Test: Zadné svetlo Ravemen TR500 - posvieťme si naň

Malá ale výkonná. Aj tak sa dá charakterizovať zadná blikačka Ravemen TR500. Naozaj vydrží výstražne blikať až 18 h pri najsilnejších lúmenoch a zvládne aj tečúcu vodu? V teste sme ju rozhodne nešetrili.

Poďme však pekne od začiatku

Na začiatku bolo svetlo. Nielen v svätom písme, ale aj v začiatkoch bezpečnosti cestnej premávky. Pevne verím a dúfam, že dnes je neoddeliteľnou súčasťou všetkých bezmotorových dvojkolesových trhačov asfaltu. Žiaľ, za posledný týždeň som si urobil mikroštatistiku a štyria zo šiestich sólo cyklistov jazdiacich po cestách hlavného mesta blikačky nemali. Treba sa však na to pozrieť z pozitívnejšieho uhla pohľadu a to, že väčšia časť ich mala. Dramaticky však možno rozpoznať ich kvalitu a čo je obrovská výhoda, ich kvalitu spoznáte už na diaľku. A presne to má byť ich účelom. Počty lúmenov rastú pomaly tak rýchlo ako ceny v obchodoch, ale na rozdiel od tých cien sú lúmeny niekedy celkom žiadúce .


Keďže som nechcel byť veľmi subjektívny, porovnával som model TR500 od Ravemen-u s blikačkou STRIP PRO 300 od Lezyne, s ktorou som bol, mimochodom, veľmi spokojný. Všetko sa vyvíja a posúva ďalej a ani také obyčajné blikačky tomuto trendu neunikli. Samého ma prekvapuje, kam sa tieto vecičky pohli a zo starších „svetielok na dušičky“ sa stali nadupané mašinky plné elektroniky a technológií. Keď už sme pri zadných svetlách, tak „high-endové" modely niektorých výrobcov sa už dajú prepojiť s inými smart zariadeniami a okrem klasického blikania prinášajú aj zvýšený komfort jazdy tým, že vás informujú o situácii za vami a posúvajú tak bezpečnosť na ďalší level.


Zostaňme však pri „klasických“ blikačkách

Ravemen je síce čínsky výrobca, ale úzko sa špecializujúci na cyklosvietidlá, čiže nevyrába všetko od sendvičov až po palivo do atómky . Má preto čas venovať sa vývoju a medzi prvými priniesol na trh podobný dizajn vysokovýkonných predných bicyklových svetiel, ako sú automobilové svetlomety. Vo veľkej miere sa venuje aj antireflexnej schopnosti predných svetiel, čo priamo súvisí so zvyšovaním lúmenov. Mať svetlo ako pristávajúca helikoptéra je síce fajn, ale nie tak veľmi pre protiidúce vozidlá či jazdcov za vami. Kombináciou celkom kvalitného a odolného materiálu s inovatívnym dizajnom sa produkty Ravemen javia ako spoľahlivé a ľahko použiteľné kúsky.


Obsah balenia - čo nájdeme v krabičke?

Upevnenie za mňa tip-top bez nárokov na inštalovanie trvalého osadenia alebo stojanu.
Už v základnom balení nájdete dve veľkosti podložiek a gumičiek, z ktorých si môžete vybrať podľa toho, či máte aero alebo klasickú sedlovku s kruhovým prierezom. Nie som úplne fanúšikom vecí, ktoré nie sú napevno spojené so zariadením a potencionálne sa môžu pri manipulácii stratiť. No dokážem to pochopiť a vychádzam z predpokladu, že toto je vaša prvá a posledná voľba pred prvým použitím svietidla a nepotrebnú alternatívu podložiek a gumičiek odložíte do zabudnutia . Okrem už spomenutých 2 podložiek, 2 gumičiek a samotného svetla nájdete v krabici aj približne 20 cm dlhý USB kábel (USB-A do nabíjačky a USB-C do zariadenia). Adaptér do elektrickej zásuvky v balení nenájdete, ale verím, že sa vám ich doma povaľuje toľko z iných zariadení, že toto naozaj nebude žiadny problém.


Inštalácia je hračka!

Ja mám aero sedlovku, takže som osadil správnu podložku a gumičku a upevnil svetlo na bicykel. Ide to naozaj ľahko, nemusíte bojovať s gumičkou ako s expandérom pri cvičení v posilňovni a napriek tomu svetlo bez problémov spoľahlivo drží.


