Od 1. 3. 2022 platí nový zákon, lepšie chráni cyklistov - toto sú zmeny a odporúčania

Od 1. 3. 2022 platí nový zákon, lepšie chráni cyklistov - toto sú zmeny a odporúčania

Aké sú hlavné novinky nového zákona týkajúceho sa cyklistov? Ako sa správať a čo robiť pre ešte väčšiu bezpečnosť a dobré vzťahy s vodičmi?

Tým, že na cestách medzi autami trávim veľa času, tak ma prirodzene zaujíma, aké pravidlá platia pre mňa ako cyklistu, aké mám práva, ale aj čo musím sám dodržiavať. V roku 2021 bola prijatá novela Zákona o premávke, ktorý sa týka všetkých účastníkov premávky, takže aj cyklistov, od 01. 03. 2022 platia viaceré zmeny. Dobrý zdroj, kde je možné si pozrieť presné znenie zákona, je portál Slov-Lex, podľa dátumu účinnosti vidíte farebne odlíšené posledné zmeny.

Asi najviac rezonovalo pravidlo 1,5 m, ale to nie je zďaleka všetko, čo sa novelou upravilo. Ja som v zjednodušenej forme vymenoval zmeny, ktoré budú zaujímať hlavne cyklistov, pridávam aj svoje tipy a odporúčania, ktoré som za roky jazdenia medzi autami nazbieral.


Nestačí vedieť, čo je nové

Pravidlám celkovo som sa venoval aj v článku nazvanom „Cyklistické povinné minimum”, zabrdol som aj k povinnej výbave a k ebikom. Čo mi funguje na cestách, čo sa snažím dodržiavať vo vzťahu k vodičom, to som spracoval vo forme videa. Niektorí cyklisti si len myslia, že poznajú legislatívu, toto sú najčastejšie omyly a poučiť sa dá aj z chýb druhých, takto vyzerajú štatistiky nehôd, obe témy som natáčal s pani hovorkyňou z Prezídia PZ.

Pravidlo 1,5 m

Doteraz vodiči nemali presne vyčíslené, v akej vzdialenosti by mali obiehať cyklistov, preto im novela pomáha s presnejšou formuláciou. Niekto, kto nejazdil na bicykli medzi autami, alebo nemá vodičské vlohy, mohol mať problémy so všeobecnou definíciou „nesmie ohroziť ani obmedziť”, toto platilo pred novelou.

...snažím sa čo najviac chváliť
Teraz vodiči nemusia nad ničím špekulovať, stačí im dodržiavať konkrétnu vzdialenosť, do rýchlosti 50 km/h by to malo byť spravidla aspoň 1 m, vo vyššej rýchlosti 1,5 m. Je tam to slovíčko „spravidla”, čo dáva priestor pre to, aby tá vzdialenosť bola vyššia alebo nižšia.

Ja osobne s takýmto výkladom problém nemám, nejde o to, aby to niekto na milimeter meral, viem si predstaviť, že tá vzdialenosť bude o kúsok menšia (rýchlosť auta na úrovni cyklistu), alebo aj väčšia (na rozbitej ceste, v zlom počasí…).

Skúsenosti s obiehaním

Verím, že toto presnejšie určenie vzdialenosti pomôže tomu, že zozadu idúce auto vás v deväťdesiatke „nelízne” na pár centimetrov, takéto nehody bývajú často pre cyklistov fatálne. Veľký pomocník je to, ak cyklista vie, že zozadu sa blíži auto, preto slúchadlá v ušiach neodporúčam, naopak zariadenia, ako je Garmin Varia Radar, sú výborný pomocník, lepšie ako nič je aj denné svietenie občajnou blikačkou.

V súvislosti s týmto pravidlom cítim potrebu zdôrazniť, že aj keď platí 1,5 m, nemalo by to dávať nikomu pocit, že teraz je pán cesty a že sa treba hádať za každý milimeter. Cieľom pravidla je bezpečnosť, ak je ohrozená, treba sa ozvať, za vzorové predbiehania ďakujem pokývaním hlavy, alebo zdvihnutou rukou na pozrav.

