Si mama a už (takmer) nikdy nejazdíš sama

V nasledujúcej sérii článkov vás prevediem možnosťami, ako začleniť aj najmenšie bábo do aktívneho života a s radosťou tráviť čas na bicykli, behaním, turistikovaním, korčuľovaním, či dokonca skialpovaním a bežkovaním s najvyšším možným komfortom pre dieťa.

Ako teda na to? Odpoveď je jednoduchá, budete potrebovať multifunkčný športový vozík využiteľný celoročne. Svojho času sa označovali za cyklovozíky, doba ale medzičasom pokročila a obmedzenému využitiu „len za bicykel“ už taktiež dávno odzvonilo a s dokúpením doplnkových setov (bežecký a lyžiarsky) sa z vozíka stáva neprekonateľný pomocník na celoročné športovanie. Apropo, pre udržanie fyzického a hlavne psychického zdravia matiek na materskej, je vozík priam nevyhnutnosťou .


Naposledy som vám pripravila „zimnú” skialpovú recenziu s využitím ski setu, no leto už klope na dvere a cyklosezóna frčí v plnom prúde, pozrieme sa teda, ako zvláda vozík bicyklovanie.


Výber toho „pravého“

Vozík je možné pripevniť na každý druh bicykla...
Žijeme v dobe pestrej ponuky na trhu, výrobcovia sa predbiehajú v inováciách a ponúkajú svoje produkty rôznych veľkostí, typov, úrovní výbavy, odpruženia, bezpečnostných štandardov, funkčnosti a v neposlednom rade aj v rôznych cenových úrovniach. Nuž, každá značka má svoje plusy aj mínusy. Skúste si pred samotnou kúpou zodpovedať na nasledujúce otázky a odpovede by vás mali nasmerovať na ten správny model pre vás.


  • Na aké aktivity plánujem vozík využívať
  • Aký druh terénu budem jazdiť na bicykli
  • Ako dlho a ako často budem vozík využívať
  • Koľko detí budem voziť
  • Aká je bezpečnosť vozíka
  • Skladanie vozíka
  • Multišportové sety
  • Doplnková výbava k vozíku
  • Komfort sedenia pre dieťa, vetranie
  • Rozpočet

V našom prípade sme mali celkom jasno ešte pred kúpou, ale aj tak som pár hodín strávila googlením, aby som sa nakoniec utvrdila v pôvodnom rozhodnutí a siahla po osvedčenej švédskej kvalite. Značka Thule mala na základe mojich teoretických vedomostí a znalostí spĺňať všetky očakávania (veľkosť, ľahká manipulácia, jednoduché skladanie, hmotnosť) a s dokúpením bežeckého a lyžiarskeho setu otvorila dvere celoročnému užívaniu s väčšinou športových aktivít.

Rozhodnutie bolo teda jasné, berieme vlajkovú loď, Thule Chariot Sport 1. Označenie Chariot je modelový rad, Sport je označenie výbavy a 1 je jednomiestny pre jedno dieťa. Sport sme vybrali z niekoľkých dôvodov - kotúčové brzdy, nastavenie pruženia, polohovanie sedenia, nadštandardný úložný priestor, vetracie otvory a odnímateľné bočnice.


Technické okienko

V základnej výbave Thule Chariot Sport dostanete vozík s cyklosetom (tyč spolu s rýchloupinákovou oskou) a kočíkovým setom (dve malé predné kolieska). Prvá otázka bude, ako upevniť vozík za bicykel? Bude to chcieť trošku „technického myslenia“. Hneď v úvode si musíte skontrolovať, aký typ osky má váš bicykel. Ak máte rýchloupinák, použijete ten, ktorý ste dostali v základnom sete a môžete vyraziť na výlet.

V prípade, ak máte pevnú osku, čaká vás investícia a to vo výške cca 60 € do špeciálneho tzv. adaptéra pevnej osi, ktorý nahrádza originálnu osku výrobcu. No a tie sú rôzne, líšia sa čo do dĺžky, a čo do stúpania závitov pätky. Moja rada, nechajte si poradiť v špecializovanom cykloservise alebo oslovte Thule predajcu, určite vám s výberom poradia. V najhoršom prípade oslovíte sústružníka a osku si necháte vyrobiť na mieru.

