Test: Mavic Ksyrium Pro Mips - pohodlná a bezpečná prilba

Kvalitná cestná prilba za priaznivú cenu? Model Mavic Ksyrium Pro Mips splnil drvivú väčšinu mojich očakávaní.

Asi pred rokom som si povedal, že je na čase aktualizovať cyklovýbavu. Prilba prirodzene prišla na pretras medzi prvými, pričom som zvažoval viacero kúskov. Kritériá boli pomerne jednoduché: musí sedieť, ideálne čierna (alebo aspoň tmavá) farba, veď k tej sa ladí všetko najlepšie. Takisto nech aspoň trochu dobre vyzerá a čo bolo najdôležitejšie - prilby, ktorým chýbala technológia Mips, som automaticky preskakoval.


Mips – o čo ide?

...zabezpečuje ho až 22 vetracích otvorov, ak sa bavíme o „uťahovacej“ časti po obvode prilby...
Možno zbytočný odstavec, keďže v súčasnosti je táto technológia už pomerne rozšírená (vídať ju možno napríklad na prilbách jazdcov UAE Emirates alebo Bora-Hansgrohe), takže kto pozná, pokojne preskočte. Ako je to s teda s tým točením? Skratka Mips pochádza z anglického Multi-directional Impact Protection System. Stretnete sa s ním nielen pri cyklistických helmách, ale aj pri lyžiarskych, motocyklových, motokrosových, lezeckých a ďalších. Jednoducho má široký záber.


Ak by som to mal celé zjednodušiť, v prilbe máte v porovnaní s tými klasickými navyše pohyblivú vrstvu v typickej žltej farbe. Pri náraze znižuje účinok rotačných síl na hlavu a tým pádom účinnejšie chráni mozog. Ak by to niekoho zaujímalo bližšie, viac informácií nájde napríklad v Cepovom videu.


Teraz k samotnej prilbe

Chvalabohu som túto „fičúrku" novej prilby nemal príležitosť otestovať a pevne verím, že k tomu ani nikdy nepríde. Tak sa radšej povenujem tým klasickejším parametrom. Ako prvú som riešil veľkosť. Na výber boli celkovo tri, ja som sa s mojím obvodom hlavy 57 cm pohyboval na rozhraní veľkostí M/L. Napokon som zvolil M-ko, keďže 57 cm predstavovalo najväčšie zatiahnutie L-ka a nechcel som riskovať, že by mi bola prilba veľká (to som už zažil). A tie dva centimetre ako rezerva pre buffku pri zimnom jazdení snáď budú stačiť.


Keď mi prilba prišla a nasadil som si ju, skoro som skákal po strop od radosti. Mal som pocit, akoby ju navrhovali priamo podľa mojej hlavy. Keď výrobca tvrdí, že vďaka technológii Live Fit SL a pamäťovej pene sa prilba dokonale prispôsobí hlave, tak si možno niekto povie, že zbytočne preháňam a prikrášľujem, ale v mojich očiach a pocitoch to tak jednoducho je. Celé to završuje upínací systém Ergo Hold SL, ktorý dokážete nastaviť do troch pozícií, a tak vyladiť kontakt prilba-temeno hlavy.


Výstelky a vetranie

Pohodlie zabezpečujú výstelky s tajuplným označením 37,5®. Mali by pohlcovať vlhkosť a teplo z hlavy 5-krát rýchlejšie než klasický polyester. Keď to skombinujem s poznatkami z praxe, zhodnotil by som to rečou čísel na 3,6 z 5 - not great, not terrible.


Odvetranie ako také super, koniec-koncov, zabezpečuje ho až 22 ventilačných otvorov. Ak sa bavíme o „uťahovacej“ časti po obvode prilby, pravidelne to pri letnej horúčave alebo intenzívnejšej jazde s odvádzaním vlhkosti nestíha. Výstelky zahŕňajú aj sieťku proti hmyzu, tu už to asi nechám na každom, či to považuje za negatívum alebo pozitívum. Mne však mušky vo vlasoch, popravde, nechýbajú.


Niečo tomu chýba...

Áno, tento „zázrak" má skutočne aj negatíva. Okrem spomínaného slabšieho odvodu vlhkosti
...no v mojich očiach ide o vynikajúci pomer ceny a kvality.
by som skutočne privítal „koľajničky“ na okuliare – minimálne v tejto cenovej kategórii. Nech som rozmýšľal, ako som rozmýšľal, nevymyslel som žiadny zmysluplný spôsob, ako s tým vybabrať a kam okuliare vopchať. Ďalšou vecou, ktorá ma nemilo prekvapila, bolo občasné povoľovanie upínacieho remienka (napríklad, keď som zaň prilbu zavesil na barany), takže som ho musel neustále uťahovať. Za jazdy sa mi to, samozrejme, nestávalo. Ktovie, čo by sa stalo v prípade pádu.


Plusy:

  • prispôsobenie sa hlave
  • pomer ceny a kvality
  • odvetranie
  • hmotnosť

Mínusy:

  • absencia „koľajničiek“ na slnečné okuliare
  • občasné povoľovanie upínacieho remienka
  • slabý odvod potu po obvode prilby


Ak niekoho trápia gramy, s hmotnosťou 265 gramov vo veľkosti M prilba skutočne veľmi milo prekvapila. S cenovkou 144,90 € sa radí skôr do strednej triedy prilieb, no v mojich očiach ide o vynikajúci pomer ceny a kvality. Ak vás prilba zaujala, nájdete ju aj na našom e-shope, dostupná je aj v žlto-čiernej farebnej kombinácii.

Dostupnejšou alternatívou môže byť Alpina Valparola s cenovkou 101 €, ktorá však nemá technológiou MIPS. Naopak prémiovejším a prepracovaným modelom je cestná prilba Giro Aether Spherical, ktorá má tiež technológiu MIPS, no špeciálne upravenú a patentovanú pre značky Giro a Bell. Cenovka tejto prilby je 310 €.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
LukasHarant 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Prilba Giro Aries Spherical - chráni, vetrá a dobre sedí

Test: Prilba Giro Aries Spherical - chráni, vetrá a dobre sedí

Čo vie tradičný výrobca prilieb Giro vylepšiť na top modeli prilby, keď je cieľom najmä ochrana, ale dôležité je aj vetranie, hmotnosť a praktickosť?
Test: Alpina Ravel Reflective – do mesta, na cestu, aj pre gravel

Test: Alpina Ravel Reflective – do mesta, na cestu, aj pre gravel

Donedávna som prilbu určenú na cestu či gravel nevyhľadával, pretože som veril, že moja MTB prilba je dostatočne dobrá vo všetkých smeroch. Zmenil som názor?
Test: ALPINA Brighton MIPS – hi-tech prilba do mesta

Test: ALPINA Brighton MIPS – hi-tech prilba do mesta

Ak by Tony Stark, teda Ironman, naozaj existoval, túto prilbu do mesta by jednoznačne vymyslel on. V skutočnosti je od výrobcu Alpina a ja som ju mal možnosť testovať.
keyboard_arrow_up