Bikecheck: Storck Rebel Seven – trinásťrýchlostná raketa

Keď budem veľký, kúpim si... je známa fráza nielen dospievajúcich „snílkov". Ja som sa rozhodol vyskladať si „dream-bike" svojou „rokmi overenou" cestou.

Storck. Ešte ste o tejto nemeckej chuťovke nič nepočuli? Jáj, radosť sa skrýva v Toffifee, Merci a tak? Nie! V Storck bikes!


Prečo práve Storck?

Na začiatku bol jeden chlapík menom Markus Storck. Jeho životopis by vystačil na niekoľko samostatných článkov, takže zostručním. Bývalý cyklista z veľkej cyklo rodiny, obchodník, ktorý kšeftoval v 80-tych a 90-tych rokoch s mnohými slávnymi značkami bicyklov, ale predovšetkým dizajnér a inovátor titánových, hliníkových a karbónových rámov, dielov a rôznych komponentov. Ako prvý predstavil karbónové kľuky a pevnú karbónovú vidlicu.

Bol spoluzakladateľom Eurobiku, najväčšieho výstavného sviatku cyklistov v Európe. Verný jeho remeslu z posledných 10 rokov s cestným modelom a mtb-čkom, nevidím dôvod na zážitkovej spolupráci niečo meniť, keď sa jeden jeho rámik váľa za dobrú cenu na sklade. Navyše to nie je žiadna „sériovka", ale limitovaná „výnimôčka” upečená pri príležitosti 20-teho výročia založenia firmy (v roku 2015) v špeciálnom grafickom dizajne a laku. Aj keď, pravdupovediac, rámu je nejaký papier (certifikát) zrejme „ukradnutý". Je decentný v čiernom matnom prevedení s bielymi líniami do zadnej stavby a primerane ľahký s hmotnostou 1 090 g.


Malý-veľký bike pre malého-veľkého cyklistu

Som už teda dostatočne veľký? Vekom sa blížim k štvrtej desaťročnici,
...no bude vám nanič, pokiaľ jej potenciál zabijete kolesami z takpovediac konského povozu
ale vzrastovo sa mi podarilo atakovať tak výšku prízemného mrazu. Nebolo nad čím rozmýšľať, siahol som po modeli Rebel Seven. Teda po kolesách 27,5" a veľkosti M. Rám, ako som spomenul, je z roku 2015, ešte s vonkajším vedením bowdenov pomocou karbónových výstupkov na ráme. Vraj som 6 - 7 rokov za opicami? Nuž, nepotrpím si na všetko z aktuálneho katalógu. Toľko vážne nezarábam. A dvadsaťdeviatka (Rebel nine) je mi už naozaj veľká. Skúšal som a nesedelo mi to. Pripadal som si ako deti, ktorým rodičia kúpia veľké bicykle (lešenia) priskoro, však oni dorastú.

Ísť sa dá, ale technika, obratnosť, ovládateľnosť je jalová. Ja už pravdepodobne (do výšky) nedorastiem. Polepšenie tak predstavuje 1,5 palca oproti mojej pôvodnej 26-ke. Opäť Há-Téčko? Áno! Ortodoxného uphillera zvážnicového typu v sebe nezapriem a kvalitný fat-tlmič mám predsa medzi zadkom a ramenami.


Tlmenie predsa len má. Postaralo sa oň RockShox a ich solo air „vzduchovka" Reba RL so 120 mm zdvihom a boost 15x110 mm oskou. Lockout páčka z riadítok je samozrejmosťou. V čiernom matnom prevedení akoby patrila k matnej tmavej prednej časti rámu. Doposiaľ som jazdil SID-ku, ktorá bola dual air, ale myslím, že žiadne veľké prekvapenie, čo sa chodu a progresivity vidlice týka, sa nekoná. Hmotnosť 1 650 g nie je terno, ani tragédia. Teleskopická sedlovka raz možno pribudne. Nateraz si vystačím aj s pevnou.

Kostra bicykla môže byť akokoľvek dobrá, premakaná a inovatívna, no bude vám nanič, pokiaľ jej potenciál zabijete kolesami z takpovediac konského povozu. Naozaj sú to práve kolesá, ktoré vytvárajú obraz o jazdných vlastnostiach a prejave bicykla. A karbónové ráfiky v šírke 30 mm na nábojoch Tune King (predný náboj je Tune King, zadný Tune Kong) v žiadnom prípade nestrieľajú vedľa. Sú ľahké, rýchle a výborne odvaľujú. Ako obutie dostali už rokmi overené plášte Continental Race King 2,2" v tubeless verzii bez insertov. Pre mňa celoročný plášť do každého typu terénu s výnimkou ľadu. A to, že je primárne určený do sucha, mu radšej nehovorím.


Tiché smrtiace monštrum o 13-tich schodoch

Posun vpred, radenie, kazetu 11-52z, prehadzovačku a reťaz obstarávajú komponenty značky S... Shimano? Sram? 1x13? To mi nevychádza! S-Ride. M-700. Ako prosím? Táto, v našich končinách prakticky neznáma, značka sa teší veľkej obľube hlavne v ďalekej Ázii. Áno, je to Číňan, ale čo už dnes nie je? Navyše si trúfam povedať, že spoľahlivý, pretože už dva roky jazdím „S-rajďáka” - nižšiu verziu M-400 s prevodmi 1x11 na 26" biku a bez akýchkoľvek náznakov nepresnosti radenia, kazivosti a nefunkčnosti. (Dobre, Dubničák bol výnimka, aby reč nestála).