…a počet spoločných km šiel síce dole, ale čas strávený v lese a zážitky na celý život hore
Opakovane dostávam otázku, či je upevnenie vozíka limitované typom bicykla a materiálom, z ktorého je vyrobený a aké negatívne následky to môže priniesť. Vozík je možné pripevniť na každý druh bicykla - cestný, mestský, gravel, mtb, po skúsenostiach s vozíkom na ceste využívam už len mtb. Čo sa týka hardtailov karbónových/hliníkových, nehrozí vám žiadne poškodenie a je úplne jedno, či vlastníte hardtail s rýchloupinákom alebo pevnou osou. Niekde som sa dočítala, že rámy s pevnou osou majú dokonca vyššiu odolnosť ako modely s rýchloupinákom.


Pri celoodpružených hliníkový/karbónových bicykloch je pripojenie vozíka možné taktiež takmer bez problémov. Avšak je potrebné dať si pozor na uloženie zadnej stavby, ktorá je pripojená k hlavnému rámu 2 alebo 4 čapmi a tu je kameň úrazu. Po pripojení vozíka dochádza k únave čapov, resp. sú namáhané oveľa viac a následne dochádza k opotrebovaniu ložísk, vložiek čapov a podobne. Ak najazdíte pár stovák km, nič dramatické sa nedeje, ak to budete rátať na tisícky a v náročnejšom teréne, musíte počítať aj s častejším servisom a výmenou. Ja si to dávam skontrolovať raz ročne pri generálnom servise bicykla a k tomu ešte pribalím aj kolesá od vozíka. Najviac si to odnáša brzdové obloženie, doštičky mením párkrát v sezóne.

Pri ebikoch platí po technickej stránke to isté, čo je uvedené vyššie, no ako bonus ešte dostanete komfort na nezaplatenie, pre mňa osobne je toto najlepší spôsob „vozíkovania“ vzhľadom na celkovú hmotnosť vozíka a terén, ktorý jazdíme. Samotný vozík ma hmotnosť 15 kg, ak si prirátame dieťa, nejaké hračky, veci pre dieťa, sadu na opravu biku a defektov, veľmi rýchlo sa dostanete na hmotnosť prevyšujúcu 30 kg. A platí priama úmera, čím je dieťa staršie, tým viac veci nosíme.


Pohodlie? Treba zainvestovať

Komfort dieťaťa je veľká téma,
Naši malí pasažieri sú vo vozíku pripútaní a sú tam chránení ako v malej klietke...
všetci sa zhodneme na tom, že pre deti chceme čo najväčšie pohodlie, aby sa im vo vozíku páčilo, dobre sedelo, nebolo im chladno, teplo, aby ich to bavilo a s úsmevom si to ako-tak užívali, pokiaľ možno čo najdlhšie. Pokiaľ chcete vozík používať pre bábätko, resp. od narodenia, alebo vo veku, kedy dieťa ešte nesedí, je nevyhnutné zaobstarať si novorodeneckú vložku, tzv. miminkovník (Thule Infant Sling) uchytený tak, že eliminuje otrasy, dieťa sa v ňom hojdá, je uložené v polosede, pekne všetko vidí a ak náhodou zaspí, pohodlne sa mu tam leží. Moja rada na základe osobných skúseností a skúseností našich kamarátov - nechajte miminkovník vo vozíku čo najdlhšie.


Po vybratí miminkovníka sa vám naskytne pohľad na prázdny priestor, žiadne mäkké polstrovanie (ak nerátam polystyrénovú podložku v hrúbke asi 3 mm). Pre dieťa je to akoby sedelo na tvrdej lavičke a ak zaspí, hlavička mu bude lietať zo strany na stranu. Thule ponúka originálny diel, ktorý sa nazýva opora hlavy a trupu (Thule Baby Supporter), no stále nechápem, ako také niečo mohli nadizajnovať, je to tvrdé, neforemné a ak si tam dieťa oprie hlavu, má ju ako vo zveráku.

Skúšali sme všetko možné, aj nemožné, až sme do vozíka dali ušiť špeciálny vankúš, ktorý sa tvarovo prispôsobí dieťaťu a po nainštalovaní sa zrazu z vozíka stal pohodlný „gaučík“, kde Barbori bez problémov nielen posedí, ale perfektne a komfortne spí. Ešte podotknem, že toto je najlacnejšie (cca 40 €) a najúčinnejšie riešenie. My tie vankúše máme dva, jeden na chladnejšie počasie - ten je z polyesteru a na leto a horúce dni máme pre lepšiu termoreguláciu bambusový, resp. z bambusového úpletu.


