAce.
Octalink má 8-drážkovú, dutú stredovú osu väčšieho priemeru. Tieto osky majú oproti štvorhranu vyššiu pevnosť a tuhosť.

Stredove zlozenia
Osky Octalink existujú v dvoch variantoch V1 a V2. Nie sú medzi sebou zameniteľné vzhľadom na to, že majú rozdielnu hĺbku drážkovania. Typ V1 sa používal pri cestných kľukách a staršej horskej sade XTR. Octalink V2 s hlbším drážkovaním sa udomácnil okrem už spomínanej XTR sady vo všetkých ostatných MTB sadách využívajúcich tento systém. Vzhľadom na stále vylepšovanie sád Shimano nájdete v kolekcii na rok 2010 Octalink už len v triede Acera, Alivio /kľuky M311-8, M361-8, M410-8/ a v mimosadových 9-kolových kľukách /M521, M443/ s oskou pod označením BB-ES25.

Na systém Octalink patentovaný spoločnosťou Shimano reagovali aj iní výrobcovia a vznikol štandard ISIS.

Stredove zlozenia
Stredove zlozenia

V porovnaní s Octalinkom má ISIS 10 drážok a hĺbka drážkovania je tiež iná ako pri Shimane. ISIS je otvorený štandand, ktorý používajú mnohí výrobcovia kľúk a stredových zložení. Priekopníkom tohto systému boli firmy Race Face a TruVativ. Podstatné je, že ak sa stretnete s označením ISIS drive pri rôznych výrobcoch, ide o kompatibilný štandard medzi týmito výrobcami.

Väčší priemer osky ISIS a Octalinku pri použití štandardných stredových misiek, ktoré sú naskrutkované do rámu, má však za následok zmenšenie veľkosti stredových ložísk a teda praktické zníženie životnosti týchto ložísk. /Dôležitá je, samozrejme, aj kvalita utesnenia ložiska a použitého materiálu./ Značka TruVativ preto pre drsnejšie zaobchádzanie urobila ISIS osku s ložiskami, ktoré nie sú uložené v ráme pod názvom Howitzer.

Stredove zlozenia
Pri TruvaTiv Howitzer oske sú ložiská ďalej od seba a môžu mať aj väčší priemer, takže zabezpečujú vyššiu pevnosť stredového zloženia. Preto sa používajú v kombinácii s kľukami Blaze, Hussefelt alebo Holzfeller na jazdenie allmountain, freeride alebo downhill.

Jedným z posledných aj najobľúbenejších stredov v poslednej dobe sú integrované osky s kľukami technológie Hollowtech II.

Stredove zlozenia
Výhodou je opäť vyššia tuhosť a pevnosť setu. Pri napevno spojenej oske k pavúku a väčšom priemere dutej osi /24 mm/ sa podarilo znížiť aj hmotnosť celku. Ďalšou výhodou je aj jednoduchšia údržba, pretože kľuky demontujete bez pomoci sťahováka kľúk tak, ako je to pri štvorhranných, Octalink alebo ISIS oskách. Jednoduchosť montáže zdôrazňuje fakt, že pri tomto systéme nepotrebujete rozmýšľať o správnej voľbe dĺžky osky, keďže reťazovú linku a šírku stredovej mufny /68-70-73mm/ upravíte podľa potreby pomocou podložiek dodávaných ku kľukám a stredovému zloženiu.

Stredove zlozenia
Rovnaký alebo veľmi podobný systém robí napríklad značka FSA s označením MegaExo, Truvativ – GXP alebo Race Face so svojim X-type.

Úplne najhorúcejšou novinkou presadzovanou na trhu je štandard BB30. Aby sme boli úplne presní, tento systém použila ako prvá značka Cannondale, ale až posledné dva roky si tento štandard osvojujú aj ďalší výrobcovia /SRAM, FSA, Specialized.../.
BB30 je otvorená medzinárodná norma, pri ktorej sa používa stredová oska s priemerom až 30 mm a ložiská sa priamo lisujú do stredovej rámovej trubky, ktorá je tiež väčšieho priemeru, ako doposiaľ používaný štandard so závitom BSA alebo ITA.

Stredove zlozenia
Stredove zlozenia
Nakoniec len v skratke spomeniem, že existujú aj ďalšie typy stredových zložení s kľukami, ktoré sa však v MTB nepoužívajú. Pri freestyleoch je to stred s osou Ashtabula a pri Campagnole trebárs systém Ultra-Torque.

V ďalšom dieli urobíme praktickú údržbu kľúk Hollowtech II a štvorhranného venčekového stredového zloženia.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Keramické ložiská na bicykli - o koľko sú lepšie?

Video: Keramické ložiská na bicykli - o koľko sú lepšie?

Aké sú výhody keramických ložísk a z čoho sú vlastne vyrobené? Na čo si dať pozor pri ich kúpe?
Čo oko nevidí a ucho nepočuje - moje servisné minimum pred zimou

Čo oko nevidí a ucho nepočuje - moje servisné minimum pred zimou

S príchodom zimy sa nemení len šatník cyklistu ale aj podmienky, v ktorých jazdíme.
Video: Výmena stredového zloženia typu Hollowtech II

Video: Výmena stredového zloženia typu Hollowtech II

Závitové stredové zloženia na kľuky s dutou osou sú nestarnúcou klasikou. Používajú sa na MTB aj cestných bicykloch a veľa výrobcov sa k tomuto riešeniu dokonca vracia od štandardu press-fit.
keyboard_arrow_up