Čo stojí profesionálny tréning amatéra - legálne možnosti hobby cyklistu

Čo stojí profesionálny tréning amatéra - legálne možnosti hobby cyklistu

Čo všetko môže spraviť pretekár amatér, keď chce dať príprave maximum? Čo taká príprava stojí? Dokonalé podmienky nestačia, čo dokáže zničiť veľké plány a ciele?

Kto je vlastne profesionál? Je to cyklista, ktorý dostáva za jazdenie plat? Je to niekto, kto nemá iné zamestnanie ako cyklistiku a jazdí za materiál? Je profíkom aj tatko od rodiny, ktorý sa rozhodol, že si vytvorí dokonalé podmienky pre prípravu na preteky? Týmto článkom nenájdem definitívnu odpoveď na túto otázku, ale zameriam sa na ten posledný príklad, opíšem, čo dnes môže amatérsky cyklista spraviť v príprave, keď sa rozhodne ísť do toho naplno a chce využiť všetky možnosti v tréningu, ktoré mu pomôžu sa zlepšiť. A že nepôjde o žiadne teoretizovanie, môžem aj sám potvrdiť, vo svojom okolí mám kamarátov a súperov, ktorí nejaký čas v takomto profi režime fungovali.

Prievidzský cyklomaratón

Ako vyzerá takýto profi amatér?


Dokonalé podmienky na trénovanie vyžadujú čas a peniaze. To prvé majú skôr mladšie ročníky a prostriedky naopak tí starší. Ja vo svojom okolí stretávam skôr tých starších, povedzme okolo štyridsiatky, ktorí sa rozhodnú pre takúto profesionálnu prípravu, asi to súvisí aj s krízou stredného veku, športovanie je podľa mňa ten lepší spôsob, ako sa s ňou vyrovnať. Ale takýchto cyklistov puntičkárov poznám aj s vekom 60+, aj na nich je krásne vidieť, ako sme my chlapi hraví po celý život.

Ďalej si takéhoto „amatéro-profíka" predstavujem ako podnikateľa, ktorý vďaka zabehnutému biznisu má jednak peniaze na všetko potrebné, drahý je nielen bicykel, ale aj všetky tie veci, o ktorých bude reč. A hlavne to je niekto, kto nemusí sedieť v klasickej práci denne 8 hodín, lebo cyklistika je žrút času, veľkú podporu potrebuje človek od rodiny, sú to hodiny a dni strávené na tréningu, pretekoch a sústredkách.

DHL Sereďmaratón


Určite sa nájdu aj výnimky z tohto opisu, to nie je teraz úplne podstatné, dôležitejšie je, že takíto borci reálne existujú, veľa z vecí z tohto článku aj sami dodržiavajú, tipol by som si, že by sa našiel aj taký, ktorý vyskúšal už všetko.

Lekár


Ak chce amatér pretekár začať trénovať naplno, určite by mal navštíviť lekára. Základom je byť zdravý, základná preventívka je minimum, čo sa dá spraviť. Namáhané bude srdiečko, to si zaslúži pozornosť extra, so stúpajúcim vekom pravidelná kontrola ešte dôležitejšia. Začíname zľahka, návšteva lekára stojí len čas, určite to odporúčam každému, aj rekreačným športovcom.

Športová diagnostika


Prečo je takéto testovanie dobré, čo sa tam cyklista dozvie a aké su dnes možnosti, to všetko som opisoval vo videu, kedy som takúto diagnostiku sám absolvoval, zaujímavé bolo porovnanie mňa s Imrom, na tom je krásne vidieť, ako vedia byť na prvý pohľad podobní jazdci zásadne od seba odlišní.



Takáto diagnostika nie je sama o sebe drahá, kto to myslí s tréningom vážnejšie, musí ju absolvovať niekoľkokrát do roka. Podľa toho sa sleduje vývoj formy a účinnosť tréningu. Rozdiely sú aj v samotnom meraní a interpretácii výsledkov. Mám kamošov, ktorí takto chodia do Prahy za svetovými autoritami v tejto oblasti. Priemerná cena bude asi 100 €, násobne stúpa v lepšie vybavených zariadeniach a za prítomnosti špecialistov, potom môže návšteva vyjsť aj na 500 €.

