Zdroj: Profimedia

Z Ameriky späť do Európy na majstrovstvá sveta. Pokiaľ ste sledovali toto podujatie v TV, alebo cez niektorú streamovaciu službu, musela vás v prvom rade upútať priam elektrizujúca atmosféra.

Pre tých, ktorým unikla prvá časť tohto sumáru, prinášam odkaz na predošlý článok.

Zjazd aj cross - country sa konali vo francúzskom Les Gets a keďže táto krajina má niekoľko top kandidátov na dúhový dres, množstvo fanúšikov a divákov bolo priam „šialené”.

Viva la France

Nedá mi na úvod nespomenúť zjazd. Sledoval som finále a musím povedať, že som mal tepy pri každej jazde minimálne na aeróbnej úrovni. Náročná trať a skvelé výkony, nielen top jazdcov, plus poriadna atmosféra robili z tohto podujatia priam zážitok. Všetko vyvrcholilo jazdou domáceho pretekára Loica Bruniho, ktorý nadelil dovtedy prvému Austrálčanovi Troyovi Brosnanovi takmer 4 sekundy a stáva sa už 5-násobným majstrom sveta. Po „Super Brunim” sa postavil na štart Loris Vergier, takisto domáci zjazdár a výbornou jazdou získal druhé miesto. Do tretice ďalší francúzsky pretekár Amaury Pierron vyrazí na trať. Vtesná sa medzi Bruniho a Vergiera. V tom okamihu v Les Gets vypukne nová francúzska revolúcia. Celý dav fanúšikov sa rozbieha do priestoru cieľa, vidieť dymovnice, počuť rapkáče, trúby, píšťaly…

Tri tituly v priebehu mesiaca?

Na úvod spomeniem XCC preteky, ktoré vyhráva Pauline Ferrand Prevot (BMC Racing) medzi ženami a Sam Gaze (Alpecin Fenix) medzi mužmi, zároveň sa stávajú majstrami sveta v short tracku. Žiaľ, tieto preteky som nestihol odsledovať. Za zmienku stojí však, že v čase písania tohto článku sa Pauline aj Sam stávajú majstrami sveta v XCM, teda v mtb maratóne, ktoré sa konali v Dánsku.

Mimochodom, naše želiezko v ohni, Tomáš Višňovský, ktorý štartoval na 74. mieste XCM majstrovstiev, finišoval nakoniec 16-ty!

Go! Go! Go! Sa zobrazí na tabuli nad štartovacou čiarou a ženy vyrážajú do boja o dúhový dres. Takmer celé pole sa drží pohromade. Vpredu vidieť trojicu švajčiarskych pretekárok a Holanďanku Anne Terpstra, ktoré berú prvé zákruty veľmi natesno. Takto sa dostávajú pod prvé stúpanie, kde sa „balík” naťahuje. V sekcii s dvoma trasami - teda kratšou a strmšou, alebo dlhšou a plytšou si vyberá Pauline Ferrand Prevot tú dlhšiu a začína útočiť. To sa jej darí veľmi dobre a naberá mierny náskok pred druhou Jolandou Neff (Trek Factory Racing). Chvíľu jazdia bok po boku, no tentokrát silnejšia Francúzka necháva olympijskú šampiónku za sebou. Tá sa však „nudiť” rozhodne nebude, lebo v momente je pri nej Loana Lecomte, jazdiaca za Canyon CLLCTV.

Prevot vchádza do druhého kola s minútovým náskokom pred druhou Neff a zdá sa, že tentokrát to bude sólo, dominantné víťazstvo. Za ňou sa striedajú spomínaná Loana s Jolandou, ktorá sa akosi prepadáva. No doženie ich ešte Alessandra Keller zo Švajčiarska a Američanka Haley Batten. Jednotlivé pretekárky medzi sebou postupne naťahujú náskok. Vo štvrtom kole opäť naberá dych Neff a dobieha svoju krajanku a Američanku. V zjazdoch sa za ňou nik nedokáže udržať a tak uniká. Posledné kolo absolvuje domáca Prevot s krásnym, takmer dvojminútovým náskokom. Na cieľovej rovinke si stíha dať „high five” s fanúšikmi, berie do rúk francúzsku vlajku a získava dúhový dres majsterky sveta.

