Test: Nové kolesá Shimano Ultegra R8170 – kolesá hodné značky

Stanú sa konečne kolesá značky Shimano tak obľúbené, ako ich sady? Takto obstáli v dlhodobom teste.

Značku Shimano mám vo svojom rebríčku cyklistických výrobcov na vysokom mieste, rád ich výrobky používam a vždy sa teším, keď značka príde na trh s nejakou novinkou. Ich produkty často udávajú smer celému odvetviu, spoľahnúť sa dá na dobrú kvalitu, za rozumné peniaze ponúkajú vysoký úžitok pre používateľov. Všetko z uvedeného do bodky platí pre ich cestné a horské sady komponentov, dosvedčí to aj rozšírenosť značky, Shimano je takmer na každom bicykli.

Ak majú takýto recept na úspech a vedia ako na to, tak prečo nie sú rovnako rozšírené aj ich kolesá, ktoré tiež vyrábajú? Ja sa na to pokúsim prísť pri teste nových kolies Ultegra R8170, okrem popisu ich vlastností sa zamyslím aj nad tým, či nebude náhodou toto prelomový model, ktorý zásadne zvýši podiel značky v tomto segmente.


Rôzne výšky ráfikov

Neobmedzili hmotnosť jazdca
Kolesá Ultegra sú dispozícii v troch prevedeniach, vyberať sa dá podľa výšky ráfika 36 mm, 50 mm a 60 mm. Teória cyklistiky hovorí, nižšie ráfiky sa hodia pre ľahších a menších jazdcov, ideálne do stúpaní, stredný rozmer je univerzálna výška, ten som aj testoval a najvyššie ráfiky sa hodia do rovinatého terénu, vďaka extra materiálu budú najtuhšie, najlepšie pracujú s aerodynamikou a to najmä vo vyšších rýchlostiach.

Limity kolies

Na čo som sa v Shimane extra pýtal, je nosnosť kolies, lebo som túto informáciu nikde nenašiel a dôvod je ten, že maximum nie je stanovené. Značka si je ráfikmi tak istá, že neobmedzili hmotnosť jazdca na nejakých 100 - 120 kg, ako to zvyčajne býva.


Že netreba fúkať do extrémnych hodnôt, sme si už zvykli, aby sme neprekročili limity kolies, treba sa zastaviť na hodnote 7.5 bar, 109 PSI, 750 kPa, samozrejme treba rešpektovať, čo hovorí aj obutie. Len ako zaujímavosť uvádzam rôznu tuhosť výpletu, vidieť sú malé rozdiely medzi rôznymi výškami ráfikov, z radu vystupuje ľavá strana predného kolesa pri výške 36 mm. Domnievam sa, že asi kvôli brzdeniu, keďže na tej strane je kotúč.

Dura Ace vs. Ultegra

Nové Ultegra kolesá sa dajú aj na 2 týždne požičať

Ešte stále sme v teoretickej rovine, dobrá správa je, že pri zaujímavej cene kolies Ultegra dostávame 90 % z kolies Dura Ace, vlastne to je podobné ako pri komponentoch. Obe prevedenia majú identický tvar a rozmery ráfikov, takže aj rovnakú aerodynamiku, rozdielov je len pár.

Ako by sa dalo čakať, drahšie kolesá sú v priemere o 100 g ľahšie, je to aj vďaka ľahším nábojom, iný je aj orech, ktorý je prispôsobený len pre nové cestné kazety s 12 pastorkami, s 11-rýchlostnými kazetami sa nekamaráti. Testované kolesá Ultegra majú klasický HG orech na 11 aj 12 rýchlostí. A pre pretekárov dôležitá informácia, galusková verzia je dostupná len v top prevedení Dura Ace, pre majiteľov klasických bŕzd mám zlú informáciu, prevedenie na ráfikové brzdy úplne absentuje.


Iný voľnobeh

Zadný náboj nemá klasický Ratchet systém, ktorý je dosť rozšírený, ale systém je principiálne podobný, tiež pružinky zatláčajú ozubené časti, v prípade kolies Shimano by mal byť systém záberu efektívnejší. Či som cítil nejaký rozdiel medzi nábojmi pri jazdení, spomeniem nižšie.

Ďalšie parametre

Príruby na brzdové kotúče sú štandardu CENTER LOCK, kolesá sú postavené na 24 špiciach, ktoré majú sploštený aero tvar, ráfik vyrobený z karbónu má vnútornú šírku 21 mm, takže sa hodí na osádzanie dnes moderných plášťov väčšej šírky, staršie cestné kolesá, čo doma jazdím, majú šírku 19 mm.


Hmotnosť

Vo svete kotúčových brźd majú testované kolesá Ultegra vo výške 50 mm veľmi slušných 730 g a 890 g, pár s osadenou páskou a ventilkami ukazoval na váhe 1 620 g, výrobca udáva 1 680 g. Ak by ste išli do iného rozmeru ráfikov, pohybujete sa +/-100 g.

