Predstavenie: Nová sada Shimano 105 Di2 - elektrika do každej rodiny
Kto raz skúsil elektronické radenie vie, že neexistuje cesta späť. Má to však jeden háčik. A tým je obvykle cena. Toto však nová sada 105 pravdepodobne zmení.
Dovčera platilo, že kto chcel elektronické radenie Shimano, musel siahnuť po prémiových sadách Dura-Ace alebo Ultegra. Sada 105 je už od svojho uvedenia na trh v roku 1982 braná ako ľudová voľba, ktorá vždy ponúkala rovnakú funkcionalitu ako vyššie sady, len s miernou hmotnostnou penalizáciou.Nová sada 105 R7100 však dostáva do vienka prívlastok Di2, čo značí, že môžete očakávať rovnaké funkcie v ekonomickom balení, čo je dlhoročný sen veľkej skupiny žiletkárov. Poďme sa pozrieť na túto sadu pekne pod drobnohľadom.
Vylepšenia a inovácie - prémiové funkcie v ekonomickom vyhotovení
Konštrukcia kľúk je hollowtech - čiže kľuky sú duté a neponúkajú verziu vybavenú wattmetrom.Po vzore vyšších sád je aj nová „stopäťka” dvanásťrýchlostná. Jedná sa o rovnaký semi-wireless koncept, kedy sú páky napájané dvomi gombíkovými CR1632 batériami a prešmyk so šaltrom sú napájané a fyzicky prepojené s centrálnou batériou umiestnenou v sedlovke. Vďaka tomu je výdrž na jedno nabitie až 1 000 km, pri zachovaní ukážkovo čistého kokpitu a bez prítomnosti radiacich káblov. Batérie v pákach podľa údajov z PR materiálov vydržia až 3 roky bežnej prevádzky.
Optimalizáciou prešlo aj profilovanie zubov na kazete a prevodníkoch, vďaka ktorému je pohon tichší a ponúka bezproblémové radenie aj pod záťažou. 12-rýchlostná kazeta ponúkne rozsah prevodov od 11 do 34 zubov a kľuky s kombináciou prevodníkov 50/34 zubov budú k dispozícii v dĺžkach 160, 165, 170, 172,5 a 175 mm. Konštrukcia kľúk je hollowtech - čiže kľuky sú duté a neponúkajú verziu vybavenú wattmetrom. Neskôr by mali byť k dispozícii aj kľuky s prevodníkmi 52/36 a kazeta s rozsahom 11-36. Pozitívnou správou je, že nová 12-rýchlostná kazeta je kompatibilná s 11-rýchlostnými HG orechmi.
Kompletne prepracovaný dizajn majú aj brzdové strmene, ktoré majú o 10 % väčšiu priechodnosť pre kotúč, čo značí ľahšie centrovanie strmeňov a menšiu pravdepodobnosť znervózňujúceho škrtania v priebehu času. Nový tvar uľahčuje aj odvzdušňovanie strmeňov.
Hlavné zmeny
- elektronické radenie
- 12-rýchlostná kazeta
- tichší chod a lepšie radenie v ťahu
- nové brzdové strmene
- lepšia ergonómia pák
- 2 páry bezdušových TLR karbónových kolies
Bezdrôtové páky ponúkajú lepšiu ergonómiu, ako aj možnosť nastavenia reachu v rozmedzí 16,4 mm. Rozšírená bola aj plocha páky, aby ste mali brzdenie ešte viac pod kontrolou. Ak by ste túžili po bezdrôtovom radení a ráfikových brzdách, tak si budete musieť nechať zájsť chuť. Nič také sa v katalógu s logom novej 105-ky nenachádza. Tých, čo mali možnosť vyskúšať Di2 na sadách Dura-Ace a Ultegra, pravdepodobne zamrzí aj absencia „tajných” tlačidiel navrchu pák, ktorými je možné prepínať napr. obrazovky cyklopočítača.
K dispozícii sú po novom aj sadové bezdušové kolesá v dvoch variantoch s výškou ráfika 32 a 46 mm. Oba sety sú vypletené na karbónových ráfikoch s vnútornou šírkou 21 mm a ťažia z DNA kolies Dura-Ace a Ultegra. S verziou na ráfkové brzdy sa tu už nepočíta. Kolesá s 32 mm ráfikom sú určené skôr pre tých s vrchárskymi ambíciami a vážia 1 502 gramov. 46-milimetrové kolesá sú univerzály a ich hmotnosť činí 1 610 gramov.
Konektivita nad zlato
Zadný prehadzovač kombinuje v sebe funkciu párovacej jednotky a nabíjacieho portu. Vďaka konektivite bluetooth/ANT nie je problém nastaviť napr. syncroshift radiaciu schému cez mobilnú aplikáciu E-tube project alebo spárovať radenie s cyklopočítačom. Na tele prehadzovača nájdete aj dvojfarebnú diódu a tlačidlo, vďaka ktorému viete zistiť aktuálny stav batérie, resp. spárovať spolu jednotlivé časti systému pri jeho inštalácii.Hmotnosti komponentov
Ako sme už naznačili v úvode, sada 105 nikdy nehrala na gramy, a preto by ste tu len márne hľadali materiály ako karbón a titán.Hmotnosť celej sady je podľa údajov výrobcu 3 068 gramov a napriek tomu, že údaje o cenách neboli zatiaľ zverejnené, môžete očakávať, že cena novej sady bude niekde medzi mechanickou 105-kou a Ultegrou.