Podložka aj gumička sú vyrobené z mäkkej protišmykovej gumy a aj pri nerovnom povrchu a dynamickejšej jazde som nemal vôbec strach, že svetlo stratím alebo nebude na svojom mieste. Materiál gumičky vyzerá totožne ako pri Lezyne. Pri obidvoch typoch svetiel (Lezyne, Ravemen) je vzhľadom na dĺžku priloženého USB kábla takmer nemožné nabíjať svetlo osadené pod sedlovkou, ale musíte ho pri nabíjaní odopínať a namáhať gumičku. S Lezyne mám skúsenosti už niekoľko rokov a nestalo sa mi, že by gumička strácala pružnosť alebo sa nebodaj roztrhla. To isté očakávam aj od Ravemen-u a nebojím sa toho.

Podložka spojená so svetlom je užšia ako rám sedlovky a vďaka svojej mäkkosti ho dokonale kopíruje. Svetlo je preto úplne stabilné a nekýve sa zo strany na stranu. Upevnenie je za mňa tip-top, bez nutnosti inštalácie trvalého osadenia alebo stojanu.

Poďme si to ohmatať

So svojimi rozmermi 41 x 33 x 65 mm síce nepatrí medzi najmenších drobcov vo svojej triede, ale rozhodne nejde o žiadneho nepodareného giganta. Pod sedlo bicykla sadne ako uliate a jeho šírka nepresahuje kostru bicykla. Čistý minimalistický dizajn je len plus.


Nie je gram ako gram

Preverili sme aj hmotnosť uvádzanú výrobcom (77 g). Gramári zaplačú! Na našej váhe sme navážili o 6 gramov viac, ale hádam to prežijete . Spolu s gumeným úchytom (podložkou a gumičkou) má svetlo rovných 90 gramov.


S maximálnym svetelným tokom 500 LED lúmenov a pútavým výstražným blikajúcim režimom, ktorý ťa proste musí zaujať, sa aktuálne radí medzi najsilnejšie blikajúce kúsky na trhu.

Vychytávky

Povieš si, čo už len môže byť na obyčajnej blikačke vychytávkou. Proste má blikať a hotovo. Lenže táto blikačka nie je úplne obyčajná. Okrem toho, že bliká naozaj ako o život a spĺňa tak svoju primárnu funkciu, má niekoľko užitočných vylepšení a to nielen zvonka, ale aj vo svojich vnútornostiach .

Povedzme si najprv zvonka – aj keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že ide o plast, opak je pravdou. Prichádzame k trošku kvalitnejším materiálom, konkrétne k eloxovanému čiernemu hliníku. Budem chvíľku za múdreho a povedzme si, čo to znamená. Zjednodušene povedané - hliník sa nenastrieka farbou,
Ak ho chceš nakopnúť, jednoducho zatrasieš alebo posunieš bike a ideš .
ktorá na ňom vytvorí ďalšiu vrstvu náchylnú na poškriabanie, ale povrch materiálu sa chemicky zmení na oxid hlinitý s pórovitou štruktúrou, ktorá sa naplní farbou
. Takto upravené materiály nezačnú korodovať, sú niekoľkonásobne odolnejšie voči oderu a poškriabaniu ako lakovaný hliník a materiál sa tak stáva kompaktný a neodlupovateľný. Odolnosť blikačky proti nárazu resp. pádu uvádza výrobca jeden meter. Toto je myslím jediná kategória, ktorú som testovať nechcel . Musím však povedať, že po niekoľkotýždňovom používaní vyzerá svetlo stále ako nové a to spadlo, zmoklo a zblížilo sa aj s fŕkajúcim blatom. Niečo na tom eloxe asi predsa len bude.


Kompaktné hliníkové telo zadnej časti je z prednej strany uzatvorené plastovým oranžovým krytom. Aj tu sa „inženýři“ vyhrali a do takejto drobnosti integrovali užitočnú vecičku - bočné reflexné pruhy. Drobnosť, ktorá určite zvýši vašu viditeľnosť napríklad v križovatkách, kde stojíte alebo prechádzate kolmo na iný smer vozovky.


Vnútri za plastovou krytkou sa nachádzajú tri výkonné červené LED-ky a trošku „čriev" vrátane vstavaného senzora pre detekciu brzdenia. Tento režim si nastavíte tak, že pri vypnutom svetle podržíte tlačidlo na zhruba 2 sekundy, kým nezačne rýchlo blikať. Potom už len dupete, dupete a keď skočíte na brzdu, svetlo sa prepne na vyššie lúmeny (200) na 2 sekundy a priamoúmerne sa zvýši aj vaša viditeľnosť. Šikovné.