Takže podčiarknuté, zhrnuté, stáva sa majsterkou sveta v XCC, XCO a v polovici septembra teda aj v XCM. Druhé miesto po krásnom výkone získava Jolanda Neff, tretie nakoniec ustráži Haley Batten. Naše reprezentantky, Janka Keseg Števková a Martina Krahulcová končia na 55. resp. 66. mieste so stratou jedného kola.

G.O.A.T.

Štartujú muži. Z každej strany počúvam len o favoritovi Tomovi Pidcockovi, ktorý zas vymenil cestný bicykel za „mtbčko” a prichádza bojovať o titul v cross country horskej cyklistike. Štartovú pozíciu však nemá úplne ideálnu. S jeho výkonom má však k dispozícii 7 kôl, aby to vylepšil.

Po štarte sa na úplné čelo dostávajú mená,
ktoré sa tam v podstate striedajú takmer v každom kole. V prvom kole sa v stúpaní na koreňoch príliš nedarí Schurterovi, ktorý zoskakuje a za ním hneď ďalší. Postupne sa formuje top predná skupina, kde nechýba Nino, Sarrou, Valero Serrano, Gaze a Braidot. Pidcock je na polceste dostať sa do tejto skupiny a doslova, čo záber do pedálov, to o sekundu bližšie. V treťom kole už je tento „malý veľký” Angličan súčasťou spomínanej partie. Keď si hovorím, že to je neskutočný výkon, takto dobiehať z tridsiatejšiestej pozície do top 5, tak ma úplne „odrovná”, keď jeho útok pokračuje a snaží sa oddeliť aj od tých najrýchlejších. Darí sa mu to a po chvíli je už s miernym náskokom pred ostatnými. Stíha mu iba Talian Braidot. Čo to nevidím, Schurter ide k zemi v zjazde.

Ihneď však vstáva, no už je pred ním vysoký španielsky biker Serrano, Francúz Sarrou, či Ninov krajan Guerrini. Má čo dobiehať. Štvrté kolo vedie stále Pidcock s Valerom Serranom a Braidotom, za nimi sa už blíži, z pádu otrasený, Nino. Zaútočí Španiel a je pred Pidcockom. Keď idú vedľa seba, vyzerá to, akoby Španiel obiehal malého chlapca. Absolútny protipól - Tom Pidcock vs. David Valero Serrano.

Je obdivuhodné, ako tento 190 centimetrov vysoký biker ovláda svoj bicykel a vyberá najužšie miesta v ostrých zákrutách. V šiestom kole útočí Schurter a už - už to vyzerá, že sa oddelí, no dobieha ho opäť David. Pidcock za nimi, nezvláda prechod uzatvorenou zákrutou, zavadí o strom a ide k zemi. Spôsobí mu to materiálne škody a musí zastaviť v depe. Posledné kolo.

...no stáva sa víťazom bodovania šampionátu - po ôsmykrát, čo je zároveň rekord v tejto disciplíne v kategórii mužov...
Súboj velikánov v rôznych veličinách. Schurter versus Valero Serrano. Netuším, aké rezervy Nino má, ale po tom všetkom dokáže ešte mierne odskočiť od Španiela v druhej polovici posledného kola. Nasleduje zjazdová pasáž a dlhoročné skúsenosti, sila a výdrž víťazia. Posledná zákruta, Schurter kýva hlavou, zrejme tomu sám nemôže uveriť. Po desiatykrát sa stáva majstrom sveta. Je to taký Federer horskej cyklistiky - G.O.A.T., teda greatest of all time, čo si môžeme voľne preložiť ako najlepší z najlepších.

