Odkiaľ sa vzali názvy cestných sád Shimano

Každý z nás pozná Tiagru, Ultegru či Dura-Ace. Odkiaľ však pochádzajú názvy, ktoré Shimano udeľuje svojim cestným sadám?

Značka Shimano sa od svojho založenia v roku 1921 vypracovala na jedného z najväčších gigantov, čo sa cyklosúčiastok týka. Veď už len v profi pelotóne jazdí pre rok 2022 na Shimane trinásť z osemnástich World Tour tímov – časy rečí o podpore „japonských rybárov“ sú teda, zdá sa, nenávratne fuč. Poslednou dobou mi ale vŕtalo hlavou, ako sa „dokelu" dopracovali k tak prapodivným názvom pre ich sady a aké sú historické súvislosti pri jednotlivých sadách. Ako to už u mňa býva, začal som googliť.

Shimano Tourney A070 (2x7)

Táto sada je momentálne to najzákladnejšie, čím možno cestný bicykel vybaviť (za predpokladu, že chcete dual páky), ja som ju napríklad svojho času chcel nahodiť na Favorit, potom som usúdil, že to asi nebude dobrý nápad. V čase svojho vzniku v roku 1971 si prepožičala meno z anglického „Tournament“, čo môžeme voľne preložiť ako súboj, súťaž.

Začínajúc s hliníkovými, miesto oceľových komponentov, pokračujúc cez legendárny Shimano SIS, teda Shimano Index System (mimochodom stále tvrdím, že je to jedno z naj radení, aké som kedy používal ) a končiac pri dual pákach, zastrešuje sada už pár desaťročí začínajúcich cestných cyklistov. Zaujímavosťou je, že v súčasnosti je myslím jediná, zo Shimano rodiny, kde sa podraďuje palcom na vnútornej strane páky a nie posunutím celej brzdovej páky.

Shimano Claris (2x8)

Naopak, taká sada Shimano Claris je omnoho mladšia, vlastne asi najmladšia zo všetkých Shimano cestných sád, nakoľko prvýkrát uzrela svetlo sveta v roku 2003 pod názvom 2200 a názov Claris jej prischol až v roku 2013. Názov pochádza z anglického „clarity“, čo by malo reprezentovať čistú a krásnu krajinu, ktorou môžeme na bicykli prechádzať.

Koniec koncov, keď si odmyslíme tie výfukové plyny, čím ďalej, tým viac sa presviedčam, že by tento popis jazdenie po Slovensku mohol dokonale vystihnúť. Jej hlavným benefitom bude určite široká paleta jej využiteľnosti a prijateľná cena. Pritom však dizajnom nijak nezaostáva za staršími súrodencami a je osadená na množstvo low-end cestných bicyklov.

Shimano Sora (2x9)

„Sora“ znamená v japončine oblohu. Shimano týmto názvom chcelo popísať radosť z bicyklovania pod „azúrkom“ a najmä v prvej generácii tejto cestnej sady z roku 2000 možno vidieť drobný odkaz na toto posolstvo, keďže je názov podložený modrou farbou. Cieľom tohto názvu bolo pravdepodobne nalákať na ňu širokú verejnosť a celé to podčiarkuje fakt, že v modernizácii v roku 2021 boli zahrnuté aj klasické radiace páčky pre rovné riadidlá.

Shimano Tiagra (2x10)

Pomaly ale isto sa dostávame do stredného segmentu cestných sád. Nech som hľadal, ako som len mohol, pôvod názvu „Tiagra“ sa mi dohľadať nepodarilo, ale očakávam, že tu bude niekto ešte múdrejší, než Google. Napriek tomu je to sada, ktorá môže stačiť mierne pokročilým jazdcom, predsa len, ten jeden chýbajúci pastorok tam nie je cítiť až tak, ako pri základných sadách a odstupňovanie je už na slušnej úrovni.

Shimano 105 (2x11)

Myslím, že toto je prvá „chlapácka“ sada mnohých cyklistov, keďže sa odstupňovaním dostávame na, ešte donedávna, maximálny rozsah kazety, a síce jedenásť pastorkov. Koniec koncov, aj ja ju mám na svojom momentálnom cesťáku a ak si vyslovene nezakladáte na hmotnosti, je to asi najlepšia voľba. V súčasnosti sa jedná o jedinú cestnú sadu, ktorá má číselné označenie.

Výklad pôvodu sa líši, no zaujala ma paralela s 80. rokmi, kedy v Japonsku frčali určité džínsy. Jednalo sa o Levi’s 501 a boli symbolom trvácnosti a výkonnosti. Shimano chcelo tieto vlastnosti preniesť aj do svojich radov, stačilo otočiť čísla a voi lá – 105-ka bola na svete. Keďže sa však v časoch jej vzniku bežne používali číselné označenia sád, mnohí sa zhodujú, že názov celej sady jednoducho pochádza z radiacej páky SL-A 105. Nech už je to tak, či onak, v dnešnej dobe ide o jednu z najobľúbenejších sád hobby cyklistov - najnovšie už aj v elektrickom, 12 - rýchlostnom prevedení.

Shimano Ultegra (2x12)

Dostávame sa ku dvom sadám, pri ktorých išlo pátranie po pôvode názvu azda najľahšie, keďže v oboch prípadoch ide o jednoduché skladanie anglických slov. Shimano Ultegra je sada, ktorá bola predstavená v roku 1976 a názov pozostáva zo spojenia ULTimate a IntEGRAte, čo sa dá preložiť ako úplná, konečná integrácia. Keď sa bavíme o Ultegre, je to sada, ktorá je ešte finančne dostupná pre nás bežných smrteľníkov a úprimne, D-A by som asi na bicykli nechcel, to by som sa asi iba triasol, kde ho môžem a kde nemôžem oprieť. Koniec koncov, Ultegra toho od svojej staršej sestry pobrala skutočne veľa, v poslednej dobe najmä 12-rýchlostný systém.

Shimano Dura-Ace (2x12)

Vlajková loď, čo sa cestných sád Shimano týka a takisto niečo, nad čím môže väčšina z nás akurát tak slintať pri TV prenosoch. Názov potvrdzuje určenie, „Dura“ pochádza z anglického Duralumin (zliatina hliníka), prípadne Durable (odolný) a „Ace“, teda eso – tam je posolstvo asi jasné, tieto komponenty používajú len tí najlepší.

Keď sa v roku 1973 objavila na bicykloch belgického tímu Flandria a predstavovala v tej dobe jediného konkurenta Campagnola, bezpochyby narobila nejednému cyklistickému puritánovi vrásky na čele. Rok sa s rokom stretol a dnes je to najpoužívanejšia cestná sada vo World Tour tímoch. Treba však povedať, že pri určitých komponentoch (napríklad reťaz) tu už trochu trpí výdrž na úkor hmotnosti.

Mohli by sme pokračovať ďalšími názvami, napríklad Di2 (Digital Integrated Intelligence), či niekoľkými mestskými sadami, ale netreba si vystrieľať všetky náboje hneď na začiatok. Výklady, čo ktorý názov sady znamená, sa často medzi ľuďmi líšia, ja som napríklad počul, že Ultegra znamená „pekné radenie“ a Dura-Ace „veľmi pekné radenie“. Nech už veríte ktorémukoľvek výkladu, pomerne ma fascinuje, čím všetkým je možné sa pri vymýšľaní takýchto názvov inšpirovať...