Test: Orbea Rise M20 - pozoruhodný hybridný ebike

Sezóna 2021 bola „vďaka” pandémii veľmi špecifická a posledná testovačka mi prešla rukami pre viac ako 13 mesiacmi. O to viac som sa tešil na testovanie nových kúskov a hneď ten prvý bol vo veľkom štýle!

Orbea Rise je zástupcom kategórie ebikov, ktoré je len veľmi ťažko nejako zaškatuľkovať. Táto malá skupina ebikov sa zvykne označovať aj ako „hybridy” alebo „light ebiky”. Pointa je v snahe ponúknuť ebike, ktorý sa vzhľadom a hmotnosťou ponáša viac na klasický bike, ako na ebike. Ako dopadlo toto trojtýždňové spolužitie analógového bikera a hybridného ebiku? To sa dozviete v dnešnej recenzii.


Prvý dojem - hmotnosť z ríše snov

Obvyklou prvou reakciou pri pohľade na biky modelového radu Rise je otázka, či to je vôbec ebike. Rise síce klame telom, ale skutočne sa jedná o ebike s motorom a integrovanou batériou, hoci na prvý pohľad to nie je také evidentné. Inak z môjho subjektívneho pohľadu sa jedná o jeden z najpohľadnejších ebikov, aké poznám. Ako druhé prekvapí hmotnosť samotného ebiku, ktorá v prípade modelu M20 vo veľkosti M bez pedálov činí 18,82 kilogramu, pričom na biku nie sú žiadne gramárske komponenty, ale klasika strednej triedy Deore/SLX. Top model Rise M-LTD pritom dokáže atakovať hmotnosť 16,5 kg! Po dizajnovej stránke vychádza Rise z modelu Occam, akurát mu chýba nepraktická vzpera v oblasti košíka na fľašu. Zaujímavá je aj metalická tyrkysová farba kombinovaná s bledomodrou. Po nasadnutí na bike vás čaká komfortne vzpriamený posed so širokými rajdami, krátkym predstavcom a na omak mimoriadne príjemnými gripmi. Čo naopak trochu zarazí, je absencia zobrazovacieho displeja, ktorá je štandardom u väčšiny ebikov. Je to daň za čo najnižšiu hmotnosť.


Osadenie a geometria

Základom biku je karbónový rám so zdvihom 140 mm, ktorý má z karbónu vyrobenú aj masívnu zadnú stavbu. Masívne pôsobí aj hliníkové vahadlo, ktoré žiaľ v sebe neukrýva žiaden „flip-chip”, ktorým viete upraviť hlavový uhol a geometriu. Hlavový uhol je tým pádom fixný. Model Rise M20 je najnižší v rade, čomu odpovedá aj skromnejšie komponentové osadenie, kde by ste okrem rámu karbón hľadali len márne. Na poste odpruženia figuruje americký FOX s vidlicou Float 34 so zdvihom 140 mm a trojpolohovým DPS tlmičom Float. O pohon sa stará sada Shimano SLX doplnená o dvojpiestikové brzdy Deore.


Výnimkou sú kľuky e-THIRTEEN a set bezdušových kolies kanadského výrobcu Race-Face, obutých do plášťov Maxxis Dissector/Rekon. Predstavec, riadidlá, gripy aj teleskopka nesú logo OC, čo je dcérska značka výrobcu Orbea. Odpruženie je dizajnované ako tzv. „Split Pivot”, čo je v preklade prepákovaný jednočap s čapom umiestneným v ose zadného kolesa, vďaka čomu je chod zadnej stavby nezávislý od brzdných síl. Obdobné riešenie dlhé roky používa napr. aj Trek pod označením ABP (active brake pivot). Z hľadiska geometrie a zdvihov sa jedná o trailbike, ktorý až tak nevytŕča z davu. Hlavový uhol 66° v kombinácii so sedlovým uhlom 77° ponúkajú dobrý mix kontroly a pohodlia. Hlavová rúra vo veľkosti M má 105 mm, reach je natiahnutý na slušných 450 mm a zadná stavba je dlhá 445 mm.