Pri svojom pôvodnom svetle som „maturoval“ so zapínaním a vypínaním, aby som čo-to ušetril pri prestávkach. S Ravemen-om som túto starosť mohol nechať na technológie a svetlo sa samo po 2 minútach nečinnosti automaticky vypne. Ak ho chcete nakopnúť, jednoducho zatrasiete alebo posuniete bike a idete . V „črevách" medzi LED-kami sa nachádza nainštalovaný senzor reagujúci na vibrácie. Ak však vypnete svetlo manuálne podržaním tlačidla on/off, vypnete aj automatické zapnutie.


Celú mašinku poháňa lítium-iónová batéria s kapacitou 1 600 mAh a napätím 3,7 V.
Tlačidlo on/off je umiestnené na vrchnej strane svetla. Výhodou je, že ho viete zapnúť aj počas jazdy. Ravemen tlačidlo kladie pomerne malý odpor a tým sa zapína trošku ľahšie ako jeho konkurent. Napriek tomu vyzerá, že tlačidlo je vložené do gumeného tesnenia a nezatečie. To si preveríme pri vodnom teste. Veľmi rýchlo sa dá prepínať medzi šiestimi režimami a čo je dôležité, pri vypnutí svetla (stlačením tlačidla na cca 2 sekundy) a opätovnom zapnutí si svetlo pamätá posledný zvolený režim. Drobnosť, ale poteší.


Z čoho som trošku nešťastný, je gumená záslepka USB-C otvoru na nabíjanie na spodnej strane. Je to malý kúsok mäkkej gumy visiaci na tenkej gumenej „chvejivke", ktorý vyčnieva nad hliníkový povrch. Úplne úprimne – nemám k tomuto spôsobu uchytenia najväčšiu dôveru, obzvlášť ak bude pravidelne namáhané nabíjaním alebo vystavované vode prskajúcej z plášťov. Povieme si o rok, o dva . Pre porovnanie prikladám fotku riešenia konektora na nabíjanie u Lezyne. V každom prípade je to asi jediná vec, ktorá ma pri TR500-vke nepotešila. Pozitíva však vysoko prevyšujú tento nedostatok.


In aqua veritas? (Vo vode je pravda?)

Záslepka USB krytu súvisí aj s vodoodolnosťou. Výrobca kategorizuje svoj produkt v triede ochrany proti vode IPX4 anti-spray, čo znamená, že mašinka by mala byť odolná voči striekajúcej vode, pričom voda strieka na zariadenie zo všetkých uhlov, pri tlaku 50 – 150 kN/m2, v množstve 10 litrov za minútu počas najmenej 5 minút. Tento test neviem v domácich podmienkach vykonať, ale zvolil som drsnejší variant – vložiť svetlo pod tečúcu vodu. Výsledok? Napíš do komentára a pošlem ti video ako dôkaz. Každopádne, tečúca voda nemala žiaden vplyv na jeho funkčnosť, spoje kov-plast aj vrchné tlačidlo ON/OFF sú parádne zaizolované a som presvedčený, že v bežných podmienkach svetlo zvládne aj riadne extrémy v podobe intenzívnych búrok a silných dažďov. Nabudúce ho šupnem minimálne do Studenovodského potoka.


Na čom to fičí?

Celú mašinku poháňa lítium-iónová batéria s kapacitou 1 600 mAh a napätím 3,7 V. Ani pri nej sme sa nespoľahli na údaje zadávane výrobcom a trošku sme si ju preklepli. Pred prvým požitím som ju dobil do plnej kapacity, následne nechal vyšťaviť na nulu a opäť nabil. Čas nabíjania atakoval 4 hodiny a 12 minút, čo je dosť, ale pri úctyhodnej výdrži batérie to zase nie je až tak dlho.


Vydrží 18 hodín uvádzaných výrobcom?

Otestoval som dĺžku nepretržitého blikania pri najsilnejšom režime,
Vaša bezpečnosť je však na nezaplatenie a na to treba myslieť v prvom rade.
t.j. 500 lúmenov až do úplného vybitia a ostal som milo prekvapený. Medzičasom som si pospal, odišiel do práce, prišiel z práce a svetlo stále „makalo ako šrób“. Z výrobcom uvádzaných 18 hodín to bolo dokonca 18 hodín a 50 minút a to som nebol v laboratórnych podmienkach. No zase pri konštantnej izbovej teplote a bez vibrácií, čo tiež vytvára trošku umelé podmienky oproti vonkajšiemu prostrediu. Akokoľvek to bolo milé prekvapenie.

