Test: Minidoplnky na výjazd od Crankbrothers - pumpa a multikľúč
Každý výjazd, preteky, či len obyčajný rodinný výlet sa nezaobíde bez maličkostí, ktoré nám v prípade komplikácií zjednodušujú život.
Americká značka Crankbrothers ponúka široké spektrum doplnkov, ktoré môžu zachrániť pokazený výjazd pre mechanickú poruchu a vyberie si naozaj každý. Ja som vyskúšal dva, kde som sa zameral na kompaktnosť, no nie však na úkor funkčnosti.Gem S Midnight Edition
Drobná pumpa, ktorá sa svojimi rozmermi hodí na každý výjazd. V zloženom stave meria necelých 18 cm, čo je pomaličky polovičná hodnota oproti mojej pôvodnej – Giant control mini 1+. Napriek tomu ponúka Gem S viac, než dostatočný „výtlak“. Určite sa ako záchranná brzda nestratí. S vytiahnutým piestom, teda v maximálnej dĺžke hovoríme o krásnych 27-mich centimetroch. Ostávame preto stále pri menšej dĺžke, ako stlačený model od Giantu.Pri fúkaní si stačí vybrať z dvoch možností – rozmedzie od 0 do 40 psi a od 40 do 100 psi.Mať o niečo väčšiu podsedlovú tašku, zmestí sa do nej. Pri podsedlovke som však vždy volil čo najmenší model, keďže pravidelne nosievam batoh kvôli ďalším veciam, napríklad foťák, keďže často fotím scenérie do súkromnej zbierky . Príjemný materiál, ktorý sa dobre uchopuje, rozhodne nepatrí k tým „béčkovým“. Kombinácia kvalitne spracovaného hliníka a plastu vyššej triedy hmotnosť pumpy rapídne znižuje. Jedinou nevýhodou oproti spomínanému modelu od Giant je chýbajúci manometer. Som však, ako isto mnohí z vás, vlastníkom poriadnej nožnej pumpy, ktorá ponúka full servis, nie je to teda až taký mínus.
Fúkanie a manipulácia
Pri nečakanom probléme v teréne v podobe defektu sa koleso dá ľahko nafúkať na „pojazdné" hodnoty. Aj keď ma defekt počas testovacieho obdobia nečakal, na vyskúšanie som použil staršie koleso. A bol som milo prekvapený.Najprv som bol mierne skeptický, čo sa týka rýchlosti a námahy. To však nebol problém dokonca ani pri absencii hadičky. Model je veľmi spratný a manipulácia s ním je tak praktická, že prípadné pridanie hadičiek by bolo pravdepodobne len na škodu. Gem S však vybavili šikovnou vecičkou. Ide o malé, nenápadné koliesko na spodnej strane. Robí však naozaj divy. Ponúka užívateľovi kompenzáciu slabšieho výkonu vzhľadom na veľkosť modelu. Pri fúkaní si stačí vybrať z dvoch možností – rozmedzie od 0 do 40 psi a od 40 do 100 psi. Prvá možnosť kolesu dodáva na začiatku väčšiu zásobou vzduchu. Tá druhá vám to uľahčí, keď už je v kolese nejaká tá atmosféra.
Jednoducho povedané – počiatočne sa dnu dostane veľa vzduchu na pár stlačení, no a keď už je odpor vnútorného tlaku prisilný, stačí pretočiť koliesko a pumpovanie sa zjednoduší. Nafúkne sa síce menej, no s oveľa menšou námahou, čo v konečnom dôsledku skracuje celý proces. Za približne minútku a pol som mal aj pri ležérnom stláčaní hotovo, z úplne prázdneho plášťa až po plne funkčné koleso.
Podotýkam, že pumpa je určená ako na autoventily, tak na presty, ktoré sám používam. Z originálneho balenia ju vyberieš nastavenú na prvú možnosť. Pokiaľ jazdec potrebuje dofúknuť presta ventil, je potrebné odskrutkovať vonkajšiu maticu a vytiahnuť vnútro, ktoré je rozdelené na dva diely. Tie k sebe treba príhodne otočiť, aby do seba opätovne zapadli a všetko stačí opäť vložiť nazad, ako je znázornené na dvoch obrázkoch nižšie.