Motor, batéria a ovládanie - v znamení minimalizmu

O pohon tohto elektrifikovaného trailbiku sa stará najnovšia generácia motoru Shimano EP8, ktorá je doplnená o modrú nálepku „RS” - Rider synergy. Ak by ste čakali, že „RS” znamená niečo ako „Race Sport”, tak vás musím sklamať. V tomto prípade je trefnejšie skôr „Relatívne Slabý”, nakoľko krútiaci moment tohto motora (ktorý má inak 85 Nm) je elektronicky obmedzený na 60 Nm. Okresanie „kruťáku” súvisí jednak so snahou pošetriť šťavu relatívne malej 360 Wh batérie, ktorá je intergrovaná v spodnej rámovke, ako aj s potrebou o čosi menšieho výkonu, nakoľko modely radu Rise majú hmotnosť v rozmedzí od 16,5 kg po cca 19,5 kg. Rovnako aj ovládanie režimov má minimalistické rozmery a zastupuje ho dvojica tlačidiel na objímke v blízkosti ľavého gripu.

Na biku nenájdete ani žiaden displej, iba malú čiernu krabičku prichytenú o bowden, ktorá plní úlohu Bluetooth jednotky a pomocou dvoch viacfarebných diódiek signalizuje stav batérie a zvolený režim dopomoci motora. Okrem toho sa na biku nachádza ešte na modro podsvietené on/off tlačidlo na sedlovej rúre. Ak by vám takéto „sparťanské" zobrazenie nevyhovovalo, tak samozrejme si môžete spárovať EP8-ičku cez Bluetooth s kompatibilným cyklopočítačom (napr. Garmin EDGE), ktorý dokáže zobrazovať všetky údaje o stave batérie, režime, dojazde, kadencii, úrovni dopomoci a podobne. Samotné dávkovanie dopomoci je viac umiernené, ako v prípade konvenčných ebikov. Jednotlivé stupne pomoci si viete prekonfigurovať v aplikácii E-Tube. Ak by ste potrebovali väčší akčný rádius dojazdu, k dispozícii existuje aj batériový extendér s kapacitou 252 Wh, ktorý sa dá umiestniť do košíka na bidón. Ten si však v prípade záujmu musíte dokúpiť.


Reálne postrehy z jazdenia - menej elektro, viac bike

Na Orbei som toho pojazdil fakt, že veľa a musím sa bez hanby priznať, že napriek tomu, že k ebikom veľmi neinklinujem, ma to ohromne bavilo. Oproti „štandardným” 27-kilovým elektro-traktorom bolo toto „nebe a dudy”. Dopomoc motora je osekaná tak, aby ste aj na najsilnejšom režime nemali šancu v strmom kopci atakovať 25-kilometrový limit, bez toho, aby ste mali tepy v červenej zóne a čierno pred očami. Zároveň vďaka relatívne nízkej hmotnosti je bike dobre ovládateľný na trailoch aj zjazdoch a vy nemáte pocit, že idete na ťažkej „krave" prikovanej k zemi.

V rámci testovania som si vyskúšal jeden výjazd po trailoch vyslovene s vypnutým motorom a vyšliapal som všetko, čo jazdím aj na normálnom biku a paradoxne v zjazdoch som si vylepšil osobáky na väčšine obľúbených segmentov. Na rovine po asfaltke nie je problém šliapať rýchlosťou 25-30 km/h bez pomoci motora a v prípade, že batériu vytrieskate na nulu, na biku sa dá stále použiteľne šliapať, bez toho, aby ste mali chuť ho praštiť do rigola a zavolať si odvoz. Má to však jeden háčik. Ak si chcete blbnutie v kopcoch s týmto bikom užiť, musíte mať aj nejakú tú kondičku.

