Test: Canyon Spectral 125 CF 7 - menej zdvihu, viac zábavy

Test: Canyon Spectral 125 CF 7 - menej zdvihu, viac zábavy

Poznáte ten pocit, keď si pozeráte na nete nejaký zaujímavý bike a za hodinu vám pípne správa, že či by ste ho nechceli do testu?

Či už je to vyššia moc, sila vyšportovanej mysle, telepatia alebo len šťastná náhoda, práca pre MTBIKER má rozhodne svoje výhody. Keďže v Canyone majú asi čítačku mysle naladenú na moju frekvenciu, dostal sa ku mne do testu nový karbónový Spectral so zníženým zdvihom. Nebudem sa tajiť, že takýto typ biku je presne moja krvná skupina. Lenže jedna vec sú očakávania podľa katalógových parametrov a druhou realita. Má vôbec zmysel kupovať „minienduro” na nízkych zdvihoch, alebo mu v ťažšom teréne začne dochádzať dych? Kto je zvedavý, nech číta ďalej!



Šréder podľa môjho gusta - prvý dojem a hmotnosť


Agresívne trailbiky ako aj odolné Down Country bicykle žnú posledné roky úspech a o podobný scénar,
Bicykel disponuje štedrou dávkou vychytávok
len v trochu inom garde, sa snaží aj nemecký Canyon s novým nízkozvihovým bikom Spectral 125, ktorý je tak trochu crossover, nakoľko ponúka mix vlastností viacerých kategórií. 29-palcová CF 7-mička pôsobí vďaka jednofarebnému bielemu lakovaniu na prvý pohľad ako taká sivá myš. Pri druhom pohľade však začnete vidieť peknú kôpku vychytávok, ktoré ma Canyon naozaj premyslené. Ku mne sa dostala testovačka osadená kapsičkou na náradie, ktorá zapadne krásne do spoja rámových rúr v oblastí hlavovky. Hneď za ňou sa nachádzal úchyt s páskou na uchytenie duše alebo iného náradia. Bike bol vybavený aj špeci košíkom s bočným vyberaním a na mieru „šitou” 600 ml fľašou, ktorá bola okrem iného plná skysnutého jonťáku, čím by som chcel touto cestou pozdraviť predchádzajúceho testera.



V krabici nájdete okrem iného aj ďalšiu menšiu krabicu s 500-stranovým návodom, pumpou na vidlice a tlmiče, bitmi, momenťákom, taškou a iným plastovým príslušenstvom, ktoré u „non-direct sale" značiek v balení rozhodne nenájdete. Z ďalších detailov poteší napríklad aj „flip&turn” páčka zadnej osky, ktorá sa zasúva efektne do zadnej osky. Celý bike pôsobí mohutným dojmom, ktorý umocňuje masívna zadná stavba. Chýbať nesmie ani plastový chránič spodnej rámovky a poriadne vypolstrovaná gumová ochrana zadnej reťazovej vzpery.

Trochu ma zarazila absencia ochrany rámu pred pretočením riadidiel, ale je pravda, že vzhľadom na vyššiu hlavovku a predstavec s 0° a riadidlami s 30 mm rise-om nemáte šancu odrieť hornú rámovku páčkou brzdy pri jej normálnom nastavení a sklone. Po zavesení biku na váhu ukázal displej hodnotu 14,31 kg (bez pedálov, s košíkom, blatníkom a kapsičkou na náradie) a priznám sa, že sa neviem rozhodnúť, či je to už veľa alebo tak akurát. Všetko záleží od toho, či Spectral 125 beriete ako trailbike alebo nízkozdvihové enduro.



Špecifikácia a geometria


Bike je osadený odpružením od RockShox, konkrétne sa jedná o vidlicu PIKE Select a tlmič Deluxe Select+. Karbónový rám (vrátane zadnej stavby) ponúka zdvih 125 mm a vidlica 140 mm. Pohonné ústrojenstvo je kompletne z radu Sram GX Eagle a nie sú tu prítomné žiadne podrazy typu kazeta/reťaz z nižšieho radu a podobne. „Kaňoňákom” udeľujem červený plusový bod. Brzdy pochádzajú rovnako z portfólia značky Sram, konktrétne sa jedná o model CODE RS v kombinácii s 200/180 mm kotúčmi centerline. Poteší aj 170 mm teleskopka a odolné komponenty vlastnej značky G5. K tým môžeme okrem teleskopky priradiť aj predstavec a riadilá v šírke 780 mm. Gripy a sedlo dodal Ergon. Kolesá DT Swiss 1900 majú vnútorný priemer ráfika 30 mm a obuté sú do plášťov Maxxis DHR II a Maxxis Dissector v šírke 2,4”. Z hľadiska užívateľa je zaujímavá informácia aj o použití dvojitého utesnenia čapov zadnej stavby, čo predlžuje ich životnosť.