Tréningový plán


Výstupy z diagnostiky budú základom pre zostavenie tréningového plánu, tu má hobbík niekoľko možností. Najlacnejšie vychádza používanie tréningového SW, zadajú sa parametre športovca a termín pretekov v sezóne, kde má forma vrcholiť a ide sa podľa vzorcov, ktoré počíta algoritmus. S cenou sme na desiatkach eur mesačne.

Vyšší level je platenie si trénera, lacnejšie vychádza online trénovanie na diaľku. Tu sme mesačne asi na 50 €, za to dostáva športovec tréningový plán, kde má rozpísané, kedy a ako má trénovať, od konkrétneho kouča závisí, či sú v jeho balíku aj telefonické konzultácie, alebo tréner sleduje len záznamy zverenca v nejakej aplikácii, často sa od neho vyžadujú aj doplnkové informácie o pocitoch a únave.



Najvyšší level je individuálny prístup, komunikuje sa denne, tréner býva často prítomný na diagnostike, alebo ju aj sám vykonáva, prítomný môže byť aj na samotných tréningoch. Toto samozrejme stojí čas a to sú peniaze, takéto služby sa môžu pohybovať aj v stovkách eur mesačne, cena logicky stúpa aj s kreditom trénera. Dnešné technológie fungovanie a komunkáciu značne zjednodušili, toto značne pomáha s dostupnosťou takýchto služieb širšej verejnosti, aj skutoční profíci fungujú s tímovými trénermi sčasti online.

Firma na trénovanie


Kto sa nebojí angličtiny, môže si najať trénera, ktorý je súčasťou firmy, ktorá sa na takéto služby zameriava, je to vlastne agentúra zastrešujúca trénerov, ktorí sa špecializujú na konkrétne športy, najväčšia výhoda takéhoto fungovania je, že tréneri zdieľajú skúsenosti, konzultujú medzi sebou, viac hláv viac vie. Ja som sa o tomto dozvedel vďaka podcastu Štartovacia čiara, odporúčam aj pre nebežcov.

Merida road cup, Sokolovce

Pozor na kvázi trénerov


V dnešnej dobe sa roztrhlo vrece s koučami a poradcami, veľa ľudí má pocit, že po vyhratých pretekoch a s pomocou internetu sa stávajú odborníkmi. Týka sa to aj trénovania cyklistov, ľudia často platia za tréningové plány, ktoré sa robia formou copy/paste, nič osobné na takomto trénovaní nie je, je to len predražená forma, ako sa dostať k základným princípom trénovania, ktoré sú bežne dostupné na webe. Ak je niekto dobrý športovec, automaticky to neznamená, že bude aj dobrý tréner, hlavne ak chýba potrebné vzdelanie…

Ako vyzerá profi tréning


V prvom rade je riadený, športovec vie, prečo robí to, čo robí. Od trénera dostane vedieť, koľko kilometrov a v akom tempe má ísť, ako som spomínal vyššie, netrénujú sa len konkrétne schopnosti cyklistu, ale alchýmia je načasovanie formy.

Trnava Tour

V rámci celoročnej prípravy sú veľkým pomocníkom sústredenia, na jar s cieľom najazdiť objem v teple a v priebehu sezóny napríklad so zameraním na pobyt vo vysokej nadmorskej výške. Áno, aj takto dnes fungujú hobíci.

Sústredká


Ja na takéto sústredká chodím rád, aj sa niečo najazdí a aj to je výborná psychohygiena, človek vypadne zo stereotypu. Najlacnejšie týždňové výlety v Chorvátsku stoja do 500 €, s Malorkou sme na raz takej sume, veľa záleží od konkrétneho miesta a štandardu ubytovania. Pre bežného pracujúceho cyklistu je najväčšia prekážka čas, takto sa chodí aj 3x do roka.



Regenerácia a kompenzácia


Čas a peniaze stojí aj regenerácia, hlavne pre športovcov v rokoch je toto kľúčový faktor. Niekto dokonca hovorí, že čas trénovania vs. čas regenerácie a kompenzácie by mal byť 1:1, počítať sem môžeme masáže, strečing, core cvičenia, jogu… nepočíta sa sedenie za počítačom v práci. Kľúčový je aj spánok a životospráva, o tom za chvíľu.

