Test: Kogel KOLOSSOS - toto nie je bižutéria

Ako funguje ramienko prehadzovačky s oversized kladkami na keramických ložiskách? Zlepší sa len vzhľad alebo aj funkcia?

S americkou značkou Kogel som sa detailnejšie zoznámil, keď som zvažoval osadenie keramických ložísk. Skončilo to tak, že na môj cesťák okrem stredu putovalo aj nové ramienko KOLOSSOS, o ktorom hlavne bude dnes reč. Texasania majú v ponuke aj kladky s klasickými rozmermi, ktoré sú na rozdiel od bežných vyrobené z hliníka a nie z plastu, a otáčajú sa na prepracovanejších ložiskách, ktoré sú dokonca keramické. Páči sa mi názov jedného modelu „NOT FOR INSTAGRAM”. Čo tým chceli povedať?


Otvorený prístup značky

Pokojne si môžeme otvorene priznať, že veľa cyklistov rieši takýto tuning aj kvôli dizajnu. Aj preto sa dnes dajú z ponuky vybrať aj výrazne lacnejšie značky, ktoré na takýto dopyt reagujú. U nich je funkcia až druhoradá. Spomínam to iba preto, aby sa nám neplietli do koša rôzne značky s odlišnou filozofiou. Predpokladám, že toto je dôvod, prečo v Kogel vybrali názov „Nie pre Instagram", nech v tom majú všetci od začiatku jasno. Keď už spomínam filozofiu značiek a rôzny prístup, Kogel si získali môj rešpekt ešte jednou vecou.

Najznámejšou značkou v tejto oblasti je CeramicSpeed. Mne sa páči, že sami sa s nimi nemajú problém porovnávať, často ich priamo na svojom webe spomínajú. Uznali aj ich zásluhy, kde ich riešenie OSPW z roku 2015 najprv kritizovali, no neskôr aj sami uznali výhody takéhoto vyhotovenia. Ako zaujímavosť spomínajú, že ramienka sa upravovali na TDF už v roku 2010, a priekupníkom bol Fabian „Spartacus” Cancellara. Toľko o značke a histórii, teraz sa už môžem zamerať na deklarované výhody ramienka s názvom KOLOSSOS.


Čo hovorí teória

Ramienko od značky Kogel by malo byť najpevnejšie na trhu, jeho robustnosť sa má postarať o presné radenie a chod reťaze po pastorkoch aj pri šliapaní po nerovnostiach. S týmto pomáhajú aj zuby kladiek, ktoré sú vyššie ako tie na pôvodne osadených. Kvalitnejší je aj materiál, kladky nie sú plastové, ale vyrobené z hliníka a veľký rozdiel je aj v ich ložiskách. Nejde o to, že sú keramické, ale celkovo ich vyhotovenie je na vyššej úrovni. Ten, kto si niekedy čistil tieto miesta, rozdiel mu padne do oka hneď.


Kladky sú väčšie a s vyšším počtom zubov (12/19), čo má mať pozitívny vplyv na chod reťaze, ktorá sa toľko „neláme”, a tým pádom sa ušetrí nejaký watt. Mňa pozitívne prekvapilo, že hmotnosť narástla len minimálne - tých 13 g je zanedbateľných.


Montáž

Malou torx skrutkou na tele prehadzovačky sa uvoľní celé ramienko, ktoré stačí potom vytiahnuť. Vnútri je pružina, ktorá sa stará o napnutie ramienka. Ja som ramienko KOLOSSOS demontoval a fotil po štvrťroku používania. Rozobral som ho celé, aby som vyčistil aj priestor ložísk.


Ich vypracovanie som spomínal už vyššie, s tými pôvodne osadenými od Shimana sa to nedá ani porovnať. Japonské kladky vyzerajú celkovo lacnejšie a aj vyčistené sa oveľa horšie otáčajú. Kto by chcel zachovať klasické ramienko, môže si kúpiť len samostatné kladky a úplní detailisti môžu nahradiť oceľové skrutky „klietky” za titánové. Aj takéto vychytávky ponúka Kogel.


