Propain Tyee – poskladaj si svoj vysnívaný bike
Mať bike ako Rémy? Hliníkový rám s top komponentami? Zdvihy na trail aj do bikeparku? Originálny bicykel? Toto všetko a možno aj viac ponúka nový Tyee.
Na úplný úvod by som rád napísal pár slov o sebe a svojom jazdeckom štýle a schopnostiach. Tento aspekt je podľa mňa dôležitý pre správnu interpretáciu tejto recenzie. Propain Tyee je môj druhý „full“, takže som vedel, čo od neho očakávať, ktoré komponenty sú dôležité a ktoré menej. Mám za sebou odjazdených už niekoľko sezón a preferujem skôr endurový profil trailov. Dokážem odjazdiť aj nejaké tie skoky alebo park, no na preslávenej Kálnickej Air Line by ste ma hľadali márne.Nie je Tyee ako Tyee - konfigurátor a jeho možnosti
Tyee 2020 je druhou iteráciou tohto modelu, ktorá má s prvou generáciou len veľmi málo spoločné. Rám je úplne odlišný, pretože prepákovanie prešlo kompletným redizajnom a tlmič sa presunul z priestoru za sedlovou rúrou do predného rámového trojuholníka. Toto sa už dnes stalo štandardom u väčšiny výrobcov a hlavne sa tým odstraňuje neduh predošlej generácie, kde bol tlmič vystavený všetkým nečistotám odletujúcim od zadného kolesa.Tlmič je umiestnený medzi dvomi vahadlami a počas zdvihu sa stláča z oboch strán.Online konfigurátor na webe výrobcu vám umožní zvoliť si model, veľkosť kolies, materiál a farbu rámu a potom máte na výber z 3 predkonfigurovaných nastavení alebo individuálnu konfiguráciu. Môžete si tu vyladiť dokonca aj také detaily ako dĺžka predstavca alebo jednotlivé komponenty pohonu. Čo som zvolil ja, uvidíte o niekoľko riadkov nižšie.
Ako sme si už zvykli, žijeme v krízovej dobe, kde sa na bicykle čaká. Ja som chcel svoj bike na novú sezónu, takže som objednával v citeľnom predstihu. Po zaplatení plnej sumy mi prišiel mail s potvrdením a predbežným dátumom dodania. Propainu sa ho podarilo o pár dní predstihnuť, no dodanie aj tak trvalo 5 mesiacov. Jedným dychom by som dodal, že po zaplatení objednávky nie je možné robiť žiadne zmeny, a každá zmena znamená zrušenie existujúcej objednávky, vytvorenie novej a reštart čakacieho intervalu.
Ako som v úvodných vetách zhrnul, chcel som bike na hliníkovom ráme. Kolesá som zvolil veľkosti 27,5 ”, no rovnako si môžete vybrať aj 29-ky. Rám disponuje systémom prepákovania PRO10, čo je proprietárny systém vyvinutý práve značkou Propain, a na tomto modeli poskytuje 160 mm zdvihu zadnej stavby, ktorý výrobca kombinuje s vidlicami so zdvihom 170 mm. Tlmič je umiestnený medzi dvomi vahadlami a počas zdvihu sa stláča z oboch strán. Vďaka tomuto „letmému“ uchyteniu tlmiča môžete mať zadnú stavbu bez čapu, čím by sa mala zvyšovať jej tuhosť.
To sa skutočne deje aj v praxi a bicykel sa ani v klopkách alebo pri nerovných dopadoch nekrúti. Rám pôsobí skutočne masívne, čo podčiarkujú aj výrazné zvary, ktoré hlavne v RAW vyhotovení krásne vyniknú. Priebeh chodu zadnej stavby je progresívny. Na rám sa dá osadiť vzduchový, ako aj pružinový tlmič, čo môže citeľne ovplyvniť jazdné vlastnosti. To si však rozoberieme neskôr.
Za pekný a funkčný detail by som určite považoval gumené krytky pod všetkými skrutkami čapov. Pridávajú ochranu navyše voči vniknutiu nečistôt do ložísk. Do rámu sa tiež dá umiestniť košík s bočným vkladaním a fľaša s objemom 650 ml, čo považujem za nevyhnutnosť pre moderné enduro bicykle. Ja to oceňujem ešte viac, keďže rád jazdím naľahko. Rám, žiaľ, neobsahuje žiadne skrutky na uchytenie duše alebo náradia. To však hravo vyriešite páskou so suchým zipsom. Máte tiež viaceré možnosti, kde ju umiestniť.
