Reportáž: Istrofinal Snežnický MTB Maratón - sucho, prach a 26 % stojka v závere

Maratón v Snežnici a suchá trať?! Tento ročník patril k tým, kedy sa namiesto blata poriadne prášilo za „kočiarom”. K tomu dav fanúšikov pri cieľovej „rovinke” a krásne prostredie Kysuckej vrchoviny.

Dlhšiu dobu som plánoval účasť na tomto maratóne, ktorý som vždy kvôli nejakej vlastnej výhovorke vynechal. Nakoniec som sa rozhodol, že tento rok svoj postoj zmením a absolvujem aspoň krátku trať. Tí, čo sa zúčastňujú pravidelne na krátkej a dlhej trati, dobre vedia, že síce sa nejazdí po vysokých kopcoch, zato vyškriabať sa na ne stojí dosť veľa námahy. Trate ponúkajú pestrý mix výživných stúpaní, s dávkou singláčov a krásnych zjazdov s výhľadmi na hrebeň Malej Fatry. Samotná účasť pretekárov z celého Slovenska, ale aj Poľska, Čiech a Ukrajiny svedčia o atraktivite tohto maratónu. Celkovo sa nazbieralo 583 pretekárov aj vrátane detí.

Príprava

Každý z nás už počul slávnu vetu: „Šťastie praje pripraveným!”. Týmto heslom som sa riadil aj ja a v utorok podvečer som si bol s partiou kamarátov prejsť krátku trať. Nikdy som neabsolvoval výjazd v okolí Snežnice a aspoň budem mať nejaký prehľad. Pred samotným výjazdom ešte stretneme organizátora pretekov, Michala Gábora, ktorý má so svojím tímom pár dní pred štartom plné ruky práce s čistením a dolaďovaním samotných tratí.

Predpoveď počasia sa našťastie vymyká „norme" a namiesto upršaného týždňa je celý čas pekne. Celkovo letné sucho spôsobilo, že na trati bolo minimum mlák a blata, skôr bol podklad poriadne tvrdý a na niektorých miestach aj so slušnou dávkou prachu.

Deň D

Ako väčšina pretekárov, deň začínam vločkami a prísadami podľa chuti každého z nás. Naložiť bicykel a poďme smer Snežnica. Cesta ubehla rýchlo a už sa nachádzam v kolóne áut. Organizačne všetko na vysokej úrovni a do 3 minút mám zaparkované. Je tesne pred 9tou, beriem teda bicykel, aby som stihol registráciu do 9:30. K samotnej registrácii treba prekonať stojku, ktorá nás čaká aj na záver pretekov.

Počas registrácie všetko odsýpa rýchlo. Každá trať ma svoj oddelený rad a veľa ľudí sa prihlasuje aj v deň pretekov. Vďaka šikovným dievčatám ide všetko rýchlo a dlho sa nezdržím, preto sa idem naspäť do auta prezliecť a rozjazdiť. Do štartu ostáva ešte hodina, prechádzam si poslednú lúku, ktorá je vymytá po dažďoch a hľadám ideálnu stopu. Nakoniec ešte stihnem urobiť pár záberov štartu dlhej trate.

10:25 - štartový výstrel

Máme za sebou štart, ktorý sa prvé 3 kilometre ide za sprievodným autom v doprovode polície. Miešanie poradia a každý sa snaží ísť dopredu. Za obcou prichádza ostrý štart a my vletíme na prvú rozbitú cestu. Je to mierne do kopca a vďaka prachu skoro nič nevidím, tak sa držím hlavne kolesa pretekára pred sebou. Stopu je zbytočné riešiť, pretože sme na sebe natlačení a je nás stále veľa. Prechádzame do prvého asfaltového stúpania, ktoré hneď začína rozdeľovať štartové pole. Tu pekne vidieť, či ste to hneď na začiatku „prepískli” alebo nie.

Prvú časť máme za sebou, mierny zjazd a pokračujeme ďalej.
Vystúpame až k statku, kde sa trať narovná a už pokračujeme po lúke do ďalšieho stúpania. Tu už sme v lese, stúpanie je skôr plné kameňov a treba si zvoliť dobrú stopu, aby to na tých voľných nepodšmyklo. Ďalšia lúka, kde treba stále šliapať a prípadne stiahnuť nejakú stratu. Tu sa prvýkrát rozdeľujú trate, kde dlhá smeruje vľavo a my na krátkej vpravo sa prehupneme do zjazdu.

Pri zjazdoch treba stále dávať pozor, keďže cesta je rozbitá a na kameňoch by som mohol dostať defekt. Nasleduje ďalší výšľap v tieni, po ktorom sa dostávame do zjazdu na lúky, kde slnko krásne pridáva na svojej intenzite. Pred kaplnkou sa naskytá krásny pohľad na čelo pretekov. Od kaplnky nasleduje výživný výjazd po lúke. Ten atakuje hodnotu 18 % a v 3/4 ma dobieha jeden pretekár. Ostávam kľudným, pretože ak to v tomto kopci prepálim, zvyšok už bude iba trápenie. Prudko stáčame vľavo a tiahlym stúpaním pokračujeme ďalej, kde si to už pekne svištím za pretekárom predo mnou. Nasleduje dlhý zjazd po lúkach až do obce Kotrčiná Lúčka.

