Upgrade alebo rovno nový bicykel? Ako som to poňal ja?

Mnoho z nás si pri potrebe vylepšovať svoj stroj kladie otázku: oplatí sa mi upgradovať bicykel alebo je lepšie kúpiť rovno nový? Poďme sa pozrieť na plusy a mínusy.

Toto rozhodnutie je veľmi individuálne u každého cyklistu. Niekomu môže prísť výhodnejšie svoj bike vylepšiť, niekomu zase kúpiť nový. Vplýva na to určite stav a vek vášho aktuálneho bicykla. Obidve možnosti majú v niečom výhody a v niečom nevýhody.


Najväčším plusom je, že si vylepšíme hlavne tie komponenty, ktoré potrebujeme

Pozrime sa teda na výhody pri upgrade svojho bicykla. Osobne si myslím, že najväčším plusom je, že si vylepšíme hlavne tie komponenty, ktoré potrebujeme. Tým pádom môžeme investovať viac peňazí do určitých komponentov a to znamená, že môžeme zainvestovať do vyšších rád. Kúpa nového bicykla s komponentami vyššieho radu by nás tak stála omnoho viac peňazí. Ďalšia z výhod je, že vylepšenia môžeme realizovať postupne, čiže svoje financie a výdaje na tento upgrade môžeme rozpočítať do niekoľkých mesiacov. Pokiaľ kupujeme nový bike, sumu treba zvyčajne zaplatiť naraz, pokiaľ človek nechce splácať bicykel postupne, po splátkach. Na druhej strane, človek kúpi jednu položku a ďalej nemusí nič riešiť, iba spokojne zbierať kilometre.


Medzi nevýhody patrí to, že niekedy sa človek môže neplánovane dostať do takej situácie, a do vylepšenia svojho bicykla investuje viac, ako keby si kúpil nový a nemal s ním ďalšie starosti. Tieto výdavky sa väčšinou presiahnu, pri potrebe častého servisovania bicykla a podobne. Taktiež sa môže stať, že novšie komponenty nebudú kompatibilné so staršími rámami bicyklov, či s inými komponentami, ktoré sú na seba naviazané. Vtedy treba investovať do rôznych korekcií, adaptérov a ďalších komponentov. Pokiaľ sa nevyznáte dobre v bicykloch a servise, odporúčam vám kúpiť si radšej nový. Pokiaľ vás baví skladanie bicyklov, vyznáte sa a máte fantáziu si poskladať svoj „dream bike", upgrade je podľa mňa správna voľba.

Ako som to urobil ja? V oboch prípadoch, či pri horáku alebo cesťáku, to bola pre mňa jasná voľba – upgrade. Komponenty, ktoré som mal vytipované, som jednoducho chcel na svojich bicykloch mať.


Môj cestný bicykel Basso Laguna

Začnem cesťákom. Ten som kúpil pred cca jeden a pol rokom z bazáru. Každý deň som pozeral MTBIKER bazár, či sa tam neobjaví nejaký bicykel, ktorý ma zaujme. Jedného dňa som narazil na Basso Laguna, kvôli ktorému som prešiel takmer cez celé Slovensko. Bicykel bol skoro nejazdený a pravdepodobne dovezený z Talianska. Ide o starší model od talianskeho výrobcu Basso, na sade Shimano 105, s brzdami Microtech, s hmotnosťou okolo 8,9 kg. Táto sada bola veľmi spoľahlivá, fungovala tak, ako som očakával, no časom to chcelo čosi viac.


Prvé, pri čom som cítil túto potrebu, boli brzdy. Staršie Microtech nemali zrovna najlepší brzdný účinok a primárne z hľadiska bezpečnosti som si objednal nové Shimano Ultegra. Týmto sa odštartovalo moje upgradovanie bicykla. Rozhodol som sa pre sadu Ultegra a začal som zháňať komponenty.