Väčšinou bývajú údaje uvedené výrobcom na hrane reality. Spomeňme si na zapísanú spotrebu v technickom preukaze auta . Pri bežnom jazdení určite 18 hodín nepretržitého svietenia nebudete potrebovať a ani si nebudete značiť, koľko hodín už máte odjazdené, aby ste dali svetlo opäť nabíjať. Uvedené hodnoty len svedčia o tom, že baterka aj výkon sú úctyhodné. A ešte jedna užitočná vychytávka - ak sa kapacita baterky blíži k vybitiu, sama si nareguluje „eco mode“, čím predĺži svoju dĺžku svietenia.


Režimy a módy - vyberám si...

Okrem spomínaného 500-lúmenového najsilnejšieho výstražného svietenia, ktorého dĺžku sme testovali, software umožňuje ďalších 5 svetelných módov:

  • stále svietenie pri vysokej intenzite (100 lm) s výdržou 4,5 hodiny
  • stále svietenie pri strednej intenzite (50 lm) s výdržou 7,5 hodiny
  • stále svietenie pri nízkej intenzite (20 lm) s výdržou 17 hodín
  • rýchle blikanie s intenzitou 100 lm a výdržou 21 hodín
  • pomalé blikanie s intenzitou 100 lúmenov a výdržou 10 hodín


Neviem ako vy – noční bikeri, ale ja používam väčšinou ten mód, ktorý som testoval, t.j. najvýraznejší 500-lúmenový variant. Počas super slnečného dňa som s takouto intenzitou bezpečne viditeľný, jazdím na 95 % sám a v noci jazdím naozaj absolútne minimálne. Verím, že noční a skupinoví jazdci ocenia aj ostatné intenzity, ktoré Ravemen vo svojej výbave ponúka. Výrobca uvádza, že najdlhšiu výdrž, až 21 hodín, dosiahnete pri nižšej intenzite 100 lúmenov a vzhľadom na výsledky môjho vlastného testu výdrže pri najsilnejších 500 lúmenoch tomuto číslu verím. Nikdy však nezabúdajte na to, čo napísal sám výrobca na krabičku: „Ravemen TR500 je veľmi výkonné zadné svetlo, v meste si zvoľte vhodnú intenzitu svietenia, aby ste ostatným nespôsobovali nepríjemnosti“.


Plusy

  • vynikajúca svietivosť
  • veľká výdrž
  • kvalitný materiál
  • možnosť výberu podložky pod sedlovku

Mínusy

  • dlhšie nabíjanie
  • nešťastná krytka USB otvoru


Pár slov na záver

Ravemen TR500 je malým-veľkým hráčom na trhu a určite príjemne prekvapí a poteší. Zadné svetlo by malo byť neoddeliteľnou súčasťou bikov a nie je dôvod na ňom šetriť. Obzvlášť, ak ide o sofistikovanú vecičku, akou nesporne novinka od Ravemen je. Stále sa však pohybujeme v príjemnej cenovej hladine a za nižšiu verziu TR300 zaplatíte necelých 50 €. Vyššiu verziu TR500, ktorú sme testovali, získate za necelých 70 €. Vaša bezpečnosť je však na nezaplatenie a na to treba myslieť v prvom rade .

Testované zadné svetlo Ravemen TR500 nájdete aj v ponuke MTBIKER shopu na tomto odkaze-
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
BasketSK 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Test svetiel FORCE: Slušné predné svetlá a blikačka ako prekvapenie
Testoval som svetlá od FORCE na krátkych aj dlhších výjazdoch. Prečítajte si moje skúsenosti s ich výkonom, výdržou a praktickými funkciami.
Test: Force TORCH 2000LM USB – dve svetlá v jednom?
Chcete brázdiť traily aj potme a zároveň na ceste neoslepovať vodičov? Hľadanie vhodného svetla sa práve skončilo.
Predstavenie: Nech je svetlo kúzlom – Magicshine PR článok
Nočné jazdenie je pre niekoho nutnosť, pre iného spestrenie cyklistických zážitkov. Dochádzanie, ranné a večerné jazdy majú svoje čaro. Majú ho aj svetlá Magicshine?
keyboard_arrow_up