Osadenie a komponenty
Pri odpružení som zvolil „créme de la créme“ od FOX-u. Vpredu sa nachádza vidlica Factory 36 a vzadu tlmič FOX X2 Factory, oboje s povrchovkou Kashima. Naozaj neviem posúdiť, či Kashima tak veľmi zlepšuje chod a znižuje trenie, ako tvrdí výrobca. Čo určite posúdiť viem, je možnosť nastaviť všetky aspekty pruženia a teda LSC (pomalá kompresia), HSC (rýchla kompresia) a rovnako LSR (pomalý odskok) a HSR (rýchly odskok).Samozrejme si to vyžaduje určitú dávku trpezlivosti a tiež istý čas na trailoch, kým si pruženie doladíte presne tak, ako vám to vyhovuje. Zatiaľ jediná úprava tlmenia, ktorú som robil, je doplnenie tokenu vo vidlici. Tu však ide len o moju osobnú preferenciu a nijako nesúvisí s kvalitou odpruženia. K pruženiu asi nie je čo viac dodať. Funguje fakt skvele, ale opäť platí, že ani najlepšie pruženie na svete so zlým nastavením nebude fungovať správne.
O pohon sa stará SRAM v špecifikácii GX,
Zadný náboj je vybavený systémom ratchet, ktorý môžete poznať napríklad z nábojov DT Swiss.ktorú som si vybral ako zlatú strednú cestu s najlepším pomerom ceny a výkonu, keďže výrobca neponúka možnosť voľby komponentov značky Shimano. Ako zarytý „Shimanista“ by som tu napísal pár bodov (neobjektívnej) kritiky. Ergonómia radiacej páčky mi skutočne nesedí a páčka na radenie ťažšieho prevodu je pre môj palec „utopená“. Ďalšou nevýhodou pre mňa bol stred DUB, ktorý je utiahnutý na 55 Nm. Povoliť ho v domácich podmienkach potrápi nejedného svalovca.
Takisto na utiahnutie 55 Nm treba už väčší momentový kľúč. Štandardné cyklomomentové kľúče obvykle končia niekde pri 20 Nm. K tomuto poznatku som dospel vďaka tomu, že som potreboval vymeniť prevodník. Počet zubov na prevodníku je asi jediná vec, ktorú si v konfigurátore zvoliť neviete a 32-zubový prevodník v kombinácii s masívnou 11-52z Eagle kazetou spôsoboval, že som do kopca „škrečkoval“. Ako plus určite beriem možnosť upgradu na bezdrôtovú AXS verziu.
Chcete jazdiť rýchlejšie? Kúpte si lepšie brzdy!
Určite ste túto vetu už niekde počuli a ono to skutočne platí. Žiaľ, ja som toľko šťastia nemal. Siahol som po brzdách Magura MT7 s 203 mm kotúčmi, ktoré sú papierovo jedny z najlepších bŕzd za stále veľmi rozumnú cenu. V mojom prípade však tieto brzdy brzdili skutočne slabo. Urobil som predpísané zabehnutie, skúsil odmastenie kotúčov, nové platničky, odvzdušnienie, no brzdy stále nebrzdili ani zďaleka tak, ako by som očakával. Veľmi neochotne, keďže išlo o nový bike, som ich asi po 300 km vymenil za brzdy Shimano SLX. Tu asi tiež nie je čo dodať. Sú to kvalitné brzdy za dobrú cenu, ktoré skutočne brzdia a odvzdušníte ich aj slamkou z „mekáča". Týmto by som určite nechcel nejako haniť Magury alebo odrádzať ľudí od ich kúpy, mne však jednoducho nesedeli.Kolesá sú v rozmere 27,5“ z dielne nemeckej značky Newmen. Ráfiky s vnútornou šírkou 30 mm sú dostatočne tuhé a poskytujú obstojnú oporu aj pre širšie plášte. Zadný náboj je vybavený systémom ratchet, ktorý môžete poznať napríklad z nábojov DT Swiss. V porovnaní s ním má však menej zúbkov na rohatke a teda uhol záberu je trošku väčší ako pri spomínanom DT. Tieto náboje nie sú správnou voľbou pre vyznávačov hlasných voľnobežiek, keďže poskytujú veľmi distingvovaný zvuk, ktorý ja osobne preferujem. Výplet kolies asi po 500 km trochu povolil a bolo ho treba dotiahnuť a skontrolovať tenzometrom. Pri bežných výrobcoch sa to rieši pri prvej servisnej prehliadke, pri „direct-sale“ to ostáva na majiteľovi alebo kamošoch (týmto zdravím Touďáka).