Druhé miesto patrí Davidovi Valerovi Serranovi a bronzovú medailu získava Luca Braidot. Neuveriteľné preteky. Z našich chalanov sa neumiestnil nikto, no z Čiech na peknej desiatej pozícii dorazil Ondřej Cink z tímu Kross Orlen.

Dresy rozdané, bojuje sa o body

Dúhové dresy už majú nových majiteľov, no svetový pohár ešte ponúka možnosť vyhrať bodovaciu súťaž. Niektorí si prišli napraviť chuť po majstrovstvách sveta, ďalší vychutnať posledné kolo cross country mtb v Slnečnom údolí, alebo teda vo Val di Sole v Taliansku.

Prvé kolo ženských pretekov ihneď ukáže, kto právom patrí na najvyššie stupne a zaslúži si najviac bodov. Loana Lecomte oblečená v drese európskej šampiónky je prenasledovaná čerstvou majsterkou sveta, krajankou Pauline Ferrand Prevot. Za nimi bojujú o tretiu pozíciu Jolanda Neff s Haley Batten. Loana však má pár zaváhaní a skúsená Pauline to využíva, do cieľa prichádza hrdo, s úsmevom, v dúhovom drese.

Po takmer minúte a pol prichádza Loana a tretiu pozíciu si ustráži Jolanda Neff. Celkovým víťazom sa však stáva Alessandra Keller zo Švajčiarska, pred Rebeccou McConnell z Austrálie a Holanďankou Anne Terpstra.

Muži tiež majú o čo bojovať a nie je ešte nič isté. Do čela sa dostáva Titouan Carod, pozíciu si „pevne zabetónuje” až do cieľa.

Nino sa pohybuje medzi 4. až 6. miestom. No čím viac sa blíži finálové kole, tým viac sa tlačí dopredu. Nakoniec predbieha aj dovtedy na druhom mieste jazdiaceho Francúza Sarroua. Prichádza do cieľa so stratou 35 sekúnd na prvého Caroda, no stáva sa víťazom bodovania šampionátu - po ôsmykrát, čo je zároveň rekord v tejto disciplíne v kategórii mužov. V celkovom poradí teda číslo jedna Nino Schurter, druhý Francúz Titouan Carod a tretí Talian Luca Braidot.

Čo v novej sezóne?

V budúcom roku preberá streamovanie svetového pohára XCC, XCO, DH ale aj Enduro World Series Warner Bros - Discovery Sport. Znamená to, že končí Red Bull TV. Život je zmena a Red Bull tentokrát nebol vybraný. Stratou však bude hlavne moderátor Red Bull TV, Rob Warner. Dlhých desať rokov bol „hlasom horskej cyklistiky”, či už išlo o zjazd, alebo cross country. Osobne pre mňa je veľkým vzorom v práci, ktorú robí, či už to boli moderátorské výkony, alebo rôzne videá na podporu a propagáciu nášho milovaného športu. Stojí za to si zaspomínať napríklad na toto video z roku 2011, z finále svetového pohára v zjazde, kde spolu s Nigelom Pageom podali snáď rovnaký výkon, ako vtedy samotný Danny Hart .

Ako bude dostupné sledovanie a či bude spoplatnené alebo zadarmo, ešte stále nie je jasné, tak nám neostáva nič iné, iba si počkať. Discovery Sport totiž zahŕňa aj platformy ako Eurosport, Global Cycling Network (GCN), Global Mountain Bike Network (GMBN) a ďalšie.

Budúca sezóna začne až 5. - 7. mája v novej lokalite v Holandsku. Majstrovstvá sveta bude hostiť v auguste Škótsko.

Verím, že budúci rok prinesie dalšie zaujímavé športové príbehy a my vám budeme môcť prinášať reportáže nielen z domácich podujatí, ale aj tých zahraničných, zo svetového pohára v XCO, ale aj XCC či DH.