Príbeh dvoch svetiel, ktoré posunú nočné jazdy na maximálny level

Príbeh dvoch svetiel, ktoré posunú nočné jazdy na maximálny level

Od neuváženej jazdy bez osvetlenia, cez blikačky zo supermarketu až po totálny perfekcionizmus.

Ruku na srdce, mnoho dlhoročných cyklistov si v úvode svojej „kariéry“ dalo vlastný gól v podobe nezodpovednej jazdy bez osvetlenia. Stalo sa to samozrejme aj mne, v dobe „temna" boli kvalitné svetlá nákladná položka. Bol som predsa rád, že som „naškrabkal" na bicykel a nejaké oblečko z Číny. V noci predsa neplánujem jazdiť a svetlá vôbec nepotrebujem, vravel som si. Štatistika je neúprosná a s vyšším ročným nájazdom sa zvýšil aj výskyt jázd, ktoré končili za šera. Z obavy o zdravie som si zabezpečil nejaké lacné blikačky, ktoré mali za úlohu len dve veci. Mierne zvýšiť moju šancu na prežitie a mať dobrý pocit na duši, keď zbadám policajtov.



Všetko má svoj začiatok


Bolo mi jasné,
Momentálne je už v predaji jej druhá generácia a odporúčam ju na beh alebo turistiku.
že do lesa alebo mimo mesto to nebude postačovať a preto som sa pohyboval pod lampami. Celkom nuda, niečo tomu chýbalo. Postupom času som si zaobstaral prvé svetlo od Lezyne, ktoré bolo hodné označenia svetlo. Svietilo luxusne a s maximálnym výkonom 1 100 lúmenov mi otvorilo brány do sveta nepoznaného. Po úvodných oťukávačkách som skúsil aj jazdy v lese a tam mi svetelný tunel vadil. Nevidel som nič okolo a fantázia pracovala. Odvaha a zdravý rešpekt z neznámeho ma stále hnal vpred.



A tak ku svetlu pribudla čelovka, prvá generácia HM51R od výrobcu Fenix. Zrazu bolo v lese podstatne viac očí, ktoré ma neustále sledovali. Momentálne je už v predaji jej druhá generáciaodporúčam ju na beh alebo turistiku. Na bicykel to nebolo úplne ono z hľadiska jej výkonu a zvyšujúcich sa nárokov na obtiažnosť jazdy v lese.



Keď zvážnice nestačia


Pri dvojici svetiel Fenix už nemám pocit, že by mi niečo vŕtalo hlavou
Potreba neustáleho vylepšovania výbavy je bežná cyklistická diagnóza a všetky podnety majú vždy racionálny základ. Budem konkrétny a nasimulujem myšlienkový postup. Jazdím viac potme, výkon nie je zlý, vidím a zatiaľ bez pádu. Aj tak mi to nedá a pri každej jazde premýšľam, či lepšia výdrž baterky a ešte viac svetelného výkonu prispeje k mojej bezpečnosti. Sedím doma a pozerám internety. Aha, toto svetlo vyzerá super a čelovka je namakaná. Ale kašlem na to. O 3 mesiace neskôr ... zobraziť nákupný košík a zaplatiť. Nechcem to tu „utopiť" parametrami a technickými špecifikáciami, to si vie každý dohľadať sám. Radšej vypichnem päť faktov, prečo som sa rozhodol pre túto ultimátnu kombináciu.



Záloha a kompatibilita – mať dva zdroje svetla mimo civilizácie je na nezaplatenie. Navyše, ak majú kompatibilné akumulátory. Čelovka aj svetlo majú rovnaký akumulátor a teda v prípade problému je možné ich kombinovať. Dokonca aj predchádzajúca HM51R má síce menší, ale ak máte dva, tak ich viete spojiť a sú kompatibilné s tými veľkými. Každá baterka sa nabíja zvlášť a tak nie je nič ľahšie, ako si predĺžiť dobu jazdenia baterkami zo zadného vrecka bundy. Znie to otravne, ale ako pomôcka vám poslúži nabíjacia hydra. Prípadne sa dajú zakúpiť aj nabíjacie stanice, no sú drahšie.



Extra výkon a práca s ním – nikto príčetný nejazdí permanentne na maximálnom výkone ale počas jazdy s ním pracuje v závislosti od terénu. Ku svetlu je bezdrôtový ovládač a tak netreba dávať dole ruky z riadidiel pri prepínaní režimov. Blikanie je mimo hlavných režimov a prepínanie nie je zbytočne zdĺhavé. Čelovku počas jazdy chytám len minimálne, tam mi postačuje konštantný výkon na prisvecovanie do strán. Na prilbe ju mám aj napriek tomu viac vpredu, aby som sa k nej pre istotu rýchlo dostal. Tlačidlo je veľké a jednoduché na ovládanie aj v rukaviciach.



