Čo bolo na Gran Fondo Bratislava najlepšie?

Po rokoch plánovania a snívania sa podarilo medzinárodný formát dotiahnuť aj na Slovensko, takto to vyzeralo na 1. ročníku.

Skúseností s cestnými pretekmi mám veľa, keď je dobrý rok, podarí sa mi aj viacej ako 20 štartov. Ale väčšinou sú to domáce podujatia, do zahraničia za pretekaním necestujem, asi aj preto som na akcii Gran Fondo ešte nebol. Názov vo mne pred štartom evokoval niečo špeciálne a svetové, bol som zvedavý, ako sa 1. ročník podarí a v čom bude iný. Najlepšiu predstavu, ako to vyzeralo v pelotóne, si spravíte z videa, ktoré som natočil, v tomto reporte pridám nové postrehy, ktoré vo mne pár dní po dojazde dozreli.


Nový štandard

Nazval by som to takou pohodovou jazdou kamarátov, zažil som už oveľa hektickejšie začiatky.

Ako účastník cestných pretekov na Slovensku som zvyknutý, že sa často organizujú z nadšenia a kvôli nákladom v skromných podmienkach. A vôbec mi to nevadí, som vďačný, že sa vôbec niečo robí a že máme doma skupinu nadšencov, ktorí sa do toho pustia. Realita je taká, že na konci dňa je organizátor rád, že skončil s nulou a nie v mínuse, preto mi nevadí, že veľa akcií má viacej „domácky” charakter.

Zabezpečí sa len nevyhnutné, ako povolenia, rozhodcovia a dobrovoľníci, na propagáciu a lákadlá nie sú peniaze a tak diváci sú zväčša samotní pretekári s ich doprovodom. A prečo o tom hovorím? Lebo aj v tejto oblasti možno svitá na lepšie časy, keďže u nás vznikajú podujatia, ktoré vedia ponúknuť oveľa viacej, ako len zážitok z pretekania. A Gran Fondo Bratislava (ďalej len GF) medzi ne počítam.


Premiéra býva najťažšia

Za pretekmi GF stojí Noro so skupinou kamarátov a cyklistov, ktorí spoločne podporujú nielen lokálnu cyklistiku. Bol som zvedavý, ako si s takýmto veľkým podujatím poradia. Prečo sa pustili do takéhoto neistého biznisu a niečo aj z histórie GF, sa dočítate v rozhovore, v ktorom Nora vyspovedal Imro, takže k tomu sa vracať nemusím. My sa presuňme do času konania pretekov, štart bol plánovaný na nedeľu 7. 8. 2022 o 10 h.

Výberom miesta to začína

Miesto konania bolo zvolené výborne, „nákupák” je pre cyklistov ideálne zázemie, majú kde pohodlne zaparkovať, dostatočný je počet toaliet, je kam skočiť na kávu alebo jedlo. Už pri príchode som si všimol rôzne atrakcie, ktoré slúžia na pobavenie divákov a hlavne doprovodu cyklistov, ktorí by sa inak počas čakania na pretekárov nudili.

Registrácia prebehla bleskovo, nekonali sa žiadne zmätky alebo „čakačky”, milo som bol prekvapený zo stánku MTBIKER, potešilo ma, že vidím kolegov. Už pri príchode som si všimol veľa elektrických Mercedesov, aj takéto detaily dávajú účastníkovi pocit, že sa na ňom nešetrilo a že organizátor bol pri plánovaní veľkorysý a dal si záležať na drobnostiach. Veľa bolo aj motorkárov, tí slúžia hlavne na priebežné zabezpečovanie trasy.


Bezpečnosť je prvoradá

Prítomnosť motorizovaného doprovodu je nevyhnutnosť, kto ešte na pretekoch nebol, bude sa mu to páčiť, ako dobre to funguje. Motorky idú pred balíkom a obsadzujú križovatky a nebezpečné miesta, ako napríklad odstavené autá na krajnici, cieľom je bezpečnosť cyklistov. Potom, ako prejde hlavné pole, musia rýchlo pelotón opäť predbehnúť a zase zabezpečiť nasledujúce miesta a takto stále dokola.

Bolo vidieť, že motorkári majú s týmto skúsenosti, ja som nezaznamenal žiadny nebezpečný incident, ak sa aj nejaké auto cyklistom priplietlo do cesty, všetko sa zvládlo bez problémov. Prítomnosť motoriek a áut organizátorov mi pripomína preteky profíkov, za trúbenia sa bezpečne predierajú medzi cyklistami a tí si na chvíľu môžu pripadať ako v TV prenose z TdF.

Dobrovoľníci, ďakujeme

A keď som spomínal zabezpečenie, zabudnúť nesmiem na veľkú skupinu dobrovoľníkov, ktorí v križovatkách pomáhajú, aby bezpečne prešli aj zaostalé skupinky bez podpory motorkárov. Občas to je nevďačná úloha, aj keď je väčšina vodičov chápavých a slušných, vždy sa nájde jeden „prezident zemegule", ktorý čakať nebude a dobrovoľník pre neho nie je dostatočná autorita. Preto aj touto cestou ďakujem všetkým, ktorí obetovali svoju nedeľu a prišli pomôcť a vlastne aj vodičom, ktorí trpezlivo počkali. Noro si pri plánovaní trasy zobral veľké sústo, ľahšie je spraviť okruhy, ale to zas toľko nebaví pretekárov.