Kto bikuje, ten vie, že kolesá tak trošku víria prach, ak je sucho, víria ho poriadne a k tomu ešte občasne zo zadného kolesa odletí menší či väčší kamienok. To je dôvod, prečo má vozík ochrannú sieť, ale tá má, bohužiaľ, svoje limity. Sieť má veľké oká a množstvo „bordelu“ prepustí do vozíka, dieťa ho dýcha, plus po každom výjazde nespevneným povrchom nájdete vo vozíku menšie pieskovisko.

Spočiatku som ako ochranu používala slnečnú clonu, neskôr pláštenku, ale v lete pri vyšších teplotách to bolo nepoužiteľné riešenie. Tento problém sa nám podarilo vyriešiť protiprachovou sieťou, takže opäť rada, zakúpte alebo si dajte ušiť protiprachovú antialergénnu sieť na mieru, s gumičkami na uchytenie, prekryje pekne prednú a vrchnú časť vozíka a s prachom máte pokoj . Veľa sa hovorí o prehrievaní vozíka v lete, to len potvrdíme, preto odporúčame každému, kto plánuje vozík v lete intenzívne využívať, aby si zakúpil vozík s bočnicami, ktoré sa dajú odzipsovať.


Hlavne bezpečne

Téma bezpečnosti vozíkov pre deti je na prvom mieste, vozíky sú testované samotnými výrobcami a majú rôzne certifikáty bezpečnosti. Naši malí pasažieri sú vo vozíku pripútaní a sú tam chránení ako v malej klietke, takže ak sa aj vozík preklopí, pásy ich podržia. V prípade nepriaznivého počasia, silného vetra alebo dažďa stačí nainštalovať pláštenku, ktorá je v cene vozíka spolu so slnečnou clonou. Toto je obrovská výhoda vozíka oproti iným formám detskej prepravy, ako sú napr. cyklosedačky, aj napriek veľmi nepriaznivým poveternostným podmienkam je vo vozíku sucho, bezvetrie, prípadne príjemný chládok.


Čo sa týka terénu, vozík toho zvládne naozaj veľa (otázny je komfort dieťaťa), ale úplne najideálnejšie sa používa na asfaltových cestách, cyklochodníkoch, šotoline a udupaných lesných cestách. Musím sa priznať, že s terénom som experimentovala často a veľa, no párkrát to skončilo preklopením vozíka, mojím pádom, prípadne som tlačila bicykel spolu s vozíkom a Barborou. Ak máte v pláne jazdiť náročnejší a členitejší terén, odporúčam prezuť plášte na vozíku, v štandardnej výbave dostanete cestné.

Fajn je, ak nejazdíte osve (u mňa asi 90 percent výjazdov), a v prípade problémov vám parťáci pomôžu. S nahustením kolies a nastavením pruženia na vozíku sa treba trošku pohrať, aby to čo najlepšie sedelo na hmotnosť dieťaťa a jazdený terén. Šírka vozíka je približne totožná so šírkou riadidiel, čo je pre jazdca s vozíkom celkom nápomocné pri užších cestičkách, tam kde prejdete vy, prejde aj vozík.


Pri plánovaní výjazdov si dobre naštudujte terén, či náhodou nenatrafíte na úzke mostíky, lávky, potoky alebo iné prekážky, kde by vozík nemusel prejsť, resp. museli by ste ho odpojiť od bicykla. Plánovaním trás na Slovenksu, ktoré sú mimo nášho regiónu, trávim asi toľko času, ako samotným bicyklovaním. S cyklochodníkmi, ktoré sú najideálnejšie pre vozík, je to na Slovensku také, asi aj z vlastnej skúsenosti viete, komplikované.

Medzi overené cyklovozík „friendly" chodníky, ktoré zvládne úplne každý, patrí určite Tichá a Kôprová dolina, Ľubochnianska dolina, Cyklokorytnička, Cyklochodník Prešov - Šarišské Michaľany, Vrbové - Kežmarok - Spišská Belá - Ždiar, Poprad - Kvetnica, Stará Ľubovňa - Hniezdne. Ideálne podmienky nájdete najbližšie u našich susedov v Maďarsku, Rakúsku a Poľsku.

