Môj prvý horský maratón – bláznovstvo vo Veľkej Fatre

Myslím, že skúsiť odbehnúť maratón je snom každého, kto začal pravidelne behávať. Ani ja som nebol výnimkou. Netušil som však, že moja prvá skúsenosť s maratónom bude viesť horskými cestičkami krásnej Veľkej Fatry.

Tradičné bežecké podujatie, ktoré organizujú ľudia zo skupiny Turiec.Run sa začína väčšinou v júli. Na výber máte 3 trate - 13-kilometrovú rovinku, 15-kilometrový prechod Tlstej a Ostrej, no a najnáročnejšiu trasu, 42-kilometrový maratón, ktorý vás zavedie na hrebeň Veľkej Fatry.

Príprava na maratón

Všetci, ktorí sme začali pravidelne behávať, vieme, aké je dôležité sa na podobné preteky pripraviť. U mňa to bola skôr utópia, pretože poriadne behať som začal len 8 mesiacov pred týmito pretekmi. Pôvodná motivácia môjho behania neboli ani tak nejaké preteky, ale skôr potreba spraviť niečo s mojou postavou. Preto by som prípravu rozdelil na 2 etapy - nepriamu a priamu. Tá nepriama viedla od toho, ako som začal behať. Prvé kilometre v starých teniskách. Od piatich kilometrov som sa postupne prepracoval na 10. Následne som skúšal rôzne osobné výzvy, ako odbehnúť 100 kilometrov za týždeň, naháňať výškové metre a podobne. Tento proces trval asi 6 mesiacov a dal základ na to, aby som o prihlásení na maratón vôbec uvažoval.

Bolo treba začať poriadne makať

Priama príprava začala približne 2 mesiace pred pretekmi. Vedel som, že ak chcem absolvovať tieto preteky, tak musím začať makať. Preto som si urobil v exceli plánik a začal behať 3 - 4x do týždňa 10 kilometrov a pridal k tomu aj nejaké kopčeky. Niekedy som si beh dobrovoľne predĺžil o pár kilometrov. Generálku som si naplánoval 2 týždne pred podujatím. Skúsil som odbehnúť polmaratón po rovinke. Pohodovým tempom som ho odbehol pod 2 hodiny. V duchu som si povedal, keď som to zvládol, dám ho aj celý. Zvyšok bude aj tak len o hlave. Telo je pripravené. Pred samotným behom som si dal asi 4 dni ničnerobenia.

Príprava pred pretekmi

Miestami štvornožkujem, tu už beh nie je možný.
Keďže s pretekmi v horskom prostredí som nemal žiadne skúsenosti, dosť ma prekvapila povinná výbava. 1l vody, nepremokavá bunda, čiapka (v lete?), rukavice, izofólia, obväz, pohár s vodou, píšťalka, sušené potraviny. Už z tohto zoznamu som pochopil, že to asi nebude také ľahké, ako som si predstavoval. Keď som to čítal polovičke, ťukala si na čelo, čo som si to zase vymyslel. Okrem povinnej výbavy som si ešte pribalil nejaké gély, cukor a podobne, aby som rýchlo doplnil energiu, ktorú vydám. S týmito vecami som doteraz tiež nemal skúsenosti a nevedel som, v ktorej fáze pretekov si mám čo dať a či to vôbec budem potrebovať. Preteky ukázali, že som si toho zobral málo. Aké prekvapenie...

Ráno pred behom

Všetky 3 trate tejto bežeckej akcie začínali v iný čas. Náš 42-kilometrový maratón s prevýšením takmer 2 000 metrov začínal o 9:00. Organizácia bola ukážková. Registrácia a rýchla rozcvička. Aj vy máte pred pretekmi pocit, že vôbec neviete, čo tam robíte? Ja v tomto prípade úplne. Posledné mesiace som dosť čítal rôzne blogy o horskom behu a ultrabehu. Keď som na štarte zbadal špičku slovenského ultrabehu, rozmýšľal som, či som si skutočne zvolil dobrý beh. Predo mnou stál Tomáš Kačmarčík, Marián Priadka, možno aj najlepší slovenskí ultrabežci. Okrem toho som tu stretol Maťa Blahušiaka, ktorý je top turčianskym bežcom. A okrem iného, vedľa mňa stál Vraťo Greško, bývalý futbalový reprezentant. Aj jemu učaroval horský beh? A medzi nimi ja. Takže som sa pokorne zaradil na koniec štartového poľa. 3, 2, 1, .... booom a ideme nato.

