EUROBIKE 2022 - čo je nové vo svete cyklistiky?

Po dlhšej pauze od zrušenia rôznych akcií, festivalov, výstav a pretekov sa konal Eurobike 2022 v nemeckom Frankfurte nad Mohanom, kde sa presunula táto akcia z Friedrichshafenu.

Vyzerá to tak, že tento krok sa organizátorom podaril, keďže je to ideálne miesto z hľadiska infraštruktúry. Nechýbajú tu hotely, letecké spojenie, mestská doprava a celková pripravenosť mesta pre takýto typ rôznych akcií a výstav.

Mesto Frankfurt nad Mohanom alebo európsky New York

Trochu si priblížime, kde sa nachádzame. Toto mesto je piate najväčšie v Nemecku a volajú ho tiež európsky New York. Má celosvetový význam ako veľtržné mesto a tiež je dopravným uzlom Európy. Obraz mesta po 2. sv. vojne sa prudko zmenil kvôli bombardovaniu a škodám s tým spôsobeným. Z historického centra ostalo iba málo a jediný dom bez vážnejších poškodení je „Haus Wertheym“. Následne nastala výstavba nových štvrtí, prerážanie ulíc, čím mesto dostalo nový a moderný „look”, ktorý môžeme vidieť teraz. Tí, čo sa vyberú navštíviť Eurobike na budúci rok, ho môžu spojiť s návštevou rôznych zaujímavostí, ako Goetheho dom, kostol Paulskirche, Múzeum moderného umenia, Operný dom, Dom sv. Bartolomeja, Messeturm mrakodrap a mnoho ďalších pre spestrenie tripu.

O Eurobike festivale

Táto akcia/festival je najväčším cyklistickým podujatím v Európe, kde sa stretáva celá cyklo komunita v rámci predstavenia noviniek, konania rôznych stretnutí a v neposlednom rade biznisu medzi firmami a dodávateľmi. Skrátka sa tu stretnú všetci nadšenci, pretekári, novinári, blogeri, dodávatelia či zástupcovia firiem. Dátum konania bol stanovený na 13. - 17. júla. Prvé tri dni sú určené pre biznis pod názvom „business days” a následne sa dvere otvárajú aj pre verejnosť („festival days”), kde nechýbajú sprievodné akcie.

Otváracia doba festivalu je od 9. ráno do 18. hodiny večer. Sprístupnených bolo 6 hál plus vonkajšie stanoviská. Na tých vonkajších sa nachádzajú kids section pre deti s rôznymi prekážkami, demo section pre skúšanie a testovanie bicyklov. Veľkým lákadlom je Skyline ride alebo drop and roll show, kde skúsení cyklisti ukazujú divákom show a rôzne triky na skokoch. Popri tejto akcii sa v meste koná EUROBIKE CITY, kde možno vidieť popri rieke Mohan v centre akcie ako food festival, pumptrack, skúšanie bicyklov, koncerty a iné cyklistické stánky. Pre zaujímavosť, cena lístka na festival sa pohybuje okolo 15 €/osoba pri zakúpení cez internet.

Novinky zo sveta cyklistiky - poďme na to

Nemecká značka BULLS jednoznačne prevládala vo veľkosti prenajatého priestoru a predstavila množstvo bicyklov. Jednalo sa väčšinou o elektro, enduro a trail bicykle. Jedným z ťahákov bol tento Sonic AM SL 1 - 29 v krásnej čierno-zlatej farebnej kombinácii. Do ďalšej sezóny sa môžete tešiť aj u nás na takéto novinky.

Pre tých, ktorí viac inklinujú k mestskej a cross cyklistike, mala veľký výber podznačka BULLS - PEGASUS, ktorá sa zameriava presne týmto „mestským” smerom.

Ako vieme, trend cyklistiky je elektrický a týmto smerom sa uberá aj EUROBIKE. Väčšina expozície sa zaoberala enduro/elektro cyklistikou.

Nájdete tu okrem bicyklov aj rôzne stánky, ktoré sú skôr zaujímavosťou. Napríklad značka MTB Hopper sa zameriava na výrobu rôznych umelých prekážok a skokov.

Ďalšou témou, ktorá je s bicyklami veľmi úzko spätá, je náradie pre mechanikov, obchody, kutilov alebo jazdcov. V tomto zastúpení bola „modrá” značka ParkTool, ktorá je na trhu etablovaná alebo „oranžová” značka SuperB. Nás ale zaujala aj značka Wera, ktorá má skvelý dizajn, rozlišovaciu „zelenú” farbu a evidentne kvalitné náradie.

