Ako som si poskladal gravel za 200 €

Bod zlomu môjho rozhodnutia postaviť si vlastný jedinečný gravel nastal niekedy začiatkom roka, teda ešte pred sezónou.

Najsilnejšou motiváciou bolo pre mňa dokázať to sám a následne na tomto bicykli celé leto jazdiť. Myšlienka sa rodila postupne. Začalo to pozeraním zahraničných videí o stavbe vlastných bicyklov. Dokonca som bol aj na ceste k tomu, pozvárať si vlastný rám. To sa mi však zdalo ťažšie na uskutočnenie. No verím, že časom dôjde aj k tomu. Ako asi väčšina, aj ja som na stavbu gravela použil starý rám z Favorita. Zdalo sa to byť všetko jednoduché, ale problémy sa vždy ukážu až časom. Poďme pekne postupne.

Prípravy

Ako prvé som si musel uvedomiť, ako to celé má vyzerať. Farba, komponenty a hlavne cena, do ktorej som sa chcel vojsť. Mal som starý Favorit, dobré na začiatok, lenže rám sa mi používaním ohol, presnejšie na hornej a dolnej rámovej rúrke. Takže som začal prezerať MTBIKER bazár. Nakoniec som našiel parádny rám, ktorý mi presne vyhovoval. Mal totižto prípravy na košíky na fľašku - závitové vložky v ráme. Tiež sa mi na bazári podarilo kúpiť za super cenu riadidlá. Značku presne neviem, ale podstatné boli rozmery. Sú široké 42 cm.

Lokálne prašné a lesné cesty v okolí môjho bydliska Tisovca zvláda tento bike bez problémov.
Keď som už mal rám, vrhol som sa na jednotlivé komponenty. Tu by som zdôraznil, že pri prerábaní bicykla je dôležité určiť dôležité súčiastky vášho biku, na ktoré sa treba zamerať, vzhľadom na cenu a dostupnosť. Či je vôbec nejakú myšlienku skutočne možné stvoriť. V mojom prípade hovorím o adaptéri - redukcii do krku vidlice. Vnútorný priemer klasických vidlíc je 22,3 mm. Priemer adaptéra je 22,2 mm a 28,6 mm. Na priemer 28,6 mm bude primontovaný predstavec. A celé to bude zasunuté do krku vidlice. Skrutkou pritiahneme maticu, ktorá svojím tvarom zväčší priemer adaptéra. Pre lepšie pochopenie prikladám fotku adaptéra - redukcie a aj fotku, ako to celé vyzerá poskladané.


Môj gravel má pohon 2x7, preto bol výber cestných páčok jasný - Shimano Tourney A070. Zohnal som ich tiež na MTBIKER bazári za dobrú cenu. V podstate toto boli dôležité komponenty, ostatné boli podľa mojej skromnej rešerše spred pár mesiacov dostupné normálne na cyklo e-shopoch. Najmä na MTBIKERi.

Úprava a striekanie rámu

Na internete som na jednom súkromnom blogu našiel metódu odstránenia farby pomocou acetónu, servítok a potravinárskej fólie. Servítkami obalíme celý rám, následne ich namočíme do acetónu a zabalíme to do potravinárskej fólie. Necháme pôsobiť asi 45 minút. Nie však na priamom slnku, ale niekde v chládku. Po odstránení farby som mohol zvárať na rám úchytky na bowdeny - konkrétne na spodnú rámovú rúrku a sedlovú rúrku.


Rám som pred striekaním odmastil. A začal striekať základovou bielou farbou. Po vyschnutí základovej farby som jemne obrúsil stečenú farbu, ktorá mi náhodou ušla. Nalepil som nálepky vzorov a nápisov, ktoré chcem mať po dokončení na ráme. Ďalším krokom bolo striekanie farebným odtieňom, čiže v mojom prípade RAL 6010 - trávová zelená. Po dôkladnom uschnutí farby som odstránil nálepky a nastriekal matný priehľadný lak.


Skladanie bicykla začalo pohonom

Po zhromaždení všetkých komponentov som sa pustil do skladania. Začal som pohonom. Srdcom auta je motor, srdcom bicykla je stredové zloženie. Použil som klasický štvorhran so zapuzdrenými ložiskami. Kľuky Shimano Tourney FC-TY5012 46-30z, tu som sa rozhodoval hlavne na základe počtu zubov, keďže ten je taký „gravelový“ a aj relevantný k použitému „viackolečku". Áno, čítate správne, je tam „viackolečko", keďže som použil pôvodné kolesá zo spomínaného Favorita. Konkrétne ide o Sunrace Index.