Bežný človek si vystačí s kvalitnou a pestrou stravou, amatérsky pretekár trénujúci na svojom limite potrebuje pomoc doplnkov stravy a športovej výživy.
Aké služby a pomôcky amatér využije, záleží na jeho preferenciách. Základom je masáž, keď som pred rokmi pravidelne na športovú masáž chodil, tak stála 20 €, teraz už sme asi vyššie. Pohodlné je mať doma lymfodrenážne masážne nohavice, elektrostimulačný prístroj, ja si zatiaľ vystačím s masážnou pištoľou, valcom a strečingom. Nohavice sme na rádovo tisícoch, elektrika o kúsok menej, kvalitná pištoľ 200 €+, najlepšie vychádza masážny valec, pár desiatok eur. Cena za masáže za celý rok, opäť stovky eur.

DHL Sereďmaratón

Diéta nefunguje, vybuduj si návyk


U amatéra bude veľká šanca, že má nejaké kilá navyše, pomer watty na kilogram hmotnosti nepustí, preto treba schudnúť. Neodporúčam držať drastické diéty, nefungujú a dlhodobo nie sú udržateľné, veľká pomoc je odborník, ktorý pomôže s jedálničkom, jednoduché kalorické tabuľky pomôžu uvedomiť si, koľko reálne prijímame kalórií a ako náročné je ich spaľovať.

Byť vegetariánom nie je podmienka, amatér sa vie dostať na dobrú hmotnosť aj bez extrémneho obmedzovania, sledovať treba aj zloženie stravy, na preventívke sa ukáže, či telu niečo nechýba. Zdravá strava nie je podľa mňa zásadne drahšia od platenia za maškrtky a „mekáče", náročné to je na vôľu. Zaplatiť sa dá za jedálniček na mieru, je to ako s trénermi, univerzálne informácie dostane človek za pár desiatok eur, profi individuálny prístup sme na stovkách. Kalorické tabuľky sú mesačne len nejaké drobné.

CYKLOMARATÓN PO CESTE SNP


Doplnky a preparáty


Bežný človek si vystačí s kvalitnou a pestrou stravou, amatérsky pretekár trénujúci na svojom limite potrebuje pomoc doplnkov stravy a športovej výživy. Telo by už nestíhalo potrebné látky získavať z bežnej stravy, treba mu pomôcť. Bavíme sa tu o bežných veciach ako sú proteíny, amináče a podobne, pod dohľadom odborníka sa dá nasadiť kúra na zvýšenie červených krviniek, celé by to malo stáť na vitamínoch a legálnych veciach.



Celkovo odporúčam zostať v legálnych vodách, dopingovky si u nás síce nepamätám, ale nerozumiem, ako môže niekoho tešiť víťazstvo s vedomím podvodu. Lepšie je sa vyhnúť aj bežným liečivám počas pretekov, nemusia byť zakázané, ale etické mi takéto zneužívanie nepríde. A navyše športovcom vo vyššom veku sa môže ľahko stať, že to s nimi niekde „švihne", keď spapajú veľa flektorov alebo paralenov.

Bežné doplnky stravy a vitamíny, to sme na desiatkach eur mesačne, pri niečom sofistikovanejšom ale stále povolenom, sme na stovkách. Doping stojí tisíce a áno, určite sa nejaký vyskytuje aj v amatérskej cyklistike na Slovensku, nikoho síce nechytili, lepšie povedané nechytali. Všetci sme asi videli dokument Ikarus…

Merida road cup, Sokolovce

Ladenie a tuning


Jedna vec je mať bike 10.000 €+, druhá či na ňom správne sedíte, či sú správne nastavené zarážky a podobne, bez týchto detailov sa maximálny výkon predviesť nedá. Bikefitting robíme aj u nás, 99 % jazdcom bude tento level úplne postačovať, profíci môžu využiť sofistikovanejšie metódy, ako je veterný tunel, alebo analyzátor šliapania, cyklistu ovešajú senzormi tak, že si bude pripadať ako kozmonaut. Ceny začínajú asi na 100 €, veterný tunel v Holandsku vychádza asi 900 €, prítomný je aj fyzioterapeut, venujú sa vám celý deň.

Hračky pre veľkých


Nikdy nie je neskoro, aj ja som vo veku 25 rokov vážil o 10 kg viacej, prvýkrát som za rok najazdil cez 10.000 km len pred 6 rokmi.
Na záver som si nechal ešte úplné vychytávky pre tých s najväčším odhodlaním. Sem by som zaradil prespávanie v kyslíkovom stane, počul som aj o kyslíkových procedúrach zameraných na zlepšenie kvality krvi, s dýchacou maskou strávite určitý čas po niekoľko sedení. Sauny a kryokomory ani nespomínam, tie považujeme za súčasť životov aj bežných ľudí. Kyslíkový stan stojí ako menšie auto, cena sa rozloží pri platení za služby v zariadeniach, ale veľká úspora to nebude, procedúry fungujú len pri dlhodobom využívaní.