Jazda vedľa seba

Novela konečne prináša možnosť jazdiť vo „dvojičkách”, podmienkou je, že vás musí byť minimálne šesť. Zákonodarcovia pochopili, že takto majú cyklisti na dĺžku polovičnú vzdialenosť, čo uľahčuje vodičom ich predbiehanie.

Bez určenia minimálneho počtu môžu ísť dvaja cyklisti vedľa seba, ak sa nachádzajú na cestičke pre cyklistov, poľnej alebo lesnej ceste alebo v obytnej zóne, nesmú pritom obmedzovať alebo ohrozovať ostatných.


Dostatok miesta je základ

Striedanie do čela skupiny je dobré robiť len v momente, keď zozadu nejde auto, alebo vás neobieha. Ideálne je, keď prvá dvojička zrýchli a obaja sa zaradia na pravú krajnicu a takto sa nechajú predísť. Príde mi to bezpečnejšie, ako keď sa vedúca dvojička rozostúpi. Ak obiehate chodca na krajnici alebo pomalšieho „bicyklistu”, ideálne dať znamenie o vybočení pre autá idúce za vami. Tiež pozor na cesty, kde cez horizont nie je dobrá viditeľnosť.

Ak pôjdete vedľa seba v lese, pozor na neprehľadné zákruty, aby ste nestretli rovnakú dvojičku v protismere, čelnú zrážku dvoch cyklistov som už videl, doteraz si pamätám nepríjemný zvuk nárazu.

Lepšia ochrana najmä v meste

...keď niekde po jazde zaparkujete tátoše, myslite na priechodnosť chodníka
K základným povinnostiam vodiča sa pridáva aj neohrozenie cyklistov na cestičke pre cyklistov pri odbočovaní a vchádzaní na cestu. Toto bolo problematické najmä v prípade, keď cyklochodník síce viedol súbežne s hlavnou cestou, ale stavebne bol od nej oddelený a tak cyklisti v podstate križovali pripájajúcu sa vedľajšiu cestu. Po novom je takáto situácia chápaná, že cyklisti sú tiež na hlavnej ceste, sledovať treba dopravné značenie, to môže prednosť v jazde meniť. Tu by som zvlášť zdôraznil, že treba dať všetkým stranám dostatok času, kým si toto pravidlo osvoja, ja sa pozerám radšej vodičovi do očí, či ma vídí.


Odbočovanie cyklistov vľavo

Zaujímavá situácia nastáva, ak sa cyklista na hlavnej ceste rozhodne odbočiť vľavo, doteraz mal ako autá, ísť čo najviac vľavo. To vytváralo situáciu, že okolo neho prechádzali vozidlá v oboch smeroch, navyše on po odbočení musel križovať cestu, aby sa vrátil na jej pravú stranu.

Teraz toto robiť nemusí, môže si v podstate vybrať, ako prevedie manéver. Mne príde ako najbezpečnejšie posunúť sa do stredu svojho pruhu, zreteľne ukázať znamenie o zmene smeru, ak nič oproti nejde, takto odbočiť. Ak aj za mnou idúce auto tiež odbočuje rovnakým smerom, tým že som v strede, nebudú sa naše dráhy križovať, nebude mať tendenciu tlačiť sa dopredu. Ak by som odbočoval doľava z pravej krajnice, musel by som si byť sakra istý, že zozadu idúce vozidlá vidia moje znamenie a púšťajú ma.

Bicyklová cesta

Páči sa nám správanie druhého, ďakujme za to a sami to aj robme.
Toto je nový pojem, ktorý prináša novela, takéto cesty zatiaľ u nás nemáme, pôjde o niečo medzi klasickou cestou a cyklochodníkom. Cyklisti na bicyklovej ceste majú prednosť, nemusia sa na nej radiť k pravej strane, môžu využívať na jazdu celú jej šírku, rozdiel oproti cestičke pre cyklistov je, že na ňu budú môcť ísť aj autá, ak to značka dovolí. Pre všetkých platí maximálka 30 km/h. Predstavujem si to ako pruh pre autobusy, ale tento bude pre cyklistov.