Teleskopická sedlovka je z dielne BikeYoke so zdvihom 180 mm.Obutie nesie logo Schwalbe. Presnejšie ide o plášte Magic Marry a Big Betty v zmesi Soft so šírkou 2,4 ”. Tieto plášte ma milo prekvapili, poskytujú skvelý grip a v porovnaní s Maxxisom hlavne tuhšiu bočnú stenu. Vďaka tomu sa môžete voziť s relatívne nízkym tlakom bez nepríjemného „žutia“ plášťa v klopkách alebo odrazoch na sharkfinoch. Mínusom je určite nižšia životnosť. Ja potrebujem prekonať cestou na trail a späť dokopy asi 20 km po asfalte, čo životnosti nijako neprospieva.
Vychytávky a iné postrehy
Za zmienku stoja určite bezdušové ventily od MilKit. Na jednej strane je to celkom sofistikovaný systém, na druhej strane dosť problematický. Ventil má protikus kruhového tvaru, ktorý sa nachádza vnútri ráfika, a ten sa teda pri doťahovaní poistného krúžku ventila pretáča, čo značne komplikuje inštaláciu. Na druhú stranu, ventil obsahuje gumenú membránu, ktorá bráni vyfučaniu kolesa aj po odstránení jadra ventila. Vďaka tomu je možné dolievať mlieko aj pri nafúknutom plášti.O kokpit a iné drobnosti sa tu stará značka Sixpack. Predstavec v dĺžke 45 mm je doplnený o 800 mm široké riadidlá. Kratší predstavec poskytuje veľmi príjemné jazdné vlastnosti. Šírka riadidiel bola pre mňa znesiteľná, ale po nejakom čase som ich aj tak skrátil na 780 mm.
Teleskopickú sedlovku vyrába značka BikeYoke so zdvihom 180 mm. Pre mňa bola táto dĺžka ideálna, keďže ju môžem mať úplne zasunutú v ráme. Je to možné vďaka dizajnu teleskopky ako aj rámu a tiež veľkosti rámu L. Sedlovka sa dá dofukovať štandardnou tlmičovou pumpou a tiež disponuje resetovacím ventilom, ktorý by mal umožniť vrátiť sedlovku do stavu, v akom bola na začiatku. To hlavne v prípadoch problémov s chodom. Sedlovka chodí veľmi dobre, bez akéhokoľvek zadrhávania a aj jej vôľa pri maximálnom vysunutí nie je veľká.
Cable management alebo „Kde udělali soudruzi z NDR chybu?“
Aj napriek tomu, že ide už o druhú generáciu modelu Tyee, niektoré chyby dizajnu sú stále tu. Asi najväčším je nepochopiteľné vedenie lanka radenia a hadice zadnej brzdy pod stredovým zložením. Vychádzajú spod plastového krytu na spodnej rámovej rúrke, pokračujú popod stredové zloženie až na spodné vzpery zadnej stavby. Tu sú vystavené všetkým kameňom, koreňom a iným nástrahám, ktoré traily poskytujú. Ďalším problémom je, že kvôli pohybu zadnej stavby musia mať tieto káble určitý oblúk, aby sa pri maximálnom stlačení tlmiča nepretrhli.Táto rezervná dĺžka spôsobuje tiež, že káble sa môžu šúchať o zadný plášť. Dá sa to vyriešiť napríklad sťahovacími páskami. K vedeniu káblov ešte dodám, že časti vnútri rámu sú navlečené v mäkkej pene, ktorá zabraňuje nežiaducemu klepaniu a búchaniu. Mínusom je, že pri výmene jednej hadičky alebo bowdenu je prakticky nemožné penu navliecť na nový kábel. Hlavne teda v prípade brzdy, keď prevliekate hadicu namontovanú na strmeni zospodu rámu smerom ku kokpitu.
Zdvihy, alebo „A není to moc Antone Pavloviči?“
Ani vo veľmi ťažkom teréne sa bicykel nekrúti a neodskakuje, čo pri mojom predchádzajúcom trailovom/AM biku bolo už značne cítiť.Jazdím prevažne v Bratislave, preto som sa obával, či takéto zdvihy už nebudú príliš. Vďaka modernej geometrii a skvelému systému zadného odpruženia vyššie zdvihy neprekážajú ani na ľahších trailoch, sú však aj výnimky, kde by som určite menej zdvihu prijal.
Vzhľadom na to, že ide o čistokrvné enduro, jazdné vlastnosti do kopca obvykle nie sú na prvom mieste. Pri modeli Tyee sa myslelo aj na to. Stúpanie je skutočne veľmi príjemné. Je to hlavne kvôli strmšiemu uhlu sedlovej rúry, vďaka čomu je posed vzpriamený a tiež vďaka systému odpruženia. Tlmič disponuje aj „zamykacou“ páčkou, ktorá uzavrie kompresiu a tlmič stuhne (toto nastavenie neovplyvní nastavenie LSC ani HSC), no ja som túto možnosť nikdy nevyužil.