Sponzori a partneri

Okrem spomínaných dobrovoľníkov, patrí veľké vďaka aj sponzorom akcie. MTBIKER shop prispel vecnými cenami pre najlepšieho vrchára a vrchárku. Prvý traja najlepší dostali blok MTBIKER cien v celkovej hodnote 500 € a zaujímavé darčeky si víťazi odniesli aj od značiek Alpina a Vortex, ktoré poskytol dodávateľ Sloger.


Čo bolo v nedeľu naj?

Malé Karpaty sú pre amatérsku cyklistiku úplne ideálne.

A to už som sa dotkol trasy GF, z tej dlhej som mal rešpekt, počítalo sa s dvojitým prechodom Pezinskej Baby a ako čerešnička bol Červený Kameň. Pri 130 km bolo tých výškových metrov na moju postavu celkom dosť, za cieľ som si dal prežiť v kopcoch, na rovinách a v dojazde som si už veril. Ako to v stúpaniach vyzeralo, som natočil. Môj samotný dojazd už nie, zradila ma asi už staršia batéria kamery.

Kopce sa mi nakoniec podarilo prežiť na popredných miestach, ale aj keby nie, tak dlhá trasa mi prišla navrhnutá výborne. Vďaka nej bol zaujímavý priebeh pretekov, na začiatok bol čas na zahriatie sa, v kopcoch sa dalo útočiť alebo len „hákovať” a vo finále bol priestor aj na samostatné pokusy opäť po rovine.

K trati ešte všeobecne, všetky cesty boli široké a bezpečné a na slovenské pomery si trúfnem povedať, že aj v celkom dobrom stave. Toto je podstatné aj pre menej skúsených cyklistov, šanca, že by sa priplietli do pádu kvôli úzkej lesnej cestičke alebo gravel úseku, bola minimálna. Veľmi sa mi páčilo, že sa podarilo uzavrieť zjazd z Baby do Pezinku, dokonca som si prekonal PR, ktoré som tam mal z uzavretej Baby z minuloročného L´Etape Slovakia.

Noro, trať môžeš nechať, je perfektná!


Pretekalo sa a to poriadne

Ja som si v nedeľu naložil slušne, ešte teraz pár dní po pretekoch cítim nohy. Páčilo sa mi, že sa prvé kilometre udržalo veľké pole, takže si atmosféru pretekov s hromadným štartom užilo veľa cyklistov. Všimol som si, že v balíku sa išlo ohľaduplne, nezaznamenal som žiadne pády, alebo niekoho rizikové správanie. Nazval by som to takou pohodovou jazdou kamarátov, zažil som už oveľa hektickejšie začiatky.

Milé bolo, ako sme sa v Perneku rozdelili, keď sa odpájala krátka trasa. Po kopcoch, keď sa vpredu jazdci nadelili na menšie skupinky, som si želal väčšinou dve veci. Ak som vydržal vpredu, tak aby sa to už nespojilo a keď som zaostal a bol odtrhnutý, tak naopak, aby sme si tých vpredu dobehli. Do cieľa sa prišlo v menších skupinách, čo sa dalo kvôli dĺžke a profilu očakávať, pozor bolo treba dávať na kruháče, presne ako som spomínal vo videu pred štartom.


Som veľmi rád, že do kalendára pribudlo ďalšie slušné podujatie a že cestný maratón s potenciálom rásť a zlepšovať sa dopadol pri svojej premiére dobre. Organizátori a ich sponzori budú mať tak väčšiu chuť do práce na ďalšom ročníku, veď zlepšovať sa dá množstvo vecí. GF má potenciál na to, aby bolo naj akciou tohto typu v regióne.

Prečo si to myslím? Kľúčové je miesto konania, Bratislava je najväčšie a najbohatšie mesto a logicky je tam aj veľa cyklistov, potenciálnych účastníkov. Ďalšia vec je poloha, veľa iných miest nemá vo svojom okolí tak zaujímavé cesty, Malé Karpaty sú pre amatérsku cyklistiku úplne ideálne. Preto, ak pôjde všetko ako má, môže byť naše Gran Fondo Bratislava udalosť, ktorá časom dosiahne svetovej úrovne a lenivcom ako som ja, čo bežne pretekať do zahraničia necestujú, umožní zažiť top akciu aj doma.

Sezóna ešte neskončila, ak si dostal chuť skúsiť niečo podobné, pozri do Kalendára, čo a kedy sa ešte bude konať.

Fotografie z podujatia budú pribúdať na stránkach akcie, tam neskôr pribudnú aj informácie o ďalšom ročníku.

Zdroj fotografií: granfondobratislava.sk
report_problem Našiel si v texte chybu?

NAY Granfondo Bratislava

calendar_today 07.08.2022
label Cestný maratón
place Bory Mall, Bratislava - Lamač (Slovensko)

cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: L’Etape Slovakia 2023 - skoro pád, ale potom odmena

Video: L’Etape Slovakia 2023 - skoro pád, ale potom odmena

Po prežití obrovskej „vlny” v úvode nasledovali len príjemné veci. Osobné rekordy, dobré watty a slušné umiestnenie. L’Etape Slovakia 2023 sa nám podaril.
Video: Pretekať alebo prežiť? Gran Fondo Bratislava 2023

Video: Pretekať alebo prežiť? Gran Fondo Bratislava 2023

Ročník 2023 si budú účastníci dlho pamätať, nikto nečakal takýto dážď, vietor a zimu v strede leta.
Video: Karpatský Gravel Punk 2023 - slušná nakladačka od Isadore

Video: Karpatský Gravel Punk 2023 - slušná nakladačka od Isadore

Prečo je v názve punk? Lebo dopredu je určená len GPX trasa, povinné foto checkpointy, časový limit a sľúbená káva na Pezinskej Babe.
keyboard_arrow_up