Ako odvzdušniť Magury MT – krok za krokom

Odvzdušnenie bŕzd je úkon, ktorého sa veľa ľudí bojí. No so správnym príslušenstvom a postupom to zvládne každý.

Brzdy sú komponent, na ktorý má každý svoj názor. Niekto preferuje chod a „kusavosť" Shimano bŕzd, iný moduláciu od Sramu a niekto zas rád experimentuje a hľadá niečo medzi. Čo z nás ale nikto určite nemá rád, je pocit zavzdušnenej, špongiovitej brzdovej páčky. Poďme si ukázať postup, ktorý sa mi osvedčil pri odvzdušňovaní bŕzd od nemeckej značky Magura a ich modelu MT.


Správne príslušenstvo

Prvým krokom je mať to správne vybavenie. Ja som si vybral odvzdušňovaciu sadu od značky Bleedkit Premium Magura MT GOLD. K dispozícii sú sety aj pre iných výrobcov bŕzd.

V balení nájdete:
  • jednu striekačku pre montáž na páčku
  • jednu striekačku pre montáž na strmeň
  • minerálny olej 100 ml
  • dva bleed bloky pre vsunutie do strmeňa
  • Torx T25 pre uvoľnenie skrutiek
  • náhradný O - krúžok
  • jeden pár ochranných rukavíc veľkosti L
  • sťahovací popruh na suchý zips


Tu by som chcel upozorniť, že ak máte brzdy ešte v záruke, je nutné použiť originálny olej od Magury s názvom Royal Blood, ktorý je modrej farby. Ak by ste použili iný typ oleja a museli by ste brzdy reklamovať, Magura reklamáciu zamietne. Ak záruku nemáte alebo ju neriešite, použiť môžete aj minerálny olej z tejto sady a všetko bude perfektne fungovať. Ja záruku ešte mám a nechcem o ňu prísť, preto na fotkách vidíte modrú a nie žltú kvapalinu.

Postup

Magura brzdy sú celkom dosť háklivé na správny postup. Skúšal som viacero metód, no najlepšie fungovalo kompletné prepláchnutie systému. Pri tomto postupe budeme potrebovať montážny stojan, keďže budeme musieť dať dole z bicykla kolesá.

  • Uchytíme si bicykel do montážneho stojana.
  • Zhodíme koleso podľa toho, ktoré potrebujeme odvzdušniť.
  • Navlečieme si pribalené ochranné rukavice a vyberieme platničky zo strmeňa. Ja ich vždy zabalím do papierovej utierky a odložím niekam, kde nehrozí kontaminácia.
  • Bicykel si uložíme do takej polohy, aby brzdový strmeň bol najnižší a páčka najvyšší bod podľa toho, ktorú brzdu odvzdušňujeme. Treba dbať na to, aby hadička nebola niekde príliš ohnutá a vzduch tak mohol putovať bez problémov zdola nahor.
  • Páčku si vyrovnáme do 90-stupňového uhla voči zemi tak, aby bol odvzdušňovací port najvyšší bod páčky.
  • Pripravíme si striekačku s hadičkou, ktorú doplna naplníme kvapalinou.
  • Priloženým torxom povolíme port na strmeni. Pozor, pri odskrutkovaní musíme byť rýchly, keďže zo strmeňa začne vytekať kvapalina. Preto odporúčam skrutku najprv iba povoliť tak, aby ste ju dokázali odskrutkovať aj prstami. Do druhej ruky si prichystáme striekačku a keď rukou vytiahneme skrutku, druhou rýchlo pripevníme striekačku. Tomuto sa dá vyhnúť, ak máte možnosť dať prasa na úroveň páčky. Vtedy zo systému nevytečie ani kvapka.


  • Ak máme striekačku v strmeni, pripravíme si druhú, do ktorej nalejeme iba veľmi malé množstvo kvapaliny - tak do jednej štvrtiny.
  • Otvoríme si port na páčke, nasunieme doňho striekačku a vytiahneme zátku.
  • V strmeni teraz môžeme roztiahnuť piesty a vložiť bleed bloky, ktoré upevníme skrutkami na platničky. Tak nám piesty ostanú na mieste a nehrozí, že vypadnú.
  • Keďže máme celý systém otvorený z jednej aj z druhej strany, môžeme striekačkou pripevnenou k strmeňu začať tlačiť kvapalinu do systému.
  • V striekačke v páčke by mala začať stúpať hladina kvapaliny. Ak vychádza kvapalina sfarbená do čierna, znamená to, že olej je prepálený.


