Oprava bezdušového plášťa – keď už ani knôt nepomôže

O prednostiach MTB bezdušových plášťov sa už napísalo veľa a mnoho jazdcov na bezduše nedá dopustiť. Čo však urobiť s plášťom, keď dôjde k masívnejšiemu defektu?

Malé penetrácie od tŕňov, pripináčikov či oceľového lana zvyčajne vyrieši latexové mlieko, ktoré plášť utesní. Väčšiu penetráciu napríklad klincom je možné vyriešiť knôtom. Ak knôt dobre tesní, dá sa na plášti jazdiť ešte dosť dlho. Knôt v otvore samovoľne zvulkanizuje a jeho prípadné vytiahnutie vyžaduje kliešte a dosť sily. Ešte väčšiu penetráciu môže spôsobiť ostrý kameň, haluz, prípadne seknutie o ráfik. Tu často nepomôže knôt, ba ani dva. Plášť sa môže rovno vyhodiť… alebo zalepiť. Systémov lepenia je viacero a tu je jeden, ktorý sa používa v profesionálnych pneuservisoch.

Čo sa dá kúpiť v predajni pneuservisu  

Poškodenie – diera je dokonale vyplnená gumeným knôtom a široká záplata výborne tesní.

Opravný hríbik. - na opravu vpichov sa odporúčajú opravné hríbiky s knôtom, pretože na rozdiel od bežnej záplaty vypĺňajú aj kanál vpichu, čím chránia plášť pred prípadnou ďalšou delamináciou otvoru. Hríbiky sa dajú zohnať s priemerom knôtu 3, 4, 6, 8 a 10 mm a s priemerom záplaty od 35 do 65 mm. Cena za jeden hríbik cca 1,5 €. Ja som použil hríbik s priemerom knôtu 8 mm a priemerom záplaty 55 mm. Na lepenie kúpime vulkanizačné lepidlo za cenu okolo 5 €. Výrobcovia hríbikov uvádzajú, že na lepenie je možné použiť ľubovoľné dostupné lepidlo, určené na opravu pneumatík za studena. Ak máme také v inej lepiacej sade, môžeme ho použiť.

Špeciálny brúsny hríbik (cca 20 €) – čudný názov, ale jedná sa o akýsi brúsny kotúčik na zdrsnenie povrchu plášťa. Ja som pri oprave použil brúsny kotúčik na kov, ale asi by vystačil aj bežný šmirgľový papier.

Zavaľovacie koliesko (cca 3 €). V servise ho nemali na predaj, tak som použil oblú hranu malého kladivka – tajný tip od servisáka.


Z mojej domácej dielne – garáže som potreboval:

  • vŕtačku
  • brúsny kotúčik
  • kladivko
  • vrták 6 mm (priemer vrtáka má byť o 1 až 2 mm menší, ako priemer knôtu hríbika)
  • odmasťovač, napríklad technický benzín, ja som úspešne použil DiscBrakeCleaner
  • kliešte
  • ostrý nôž alebo skalpel


Poďme na to!

Plášť je treba zhodiť z ráfika, pričom latexové mlieko je vhodné šikovne zliať do pripravenej nádobky pre opätovné použitie. Vnútro plášťa dôkladne utrieť od mlieka a vysušiť. Okolie diery z vnútornej strany zľahka zdrsniť brúsnym kotúčikom tak, aby sa príliš nenarušila povrchová gumová vrstva, nebodaj kord. Miesto prierazu je nutné niekoľkokrát prečistiť vrtákom. Tento úkon je dôležitý, aby sa knôt hríbika dal bezproblémovo prevliecť cez miesto vpichu. Prebrúsené miesto dôkladne odmastíme a zatrieme tenkou vrstvou lepidla. Malé množstvo lepidla je dobré vtlačiť aj do otvoru po prepichnutí. Lepidlo potom necháme zaschnúť po dobu niekoľkých minút. Schnúceho lepidla sa nedotýkať, pretože v mieste dotyku stráca schopnosť lepiť.


Z hríbika odstránime fóliu, ktorá kryje (modrú) lepenú stranu. Priehľadnú fóliu z vrchnej strany ešte ponecháme. Lepidlo na hríbik neaplikujeme. Knôt hríbika pomocou klieští pretiahneme cez dieru a pomocou oblej hrany kladivka po celej ploche dôkladne pritlačíme záplatu (kladivkom neklepeme!, len pritláčame miesto pri diere). Prípadné použitie zavaľovacieho kolieska je samozrejme efektívnejšie. Krycia fólia sa môže odstrániť a záplata už dobre drží.



Plášť je teraz možné nahodiť na ráfik, natlakovať (nezabudnúť mlieko) a prečnievajúci knôt hríbika, tesne okolo povrchu plášťa, zrezať ostrým nožom. Hotovo, môže sa ísť na výjazd. Celá oprava je jednoduchá, nenáročná na materiál, financie a čas, avšak pre realizáciu je potrebné aspoň minimálne garážové vybavenie – outdoorový výkon nie je celkom reálny. Záplaty sú primárne určené pre automobilové pneumatiky a odolávajú tlaku až do 9 bar. To by malo byť vyhovujúce prakticky pre všetky bicyklové bezdušové plášte. Záleží len na veľkosti plášťa a voľbe vhodnej veľkosti záplaty (aby sa „vošla“). Trocha problematické by mohlo byť lepenie prierazu v blízkosti pätky plášťa.


Podčiarknuté, zrátané

Oprava sa dá kompletne stihnúť do 30 minút. Cena na jednu záplatu je vrátane lepidla cca 2 €, čo je zanedbateľná položka vzhľadom na cenu plášťa. Poškodenie – diera je dokonale vyplnená gumeným knôtom a široká záplata výborne tesní.

Opravené miesto spoľahlivo vydrží do konca životnosti plášťa a umožní ešte hromadu krásnych výjazdov aj v tých najnáročnejších podmienkach.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Lepím, lepíš, lepíme alebo aj nie

Lepím, lepíš, lepíme alebo aj nie

Poznáte to, mlieko strieka, nervy tečú a hlavou lietajú myšlienky, má to vôbec význam? Reč je o konverzii na bezdušový systém.
Video: Akú dieru znesie cestný bezdušový plášť?

Video: Akú dieru znesie cestný bezdušový plášť?

Ako zistiť, aký veľký defekt zvládne zalepiť cestný bezdušový plášť s tmelom? Oproti MTB treba počítať s vyšším tlakom, takže sme veľké oči nemali.
Video: Keď nejdú nafúkať bezdušáky - tipy a triky

Video: Keď nejdú nafúkať bezdušáky - tipy a triky

Ak sa nepodarí nahodiť bezdušové plášte s týmito odporúčaniami, tak potom ich radšej vymeniť.
keyboard_arrow_up