Model ponúka už od výrobcu uchytenie na rám, názornú ukážku ponúkam nižšie. Sám pri používaní batoha držiak nevyužijem, no je fajn mať túto možnosť. Zaujímalo ma však, koľko „nožného“ priestoru si pumpa ukradne, pokiaľ ju nainštalujem miesto košíka na jednu z fliaš. Pumpa na ráme pohybu nohy nijako neprekáža a pri výjazde som ho prestal vnímať, takže žiadny strach.
Hmotnosť a dostupnosť
Keď sa na Crankbrothers Gem S pozrieme v gramážach (viď obrázky nižšie), v plnej výbave, teda spolu s rámovým úchytom, váži 149 g, čo je naozaj zanedbateľná hodnota. Samotná pumpa má hmotnosť 131 g, ide teda o naozaj úsporný doplnok. Na porovnanie ide približne o hmotnosť 4 energetických tyčiniek. Ručná pumpa sa preto určite nestratí ako na rodinnom výlete, tak medzi kondičnými výjazdmi. V ponuke MTBIKER ju nájdeš na tomto odkaze v cene cca 22 €.Multi 13 Tool
Multi 13 Tool je pre mňa produktom so skvelým nápadom. Výrobca využil potenciál a prekvapil nástrojmi, ktoré rozhodne patria do modernej cyklistiky. Okrem klasických imbusov (rozmedzie 2 až 8 mm) ponúka Torx T10 a T25, ako aj klasiky v podobe plochého a krížového skrutkovača. Príjemným doplnkom, ktorý reflektuje na potreby súčasných jazdcov, je prítomnosť knôtovača pre bezdušové systémy. Výrobca zároveň využil rameno knôtovača a to zaopatril drsnejším, pilníkovým povrchom, ktorý sa dá použiť na začistenie okrajov otvoru v prípade defektu.Vynaliezavosť tu však ešte nekončí. Značka Crankbrothers sa modelovým radom multikľúčov priblížila k jazdcom s bezdušovým systémom. Dokazuje to aj tým, že pustú kovovú konštrukciu doplnila pri Multi 13 Tool aj o odnímateľnú krytku s drobným, plastovým puzdrom (na snímkach čierna časť), ktoré slúži na drobnosti. Príjemným prekvapením nie je len prázdna schránka – obsahuje totiž 5 knôtov, ktoré padnú vhod. Ako alternatíva ku knôtom v puzdre sa ponúka napríklad pár očiek reťaze, prípadne sa pri plochých pedáloch dá priestor využiť na náhradné piny. Multi 13 Tool je najmenším, ktorý toto puzdro ponúka, ďalšou možnosťou je väčší Multi 20 Tool.
Čo sa týka rozmerov a hmotnosti, Multi 13 Tool s dĺžkou približne 8,5 cm zapadne naozaj do každého vrecka. Zároveň však ponúka množstvo nástrojov pre rýchle riešenia nečakaných problémov. S celkovou hmotnosťou 160 g s puzdrom a 141 g bez neho ide o sympatický kúsok, ktorý vo veľkom nezaťažuje a vyrieši servisné gro, nech sa človek nachádza kdekoľvek.
Značka Crankbrothers je pre mňa novinkou. Rád však skúšam nové veci, najmä tie, ktoré aj bežne využijem. Keďže pumpa a multikľúč sú pre mňa povinnosťou v balíčku záchrannej výbavy, oba produkty ma príjemne potešili.
Zakladajú sa totiž nielen na praktickosti úspory miesta, ale taktiež ponúkajú kvalitné spracovanie v podobe použitých materiálov. V mojom prípade preto nešlo len o test, ktorý si odškrtnem a ide sa ďalej. Oba nástroje ostávajú u mňa v batohu a poslúžia na ďalších výjazdoch. A keďže mi Crankbrothers zachutilo, isto nejde o posledné produkty v zbierke.