Bike vám síce s výkonom pomôže, ale šliapať za vás nebude

Downgrade-ovo načipovaný motor vám totižto dávkuje dopomoc pomerne opatrne a skôr prihadzuje výkon k tomu vášmu, miesto toho, aby šliapal za vás. V momente ako zvoľníte, tak aj motor sa začne flákať. Pre mňa osobne je táto kombinácia návyková, lebo sa dokážem zničiť rovnako (alebo aj podstatne viac) ako na bežnom biku a zároveň šetrím čas vo výšľapoch k trailom. Priemernú tepovku som mal prakticky na každom výjazde vyššiu na Rise ako na svojom non-elektro biku a za rovnaký čas som stihol dať dvojnásobok trailov. Osobne si však myslím, že ebiker začiatočník alebo osoba s nejakou tou nadváhou by nemusela zdieľať rovnaké nadšenie ako ja s takýmto typom biku. Každopádne na tomto biku nehrozí, že by ste sa začali flákať, zvlášť pokiaľ chcete dať dlhší okruh a musíte laborovať s kapacitou batérie.


Výdrž a výkon

Čo sa týka odstupňovania režimov, tak najslabší režim pocitovo dorovnáva hmotnostný rozdiel medzi XC raketou a 19 kg trailbikom, prostredný vám dáva trochu navrch, no tá pravá zábava začína až na najsilnejšom režime, ktorý ponúka 60 Nm. É-Pé osmička ponúka pomerne plynulý nábeh bez nejakého trhnutia kľúk a podobne, ako aj konkurenčné motory sa cíti lepšie vo vyšších otáčkach, než pri silovom dupaní v nízkej kadencii. Pochváliť ju musím aj za absolútne bezodporový chod pri vypnutej asistencii. Ovládanie pomocou dvojice kompaktných tlačidiel v blízkosti ľavého gripu je pohodlné a nemal som s ním žiaden problém.

Osobne sa mi páči aj minimalistické a funkčné diódkové zobrazenie režimu a stavu batérie. Všetko ostatné si viete nastaviť v Garmine. Čo už také ideálne nie je, je vyhotovenie uchytenia riadiacej jednotky o bowden, tenká guma je náchylná na urvatie a uberá to z inak výborného prvého dojmu z tohto biku. To už však trochu odbočujem od témy… Jednou z prvých vecí, ktoré som na M20-tke absolvoval, bol „kill-test” batérie. Tá zvládla pri najsilnejšom režime pri permanentnej dopomoci s 82 kg jazdcom v sedle pri teplote cca 5-9 °C zhruba 1 050 výškových metrov na cca 22 kilometroch, pričom cca 1/3 trasy tvorila asfaltová cesta a zvyšok lesné cesty a traily. Pri šetrnejšom zaobchádzaní pri cca 19 °C na najsilnejšom režime sa mi podarilo dostať „rajsku” do úsporného režimu pri 1 120 výškových metroch, pričom posledné 1 % (kedy vás prepne do najslabšieho režimu) zvládlo vyžmýkať ešte ďalších cca 70 metrov, než som sa ocitol na úplnej nule s motorom v kóme.


Určite záleží od hmotnosti jazdca, no v praxi sa dá na jedno nabitie v pohode zvládnuť trasa, ktorá má okolo 50 kilometrov a 1 000 výškových metrov. Pokiaľ by ste chceli absolvovať dlhší výlet, budete sa musieť uskromniť so slabším režimom dopomoci, alebo zainvestovať do externej batérie. Výhodou menšej batérie je aj jej rýchlejšie nabitie, takže aj hodinové nabíjanie počas obeda na horskej chate vám pomôže predĺžiť dojazd. Aby som však netočil len o motore a batérii, jazdné vlastnosti tohto biku rozhodne nehrajú druhé husle. Rise je geometriou kópia modelu Occam a vďaka tomu je na trailoch ako ryba vo vode. Strmšia sedlovka bráni tomu, aby vám dvíhalo predok v strmých stojkách a 66° hlavovka je spolu so 140 milimetrami zdvihu z môjho pohľadu optimálna na väčšinu terénov. Zadná stavba je masívna a tuhá a trojpolohový tlmič ponúka možnosť úplného uzamknutia odpruženia, ako aj „šlapavý” prostredný režim.