je to fajn pocit, postaviť si bike a potom na ňom jazdiť
Ďalej boli použité komponenty ako prehadzovačka Shimano Acera M360, ktorej nastavovanie som zvládol bez problémov, a prešmyk Shimano Tourney A070, ktorý je vlastne z toho istého sériového radu ako páčky. O súlad a presnosť sa stará reťaz KMC. Dĺžka reťaze aj s rýchlospojkou v balení bola akurát presne taká, ako som potreboval, čo ma potešilo a zároveň prekvapilo. Ostatné komponenty ako bowdeny, lanká, koncovky, atď. zaraďujem do kategórie spotrebné súčiastky a je na každom, akú farbu, značku, vyhotovenie použije. Treba dodať, že je potrebné poriadne nastaviť a doladiť všetky súčiastky do harmónie, aby kopa súčiastok vytvorila celok, ktorý bude prinášať úsmev a dobrý pocit, či už pri jazde alebo dobre odvedenej práci.


Brzdy

Brzdové čeľuste, to je kategória sama o sebe. Na brzdách by sa šetriť nemalo, to vie každý biker. Ja som na skúšku nechal tie staré z Favorita. Len som ich vyčistil a naspäť poriadne poskladal a namontoval na rám. Brzdové gumičky som kúpil a použil tie, ktoré mi odporučil MTBIKER filter v danej kategórii ako najlepšie hodnotené. Brzdia dobre, či už čeľuste alebo gumičky. Mám to otestované a funguje to super.

Plášte a omotávka

Ako obutie som zvolil trekingové plášte vzhľadom na celkovú cenu celého projektu. To však ešte neznamená, že som robil nejaký kompromis. Potreboval som rýchle plášte na cestu, ale aby zvládli aj ľahký terén. Preto výber padol na Continental RIDE Tour 28x1.6. Bol som z nich milo prekvapený, sú mäkké a rýchle, čiže dokonalé pre moje používanie.

Ešte by som dodal, že detaily tvoria celok. Preto sa nebojte a dotvorte si svoj bike rôznymi farebnými doplnkami. Ako napríklad koncovkami na lanká, vymyslite si zaujímavú kombináciu bowdenov k farbe rámu, poprípade omotávku. O omotávke som napísal aj recenziu priamo pod produkt. Je dokonalá a vyhovuje mi. Dobre sa drží na holé ruky, ale aj v rukaviciach.

Môj prvý pokus o bikepacking. Konkrétne na Teplý vrch. Každý nejako začíname.

Zhrnutie

Výslednú sumu celej prerábky nemám presne spočítanú. Veľmi presný odhad by bol asi 200 €. To si myslím, že je dobrá cena pre začatie s gravelovým jazdením, pokiaľ neviem, či ma to naozaj bude baviť. No pre priblíženie uvádzam: komponenty z MTBIKERu asi 120 €, farby 30 €, rám 15 € a ešte nejaké doplnkové položky 30 €.


Pocity po mesiacoch jazdenia

Výsledok je výborný. Postavil som niečo, čo som presne chcel. Baví ma na ňom jazdiť. Všetko funguje tak, ako má. Haha, jasné, veď je to všetko ešte nové. Lokálne prašné a lesné cesty v okolí môjho bydliska Tisovca zvláda tento bike bez problémov. Počet prevodov je dostačujúci, ako hore kopcom, tak aj dole. Samozrejme, používaním pribudnú alebo už pribudli úpravy a doplnky typu svetlá, brašne, košíky na fľašku.

Ako posledné by som spomenul, že je to fajn pocit, postaviť si bike a potom na ňom jazdiť. Pochopí to len ten, čo niečo také dokázal.
report_problem Našiel si v texte chybu?
PeterMatko 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozhovor: MUDr. Milan Kulkovský – o cyklistike a zdraví v kocke

Rozhovor: MUDr. Milan Kulkovský – o cyklistike a zdraví v kocke

Ako jazdiť s čo najväčším profitom? Je strečing zbytočnosť? Platí, že dokážem chorobu „vybicyklovať“?
Rozhovor: Timo Laine –  s Fínom na bicykli po Európe

Rozhovor: Timo Laine – s Fínom na bicykli po Európe

Tentoraz sme si na rozhovor pozvali „exotickejšieho“ respondenta – zo studeného Fínska, v ktorom žijú okrem chovateľov sobov aj úplne normálni ľudia.
Video: 10 zásad pri plánovaní sezóny - ako na cyklistické ciele a predsavzatia?

Video: 10 zásad pri plánovaní sezóny - ako na cyklistické ciele a predsavzatia?

Ako prekonať lenivosť a nevytvárať si prekážky na ceste do stanoveného cieľa? Čo naopak pomôže, aby sme boli so sezónou spokojní?
keyboard_arrow_up