Prvá časť - divočinka

Začíname v Blatnickej doline. Tá bola na zahriatie. Keď som videl, aké tempo si dali niektorí bežci, pochopil som, že som zvolil veľmi dobre svoju štartovaciu pozíciu. Čo ma prekvapilo na maratóne, bolo aj niekoľko ľudí spoločne so psíkmi. Tie si to užívali ešte viac ako my. V krásnej Blatnickej doline (zelená turistická značka) sme odbehli 7 kilometrov do mierneho kopčeka. Dostali sme sa k Spoju Rakytovských dolín. Od tohto momentu až po Krížnu je pre mňa trasa veľkou neznámou. Preskakujeme potôčik a mierime do prvého stúpania smerom na Úbočie Malého Rakytova (žltá značka). Miestami štvornožkujem, tu už beh nie je možný.
Únava si berie svoju daň a na vlhkom teréne niekoľkokrát padnem na zem.
Našťastie to zvládnem celkom rýchlo a nasleduje prudký zbeh dole Rožkovou dolinou (modrá značka). Tieto miesta navštevuje tak málo ľudí, že turistický chodník je poriadne zarastený. Facka od konárov či kríkov nie je nič výnimočné. Úvod pretekov si užívam. Ešte mám dostatok síl, keď prichádzam na Ústie Veľkej Skalnej. Dostali sme sa do Žarnovickej doliny a smerujeme po peknej ceste smerom na Krížnu (žltá značka). Asi 3 kilometre ideme po asfalte a následne späť do veľkofatranských lesov, až sa pred nami vynorí známa cesta na horský hotel Kráľova studňa. Tu máme prvú občerstvovaciu stanicu. Limit prísť sem bol 4 hodiny. Mne to trvalo 3, takže som mal ešte aj peknú rezervu. Hádžem do seba melón, vodu a nejaké cukry a bežím smerom na hrebeň Veľkej Fatry. Prvá časť pretekov bola pekná divočina, krásne doliny, zurčiace potôčiky, hustý les a miesta, kde som bol úplne sám. Naše štartovacie pole sa roztrhalo a každý si ideme svojím tempom. Len sem-tam predo mnou alebo za mnou vidím ďalšieho bežca.

Druhá časť - väčšej krásy niet

Boli ste už na hrebeni Veľkej Fatry? Verím, že áno. Na túto časť som sa tešil najviac. Úzkym vyšliapaným chodníkom bežím smerom na Krížnu (červená značka). Výhľady mám doďaleka, a preto pred sebou vidím niekoľko bežcov. Zdajú sa celkom blízko, ale tie vzdialenosti je veľmi ťažké odhadnúť. Okrem nás tu nie je takmer nikto. Výhľad je skutočne krásny. Po tomto lúčnom koberci je radosť behať. Ani som sa nenazdal a som na najvyššom vrchu Veľkej Fatry. Vyššie to už dnes nepôjde. Víta ma nápis Ostredok. Prvýkrát pociťujem poriadnu únavu. Čo čakať po viac ako 20 kilometroch a takom prevýšení. Ládujem do seba tyčinky a vodu. Teraz príde najhoršia časť, a to zbehnúť dole takmer 800 výškových metrov (po zelenej značke). Únava si berie svoju daň a na vlhkom teréne niekoľkokrát padnem na zem. Niektoré úseky sú skutočne prudké. Našťastie sa celý dostanem na ďalšiu občerstvovaciu stanicu na Drobkove. Druhá časť pretekov bola najkrajšia. Krásne výhľady pohladia srdce nejedného bežca či turistu.

Tretia časť - utrpenie

Vedel som, že táto časť ma bude baviť najmenej - vrátiť sa cez Dedošovú a Gaderskú dolinu (žltá značka) do cieľa. Išlo o dlhé 15-kilometrové mierne klesanie, ktoré viedlo najprv po horskej ceste a následne od Ústia Dedošovej doliny po asfalte. V Dedošovej doline som mal aspoň pekný výhľad na Plavú, Dedošovú a skalnaté vrcholy Veľkej Fatry. Okolie ďalej nie je príliš oku lahodiace, keďže je poznačené ťažbou dreva. Gaderskú už poznám takmer naspamäť a tak som unavený klusal do cieľa. Pohľad ľudí, ktorí sa sem išli prejsť, bol zaujímavý. Asi na mne videli, že mám dosť. Eufória, keď som prešiel cieľovou páskou, sa však nedá opísať. Po 42 kilometroch a 1 900 metroch prevýšenia s časom okolo 6 a pol hodiny som sa dostal do cieľa.

Neľutujem ani jeden krok

Tento horský maratón bol môj najväčší bežecký úspech v živote. Zničený, pokorný, ale šťastný. Siahol som si skutočne na dno síl a s odstupom času viem povedať, že maratón ma preveril po fyzickej aj psychickej stránke. Táto trasa je skutočne nádherná. Plná neznámych miest, divočiny, ale aj krásnych výhľadov. A na záver by som chcel poďakovať organizátorom z Turiec.Run a hlavne pogratulovať všetkým bežcom, ktorí niekedy tieto preteky odbehli. Ak máte radi prírodu Veľkej Fatry, určite sa tam skúste prejsť alebo zabehnúť si. Verím, že sa vám bude páčiť.

Táto trasa v bodoch:

• Názov: Maratón Veľkou Fatrou
  • Lokalita: Veľká Fatra
  • Značenie: turistickým chodníkom, dobre značené, na niektorých miestach menej schodené neznáme lokality