Pri otvorenom tlmiči je Orbea slušná žehlička, ktorá vás podrží aj v poriadne rozbitom teréne a zároveň vás neuhojdá ani hore kopcom. Subjektívne len málo bikov ponúka taký citeľný rozdiel medzi priškrteným a otvoreným režimom, čo hodnotím ako veľké plus. Aby som však len nechválil, tak na limit svojho potenciálu dostávajú tento bike dvojpiestikové brzdy, ktoré nie je problém uvariť v dlhých alebo strmých zjazdoch. Tu by sa určite hodili minimálne kotúče s priemerom 203/180 mm, resp. štvorpiestikové brzdy. Predsa len sa jedná o bike, ktorý je ťažší ako klasika a dole kopcom na ňom dokážete nabrať peknú rýchlosť. Druhá vec, ktorá mi pri biku tejto cenovej kategórie vadila, bolo hrkotanie kabeláže v ráme.

Nebolo to síce niečo, čo by vám spôsobovalo nervové tiky, no stačilo by použiť trochu „bumpera” na bowdeny a bol by rajský kľud. Niekoho možno zamrzí aj absencia flip-chipu, no mne osobne tento bike sadol ako prdel na šerbel, takže som nemal potrebu niečo meniť a zbytočne špekulovať. Veľkú zásluhu na tom malo aj použitie môjho obľúbeného plášťa Maxxis Dissector na prednom kolese, ktorý dopĺňa jazdivejší Rekon vzadu. Napriek prvotným obavám, že to nebude úplne vyvážené duo, mi táto kombinácia v šírke 2,4 palca na nižších tlakoch maximálne vyhovovala, aj keď je pravda, že som kvôli suchému počasiu nezažil žiadne blatisté galeje.


Plusy:

  • pohodlná a vyvážená geometria
  • nízka hmotnosť
  • dizajn
  • výborné odpruženie
  • bezdušové kolesá v základe

  • Mínusy:

  • nie veľmi odolná konštrukcia uchytenia Bluetooth jednotky
  • dvojpiestikové brzdy
  • absencia flip-chipu
  • hrkotajúca kabeláž
  • vyššia cena
  • prídavná batéria nie je v cene bicykla


  • Komu bude tento bike sedieť?

    Orbea Rise je špecifický ebike, ktorý určite nebude pre každého. Osobne si myslím, že jeho potenciál ocenia skôr skúsenejší jazdci s lepšou kondičkou, prípadne jazdci s nižšou hmotnosťou. Výborne poslúži aj ľuďom, ktorí sa chcú vyblbnúť na trailoch, no popri práci alebo rodine im nezostáva veľa času. Takýmto jazdcom Rise podstatne urýchli cestu hore bez toho, aby sa hore kopcom nudili a dole kopcom zase museli krotiť ťažkú beštiu. Viem si predstaviť takýto bike napríklad aj pre menej výkonnú polovičku, ktorá pri 50 kg telesnej hmotnosti určite ocení lepšiu manévrovateľnosť s ľahkým ebikom a zároveň nebude potrebovať super extra vysoký výkon motora. Mňa táto kombinácia bavila veľmi a radšej si ani nechcem predstaviť, aké by to bolo na topmodeli, ktorý má ešte o dve a pol kila menej…

    Cena testovaného modelu je stanovená na 6 599 € a kompletnú špecifikáciu nájdete na stránke orbea.com/sk.

    Otestuj niečo aj ty

    Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
    flash_on
    Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
    info
    Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
    report_problem Našiel si v texte chybu?
    bimjeam 
    clear
    Prečo sa ti článok nepáči?
    Odoslať spätnú väzbu
    Formulár sa odosiela

    Komentáre

    Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
    Formulár sa odosiela
    Pridaj komentár
    Formulár sa odosiela

    Podobné články

    Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

    Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

    Vždy som si myslel, že e-bike je pre lenivých ľudí alebo pre tých skôr narodených, čo už toľko nevládzu. Tak prečo som si jeden kúpil?
    Test: CTM Areon Xpert - neprekonateľný pomer ceny a výkonu

    Test: CTM Areon Xpert - neprekonateľný pomer ceny a výkonu

    Nájsť v dnešnej dobe ebike, ktorý je slušne vybavený, ponúka dobrú výdrž a nestojí ročný plat, je celkom fuška. Preto ma potešilo, keď som videl cenovku CTM Areon.
    Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

    Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

    Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
    keyboard_arrow_up