Elektronika – vec, ktorú asi rieši málokto, ale mne veľmi záleží, aby svetlo držalo konštantný výkon. Pri použitej elektronike sa viem spoľahnúť na rovnaký svit aj po dvoch hodinách jazdy. Niektoré modely totiž automaticky znižujú výkon s ohľadom na kapacitu akumulátorov. S únavou, ktorá sa v noci generuje vo vašom tele podstatne rýchlejšie, vnímate s pribúdajúcim časom menej svetla. Oči sú nepomerne viac zaťažené ako pri jazde počas dňa a nepodávajú 100-percentný výkon.



Hmotnosť – pri svetle mi to je jedno, bike to odnesie. Ale na hlave nechcete mať „kovadlinu". Čelovka HM61R je hmotnostne na mojom limite, je ju cítiť. Najmä pri dlhšej jazde. Preto som sa ju rozhodol uchytiť sťahovacími páskami namiesto originálneho držiaka. Takto ušetríte 23 gramov. Výhodou je, ak máte dve prilby a nemusíte držiak dávať dole na jazdy počas dňa. Celková hmotnosť na prilbe je teda približne 120 gramov.



Variabilita úchytu – BC30 V2.0 je vybavený duálnym lúčom pre krátku a dlhú vzdialenosť. Je to na nezaplatenie hlavne v teréne, nakoľko si lepšie vidíte priamo pod koleso. Na škodu to nie je ani pri jazde po hrádzi medzi ľuďmi alebo v premávke s autami. Neoslňujete všetkých okolo a určite sú za to vďační. Ja som však chcel svetlo, ktoré môžem nahodiť aj naopak. Pri tejto polohe samozrejme prichádzam o túto výhodu, sklíčko sa nedá otočiť bez mechanického zásahu. Spravil som to z dôvodu častého výskytu hmly na jeseň. Ak máte svetlo na GoPro držiaku pod cyklopočítačom nízko, tak funguje obrazne povedané ako hmlovka. Čelovka je v tomto prostredí úplne zbytočná, pri silnej hmle by ste videli len bielu „guľu" pred očami. Nízko umiestnené svetlo podsvetľuje hmlu a dá sa v pohode jazdiť, aj keď panujú biedne podmienky.


Už nepremýšľam


Dostatok svetelného výkonu, spoľahlivé akumulátory aj pri teplotách pod bodom mrazu, jednoduché ovládanie a ostatné spomenuté vyššie... myslím, že z pohľadu cyklistiky a možností osvetlenia je toto pomyselný strop. Pri dvojici svetiel Fenix už nemám pocit, že by mi niečo vŕtalo hlavou. Toto je presne to kombo, po ktorom prahne srdce každého cyklistu, aj keď o tom ešte možno nevie. Množstvo príslušenstva, ktoré je od výrobcu dostupné, to už len podčiarkuje.



Ak patríte k tým, ktorí už dlhšiu dobu rozmýšľajú, ako posunúť nočné jazdenie na maximálny level, rozhodne nebudete ľutovať, keď siahnete práve po tejto kombinácii.

Zdroj fotografií: Pavol Ptasinsky/reactor
report_problem Našiel si v texte chybu?
zwARO (Marian Zvarka)
Páči sa ti tento článok? thumb_up62thumb_down comments 55 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Krotitelia duchov - lúmeny

Krotitelia duchov - lúmeny

Po osvietení, že sa dá jazdiť aj potme, k čomu došlo asi pred 7 či 8 rokmi, bolo treba tie jazdy aj trochu presvietiť. Vtedy som toho nepotreboval veľa, lebo gro som jazdil pod lampami a do lesa som sa sám bál :-).
Test: Fenix HM70R - nabíjateľná čelovka

Test: Fenix HM70R - nabíjateľná čelovka

Už dlho som sa obzeral po kvalitnej čelovke, ktorá by bola vhodná aj na nočné výjazdy...
Video: Denné svietenie na bicykli nemusí byť otrava play_arrow

Video: Denné svietenie na bicykli nemusí byť otrava

Aké svetlo sa hodí na denné používanie, kam blikačku najlepšie umiestniť? Aký režim svietenia používať a čo nabíjanie?
keyboard_arrow_up