  • Ak máme striekačku v páčke plnú a stále vychádza čierny olej, uzatvoríme ju zátkou, odmontujeme a olej vylejeme. Uzatvoríme celý systém, do striekačiek naberieme čistý olej a celý proces opakujeme, až kým z páčky nepôjde čistá kvapalina.
  • Ak z páčky nejde čierny olej, ale vychádzajú nám bublinky, pretláčame zospodu olej, kým sa horná striekačka nenaplní. Následne spodnou striekačkou začneme ťahať olej naspäť. Takto tlačíme a vysávame olej striekačkou, až kým neprestanú vychádzať bublinky.
  • Hornú striekačku uzatvoríme zátkou, spodnú striekačku odskrutkujeme a port uzavrieme. Opäť pozor na unikajúci olej.


  • Keď máme systém zospodu uzavretý, vytiahneme z hornej striekačky zátku a párkrát postláčame páčku, či neuvidíme vychádzať bublinky.
  • Ak sme spokojní, vrátime zátku a striekačku vyberieme z páčky.
  • Pozrite sa do portu. Ak kvapalina nesiaha až po jeho okraj, pridajte pár kvapiek tak, aby bola zarovno s okrajom portu.


  • Zoberte si do jednej ruky skrutku na uzatvorenie portu a do druhej papierový obrúsok. Skrutka vytlačí malé množstvo oleja z páčky a ten obrúskom zachytíte. POZOR! Odvzdušňovacia skrutka má extrémne nízky moment utiahnutia (iba 0,5 Nm) a viete ju ľahko strhnúť. Preto iba s citom. Zo skúsenosti viem, že jemné dotiahnutie stačí.
  • Vytiahnite bleed bloky.
  • Celú páčku aj strmeň poriadne utrite od oleja, najlepšie s použitím isopropyl alkoholu.
  • Použitý olej zodpovedne zrecyklujte.
  • Vráťte do strmeňa platničky. Pozor, aby ste ich nekontaminovali olejom.
  • Vráťte koleso naspäť.
  • Teraz môžete stláčať páčku. Spočiatku bude mäkká, ale po pár stlačeniach stvrdne.
  • Skúste sa previezť a ak sa vám páčka stále zdá mäkká, je možné, že ste niekde spravili chybu, alebo sa nedostal všetok vzduch von a budete musieť proces zopakovať.

Ak ste proces zvládli a páčka už nie je špongiovitá, tak gratulujem. Magury sú z môjho pohľadu jedny z tých komplikovanejších a náchylnejších na správne odvzdušnenie. No ak sa to podarí, sú za mňa aj jedny z najlepších. Výhodou tejto sady je aj to, že na krabičke nájdete QR kód, ktorý po načítaní odkazuje na postup odvzdušnenia. Prípadne môžete na internete nájsť originál návod od Magury. Ten mi však nie úplne stačil. Ak si neviete rady, odporúčam navštíviť náš servis v Hrádku alebo showroome v Bratislave, kde vám pomôžu profesionálni mechanici.

Foto v článku slúžia iba na ilustráciu, keďže tieto brzdy nebolo treba odvzdušňovať a iné v ten čas neboli dostupné. Odvtedy som robil niekoľko kompletných preplachov kamarátom a zatiaľ je tento bleedkit, čo sa týka Magúr, najlepší, s akým som sa stretol. Nie všetky sady od konkurencie majú bleed bloky a spoliehajú sa na to, že máte originálne rozťahovače platničiek. S tým, že striekačka do páčky obsahuje aj zátku, som sa pri iných sadách na Magury nestretol. Väčšinou to je obyčajná striekačka, akú kúpite aj v lekárni a musím povedať, že zátka veľmi uľahčuje prácu a nenarobíte toľko neporiadku. Po tejto skúsenosti miesto originál Magura sady používam len túto. Rozdiely sú v detailoch, ale práve tie detaily rozhodujú, či vám niekedy potečú nervy, alebo servis spravíte s prstom v nose.

Cena sady Bleedkit Premium Magura MT GOLD je 29,90 €.
report_problem Našiel si v texte chybu?
FeroT 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Pokiaľ ste toho názoru, že na veľkosti a ani na hrúbke nezáleží, tento článok pre vás asi nebude vhodný.
Garmin Varia RTL 510 – výmena akumulátora

Garmin Varia RTL 510 – výmena akumulátora

Garmin radar existuje na trhu už mnoho rokov. Prvé z jeho verzií už majú obvykle akumulátor vo veľmi zlom stave. Poďme sa pozrieť na to, čo obnáša jeho výmena.
Doplnky a výbava - čistota, servis aj pre potešenie PR článok

Doplnky a výbava - čistota, servis aj pre potešenie

Sezóna sa „prehupla“ do záverečnej časti. Potrebuje váš bicykel servis? Chýbajú vám prípravky na čistenie? Prípadne by to chcelo zmenu komponentu? U nás nájdete všetko.
keyboard_arrow_up