Vzhľadom na to, že bol vrchol pandémie a nedostatok komponentov, bicyklov a všetkého súvisiaceho s cyklistikou, bolo veľmi obtiažne získať vôbec nejaké komponenty. Zháňal som ich po celej Európe, ale nakoniec sa podarilo. Domov mi postupne začalo chodiť nové radenie, prehadzovačka, prešmyk či reťaz.


Jediné, čo sa naozaj nedalo zohnať, bola kazeta, kľuky a pedále. Kazetu a pedále som vyriešil nižšou sadou Shimano 105, ktorá je taktiež veľmi spoľahlivá. S kľukami som si povedal, že ešte chvíľu počkám a vyplatilo sa. O pár mesiacov neskôr sa mi naskytla príležitosť zaobstarať si úplne nové kľuky Dura Ace za veľmi dobré peniaze. Skontaktoval som sa s predajcom a na druhý deň som si po ne šiel.


Asi najväčší upgrade prišiel nakoniec, tým boli karbónové kolesá. Taktiež som na ne musel čakať niekoľko mesiacov, pretože výrobcovia nestíhali vyrábať, napokon som sa dočkal a ten rozdiel sa nedá opísať. Či už úžitkový alebo vizuálny. Ako sa hovorí, že kolesá robia auto, to isté platí aj pre bicykel. Už len obuť nové bezdušové plášte Continental GP 5000 a vyraziť.


Ako čerešničku na torte som dokúpil zlatú reťaz a karbónové červeno-čierne košíky. Zlatá reťaz v kombinácii s čiernym rámom, čiernymi kolesami a čiernymi kľukami Dura Ace vyzerá prémiovo a úplne zmení vzhľad bicykla. Nakoniec som iba doladil detaily ako červené ventilky, či čapičky.


V čase písania tohto článku mi prišiel karbónový aero kokpit s omotávkami, ktorý vyzerá omnoho lepšie ako pôvodný. Aero predstavec Bianchi som použil z horského bicykla. Hmotnosť bicykla som doposiaľ znížil na príjemných 7,95 kg. Môj aktuálny stav bicykla si môžete pozrieť na tomto odkaze.


GT Karakoram Elite – horský bicykel

Pri horskom bicykli to nebolo iné. Ten som kúpil už v roku 2017, úplne nový, ničím špeciálny a cenovo dostupný. Vtedy som ešte nejazdil tisíce kilometrov ročne. Prvý a okamžitý upgrade bola vtedy vzduchová vidlica RockShox Rekon namiesto pružinovej SR Suntour. Do minulého roku som jazdil bicykel v pôvodnej konfigurácii na sade Shimano Deore 3x10. Bicykel vážil cez 15 kg, čo som s pribúdajúcimi stovkami kilometrov začal minulý rok extrémne pociťovať, nehľadiac na to, že niektoré komponenty začali postupne dosluhovať. Nastal čas konať.


Ako prvé si svoje odslúžila vidlica s predným nábojom. Začal som pátrať po náhrade a povedal som si, že si začnem stavať bike na úplne novej úrovni. Vzhľadom na to, že bola pandémia a komponenty neboli dostupné, moje možnosti boli značne obmedzené. Ako prvé som objednal kolesá DT SWISS X1900 na nábojoch DT SWISS 370 z Nemecka. Kúpou kolies som hneď narazil na prvý problém – osky bicykla. Dopredu som potreboval BOOST a dozadu rýchloupinák. Nielen, že bolo obtiažne nájsť samostatné kolesá, ale taktiež nájsť redukciu z osky na rýchloupinák priamo na vybraný model.