Ja mám najviac skúseností s kolesami FFWD, model TYRO má podobnú cenu a výšku 45 mm, výrobca udáva 1 695 g, rozdiel je vo vnútornej šírke ráfika, má len 19 mm. Za pár stoviek navyše sa dá zohnať novinka RYOT, vo výške 44 mm váži asi 1 610 g, pri 55 mm už 1 700 g, tento model je už v modernej šírke 21 mm, ako majú testované kolesá.


A by som chcel toto porovnanie cez hmotnosť doplniť o ďalšie podobné kolesá, minulý rok som testoval značku Reynolds, sú vyššie a drahšie, hmotnosť je adekvátnych 1 740 g bez ventilkov, predný ráfik má vnútornú šírku 19 mm a zadný 21 mm. Všetky porovnávané kolesá sú v plášťovom prevedení a pri započítaní prijateľnej odchýlky a zohľadnení ceny, nevychádza z môjho malého hmotnostného prieskumu jasný víťaz, ak by som sa rozhodoval len podľa váhy, jasného favorita by som nemal.

Obúvam a vyrážam

Poriadne som skontroloval od výroby osadenú pásku, keďže idem do bezdušového prevedenia, všetko sedí a drží, ako má, dobre je spravený otvor na ventil, obúvam obľúbené odolné plášte Pirelli Cinturato, v shope máme skladom 26 mm rozmer, predtým som jazdil 28 mm. Mlieko mám vyskúšané No Tubes, nafúkam na limit, chvíľu nechám kolesá ležať na jednej a potom druhej strane, nech sa mlieko dostane všade. Po tejto procedúre mi stačí fúkať raz za 2 týždne, tak to všetko dobre izoluje, o neustálom dofukovaní nemôže byť ani reč.

Chorvátsko, stúpanie smer Kozica

Ktorý zvuk je lepší?

Kolesá testujem na jar, prvé výjazdy sú orientované skôr na vytrvalosť, všímam si ich prvé prejavy pri jazde. Subjektívna vec vkusu je zvuk orecha, konkurenčný švajčiarsky mi šmakuje viacej, náboje Shimano znejú kovovo, ako keby sucho. Tiež si všímam rozdiel v správaní voľnobehu a ako chodia ložiská, porovnávam s kolesami na nábojoch DT Swiss 350, ktoré jazdím 2 sezóny, kolesá Ultegra majú v čase tohto porovnávania asi 2 000 km.


Lepšie ložiská

Obe kolesá sú po roztočení schopné sa vrátiť do polohy, kedy sa ventilok svojou hmotnosťou preváži sám dole. Ani jedny z kolies nemajú vôľu, po niekoľkých opakovaniach dávam za víťaza DT Swiss, gravitácia sa s kolesami hrá o kúsoček ľahšie.

Voľnobeh

Keď porovnávam zadné koleso, po roztočení zastavím prstom kazetu a vnímam odpor voľnobehu, tak podľa zvuku by som tipoval, že menej brzdiť bude DT Swiss, ale opak je pravdou. Zdôrazním, že Ratchet pravidelne čistím, dokonca originálnou vazelínou DT Swiss. Napriek kovovému zvuku sa Shimano kolesá točia s väčšou ľahkosťou, zúbky voľnobehu si ochotnejšie „pradú". Opäť rozdiel minimálny, obe kolesá by som označil ako výborne fungujúce.

Chorvátsko, stúpanie smer Kozica

Poznatky zo sedla

Výborne poslúžia ako kolesá na každodenné jazdenie, netreba ich odkladať len na preteky

Pri svojich 85 kg viem dať kolesám poriadne zabrať, ak sú menej pevné, hneď to pod sebou cítim, ako sa krútia, väčšinou aj so zvukovou kulisou. Nové Ultegry sú však super tuhé, ani pri prehnanom náklone biku do strany pri jazde zo sedla sa nepodvoľujú. Už chápem, prečo nemajú hmotnostný limit, sú ozaj robustné.

Poriadne dostali zabrať aj na chorvátskych cestách, kde hlavne vo vnútrozemí za pohorím Biokovo je asfalt hrubý, plný škár a občasných dier. Ani takéto vytrasenie s kolesami nič nespravilo, výborne poslúžia ako kolesá na každodenné jazdenie, netreba ich odkladať len na preteky.

Myslel som, že som ich poškodil

Zažil som s nimi aj moment, keď sa na ceste objavila pozdĺžna škára, ktorá bola dostatočne široká, aby sa tam zmestil plášť. Ja som sa asi v určitom momente kochal okolím, keď sa mi podarilo trafiť túto dieru spôsobom, že plášť padol do škáry a ráfik zavadil o jej hranu. Zamrazilo ma, už som si predstavoval, ako v Shimane vysvetľujem, čo sa stalo, rana to bola taká, že sa otočil aj predo mnou idúci domáci borec a sucho povedal, AK47.


Mne až za chvíľu došlo, že to myslel tú ranu, že znela ako výstrel zo samopalu, keď karbón narazil na asfalt. Pointa príbehu je, že na ráfiku nevznikol ani škrabanček, sám som tomu nechcel veriť. Takto odolné kolesá som asi ešte nejazdil.