Geometria je kapitola sama o sebe, nakoľko uhol hlavy a sedlovky sú skôr z kategórie enduro, ako trail. Hlavovka v pozícii „LO” má prísnych 64° a sedlovka 76°. Reach je natiahnutý (vo veľkosti M) na 460 mm a aj preto tu nájdete krátky 40 mm predstavec. Vďaka položenej vidlici má aj rázvor kolies úctyhodných 1 230 mm. Zadná stavba má dĺžku 437 mm a ponúka dostatok priechodnosti aj pre objemné plášte s vysokým vzorkom. Trochu atypická je výška hlavovej rúry, ktorá je 12 cm. Ako som už naznačil vyššie, na ráme nájdete samozrejme aj flip-chip, vďaka ktorému môžete upraviť geometriu o 0,5° a zdvihnúť stred o 8 mm, prehodením do pozície „HI”. Rám má pomerne výrazný sloping vo všetkých veľkostiach, vďaka čomu je možné použiť teleskopky so zdvihom až 200 mm a rovnako to zaručuje výbornú manévrovateľnosť a prácu s ťažiskom aj v ťažkom teréne.



Zoznamovanie a nastavenie


Spectral ku mne dorazil „zozipovaný" do kartónovej krabice, takže ma čakalo príjemné večerné „lego”. Vďaka pomerne dlhej hlavovke a rajdám s vysokým riseom prehadzujem podložky preventívne nad predstavec, vidlicu fúkam na 90 psov, sedlovku dvíham o dva centi vyššie, skrutkujem pedále, ale inak mi všetko až podozrivo sedí, vrátane sagu na tlmiči. Na ráme sa vyníma pekná, decentne pastelovo čierna brašnička na náradie, v ktorej sa nečakane ukrýva aj račňa s bitmi a sada knotov od Dynaplugu. Matchmaker úchyt páčky teleskopky príliš veľký rozsah nastavenia neumožňuje, tak sa babrem so vzdialenosťou brzových pák od gripov. Už zostáva len nahustiť balóny Maxxis v zmesi 3C s ochranou bočníc EXO a teší ma, že ani tu sa nešetrilo. Plášte sú od výroby nahodené ako bezdušáky a na biku je nahodený aj praktický mini blatník na vidlici. Príjemné bolo aj skúšobné posedenie na sedle Ergon a vyzerá to, že si bude s mojim zadkom rozumieť. Už len vyčkať na zajtrajšie poobedie, aby som mohol konečne vyraziť na traily a testovací Spectral poriadne prevetrať!



Reálne skúsenosti z jazdy v teréne - trailbike alebo minienduro?


Nový Spectral 125 je vo viacerých ohľadoch „špeciálny” bike, nakoľko prepája kategórie enduro a trail. Kým na základe zdvihov by ste 125-ku zaradili jednoznačne medzi trailbiky, tak podľa geometrie by to bolo skôr enduro. Za všetko hovorí napríklad 64-stupňový hlavový uhol, čo je vzhľadom na 140 mm zdvih vidlice pomerne extrémna hodnota v porovnaní s konkurenciou. Napríklad čistokrvný zjazďák Canyon Sender s 200 mm zdvihu má uhol hlavy 63°. Pomocou flip-chipu sa dá hlava napriamiť na 64,5°, čím sa zdvihne aj stred o 8 mm a popravde mne tento setup sedel viac.

V pozícii „LO” som sa necítil úplne komfortne pri prejazde kamenisto-korenistých úsekov v malej rýchlosti. Tu mi prišlo ovládanie trochu ťažkopádne a rovnako aj pri šliapaní v podobnom teréne som často chytal pedálmi o zem.
Najviac zábavy si s ním užijete smerom dole, kde rozhodne exceluje.
Toto všetko sa však vyriešilo prehodením flip-chipu do pozície „HI”. V pozícii „LO” je však bike vďaka dlhému rázvoru a uhlu vidlice „abnormálne-nenormálne” stabilný vo vysokých rýchlostiach a klopky s ním vykrúžite s prstom v nose. Tento setup bude podľa mňa sedieť najmä jazdcom, ktorí sa chodia radi vyblbnúť do bikeparkov na šíroké umelé trate a na rýchle flowtraily. „Konzervám" ako som ja, ktoré radšej vyhľadávajú terény a traily s prírodnými prekážkami, kde sa viacej šliape, bude pravdepodobne viac sedieť pozícia „HI”.

V porovnaní s konkurenciou má tento bike aj dlhší reach (460 mm vo veľ. M) a strmú sedlovku (76/76,5°), vďaka čomu stúpa veľmi príjemne aj hore strmým kopcom a nepamätám si za celý čas testovania, že by mi niekde dvíhalo predok. So zamknutým tlmičom ten bike vylezie prakticky to isté, ako HT-čko so 100-milimetrovým zdvihom. Štvorčapový horst-link v kopci zbytočne nepohupuje a pri jazde v sedle sa drží pekne v sagu. Pocitovo mi príde, že ten bike má tak o dva centi zdvihu vzadu viac, ako reálne má a zadok sa mi nepodarilo dať nadoraz ani raz. Je to vďaka tomu, že tlmič je naladený dosť progresívne. Osobne by som uvítal asi viac tlmič s tromi polohami, alebo remote lockoutom, ale to už sú také panské huncútstva a reálne na štýl jazdenia hore/dole ma továrensky osadený dvojpolohový tlmič nijako neobmedzoval.