Prievidzský cyklomaratón

Vystreliť je ľahké, umenie je vydržať


Ak by tento článok chcel niekto použiť ako návod, chce sa do tréningu poriadne oprieť, tak musím spomenúť veľmi častý úkaz v podobných príbehoch. Športovec nakúpi všetko potrebné, vybaví preventívku a dohodne trénera a výživového poradcu a s chuťou začne trénovať, zásadne zmení stravovanie. V úvode snaženia ide všetko ľahko, progres je veľký, motivácia nechýba, dole idú kilogramy a hore watty.

Problém je však ten, že pri príliš veľkých a náhlych zmenách a príliš prísnom režime, to všetko skôr či neskôr na človeka časom doľahne. A cyklistika je v tomto nekompromisná, niečo sa dá natrénovať za mesiace, ale ladenie top vykonnosti trvá roky. A to málokto vydrží, cyklistu nebaví väčšinou trénovať samého podľa wattov, pevnú vôľu treba pri stravovaní, náročné je prečkať zimu, môže prísť zranenie, pád, alebo nejaké osobné problémy.

CYKLOMARATÓN PO CESTE SNP


A to sa stane väčšine borcov, ktorých som v takomto ultra nastavení zažil, ak nevyhoreli za rok, že už v auguste po prepálenej jari na bicykel nemohli ani pozrieť, tak len málo z nich vydržalo takéto fungovanie po niekoľko rokov. Preto odporúčam robiť zmeny, ktoré vieme udržať dlhodobo, postupne sa môžu do prípravy zaraďovať nové náročnejšie prvky, ale treba to robiť citlivo. Väčšina z nás má rodiny a prácu, tam to musí byť vyladené tiež, nech sú všetci spokojní.

Nikdy nie je neskoro


Ak máte so sebou chuť niečo spraviť, nepáčite sa sami sebe v zrkadle, chcete začať trénovať, lebo vás baví jazdenie na biku, alebo chcete konečne vydržať v hlavnom pelotóne obľúbený maratón, je jedno či máte 25, 45 alebo 55 rokov. Nikdy nie je neskoro, aj ja som vo veku 25 rokov vážil o 10 kg viacej, prvýkrát som za rok najazdil cez 10.000 km len pred 6 rokmi. Vek je len číslo, ak si správne nastavíte hlavu a podarí sa vám nájsť rovnováhu, do trénovania a zdravej stravy sa nebude treba nútiť, stane sa to súčasťou vášho života. A hlavne, netreba to brať všetko príliš vážne, je to len cyklistika.



Na úplný začiatok netreba veľa, stačí funkčný bike a naštudovať základy z článkov a videí, veľa o trénovaní nájdete aj u nás v Magazíne alebo na YouTube. Online tréner na celú sezónu pomôže s osvojením princípov trénovania, diagnostika poslúži ako vysvedčenie pre cyklistu, časom sa odmeňte lepším bikom, nechajte si nastaviť posed a takýmito maličkými krokmi si to celé spestrujte. Odmenou vám bude uznanie súperov, menšie brucho a hlavne dobrý pocit samého zo seba.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo (Tomáš Cepka)
Páči sa ti tento článok? thumb_up135thumb_down comments 116 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Ako trénujú profíci? Vyskúšal som si to na vlastnej koži

Ako trénujú profíci? Vyskúšal som si to na vlastnej koži

Za pár rokov som sa od úplného začiatočníka v cyklistike dostal až do bodu, kde som pričuchol k profíkom. A takto to prebiehalo.
Video: Ako trénovať na 1. cyklomaratón - L'Etape Slovakia play_arrow

Video: Ako trénovať na 1. cyklomaratón - L'Etape Slovakia

Aké chyby v tréningu robí väčšina cyklistov? Ako trénovať, keď do pretekov zostáva pár týždňov? Ako vyzerá spolupráca s trénerom?
Vidíme sa na Zwifte - virtuálne jazdy MTBIKER 2021

Vidíme sa na Zwifte - virtuálne jazdy MTBIKER 2021

Aký typ jázd nás minulé roky najviac bavil, prečo to tiež vyskúšať a aké novinky nás už túto zimu čakajú?
keyboard_arrow_up