Servis a údržba

Čo sa prejaví až po dlhšej dobe, je potreba a náročnosť servisu. V tomto bode vyhrávajú konkurenčné kolesá so systémom Ratchet, kde stačí kazetu len rukou stiahnuť z náboja a všetko pekne vyčistiť a premazať. Pri náboji Ultegra sa musí pracovať s vidlicovými kľúčmi, na strane kotúča sa pri nastavovaní správnej vôle kontrujú dve matky. Nie som servisný technik, možno má aj toto nejaké výhody, z pohľadu užívateľa mi príde lepší ten menej komplikovaný spôsob.


Pozitívne prekvapenie

Skúsim to nejako zosumarizovať, predstavím si situáciu, že si sám kupujem nové kolesá na každodenné používanie a plánujem investovať asi tisícku. V čase písania testu sú v shope kolesá v akcii, pri cene okolo 1 200 € mi príde cena ako dobre nastavená, na druhú stranu sme vo vodách, kde majú kolesá dosť konkurentov od svetových značiek.

Pri hmotnosti som spomínal, že kolesá vážia primerane na výšku a cenu, ak si dobre pamätám, staršie Shimano modely schytávali kritiku za hmotnosť, takže toto už neplatí. Silnou stránkou kolies je ich robustnosť a odolnosť, je len otázka času, kedy každý cyklista nejakú jamu trafí, s novými kolesami Ultegra sa môže o následky obávať o trochu menej.

Ideálna ponuka?

Chod kolies je fajn, v zjazdoch by sa mohlo najviac prejaviť nejaké horšie odvaľovanie, ale nič také som nepozoroval. Výhoda takýchto 50 mm ráfikov je ich aerodynamika, horšie to bude v extrémnom bočnom nárazovom vetre, u konkurencie som zachytil, že pracujú aj s týmto aspektom. Pre koho sú kolesá Ultegra ideálna kúpa?

Chorvátsko
Ak by som mal na svojom bicykli novú Ultegru, tak kolesá v rovnakom prevedení mi prídu ako ideálna kombinácia, páči sa mi dizajn novej sady a aj kolies. Rovnako by som kupoval, ak ako cyklista viacej vážim, netreba riešiť limit. Ak sa poznáte a častejšie triafate jamy, alebo žijete v oblasti s horšími cestami, napr. na Slovensku, opäť je kúpa rozumná voľba.

Výhody Shimano

Výhoda, že kolesá sú od značky Shimano, je tá, že máte za sebou silnú firmu, to sa hodí pri servisovaní alebo riešení nehôd. Týmto modelom mi príde, že Shimano sa vracia do hry aj v segmente karbónových kolies, podľa mňa dobre namiešali ich vlastnosti, myslím si, že renomé kolies bude rásť kvôli odolnosti a životnosti ráfikov. Obľúbenosti ich sád nedosiahnu, na to je v segmente priveľa hráčov, ale kolesami Ultegra, v takto zaujímavej cene, im postavili slušného protivníka.


Bezplatné vyskúšanie kolies

Nové Ultegra kolesá sa budú dať aj na 2 týždne požičať, tak si najlepšie budete môcť overiť veci z tohto testu, či ich pocítite rovnako, alebo zistíte niečo iné. Vyplnenie dotazníka je jediná podmienka výpožičky, Shimano informácie zbiera a vyhodnocuje. Spustenie akcie a rezervačný systém ohlásime článkom, stačí sledovať Magazín, všetko sa rozbehne už túto jar.

Ešte raz odkaz na testované kolesá Shimano Ultegra vo výške 50 mm.

/Doplnené 27.4.22: Tak, kolesá vraciam, najazdil som na nich jarných skoro 4 000 km. Všetko spomenuté v teste platí, doplnil by som, že kolesá majú výbornú povrchovú úpravu, nie sú na nich ani kozmetické chybičky. Orech vyzerá v dobrom stave, čistenie si zatiaľ nepýta, aj keď som s kolesami párkrát zmokol. Ložiská nemajú vôľu, pri jazde sa neozývaju z kolies žiadne neželané zvuky. Komu sa páčia, vyhovuje cena, kúpu určite odporúčam./
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test: ERE Research Genus II CL45-R – karbónové špice po holandsky
Kolesá ERE Research Genus II CL45-R ponúkajú skvelý kompromis medzi aerodynamikou a nízkou hmotnosťou.
Test: Top cestné tretry Shimano SH-RC903 – malá zmena, veľký rozdiel
Na prvý pohľad rovnaké ako predchádzajúci model, ale zmeny nie sú len kozmetické. Prečo ostávam pri značke Shimano a idem do novinky SH-RC903?
Test: FFWD RAW CS – ak karbónové špice, tak takto prosím
Najvyšší model kolies FFWD dostal v poslednej generácii aj karbónové špice, čo má svoje výhody, ale aj úskalia. Ako to dopadlo?
keyboard_arrow_up