Bicykel sa pri stúpaní takmer vôbec nepohupuje, dokonca ani pri silovejšom šliapaní. Dovolil by som si povedať, že môže konkurovať aj niektorým trailovým alebo XC bicyklom. V porovnaní s nimi je však najväčšou prekážkou hmotnosť. Tá sa vrátane pedálov šplhá na 16 kg, čo už v stúpaní cítiť. Považujte to za daň za vyššie zdvihy a tiež hliníkový rám.
Jazdné vlastnosti smerom nadol
Smerom z kopca by som začal postupne a to od jednoduchších a flow trailov. V tomto bicykel zaostáva asi najviac. Nemyslím si, že by to bolo kvôli samotnému biku, ale skôr to pripisujem kategórii bicykla a zdvihom. Aj na Tyee si pekný flow trail viete užiť, len sa treba pripraviť na to, že budete s bicyklom viac „bojovať“ pri prekonávaní zdvihu a aj pri kratšom traile (napríklad Pump Enduro v Kálnici) sa dokážete pekne zadýchať. Samozrejme, toto sa dá kompenzovať, či už tvrdšími kompresiami, alebo vyšším tlakom v pružení. Nie vždy sa mi však chce kvôli 2-3 jazdám ladiť pruženie. S klesajúcim sklonom trailu Propain začína ukazovať svoje prednosti a razom je jasné, na čo bol tento bicykel primárne navrhnutý.V strmých a rozbitých pasážach plných kameňov a koreňov sa správa veľmi isto a stabilne. Prakticky si stačí vybrať stopu, nasmerovať sa a nechať bicykel robiť svoju prácu. Pruženie ani pri intenzívnejšom brzdení nijak nestráca a nie je ovplyvnené brzdením. Ani vo veľmi ťažkom teréne sa bicykel nekrúti a neodskakuje, čo pri mojom predchádzajúcom trailovom/AM biku bolo už značne cítiť. V technických pasážach, ktoré sú strmé, zavreté a vyžadujú si prácu s brzdami v pomalých rýchlostiach, takisto nezaostáva. Pripisujem to aj veľkosti kolies, keďže v strmom switchbacku, kde treba odhodiť zadné koleso, je to jednoduchšie s menším kolesom. Týmto nechcem tvrdiť, že na 29-kách to je nemožné, skôr len trochu zložitejšie.
Veľa recenzií udáva, že prepákovanie je dosť progresívne a so vzduchovým tlmičom môže byť bicykel necitlivý. Nič z tohto som doteraz nepocítil. Či už ide o menšie, nahustené korene alebo kamene, pruženie si s nimi dokáže hravo poradiť. Jedine v prípade dlhých vybrzdených roletových pasáží cítiť nepríjemné vibrovanie. To však jazdec pociťuje hlavne na riadidlách a nie pod nohami, takže sa nedá povedať, že s pružinovým tlmičom by to bolo lepšie. Musím však dodať, že som nemal možnosť priamo porovnať pružinu vs. vzduch, čiže je možné, že v citlivosti tam rozdiel je. Ani na vzduchu však bicykel nepôsobí nejakým tvrdým a nepríjemným dojmom.
Tyee je doma tak ako na zemi, tak aj vo vzduchu. Mal som možnosť ho otestovať na pár menších až stredných jump trailoch. Bicykel nemá absolútne problém ísť do vzduchu, správa sa tu veľmi isto a predvídateľne a vďaka menším 27,5-palcovým kolesám vie byť aj celkom zábavný. Párkrát som tiež ocenil progresivitu zadnej stavby a to hlavne v prípade, keď som trochu prestrelil dopad, alebo bol naopak príliš krátky.
Komu by som bicykel odporučil?
Asi každému, kto chce skvelú enduro mašinu za celkom rozumné peniaze, dokáže využiť jej potenciál a zvláda aspoň základné servisné úkony, keďže ide o „direct-sale“ výrobcu. Naopak, ak radi jazdíte jednoduchšie a prírodnejšie single-traily, radi si na svojom miláčikovi odšliapete aj nejaký ten cyklovýlet a bikeparkom sa skôr vyhýbate, asi by som vám tento model neodporúčal.No a samozrejme, ak chcete mať jedinečný stroj, Propainu sa vyhnite, keďže sa s nimi roztrhlo vrece a smerom na západ je tento trend cítiť ešte viac.