Tip na výlet: Trojmedzie - skryté cestičky v pohraničí

Dnes si predstavíme miesto, ktoré v sebe skrýva zopár zaujímavostí, a bonusom budú cestičky bez áut a premávky.

Viacerí ste už možno počuli o Trojmedzí na severe Slovenska, ktoré spája hranice troch štátov - konkrétne Slovenska, Česka a Poľska. V poslednom období prešlo toto miesto niekoľkými zmenami a zo slovenskej strany sa tu dokonca dobudovali cyklotrasy. Preto som sa rozhodol vám toto miesto priblížiť a časť trasy môže poslúžiť ako dobrý výlet pre celú rodinu.

Parametre trasy

• Dĺžka: celý okruh 50 kilometrov
  • Povrch: asfalt a niekoľko nespevnených spojok
  • Prevýšenie: do 1000 výškových metrov
  • Náročnosť: jednoduchšia trasa
  • Vhodné pre: cestný alebo gravel bicykel, kratší variant pre rodiny s deťmi alebo aj s cyklovozíkom, v prípade cestného bicykla odporúčam odolnejšie obutie

Úvod výletu

Pre skúsenejších som ako štart výletu zvolil autobusovú a železničnú stanicu v meste Čadca. Odtiaľ sa presunieme smerom k obci Svrčinovec. Pred mostom ponad železničnú trať už odbočíme vľavo a pokračujeme po novovybudovanej ceste popri železničnej trati až do obce Svrčinovec. Túto bočnú cestu som zvolil preto, lebo tu nájdete voľnú cestu s minimálnym počtom áut. Dostaneme sa k prvému podjazdu, cez ktorý prejdeme na druhú stranu. Pokračujeme rovno cez prvý menší kopec.

Pri dobrej viditeľnosti je možné zahliadnuť aj hrebeň Malej Fatry.
Na križovatke odbočíme vľavo a vzápätí doprava na panelovú cestu. Tu odporúčam prehodiť na ľahšie prevody, pretože sa nám to na chvíľu viac zdvihne. Panelová cesta vedie iba kúsok, ale je v dobrom stave a príjemne sa po nej jazdí. Po krátkom zjazde sa vrátime na asfalt a pokračujeme až do obce Svrčinovec, kde musíme prejsť na druhú stranu hlavnej cesty. Tu sa už nachádzame na cyklotrase označenej zelenou farbou. Na nej budeme kopírovať železničnú trať až do obce Čierne, ktorá smeruje do Poľska. Až na pár krátkych kopčekov vedie celá časť trasy po rovinke. Tieto prevýšenia však netreba podceniť, pretože ich sklon vie niekedy poriadne prekvapiť.

Čierne - Trojmedzie

Zelená cyklotrasa nás dovedie až na miesto Čierne - Čierňanka, kde sa ďalej pustíme po žltej cyklotrase. Tento bod môže byť dobrým východiskom pre výlety s celou rodinou. Prejdeme popod najvyšší most v strednej Európe - Valy, ktorý má výšku viac ako 80 metrov. Prídeme na hranicu s Českou republikou, odkiaľ pokračujeme po cyklotrase 561A. A tá nás dovedie až na Trojmedzie. Predtým si však musíme toto miesto zaslúžiť a prekonať jedno dlhšie stúpanie. V niektorých miestach ukazuje sklon aj 11 % a pri jazde s cyklovozíkom to bude trošku na „morál". Nenechajte sa odradiť, pretože v tomto okruhu cyklotrasy 561A je to jediné poriadne stúpanie.

V čase písania článku prebiehala na mieste rekonštrukcia, vytvárali nové chodníky, miesta na sedenie a ostatné vybavenie. Ku kameňom vedú schody alebo šikmina vhodná pre kočiare. Najprv nás čaká poľský kameň a cez most sa dostaneme k tomu slovenskému a českému. Miesto sa čiastočne ukrýva aj v tieni, nájdete tu detské ihriská a iné, takže každý si príde na svoje.

Nech sa nám výlet nezdá krátky, budeme pokračovať ďalej po cyklotrase do obce Jaworzynka a pri kostole odbočíme vľavo. Pomedzi domy prejdeme na rozsiahlejšie lúky a odtiaľto vidno pekné výhľady na všetky strany. Pri dobrej viditeľnosti je možné zahliadnuť aj hrebeň Malej Fatry. Pod nami sa črtá most Valy a Trojmedzie schované v lesnom poraste. Vydáme sa ďalej po trase značenej zelenou farbou a po chvíli sa ocitneme znovu v Česku. Pokračujeme ďalej po 561A do obce Hrčava.

Prejdeme pomedzi domy a po pravici vidíme jednu z pamiatok Hrčavy - starší drevený kostolík. Dostaneme sa k hlavnej ceste, odkiaľ nás cyklotrasa 561A dovedie naspäť k hranici so Slovenskom, alebo môžete pokračovať po cyklotrase 561. Ja volím druhú možnosť, pretože toto je môj obľúbený úsek. Ďakujem svojim kamarátom, že mi ukázali toto miesto. Táto cesta vedie až do obce Šance, ktorá sa tiež nachádza pri hranici so Slovenskom. Trasa vedie lesom, tvoria ju zjazdy a tri menej náročné výšľapy. Tento úsek obľubujem najmä preto, lebo tu počas celého roka stretnete minimum áut a v letných mesiacoch tu vládne príjemná teplota.