Pokračujeme na posledné dlhé stúpanie okolo futbalového ihriska až pod Straník. Slnko je už vysoko a poriadne nás smaží počas celého stúpania. Podklad je štrkový a tak to celkom odsýpa, ja sa snažím ísť konštantné tempo bez obzerania za seba. Skupinu pred sebou mám stále na dohľad a pred koncom stúpania prechádzam bufet. Beriem iba vodu a pokračujem ďalej. Vpravo popod budovu vodárne zjazdom po lúkach a cestičkách. Prechádzame popod Straník smerom k vleku, kde nás čaká ďalší zjazd po lúke. Tu pokračujeme „singláčom”, ktorý je plný koreňov a výborne preverí techniku. Našťastie je sucho a tak to na koreňoch nešmýka. Po „singláči” sa stáčame vpravo naspäť smer obec Snežnica.

Čaká nás prejazd hrebeňom s dvomi ťažšími zjazdmi. Tu sa vyplatilo prejdenie trate v týždni. Tento úsek idem skoro celý sám, takže v zjazdoch mám čistú cestu a nepráši sa mi do tváre. Po prvom prichádza technickejší výjazd, aby sme si mohli zaslúžiť ďalší zjazd. Ten je už skôr uhladený a tak si to krásne svištím až dole. Krátka stojka, prudko vpravo a prejazd kratším „singláčom” v lese vyústi na záverečnej lúke. Stále idem sám, volím najazdenú stopu z ranného rozjazdenia a vchádzam do obce Snežnica.

Premotať sa uličkami a následne prichádzam pod záverečný „kopček”. Keď je človek oddýchnutý, tak sa to dá v kľude vyšliapať. V našom prípade má už človek dobre nakúpené, tepy sú v oblakoch a tých 26 % chutí menej ako v tréningu. Začiatok sa snažím ísť kadenčne, kde sa nachádza aj miesto s najväčším sklonom. Profil sa trošku narovná, pribúdajú fanúšikovia, ktorí tvoria poriadny „kotol". Človek aj zabudne, čo má v nohách, zaradím o 2 prevody nadol, obieham ešte jedného pretekára, a šprintujem zvyšok kopca až do cieľa.

Dostávam nápoj v cieli (Birell) od sponzora pretekov a sadám do tieňa, vydýchať sa. S kamarátom zhodnotíme dojmy a pocity z pretekov. Nakoniec mi príde informačná SMS, končím na 4. mieste vo svojej kategórii a celkovo som došiel na 22. mieste z 255 pretekárov. Hneď na vrchu sa nachádzali wapky na umytie bicyklov. Keďže trať bola až na 3 kaluže suchá, oplachujeme bicykle od prachu a ideme sa rozjazdiť.

Zázemie

Celé zázemie pretekov sa nachádzalo na futbalovom ihrisku. Tu ste našli stánky sponzorov, občerstvenie a druhá polovica patrila trati na detských pretekoch. Miesta bolo pre každého dosť, mohli ste si ľahnúť do trávy alebo posedieť pod stanmi s partiou kamarátov. Vedľa ihriska sa nachádzala budova so sprchami, ktorá sa príliš neplnila a všetko odsýpalo svižne.

O 13. hodine prebehlo vyhlásenie výsledkov detských pretekov. Nasledoval kultúrny program kapely a finálne vyhlásenie výsledkov krátkej a dlhej trate o 15. hodine. Výsledky na oboch tratiach nájdete priamo na stránke časomiery. Na dlhej trati dorazil na prvom mieste Karel Hartl z tímu BH-Maraton bike a na krátkej trati sa stal absolútnym víťazom Šimon Ondrášek z tímu Cyklostore - Apen Team, ktorý naponok zlomil aj traťový rekord.

Zhrnutie

Celkovo ma príjemne prekvapilo celé zázemie pretekov a ich samotná organizácia. Je vidieť skúsenosti, ktoré celý tím pretavuje do svojej práce a prípravy maratónu. Za mňa osobne sa mi páči aj príprava tratí. Všetky body, kde trčali kamene, korene alebo čakala ťažšia sekcia, boli riadne vyznačené a pred samotným štartom sme boli aj upozornení na ťažšie zjazdy v poslednej sekcii pretekov. Ja osobne som so svojím výsledkom a priebehom pretekov spokojný. S najazdeným počtom kilometrov a celkovou prípravou som trať absolvoval v peknom čase a viac detailov si môžete pozrieť v sekcii Výjazdy.

...02. 09. 2023 nás čaká jubilejný 10. ročník tohto skvelého podujatia...
Výborným krokom bolo prejdenie si trate, ktoré som nakoniec aj zúžitkoval počas pretekov a dal si väčší pozor na rozbité miesta. Dobrým pomocníkom bolo aj sedlo Selle San Marco, ktoré mi počas prudkých výšľapov dodalo výborný komfort. Som rád, že som preteky absolvoval na „full-e”, pretože na rozbitých lúkach som mohol šliapať do pedálov a nestrácať tak čas. Vpredu som ponechal ostrejší plášť Michelin WILD XC, ktorý výborné držal na koreňoch a rozbitých častiach. O tomto plášti bude onedlho publikovaný aj test. Vzadu som nahodil rýchlejší Continental CrossKing, ktorý sa ideálne hodil na tento mix terénu.

Ak vás tento maratón zaujal a chceli by ste si ho vyskúšať, tak 02. 09. 2023 nás čaká jubilejný 10. ročník. Minimálne vyskúšať si parádny koniec, ktorý viac preverí vašu psychickú odolnosť, ako tú fyzickú.

Zdroj fotografií: Lukáš Hodoň, archív autora článku

Istrofinal Snežnický MTB maratón

calendar_today 03.09.2022
place Snežnica - Kysucká vrchovina (Slovensko)