Test: Minerálne brzdy SRAM DB8 - priaznivá cena i výkon

Začiatkom roka SRAM predstavil svoje prvé brzdy na báze minerálneho oleja a ja som ich mal možnosť otestovať na ebiku spolu s 220 mm kotúčmi HS2.

Ako obstáli sezónu jazdenia na pretekoch či dlhých výjazdoch v oblasti Malej Fatry s 25 kg vážiacim bicyklom? To všetko sa pokúsim vysvetliť v teste nižšie, no najskôr sa pozrime trochu bližšie, čo všetko ponúkajú DB8 z technického hľadiska.


Prečo minerálny olej?

Ostatné brzdy od SRAM-u používajú klasickú brzdovú kvapalinu DOT 5.1 a už dlho propagujú výhody tejto kvapaliny. Cieľom DB8 bola nízka údržba a čo najmenšia potreba odvzdušňovania počas sezóny. SRAM odporúča brzdy s klasickou brzdovou kvapalinou odvzdušniť aspoň raz za rok. U nových bŕzd DB8 sa tento servisný interval predĺži na 24 mesiacov, čo bude určite vítanou správou pre jazdcov, ktorí radšej jazdia, ako servisujú svoje bicykle.

Pocitovo je chod týchto bŕzd prekvapivo hladký a jemný, porovnateľný s konkurenčnou značkou.
Brzdy DB8 zámerne používajú úplne inú odvzdušňovaciu súpravu ako doterajšie brzdy SRAM-u, aby sa predišlo akejkoľvek zámene kvapalín (DOT za minerál). Namiesto žltej brzdovej tekutiny používajú aj minerálny olej Maxima, ktorý je zelený. Odporúčam prečítať si výborný článok od bimjeama - Minerálny olej vs. brzdová kvapalina DOT - čo je lepšie?


Za dobrý a praktický nápad považujem aj to, že SRAM osadil na DB8 trochu iný odvzdušňovací port, než aký nájdete na jeho brzdách s kvapalinou DOT. To znamená, že k servisu bŕzd DB8 budete potrebovať novú sadu pre odvzdušnenie - SRAM Mineral Oil Bleed Kit. Logicky by vďaka tomu nemalo dochádzať k mylnému plneniu DB8 kvapalinou DOT a tým k ich zničeniu.


Konštrukcia a kompatibilita

Z hľadiska konštrukcie a vizuálu je jasné, že nové brzdy DB8 vzišli prakticky z radu SRAM Code, čo dokazujú napríklad aj identické piesty s priemerom 15 a 16 mm. Rovnako kompatibilné sú aj platničky, ktoré sa primárne osadzujú s organickou zmesou, no nič vám nebráni, si k tomu dokúpiť aj sintrované (lepšia životnosť najmä za mokrých podmienok).


Páka nových bŕzd pôsobí pomerne jednoducho, až by som povedal „industriálne”. Nenájdete na nej žiadne koliesko pre zmenu diaľky kroku. K tomuto úkonu si pomôžete jedine použitím imbusu 2,5 mm. Upevnenie je však, na druhú stranu, riešené modernou objímkou MatchMaker X, ku ktorej sa ľahko dajú pripojiť ďalšie prvky, ako je páčka sedlovky či radenie z dielne SRAM.


Výkon, lepší chod a lepšie chladenie s HS2

SRAM sľubuje výkon porovnateľný s brzdami CODE, len s trochu iným priebehom. Pocitovo je chod týchto bŕzd prekvapivo hladký a jemný, porovnateľný s konkurenčnou značkou. Pokiaľ však chcete dostať z bŕzd DB8 naozaj maximum, odporúčam použiť kotúče SRAM HS2.


Väčšina jazdcov pozná koncept,
Boli to fakt poriadne kusy materiálu, ale zas si hovorím, že „aspoň to čosi znesie”.
že kotúče s väčším priemerom pomáhajú zlepšovať brzdný výkon a to najmä pri prudkom a trvalom brzdení. To je dôvod, prečo čoraz častejšie vidíme 220 mm kotúče na zjazdových, enduro bicykloch a na eMTB. Väčšie kotúče ponúkajú väčšiu plochu, čo zlepšuje odvod tepla a vyžaduje si menej sily na páku, aby sa veci spomalili.


Existuje ďalší spôsob, ako sa dá zlepšiť odvod tepla – zväčšiť hrúbku kotúča. A presne to urobil SRAM s novými HS2. Kotúče majú hrúbku 2,0 mm v porovnaní s hrúbkou 1,85 mm predchádzajúcich kotúčov Centerline. Možno sa to nezdá veľa, ale tento rozdiel spolu s novým vzorom brzdnej dráhy údajne prináša 7 % nárast výkonu. Brzdový vzor má tiež menej odstráneného materiálu a iné vetracie výrezy, čo poskytuje viac povrchu na účinnosť brzdového obloženia. Smerom k stredu kotúča sú lúče, ktoré boli natreté teplom rozptyľujúcim náterom, čo je ďalší z aspektov, ktorý má pomôcť udržať kotúče čo najchladnejšie.