Vďaka novým cestám sa na túto trasu zabudlo a slúži hlavne domácim pre príjazd do obce Hrčava.
Na jeseň má toto stúpanie peknú atmosféru plnú farieb.
Teraz sa dostávame k smerovníku cyklotrasy a odbočujeme vpravo. Ocitol som sa na tejto bočnej ceste prvýkrát a ak budete na cestnom bicykli, radšej pokračujte rovno k hraničnému prechodu. Bočná cesta vedie naspäť na cyklotrasu. Táto časť cesty je vhodná pre gravel alebo horské bicykle. Ja som ju zvládol vďaka kvalitnému a odolnému obutiu, no niekedy je lepšie neriskovať. Cestičkou prídeme na most, ktorý križuje cestu prvej triedy smerom na Třinec.

Dva varianty

Prichádzame k hlavnej ceste a môžeme pokračovať rovno k spomínanej obci Šance. Odtiaľ sa dostaneme do Milošovej na Slovensku a hneď sme naspäť v Čadci. Slnko je ešte dostatočne vysoko v zimnom čase a odbočujem vpravo smerom na Jablunkov. Keďže v tomto tipe chcem ukázať viacero možností malých ciest s minimom premávky, budem pokračovať na takú, ktorá vedie až pod Veľký Polom.

Zvezieme sa kúsok dolu cestou a po asi jednom kilometri pokračujeme vľavo. Pred nami sa zjaví podjazd železnice, ale my pred ním odbočíme vľavo a dostaneme sa na cestu smerujúcu k chatám Severka, Skalka a Kamenná chata. Čaká nás 8-kilometrové stúpanie s priemerným sklonom okolo 5 % až ku Kamennej chate. Začiatok je trošku prudší, ten idem na malej píle.

Výlet je skôr určený pre skúsenejších cyklistov a tiež je vhodný pre gravel bicykle.
Zvyšok stúpania už pokračujem na veľkej píle a pri lepšom tempe si dáte aj pekne do tela. Počas týždňa tu stretnete jedine lesnú zver, ale cez víkend narazíte aj na mnohých turistov a občas aj na nejaké to auto. Preto treba byť viac ohľaduplný k ostatným. Na jeseň má toto stúpanie peknú atmosféru plnú farieb. Dostávam sa k poslednej „vracačke", ktorou by sme sa posledným kilometrom dostali ku Kamennej chate a na horskom bicykli ku chate Severka alebo Skalka. Viac som spomínal v tomto tipe na výlet. Keďže čas pokročil a čakajú ma ešte povinnosti, ja som sa rozhodol pre cyklotrasu na Medvediu skalu.

Vopred chcem upozorniť, že túto spojnicu späť na Slovensko tvorí rozbitá cesta plná kameňov. Ak použijete gravel bicykel, je to v poriadku a na cestnom treba byť opatrný. Inak sa môžete vrátiť naspäť aj zjazdom na cyklotrasu 561, ktorá vedie na Šance po asfalte. Ja prechádzam ku Medvedej skale na Slovensko a potom po staršej asfaltovej ceste zjazdom.

Prvý kilometer je cesta v horšom stave hlavne kvôli dlhoročnej ťažbe. Keď sa skončí tento úsek, prichádzame na nový asfalt a bohužiaľ, po výdatnej ťažbe sa pred nami otvorí celá dolina v okolí Čadce. Pod nami máme Milošovú aj s rybníkom, na druhej strane vidieť sídlisko Kyčerka v Čadci. Pred sebou potom máme Veľkú Raču (najvyšší vrch Kysuckej vrchoviny) a za ňou vidno celý hrebeň Malej Fatry od Veľkého Rozsutca až po Martinské hole.

Zjazdom po červenej cyklotrase sa dostaneme až do obce Raková, časť Korcháň. Dávajte si tu pozor, pretože sa tu pohybuje veľa rodín s deťmi na prechádzke. Ja idem ďalej dolinou až do centra obce Raková, ktorá je označená žltou značkou. Na križovatke s hlavnou cestou odbočujem vľavo a po hlavnej ceste sa presuniem až do mesta Čadca. Pripájam aj odkaz na môj výjazd, kde si môžete stiahnuť GPX trasy.

Možnosti

Môj okruh je dlhší a spojil som v ňom viacero svojich obľúbených cestičiek, ktoré stoja za spomenutie. Výlet je určený skôr pre skúsenejších cyklistov a tiež je vhodný pre gravel bicykle. V prípade výletu s deťmi môžete začať až v obci Čierne, kde nájdete dostatok miesta na parkovanie pri žltej cyklotrase a odtiaľ sa môžete vydať na okruh po 561A cez Hrčavu alebo iba navštíviť Trojmedzie. Tí najmenší sa pohrajú na detskom ihrisku, môžu si pozrieť zvieratá v ohradách a tých väčších tu čaká pokoj a oddych.

Dúfam, že sa vám tento tip na výlet páčil. Ak sa chcete niečo spýtať alebo vás zaujímajú možností trasy, môžete ma pokojne kontaktovať. Ak ste už tieto miesta navštívili, rád si prečítam vaše skúsenosti a pocity v komentároch nižšie.