Vidlice boli dostupné taktiež vo veľmi obmedzenom počte, ale nakoniec som sa rozhodol pre RockShox SID Ultimate, ktorú som objednal z Českej republiky a zrejme bola na dlhý čas posledným kusom vybraného modelu. Zároveň mi išlo o výrazné zníženie hmotnosti bicykla, čiže som sa snažil hľadať komponenty s najmenšou hmotnosťou. Ďalšími menšími vynoveniami boli veľmi ľahké riadítka Funn Fatboy, predstavec Bianchi Aero Performace, ktorý momentálne šiel na cesťák, no nový už je na ceste, sedlovka Aerozine, brzdové kotúče Shimano XT IceFreeza a plášte Maxxis Rekon a Rekon Race (momentálne obuté Pirelli Scorpion Enduro S a Schwalbe Ice Spiker na zimné jazdenie).


Postupne som to všetko nahádzal na rám a na istý čas mi to stačilo. S neskorším upgradom prišli nové kľuky Shimano Deore, ktoré boli omnoho ľahšie ako pôvodné. Neskôr, pri výjazde na hrebeni Inovca v zjazde, sa mi vzpriečil konár rovno do prehadzovačky, ktorá sa odlomila a výrazne skrivila spolu s reťazou. Bol čas na výmenu týchto dvoch komponentov. Rozhodol som sa pre spoľahlivú prehadzovačku Shimano XT a reťaz Shimano XTR.


Jeden z posledných väčších upgradov prišiel nakoniec – brzdy. Z pôvodných, obyčajných Shimano bŕzd som prešiel na kvalitnejšie brzdy SLX. Popri týchto hlavných vylepšeniach som sa snažil zladiť modrú vidlicu s rámom, čo bolo pomerne zložité, ale v prvom rade mi šlo o funkčnosť týchto komponentov. Hmotnosť bicykla sa mi podarilo okresať na cca 12,5 kg, čo na hliníkový bicykel nie je najhoršie.


Najvýraznejšiu zmenu som pocítil vo vidlici. Najvyšší model SID sa nedá ani zďaleka porovnávať s inými XC vidlicami RockShox. Výraznou zmenou sú určite aj lepšie kolesá. Menšia hmotnosť pomôže v ťažkých stúpaniach a dobrý valivý odpor ľahkých plášťov v kombinácii s rýchlymi a ľahkými ráfikmi pomôže v zjazdoch. Môj aktuálny stav bicykla si môžete pozrieť na tomto odkaze.


Je už na každom z nás, pre ktorú možnosť sa rozhodne. Ja som sa jednoznačne rozhodol ísť cestou upgradu, pretože mi sedela geometria oboch rámov, čo bolo pre mňa prioritou.


Nevylučujem, že v budúcnosti už ďalej nebudem upgradovať, osobne si však myslím, že na bicykli je vždy čo vylepšovať. V mojich snoch sa už objavuje nové sedlo na cestný bicykel, či celoodpružený rám na horák s podobnou geometriou. Je to však otázka času a financií.
report_problem Našiel si v texte chybu?
andrejturek 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Výmena komponentov po sezóne - pre ďalšie spokojné jazdy PR článok

Výmena komponentov po sezóne - pre ďalšie spokojné jazdy

Záver sezóny je ideálny čas na obmenu komponentov na bicykli. Nemusí ísť však iba o „spotrebáky“, určite poteší aj nejaký ten upgrade.
Doplnky a výbava - čistota, servis aj pre potešenie PR článok

Doplnky a výbava - čistota, servis aj pre potešenie

Sezóna sa „prehupla“ do záverečnej časti. Potrebuje váš bicykel servis? Chýbajú vám prípravky na čistenie? Prípadne by to chcelo zmenu komponentu? U nás nájdete všetko.
Video: Výrobcovia olejov nechcú, aby ste toto vedeli - voskovanie reťaze

Video: Výrobcovia olejov nechcú, aby ste toto vedeli - voskovanie reťaze

Pre koho má voskovanie reťaze zmysel a aké sú jeho výhody a nevýhody? Hodiť sa budú aj dlhodobé skúsenosti s voskom od značky Rex.
keyboard_arrow_up