Cyklisti a chodci

Priechody pre chodcov ostávajú len pre nich, cyklista musí podľa zákona zosadnúť a bicykel tlačiť, zosadnúť nemusí, ak ide po priechode pre cyklistov. Ak by chcel jazdiť cyklista po chodníku, je to povolené deťom do 10 rokov, prípadne aj starším, ak dieťa doprevádzajú, alebo vezú, takže zelenú na chodníkoch majú aj tí, čo dieťa majú v detskej sedačke alebo vozíku. Samozrejme sa jazdí vpravo a chodci sa nemôžu obmedziť, ohroziť.


Parkovanie pre autá zakázané

Novela zakazuje autám parkovať na chodníkoch, aktuálne sa to stále rieši, uvidíme, ako to ešte dopadne, problém bol s dodržiavaním priestoru 1,5 m, ktorý mal ostať voľný pre chodcov. Cyklisti a motocyklisti úplný zákaz nedostali, ale pravidlo 1,5 m platí aj pre nich, takže keď niekde po jazde zaparkujete tátoše, myslite na priechodnosť chodníka.

Osveta a prevencia

Kým sa nové pravidlá takpovediac zažijú pod kožu, treba byť pri ich uplatňovaní opatrný, cyklisti sú spolu s chodcami tí najviac ohrození, ak by sa niečo vážne stalo, to, že ste boli v práve, je len malá útecha. Určite by sa hodila nejaká kampaň cez médiá, ktoré vedia osloviť veľkú časť populácie, aby sa to dostalo k čo najviac ľuďom.


Chváľ, vysvetľuj a buď vzorom

Tému bezpečnosti uzavriem tipmi, ktoré mi viac-menej fungujú, ako každému mi ide o to, aby som sa z jazdy vrátil celý a ideálne aj s dobrou náladou. Vzájomné chválenie som už spomínal, funguje to všetkými smermi. Vodič - cyklista, cyklista - cyklista, vodič - vodič. Páči sa nám správanie druhého, ďakujme za to a sami to aj robme.

Aj keď je človek v práve, tak hádanie nefunguje, zbytočne to pokazí dobrý pocit z jazdy. Ak je priestor na komunikáciu, prospešnejšia je vecná debata. Keď som takto zastavil pri zásobovacej dodávke v Dolnej Krupej, vodič, ktorý ma pred tým tesne obehol, ma prekvapil, že si chybu uvedomil a priznal. Základom bolo nezačať rozhovor nadávkami a vulgarizmami...


To posledné, byť vzorom, sa bude najľahšie robiť vo vlastných radách, cykloparťáka treba v dobrom upozorniť, že na červenú sa nechodí ani pri odbočovaní vpravo, že vedľa seba pôjdeme a pokecáme tam, kde nebudeme zbytočne brzdiť autá a takto by sa dalo pokračovať... Asi nepoviem nič prevratné, keď napíšem, že stačí byť k sebe normálny, ľudský, všetkým nám na svete bude lepšie, keď budeme myslieť na #ohladuplnost.


Redakcia a autor článku nezodpovedajú za žiadne trestnoprávne ani občianskoprávne následky súvisiace s interpretáciou zákona v tomto článku.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Od základu: Ako prežiť v premávke?

Od základu: Ako prežiť v premávke?

Cestná cyklistika so sebou prináša aj určité úskalia. Čo robiť pre to, aby výjazd dopadol bezpečne a podľa predstáv?
Bezpečnosť na cestách - ohľaduplne voči iným, ohľaduplne voči sebe PR článok

Bezpečnosť na cestách - ohľaduplne voči iným, ohľaduplne voči sebe

Cítiť sa pri jazde bezpečne je dôležité – aká by to bola radosť z jazdy pri neustálom strese? Pomôcť sa jej dá oblečením, osvetlením, no aj aktívnymi bezpečnostnými prvkami.
Test: Force TORCH 2000LM USB – dve svetlá v jednom?

Test: Force TORCH 2000LM USB – dve svetlá v jednom?

Chcete brázdiť traily aj potme a zároveň na ceste neoslepovať vodičov? Hľadanie vhodného svetla sa práve skončilo.
keyboard_arrow_up