60-tisíc výškových metrov na 2 000 km za rok je adekvátny test na takéto úvahy. Telo prehadzovačky je masívne, ako aj kladky v dlhom ramienku. 13-rýchlostná kazeta sa montuje na klasický Shimano HG orech. To so sebou prinieslo dilemu, či neskončí kazeta prilepená na výplete, keďže je vyhĺbená, ale vyšlo to „ltt". Hmotnosť? Na úrovni sady Sram Eagle GX - X01 či Shimano XTR. Hmotnostne: 287 g prehadzovač, 408 g kazeta a 124 g páčka radenia. Cena? Astronomická smerom nadol... či zo Sramu alebo Shimana. Tak kde je pes zakopaný, že sa tu nedá len tak zohnať? Ale dá, loďka dovezie, pokiaľ sa cestou nezasekne, len si treba trochu počkať.


Komponentové osadenie

Sedlovka (šírka 31,6 mm), 110 mm dlhý predstavec a 760 mm široké riadidlá sú zo série Deda Elementi Mud Border a Peak. V podstate bežná a dostupná hliníková konfekcia, s ktorou sa nič nedá pokaziť. Riadidlá sú zaodeté do kožúškov (gripov) ESI Extra Chunky v hrúbke 34 mm. Tieto skvelé silikónové gripy sú balzam na ruky aj pri dlhých výjazdoch, „nevymačkajú" sa, jednoducho sa umyjú a dlane sa na nich ani za dažďa nešmýkajú. Sedlo je také, ktoré moje polky už desaťročie milujú – Selle San Marco Caymano s dierou uprostred v bielo-čiernom prevedení.


Brzdové páčky, strmene a kotúče opäť Sram-Avid.
Po spoločnom zoznámení sa v okolitom teréne je to jednoznačne na úsmev.
Fajnšmekerov sklamem, sú to obyčajné lacné Level-y. Ubrzdia, čo treba a ľahko sa servisujú, výmena brzdových doštičiek je chvíľková záležitosť. Za ich cenu adekvátna hmotnosť aj účinok. Trochu inžinierom (rámu) nevyšlo umiestnenie zadného strmeňa, resp. dotiahnutie hydraulickej hadice, vyzerá to trochu divne, ale tak, fakt, je to za chrbtom a čo oko za jazdy nevidí, to srdce nebolí .  Hlavne, že to brzdí. Kľuky sú Truvativ X9 v dĺžke 175 mm s krytmi proti obúchaniu odspodu, obopínajú prevodník Sram 32z, 11sp X-Sync. Čo? Áno, primárne je pre 11-rýchlostné systémy, ale je plne kompatibilný s touto 13-rýchlostnou sadou. V kombinácii s kazetou s rozsahom 11- 52 zubov poskytuje dostatočný „ľahko-ťah” aj do prudkých stojok, nestratí sa ani na dlhej placke.

Dostávam sa k najväčšej kontroverzii komponentového osadenia a tou sú pedále. Shimano. Niežeby som proti nemu niečo mal, pretože ho roky nikde nepoužívam. No pedále PD-M520 sú ikona ako Terminátor. Prakticky nezničiteľné. Jeden pár spred 15 rokov, čo mám doma, funguje bez problémov a servisu doteraz. Ešte uvediem, že som neskladal primárne ultralight mašinu. Mnohé komponenty môžu byť do budúcna nahradené ľahšími, no platí, čím viac karbón, tým viac peňazí. S použitím uvedených komponentov má bike hmotnosť 9,54 kg.


A na záver, keď štartuje raketa

Niežeby som sa doposiaľ na 27,5" nevozil. Máme také dva, no sú to skôr „rikše" pre našich dvoch pánkov na výlety. Ťažký a ťažší. Preto prvý dojem z roztočenia pedálov bol, ako presadnúť na niečo podstatne rýchlejšie. Bike chce ísť a chce ísť rýchlo. Svoje robia hlavne kolesá. Nohy za rýchlejšie už žiaľ vymeniť neviem. Radenie pracuje expresne presne a v mikrosekunde, žiadne hrkanie a trenie reťaze sa nekoná. Páčka pri radení vydáva príjemný klik zvuk. Trochu vadí radenie dvomi páčkami tlačením palca pre oba smery (Shimano má naspäť potiahnutím ukazováka). Podržaním páčky sa docieli preradenie o 3 pastorky.

Po celoživotnom grip-shifte to bola najväčšia zmena, na ktorú som si však rýchlo zvykol. Čo mi trvalo dlhšie, bolo zvyknúť si, že sedím od zeme vyššie, konkrétne 1,5 cm, pri zachovaní rovnakej výšky sedla od osi pedálu v porovnaní s 26“ bikom. Pri položení nohy na zem zo sedla mi to trochu chýba. Po spoločnom zoznámení sa v okolitom teréne je to jednoznačne na úsmev. Polámal som už niektoré svoje „kopčekové osobáky". Ako inak, stihol spraviť aj jedno neplánované salto .
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Hardtail ako bicykel snov? Áno!
Takmer každý cyklista má svoje predstavy o tom, ako by mal vyzerať jeho vysnívaný bicykel. Väčšina z nás ich má spojené s konkrétnym štýlom cyklistiky, ktorej sa venuje najviac.
Výmena po sezóne, servis alebo upgrade – čo sa môže hodiť PR článok
Dostali komponenty na vašom biku počas sezóny riadne zabrať? Alebo len hľadáte vhodný upgrade? Pozrime sa spolu bližšie na niekoľko produktov, ktoré vám určite spravia radosť.
Trailové hardtaily – zabávaj sa a cibri si techniku PR článok
Bicykle bez zadného odpruženia stále majú čo ponúknuť. Moderná geometria, adekvátna výbava, ale tiež veľa zábavy za rozumné peniaze. Už máš vybraný ten svoj?
keyboard_arrow_up