A čo na to naši najmenší?

Tu platí asi dvojnásobne, spokojné dieťa, spokojný rodič . Deckám sa vo vozíku poväčšine veľmi páči, moja dcéra nazýva svoj vozík „peleškom”, má tam svoje obľúbené hračky, knižky, plyšákov, no je pravda, že vo vozíku prežila značnú časť svojho doterajšieho života, keďže ho využívame na dennej báze .

Bicyklovať sme spolu začali, keď mala 7 mesiacov, výrobcom odporúčaný vek je aspoň 6 m, no záleží hlavne na dieťati a tomu treba aktuálne prispôsobovať výjazdy. A určite je fajn zobrať do úvahy aj svoje schopnosti a možnosti, postupne si na bicyklovanie s vozíkom privyknúť, je to predsa trošku iný pocit a opatrnosti nikdy nie je dosť. Úplne prvú sezónu som najazdila s vozíkom a Barbori zopár tisíc km, cyklovozíkovanie bolo ideálne kočíkovanie od jari do jesene a výjazd pod 40 km sa mi ani nerátal. Kým bola nakŕmená, prebalená a vozík sa hýbal, bez problémov si dávala spánkový maratón, a ja ten cyklistický.

Minulý rok som už kombinovala bike/ebike, objem vecí a hmotnosť vozíka sa dramaticky zvyšovali, pribudlo odrážadlo, chodili sme na detské traily a mostíky, robili si veľa zastávok, presúvali sme sa na ihriská a rôzne detské atrakcie. V ideálnom prípade sme sa ráno vybrali do lesa a popoludní sme sa vracali domov. Tak si asi viete predstaviť, čo všetko sme so sebou vláčili.


Občasne sme kombinovali bike&hike túry, kde sme ešte potrebovali pribaliť turistický nosič, paličky a náhradnú obuv. To je ale téma na samostatný článok, ktorý vám určite rada pripravím.


Táto sezóna vyzerá byť celkom podobná tej predošlej, pribalili sme rôzne lopatky, formičky, lupy na hmyz... a počet spoločných km šiel síce dole, ale čas strávený v lese a zážitky na celý život hore . Ak si chcem zabikovať v kľude a bez prestávok, plánujem si výjazdy v čase Barborinho obedného spánku.

...záverom?

Aktivity s dieťaťom, tak to je vždy väčšia výzva, ale tak sa k tomu treba postaviť, no nebojte sa deti začleniť do svojho športového aktívneho života, oni to určite s gráciou zvládnu, ani sa nenazdáte, a o pár rokov neskôr budete mať po svojom boku plnohodnotných športových parťákov, ktorí vás budú naháňať. Ak by mi niekto pred troma rokmi povedal, že spoločné kilometre s Barborou budeme rátať na tisíce ročne, určite by som ho mala za blázna a poriadne vysmiala. Takže, smelo do toho, apelujem primárne na nežnejšie pohlavie, nebojte sa nových cyklovozíkových výziev, otvorí vám to ďalšie možnosti, ako spojiť dobré s užitočným a bude to určite príjemná zmena v tej rutine na údajnej materskej „dovolenke” .


P.S.

V našom prípade vyhral Thule vozík z dôvodu multifunkčnosti, ľahkosti skladania, veľkosti a možnosti celoročného využívania. Je to ale za cenu nižšieho komfortu sedenia a pruženia pri cyklovýjazdoch. Ak by som hľadala vozík len na bicykel, s najväčšou pravdepodobnosťou by som siahla po konkurencii zo Švajčiarska.
report_problem Našiel si v texte chybu?
katkaadventures 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Video: Svetlo + bike + Malé Karpaty = lovec západov slnka
Skoré stmievanie cyklistike bežne nepraje. Čo takto z nevýhody spraviť príležitosť?
8 dôvodov, prečo na trenažéri vyskúšať klubovú jazdu
Prečo sú klubové jazdy lepšie ako jazdenie na Zwifte s cudzími cyklistami? Ja som prišiel na 8 dôvodov.
Rýchlejší s nižším tlakom? Porovnanie v stúpaní
Máte pocit, že viac nafúkaný MTB plášť musí byť na asfalte či v ľahšom teréne rýchlejší? Nie je nad to urobiť porovnanie priamo v reálnych podmienkach a zistiť rozdiel.
keyboard_arrow_up