Predstavenie: Nová sada Shimano 105 Di2 - elektrika do každej rodiny

Predstavenie: Nová sada Shimano 105 Di2 - elektrika do každej rodiny

Kto raz skúsil elektronické radenie vie, že neexistuje cesta späť. Má to však jeden háčik. A tým je obvykle cena. Toto však nová sada 105 pravdepodobne zmení.

Dovčera platilo, že kto chcel elektronické radenie Shimano, musel siahnuť po prémiových sadách Dura-Ace alebo Ultegra. Sada 105 je už od svojho uvedenia na trh v roku 1982 braná ako ľudová voľba, ktorá vždy ponúkala rovnakú funkcionalitu ako vyššie sady, len s miernou hmotnostnou penalizáciou.

Nová sada 105 R7100 však dostáva do vienka prívlastok Di2, čo značí, že môžete očakávať rovnaké funkcie v ekonomickom balení, čo je dlhoročný sen veľkej skupiny žiletkárov. Poďme sa pozrieť na túto sadu pekne pod drobnohľadom.



Vylepšenia a inovácie - prémiové funkcie v ekonomickom vyhotovení


Konštrukcia kľúk je hollowtech - čiže kľuky sú duté a neponúkajú verziu vybavenú wattmetrom.
Po vzore vyšších sád je aj nová „stopäťka” dvanásťrýchlostná. Jedná sa o rovnaký semi-wireless koncept, kedy sú páky napájané dvomi gombíkovými CR1632 batériami a prešmyk so šaltrom sú napájané a fyzicky prepojené s centrálnou batériou umiestnenou v sedlovke. Vďaka tomu je výdrž na jedno nabitie až 1 000 km, pri zachovaní ukážkovo čistého kokpitu a bez prítomnosti radiacich káblov. Batérie v pákach podľa údajov z PR materiálov vydržia až 3 roky bežnej prevádzky.



Optimalizáciou prešlo aj profilovanie zubov na kazete a prevodníkoch, vďaka ktorému je pohon tichší a ponúka bezproblémové radenie aj pod záťažou. 12-rýchlostná kazeta ponúkne rozsah prevodov od 11 do 34 zubov a kľuky s kombináciou prevodníkov 50/34 zubov budú k dispozícii v dĺžkach 160, 165, 170, 172,5 a 175 mm. Konštrukcia kľúk je hollowtech - čiže kľuky sú duté a neponúkajú verziu vybavenú wattmetrom. Neskôr by mali byť k dispozícii aj kľuky s prevodníkmi 52/36 a kazeta s rozsahom 11-36. Pozitívnou správou je, že nová 12-rýchlostná kazeta je kompatibilná s 11-rýchlostnými HG orechmi.



Kompletne prepracovaný dizajn majú aj brzdové strmene, ktoré majú o 10 % väčšiu priechodnosť pre kotúč, čo značí ľahšie centrovanie strmeňov a menšiu pravdepodobnosť znervózňujúceho škrtania v priebehu času. Nový tvar uľahčuje aj odvzdušňovanie strmeňov.



Hlavné zmeny


  • elektronické radenie
  • 12-rýchlostná kazeta
  • tichší chod a lepšie radenie v ťahu
  • nové brzdové strmene
  • lepšia ergonómia pák
  • 2 páry bezdušových TLR karbónových kolies



Bezdrôtové páky ponúkajú lepšiu ergonómiu, ako aj možnosť nastavenia reachu v rozmedzí 16,4 mm. Rozšírená bola aj plocha páky, aby ste mali brzdenie ešte viac pod kontrolou. Ak by ste túžili po bezdrôtovom radení a ráfikových brzdách, tak si budete musieť nechať zájsť chuť. Nič také sa v katalógu s logom novej 105-ky nenachádza. Tých, čo mali možnosť vyskúšať Di2 na sadách Dura-Ace a Ultegra, pravdepodobne zamrzí aj absencia „tajných” tlačidiel navrchu pák, ktorými je možné prepínať napr. obrazovky cyklopočítača.



K dispozícii sú po novom aj sadové bezdušové kolesá v dvoch variantoch s výškou ráfika 32 a 46 mm. Oba sety sú vypletené na karbónových ráfikoch s vnútornou šírkou 21 mm a ťažia z DNA kolies Dura-Ace a Ultegra. S verziou na ráfkové brzdy sa tu už nepočíta. Kolesá s 32 mm ráfikom sú určené skôr pre tých s vrchárskymi ambíciami a vážia 1 502 gramov. 46-milimetrové kolesá sú univerzály a ich hmotnosť činí 1 610 gramov.



Konektivita nad zlato


Zadný prehadzovač kombinuje v sebe funkciu párovacej jednotky a nabíjacieho portu. Vďaka konektivite bluetooth/ANT nie je problém nastaviť napr. syncroshift radiaciu schému cez mobilnú aplikáciu E-tube project alebo spárovať radenie s cyklopočítačom. Na tele prehadzovača nájdete aj dvojfarebnú diódu a tlačidlo, vďaka ktorému viete zistiť aktuálny stav batérie, resp. spárovať spolu jednotlivé časti systému pri jeho inštalácii.



Hmotnosti komponentov


Ako sme už naznačili v úvode, sada 105 nikdy nehrala na gramy, a preto by ste tu len márne hľadali materiály ako karbón a titán.



Hmotnosť celej sady je podľa údajov výrobcu 3 068 gramov a napriek tomu, že údaje o cenách neboli zatiaľ zverejnené, môžete očakávať, že cena novej sady bude niekde medzi mechanickou 105-kou a Ultegrou.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
redakcia 
Páči sa ti tento článok? thumb_up70thumb_down comments 33 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Odkiaľ sa vzali názvy cestných sád Shimano

Odkiaľ sa vzali názvy cestných sád Shimano

Každý z nás pozná Tiagru, Ultegru či Dura-Ace. Odkiaľ však pochádzajú názvy, ktoré Shimano udeľuje svojim cestným sadám?
Nová Shimano Ultegra R8100 – unboxing a váženie

Nová Shimano Ultegra R8100 – unboxing a váženie

Asi budete súhlasiť, že sa mi podaril malý vianočný zázrak v podobe získania kompletnej sady Ultegra R8100. Práve preto som sa vám ju rozhodol detailnejšie predstaviť a samozrejme sa pozrieme aj na hmotnosti komponentov.
Aká bude nová sada Dura Ace R9200?

Aká bude nová sada Dura Ace R9200?

Zlé jazyky tvrdia, že japonskému výrobcovi Shimano uchádza vlak. Kým SRAM aj Campagnolo majú 12-rýchlostné cestné sady už dávno, Shimano zatiaľ potichu vyčkáva. Vďaka úniku fotiek na belgickom etapáku však vieme, čo sa chystá.
keyboard_arrow_up