Napriek tomu, že v plnej poľnej má CF 7 cez 15 kg, tak ide veľmi pekne do vzduchu a ja osobne som začal na ňom viac blbnúť a hopsať na každom koreni a kameni, ktorý sa mi priplietol do cesty. Skrátka Spectral 125 je bike natoľko špecifický, že trvá trochu dlhšie, než sa s ním zžijete, ako je tomu pri iných bikoch. Napriek tomu, že jeho jazdný prejav a progresívna geometria mi vyhovovali, konkrétne v prípade modelu CF 7 mi trochu prekážalo použitie plášťa Maxxis DHR II vpredu (jedná sa o model určený dozadu). Ak mám pozerať na Spectral ako na minienduro, tak trochu zamrzí absencia expanzky na tlmiči, ktorú vyššie modely majú. Ak ho mám brať ako agresívny trailbike, tak by to zasa chcelo trochu ľahšie kolesá a mierne jazdivejšie plášte. Výborne je však zvolená teleskopka G5, ktorá má dostatok zdvihu, ako aj možnosť internej úpravy výšky maximálneho zdvihu. Nadštandardná je aj celková tuhosť biku, ktorá je o pol vesmíru inde, ako biky s podobnou kombináciou zdvihu. Canyon označuje Spectral 125 kategóriou 4, podobne ako „veľký” Spectral alebo model Strive.



Plusy:

  • tuhý a odolný rám
  • odladený priebeh odpruženia
  • stabilná geometria
  • jazdné vlastnosti
  • vychytávky na ráme
  • závitový BSA stred
  • výkonné brzdy


  • Mínusy:

  • dvojpolohový tlmič
  • ťažké kolesá
  • zlá ergonómia páčky teleskopky
  • vyššia hmotnosť




  • Pre koho je tento bike určený?


    V prípade biku Canyon Spectral 125 neplatí poučka, že menej zdvihu automaticky znamená určenie do menej náročného terénu. „Jedna-dva-päťka” toho zvládne rozhodne viac, ako by ste čakali a napriek nižším zdvihom sa nestratí ani v technických zjazdoch alebo v bikeparku. Na oplátku, vďaka nižšej hmotnosti vás bude viac baviť jazda hore kopcom, aj keď ja osobne si nemyslím, že zrovna toto je bike určený na celodenné výlety alebo občasné maratóny. Najviac zábavy si s ním užijete smerom dole, kde rozhodne exceluje. Ak hľadáte pomerne ľahký, zábavný bike, s ktorým sa vybláznite na trailoch a zároveň požadujete, aby bol po technickej stránke rozumne navrhnutý a navyše za solídnu cenu, tak ste rozhodne na správnej adrese. Podobný bike u konkurencie by som hľadal len ťažko, očakávam, že sa začnú „sypať" až v katalógoch výrobcov na sezónu 2023.



    Cena testovaného modelu je stanovená na 3 499 € a kompletnú špecifikáciu nájdete na stránke výrobcu na tomto odkaze.
    info
    Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
    report_problem Našiel si v texte chybu?
    bimjeam (Marián Ľahký)
    Páči sa ti tento článok? thumb_up56thumb_down comments 33 komentárov report_problem
    clear
    Prečo sa ti článok nepáči?
    Odoslať spätnú väzbu
    Formulár sa odosiela

    comment Komentáre

    Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
    Formulár sa odosiela
    Pridaj komentár
    Formulár sa odosiela

    Podobné články

    Test: Kellys Theos F90 - The Game Changer

    Test: Kellys Theos F90 - The Game Changer

    O tomto bicykli už ste určite mnohí veľa čítali, videli fotografie, či videá alebo diskutovali. Ja osobne som ho začal evidovať už v Kanade a tešil som sa, kedy ho vyskúšam.
    Test: Canyon Spectral CF 8.0 - nie je enduro ako enduro

    Test: Canyon Spectral CF 8.0 - nie je enduro ako enduro

    Ako reálne jazdí tento výborne vybavený bike, hodí sa na klasické enduro, trail alebo do bikeparkov?
    Test: CTM Scroll Xpert 29” - do kopca i z neho

    Test: CTM Scroll Xpert 29” - do kopca i z neho

    Enduro momentálne patrí medzi veľmi populárne kategórie a slovenské CTM pripravilo pre nástrahy technického terénu model Scroll. Ako sa na ňom jazdí?
    keyboard_arrow_up