Rock Machine ukázal decentné hardtaily, ale i odvážne celoodpružené a futuristické modely pre nadchádzajúce sezóny, ktoré možno uvidíte vo výrobe.

V tejto expozícii bola tiež predstavená mestská značka Frappé alebo Superior MTB full suspension RACE.

Medzi komponenty, ktoré zaujmú nejedno oko z hľadiska dizajnu, kvality a farebných kombinácií, patrí značka Hope, kde boli napríklad brzdy V4, náboje alebo revolučný, karbónový rám na dráhovú cyklistiku.

Nemecký výrobca základných doplnkov pre bicykle SKS a ich novinky.

Značka Pirelli už nie je len o automobilových pneumatikách, ale i o plášťoch vo svete cyklistiky. Práve teraz predstavili zjazdový plášť pod názvom Prototype 0, ktorý vyzerá naozaj dobre. Dúfajme, že čoskoro ho budeme môcť otestovať aj my.

Medzi zástupcami plášťov nechýbali ani Continental, Panaracer alebo veľký hráč ako MAXXIS tires. Tu si môžeme ukázať ich nový a upgradovaný plášť Forecaster, ktorý bol navrhnutý najskôr pre XC, no teraz je skôr určený na Down Country.

Medzi slovenských zástupcov patrila aj značka bratov Velitsovcov - Isadore.

V zastúpení ENDURA sa nám pozdávali tieto cyklistické topánky MT500, ktoré jazdia aj v tíme Atherton racing.

Shimano tiež nezaháľalo a expozíciu malo z tých väčších s rôznym tovarom. Od tretier, cez motory až po prehadzovačky. Určite ste zaregistrovali novú modelovú radu Shimano XT Di2 pre MTB.

Značka Elite uviedla na trh nový trenažér Justo a spárovala ho s ventilátorom cez Bluetooth. Môžete si tak simulovať veterné podmienky.

Každý si určite pamätá značku Manitou a ich zjazdovú vidlicu Dorado. Na výstave ju predstavili v retro polepe, ktorý bol používaný pred 20 rokmi.

Weldtite sa venuje čistiacim prostriedkom pre bicykle. V spolupráci s tímom DSM vyvinuli sprej, ktorý vyplní nedokonalosti laku - Rapid Ceramic Shield.

Špičkové zámky a prilby pre deti ale i MTB v znamení značky ABUS. Tu bol veľmi pekne spracovaný proces vývoja prilby od návrhu po finálny produkt.

Veľmi pekný dizajn a farebné kombinácie, ktoré nás zaujali a jedna z najkrajších výstavných expozícií určite patrí značke ALPINA.

Španielsky výrobca bicyklov ORBEA ukázal model RISE pre trailové jazdenie a stal sa tiež výhercom EUROBIKE AWARD v roku 2021.

Značka Orange nemala na výstave nové bicykle, no prišla s predvádzaním elektro MTB poháňaným remeňom z prevodovky.

Značka Pinion ukázala revolučnú prevodovku rovno na zjazdovom bicykli, ktorá prišla otestovaná a ešte „teplá” priamo zo „sveťáku”.

Značka s výstižným názvom SUPERNOVA, ktorá sa už podľa názvu venuje výrobe svetiel, začala v roku 1995, kedy prvé svetlo vyrobila z konzervy. Dnes je to o úplne niečom inom a lúmeny môžu rozdávať.

Ride Concept a ich výzbroj obuvi…

Nová vidlica Intend BC Samurai je najľahšiou vidlicou s hmotnosťou iba 1 385 gramov so zdvihom 120 milimetrov.

Od výrobcu Selle Royal sme sa pozreli na tri nové kúsky sediel On, Vaia a Explora. Zmenou prešla aj prezentácia produktov, dizajnu a jednoduchého značenia za pomoci piktogramov, pre ľahký a jednoduchý výber.

Ak máte radi bikepacking, tak by sa vám určite zapáčilo v stánku BASIL.

Nemecká značka Nicolai opäť nesklamala a bicykel prišiel bez prehadzovačky s „kilometrom" reťaze. Vyzerá to veľmi zaujímavo, no komplikovane zároveň.

Tento ročník EUROBIKE nás milo prekvapil z hľadiska veľkosti expozícií, návštevnosti a zastúpenia značiek. Doba sa posúva elektro smerom, čo možno vidieť aj na novinkách. Presunúť festival do mesta ako je Frankfurt nad Mohanom bol určite správny krok a uvidíme, čo si pre nás pripravia v roku 2023.