Ramienko sa vracia na miesto tak, že sa najprv demontuje poistná skrutka. Vďaka tomu sa pružina pohodlne napína, až kým je ramienko na svojom mieste dotiahnuté. Na výber sú 3 otvory pre osadenie pružiny, podľa toho sa mení jej odpor. Ja som to dal na strednú dieru. Možnosť takéhoto menenia odporu mávali aj klasické ramienka, prehadzovačka Ultegra 8100 má už len jednu dieru.


KOLOSSOS je univerzálna náhrada za krátke aj dlhé ramienko (SS, GS), čo sa nastavuje výberom otvoru pre poistnú skrutku. Ak ju na záver netrafíte, chyba sa pozná podľa toho, že reťaz bude voľná pri zaradení „malá/malá”. Posledná vec, Kogel v popise uvádza, že treba kvôli oversized kladkám dlhšiu reťaz, ja som nechal pôvodnú, funguje mi to až na jedno obmedzenie.


Zvuk, chod, radenie

Po osadení som vyskúšal kompletnú ponuku prevodov, všetko šliapalo bez nutnosti ďalšieho nastavovania. Pôvodná dĺžka reťaze spôsobuje to, že pri zaradení veľkého prevodníka a najväčšieho pastorku kazety, sa ramienko nezdravo natiahne a vrchná kladka sa dostáva príliš blízko pastorku. Na takomto prevode by sa však nemalo jazdiť a mne sa to podarí len sporadicky, keď sa zabudnem. Po zaradení tzv. „španiela” sa zbytočne namáha pohon, tratia sa watty a podľa mňa aj viac opotrebovávajú komponenty.


kladka sa pri skúšaní v obchode môže aj veľmi dlho točiť, je to docielené tým, že je tam menej vazelíny
Už aj tak výborné radenie Shimano Di2 sa s použitím ramienka KOLOSSOS stáva ešte údernejším, lepší výraz pre opísanie toho pocitu asi nenájdem. Prevody tam doslova skáču. Ak sa to kombinuje s miernym zošliapnutím pri radení, zvuk sa podobá streľbe. Občas som mal s neupravenou prehadzovačkou problém vyladiť radenie pri najťažších prevodoch, čo môže byť nepríjemné pri finálnych šprintoch alebo v nástupoch. S tuhším ramienkom to ide teraz lepšie.

Tuhosť ramienka je doslova cítiť, pri zatlačení prstom je rozdiel zreteľný. Kým som nemal Kogel, tento rozdiel som si vôbec neuvedomoval. Ja testujem cestnú verziu, ale v ponuke sú aj gravel a MTB modely. Táto robustnosť môže byť ešte dôležitejšia v teréne.


Vo svojom okolí som už videl zopár lacnejších oversized ramienok, nie vždy sa mi páčil zvuk, aký vydávali. Bolo počuť kovové ševelenie, ktoré som si pri modeli KOLOSSOS vôbec nevšimol. Nejaké recenzie píšu dokonca o znížení hlučnosti, čo som si však tiež nevšimol.

Ušetrené watty?

Koľko býva v popise podobných riešení deklarovaná úspora? Sú to len jednotky wattov, zásadné zvýšenie výkonu sa vďaka novým kladkám nekoná. Myslím si, že pri bežnej jazde to nepoznať, ide skutočne o malé rozdiely, ktoré by sa mohli prejaviť v časovke alebo v laboratórnom teste. Na druhú stranu tie watty tam určite budú. Veľké plus je samotné vyhotovenie kladiek s ložiskami, ktoré majú výrazne lepší chod, a logiku mi dáva aj vyladený chod reťaze cez kladky s väčším priemerom. Všetko sú to detaily, o ktoré pri takomto produkte ide.


Akú kladku vybrať?