Tento graf od SRAM ilustruje teplotný rozdiel medzi Centerilne a kotúčom HS2.

Postrehy a prax s DB8 po sezóne

Pred testom som mal na svojom „éčku” osadené SRAM G2 (DOT kvapalina) a 220/200 kotúče Centerline. Nikdy ma veľmi nenadchýnali brzdy fungujúce s brzdovou kvapalinou, preto ma potešilo, keď SRAM spravil takýto razantný krok a vytvoril prvé brzdy s minerálnym olejom. Zároveň som si vybral k brzdám aj vyššie spomínané kotúče HS2 s priemerom 220 mm, keďže som už pri dlhších strmých zjazdoch (takých u nás pri Žiline máme niekoľko) cítil, ako G2 narážajú na svoje limity a moje predlaktia „natekali" ako horolezcom v 10+ cestách.

Keď som DB8 prvýkrát vybral zo škatule, pôsobili pomerne robustne. Rovnako vyzerali aj kotúče HS2. Boli to fakt poriadne kusy materiálu, ale zas si hovorím, že „aspoň to čosi znesie”. Po nahodení na bike ma veľmi milo prekvapil ich chod, priam by som ich prirovnal k ich japonskému konkurentovi.

Tým, že kotúče majú hrúbku 2 mm a neostáva veľa priestoru medzi platničkami, musel som sa dlhšie pohrať s ich centrovaním. Hmotnosť rovnako nebola taká tragická, po odvážení prednej brzdy bez objímky vyskočilo prívetivé číslo - 296 g.


Počas môjho testovacieho obdobia DB8 prešli naozaj všetkým možným. Pre lepšiu orientáciu uvediem napríklad obľúbené Kuneradské traily. Prežili so mnou aj SPEN na Mýte, HNES Bojnice za veľmi blatistých podmienok a rovnako aj SPEN v Bratislave.


...tieto brzdy naozaj niečo znesú, nepotrebujú extra servis a zároveň vás ich cenovka nepoloží.
Rozhodne som v žiadnej situácii nemal pocit, že by mi aj na ťažkom elektrobicykli chýbal brzdný výkon. Dokonca ani pri 6-minútovom zjazde, v ktorom som brzdu veľmi zriedka pustil, nemala tendenciu prepadať bližšie ku gripu alebo opačne, teda pumpovať sa. Veľkú zásluhu by som pripísal aj kotúčom HS2. Na tomto bicykli som mal predtým niekoľko momentov, keď som si želal väčšiu brzdnú silu.

Horúce suché podmienky, 25-kilogramový bicykel a mimoriadne strmá trať znamenajú, že som musel silno potiahnuť páky, aby som ovládal rýchlosť, dokonca aj s 220 mm kotúčom vpredu. S DB8 v kombinácii s HS2 sa jazda dala omnoho lepšie kontrolovať. Je pravda, že po veľmi veľkom zahriatí kotúče kúsok zvlnilo (škrtal kotúč o platničky), no keď vychladli, opäť sa vyrovnali. Táto situácia však nastala naozaj zriedkavo.


Plusy

  • cena
  • robustnosť - životnosť
  • minerálny olej
  • kompatibilita s Code

Mínusy

  • spracovanie - dizajn
  • absencia kolieska na nastavenie chodu páčky


Za seba môžem povedať, že DB8 je výborná brzda pre jazdcov, ktorí chcú veriť materiálu a nemajú rozpočet na rozhadzovanie. Tým myslím, že tieto brzdy naozaj niečo znesú, nepotrebujú extra servis a zároveň vás ich cenovka nepoloží. Ich výkon bohato stačí a ak by nestačil, stále sa to dá posunúť o level vyššie použitím kotúčov HS2.

SRAM DB8 sú dostupné do pár dní aj na našom MTBIKER shope s cenou 158 € za kus. Ten, kto nepotrebuje brzdný účinok ako pre zjazdára, máme v ponuke aj iné modely bŕzd od značky SRAM.

Zdroj fotografií: Adam Milo/ MTBIKER
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
adam.milo111 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu PR článok

Predstavenie: SRAM Maven – nová dimenzia brzdného výkonu

Želali ste si niekedy, aby boli na trhu brzdy, ktoré by ste nedostali na hranu ich možností? Vaše túžby boli vypočuté.
Test: SRAM Rival eTAP AXS XPLR – gravel dal komponentom zabrať

Test: SRAM Rival eTAP AXS XPLR – gravel dal komponentom zabrať

Prečo má elektronické radenie najväčší zmysel práve na gravel bicykli? Ako dopadol SRAM Rival vo verzii XPLR v dlhodobom teste?
Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
keyboard_arrow_up