Do rúk sa mi dostali už aj iné kladky podobného dizajnu a dosť času som strávil študovaním teórie okolo nich, preto by som pri kúpe posudzoval niekoľko vecí. Ak je motiváciou kúpy čisto dizajn, pokojne by som si vybral najlacnejšie výrobky. V takom prípade sa však treba pripraviť na vyšší hluk pohonu, radenie bude rovnaké alebo aj horšie a nižšia životnosť. Takáto kladka sa pri skúšaní v obchode môže aj veľmi dlho točiť, je to docielené tým, že je tam menej vazelíny, takže veľmi skoro to bude treba riešiť. Cieľom takýchto produktov nie je dlhodobé zlepšenie vlastností, ale dosiahnutie „wau” efektu.

Na opačnej strane budú zákazníci, ktorí hľadajú ultimátne produkty. V tom prípade by som išiel do etablovanej značky a ideálne aj s prienikom na profesionálnu cyklistiku. V tejto kategórii značiek som spozoroval dva prístupy, jeden ide cestou nutnosti častejšieho servisu ložísk a v druhom ide o menej náročný pomer medzi jazdením a údržbou. Značka Kogel sa nebála porovnania, sama uvádza ako zástupcu prvej kategórie konkurenta CeramicSpeed, seba vidia ako riešenie, kde čistenie a premazávanie ložísk netreba robiť tak často.


Vyžaduje si keramika údržbu?

Pre niekoho môže byť údržba zapuzdrených ložísk novinka. Spôsobené to môže byť aj tým, že klasické oceľové toľko nevydržia, sú lacnejšie a preto sa jednoducho menia za nové. Ak chceme, aby správne fungovali všetky poučky o ušetrených wattoch pri keramike, treba občas odmontovať tesnenia, vyčistiť ich a premazať. Dokonca sa predávajú špeciálne sady na otvorenie ložiska a čistenie, špeciálne sú aj vazelíny. A aký je interval údržby? Oveľa kratší, ak sa jazdí v daždi a blate, to sú hlavné faktory.

Šperk alebo bižutéria?

Na bižutérii nie je nič zlé, ľudia si ju kupujú, lebo sa im páči, ako vyzerá a oni sa vďaka tomu cítia lepšie. Na druhej strane sú tu pravé šperky, ktoré tiež dobre vyzerajú, ale ide pri nich aj o viac, a tomu zodpovedá aj cena. Rovnako to vidím aj v oblasti oversized kladiek a ramienok prehadzovačiek. Cyklista si môže vybrať podľa toho, aké sú jeho preferencie. Rozumiem tým, čo si kúpia „bižu", ale aj tým, čo chcú radšej šperk.


Ramienko s kladkami Kogel KOLOSSOS je hlavne o detailoch, ktoré samostatne nevyzerajú nejako oslnivo, ale keď sa spočítajú, tie prínosy nie sú zanedbateľné. Určite existujú komponenty za podobnú cenu, ktoré zlepšia vlastnosti bicykla výraznejšie, ale sú jazdci, ktorí majú bežné veci už vyriešené a hľadajú posledné vychytávky.

Kto by sa chcel dozvedieť o keramike viac, tak pri montáži komponentov Kogel som stihol natočiť aj video, kde som prebehol základnú teóriu.

Ramienka a kladky Kogel sú dostupné na bežné cestné, MTB aj gravel sady. Pripájam upozornenie, ktoré má značka na svojej stránke, prehadzovačka nie je súčasťou balenia.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.

info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Veľa cyklistov to asi pozná. Príde nejaká nová vychytávka a nám sa už v hlave premieta, ako by sadla na náš milovaný stroj a aký by bol život s jednou obličkou...
Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
Test: Challenge Strada TLR PRO - keď rýchlosť je cieľ

Test: Challenge Strada TLR PRO - keď rýchlosť je cieľ

Hľadáte plášť s unikátnymi vlastnosťami a výbornými parametrami? Tento od značky Challenge sa ručne vyrába v Taliansku a je aj s možnosťou bezdušového použitia.
keyboard_arrow_up